Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: J_Dempsey - 26.07.2017, 15:15:48
-
Terve,
2002 V70 2,0T oireilee sisävalojen osalta niin, että himmenevät hitusen tyhjäkäynnillä ja ajossa kun automaatti pudottaa vapaan silmään hiljentäessä. Autosähköistä en niin hirveästi tiedä, mutta akku kun on uusittu aika hiljattain niin epäilisin laturin tulleen tiensä päähän. Uusia latureita etsiessä löytyi vaihtoehtoja 3 eri ampeerilukemalla, 120, 140 ja 160. Kysymys kuuluukin, että mistä saan selville mikä noista on autooni oikea? Lisäksi kiinnostaa, että onko haittaa vaihtaa tehokkaampaan laturiin jos vaikka autossa nyt olisikin 120 ampeerin laturi?
Mites noin muuten, onko hankala homma tuo laturinvaihto tehdä itse?
Nimim. tietämätön
-
Kiinnostava kysymys myös kun mullakin on alkuperäinen laturi ja tehokkaampaan vaihdan joku kerta jos vaan voi kun sähkövarusteet vaan lisääntyy. Mahtaako esim kulutuksessa näkyä?
-
Eikai sen laturin koon juurikaan pitäisi näkyä kulutuksessa. Kuormahan sitä kulutusta nostaa oli sitten iso tai pieni laturi (kuulet tämän moottorin tyhjäkäyntiäänestä kun kytket esim. valot päälle). Luulisi että isoilla kuormilla hyötysuhde on isommalla laturilla jopa parempi
Eli Isompaa laturia ilman muuta ja aloittajan kannattaisi aloittaa tarkistukset akusta vaikka se onkin hiljan uusittu. Valot himmenevät ja kirkastuvat kierrosten mukaan eli latausta on..
Edit: Laturin takapäästä pitäisi löytyä tarra tai kilpi josta näkyy ampeerit. Ainakin osanumero jonka avulla voit googlettaa. Esim Skandix sivustolla voi ihmetellä osanumeroita ja autoosi sopivia latureita
-
Niin akulta voi katsoa levossa auton seisottua muutaman tunnin että jännite 12.4-12.8 ja auto käynnissä että tällöin jännite 13.5-14.5 . Yleismittarilla tms. voi siis aloittaa jos ei vaihtoakkua ole kokeiltavissa.
-
Akkua on nyt latailtu ja testailtu ja valot vilkkuu edelleen.
Musta vaikuttaisi, että akku on ihan tikissä, mutta jossain päin järjestelmää on joku virtasyöppö joka aiheuttaa tuon vilkkeen? Tai sitten se laturi on menossa.
Paljonko tuommosen kiesin kuuluu ottaa virtaa tyhjäkäynnillä? Että jos sitä kautta lähtisi katsomaan, että löytyisikö kuormituksen aiheuttaja?
Kaikki teoriat ja/tai neuvot otetaan mielellään vastaan.
-
Ensin kannattaa tarkistaa jännitteet mitä laturi antaa. Auton käydessä liikkuuko hihna tasaisesti, ei väpätä tai takertele?
-
Ensin kannattaa tarkistaa jännitteet mitä laturi antaa. Auton käydessä liikkuuko hihna tasaisesti, ei väpätä tai takertele?
Tuosta alat, myös tuo säädin vaihda jos siinä jotain vikaa olisi :-\
https://www.ebay.ie/itm/07G109-ALTERNATOR-Regulator-VOLVO-XC70-XC90-2-4-2-5-D5-T-Turbo/263203084734?hash=item3d482059be:g:DIsAAOSwnDZUJQtX