Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: pepper2 - 29.07.2017, 10:33:35
-
Eli 2.4/140hp lykkää tuota koodia, onko kenelläkään hajua mistä vikaa hakea :(
Auto toimii koodista huolimatta normaalisti ...
-
Eli päivitetään, vikahan viittaa ecm yksikköön tai sen toimintahäiriöön?
Joka tapauksessa oli akun maakaapeli todella löysällä(nousi käsin irti)...
Kuittasin koodin pois mutta oletettavasti se vika oli siinä...
-
Eipä se sitten akunkengästä johtunutkaan, sammui näemmä vain syttyäkseen uudestaan :-\
Eli pistäkääpä viisaammat vinkkiä mistä lähteä vikaa hakemaan...
-
Monologi jatkuu...
Eli valo sammui nyt itsekseen, jotain kontakti häiriöö varmaan jossain päin. Missäs päin tuo ecm piileskelee, jos kävisi liittimet läpi...
-
Eikö kenelläkään ole ideoita?
-
No nyt oli mittaristo kuin joulukuusi,ajonestovikaa,jarruvikaa,ajonhallinitavikaa sekä moottorinohjauksen vikakoodi vaihtunut p0190...
Auto toimi normaalisti, voisiko olla virtalukko vika?
-
Yksi tai kaksi vikakoodia yleensä tarkoittaa että vikaa kannattaa hakea juurikin sieltä mihin koodi osoittaa mutta sitten kun niitä tulee tuohon malliin niin yleensä kyseessä on joku näistä seuraavista:
- Akku menossa huonoksi (voi olla myös vajavaisesti toimiva laturi)
- Joku tai useammat CEM tai ECM maakontakteista löystyneet
- CEM liittimissä hapettuneita pinnejä tai liittimet löysällä
- Edellisten kombinaatio
Vastaavia oireyhtymiähän on tällä foorumilla puitu jatkuvasti vaikka eivät ne vaivaa kovinkaan suurta osaa näistä autoista. Ovat vaan aika ilkeitä selvittää.
-
Tuo ecm sijaitsee ilmeisesti jossain hanskalokeron liepeillä, missäs tuo cem piileskelee?
-
CEM (= Central Electronics Module) on hanskalokeron alapuolella ja siinä on kabiinin sulakkeet yhdysrakenteisena. Tarkistaisin ensin siihen tulevat kolme isoa johtosarjojen litintä. Ne on lukittu ruuveilla mutta saattavat silti saada jostain kosteutta ja hapettua tai löystyä. ECM eli moottorinohjauspurkki on konetilassa. En kylläkään muista yhtään tapausta jossa ECM olisi ollut viallinen tai vika sen puoleisissa liittimissä mutta kyllä nekin kannattaa tarkistaa ellei vikaa löydy CEM:in päästä.
CEM:in maadoituspisteet löytyvät apukuskin jalkatilan reunasta oven etunurkan kohdalta maton alta. ECM:n vastaavat taitavat olla siinä iskarin yläkiinnityksen vieressä.
-
Kiitos infosta, tarvii tarkastella liittimet vkl aikana :)
-
ECM taitaa olla vasemman etulokasuojan alla, lokari irti ja sen alla on mustan suojatun laatikon sisällä.
-
Kiitos, tarvii ensin tarkistaa nuo helpot paikat ja jos ei muu auta niin tuon kimppuun :)
Nyt kylläkään ei enää valoja ole näkynyt mutta tuskinpa ne turhaa paloivat...