Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Lexlex - 01.08.2017, 12:09:59

Otsikko: V70 D5 kaksoismassapyörän vaihtaminen itse
Kirjoitti: Lexlex - 01.08.2017, 12:09:59
Onkos kukaan vaihtanut itse ilman nosturia? Tarkoitus olisi nyt aloittaa joten kaikki vinkit olis tervetulleita. Ihan ei vielä ole edes tiedossa mitä kaikkea se vaatii mutta eiköhän homma selkiä pikkuhiljaa  ::)
Otsikko: Vs: V70 D5 kaksoismassapyörän vaihtaminen itse
Kirjoitti: anssi68 - 01.08.2017, 13:03:04
Pystyy vaihtamaan ilman nosturiakin, mutta apurunko pitää tiputtaa joko kannatukseen tai kokonaan pois edestä, jotta lootan saa pois..
Siis moottori pitää saada kannatukseen, kun lootan nyppää pois.

Tuossa vielä juttua aiheen tiimoilta:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2256.0
Otsikko: Vs: V70 D5 kaksoismassapyörän vaihtaminen itse
Kirjoitti: SirBBa - 01.08.2017, 15:40:29
Jos tieto taito sitä että ei tiedäkkään mitä vaatii, niin veisin itse pajalle  :)
Otsikko: Vs: V70 D5 kaksoismassapyörän vaihtaminen itse
Kirjoitti: anssi68 - 01.08.2017, 16:32:45
Jos tieto taito sitä että ei tiedäkkään mitä vaatii, niin veisin itse pajalle  :)

Pitää hyvin paikkansa  ;) ;)
Otsikko: Vs: V70 D5 kaksoismassapyörän vaihtaminen itse
Kirjoitti: Lexlex - 01.08.2017, 18:18:12
Eikai sitä tekemättä koskaan opikaan, paria tonnia en rupea maksamaan vanhan auton rempasta :-[ Syteen tai saveen niin sain purettua jo tänään hyvin pitkälle, apurunkoa koitin laskea kuskin puolelta niin ensimmäisenä ottaa kiinni ratin akseli. Se lienee irroitettava? Löysäsin kyllä ohjausvaihteen 5 pulttia mutta ei näköjään riitä, jostakin se on kiinni moottorissa kun laskee mukana.

Eli riittääkö se että apukuskin puolelta apurungon pultit löysälle ja kuskin puolelta laskee tunkilla tarvittavan määrän vai pitääkö irroittaa kokonaan? Eli saako apurungon päällä liu,utettua laatikon pois?
Otsikko: Vs: V70 D5 kaksoismassapyörän vaihtaminen itse
Kirjoitti: anssi68 - 01.08.2017, 19:12:02
Eikai sitä tekemättä koskaan opikaan, paria tonnia en rupea maksamaan vanhan auton rempasta :-[ Syteen tai saveen niin sain purettua jo tänään hyvin pitkälle, apurunkoa koitin laskea kuskin puolelta niin ensimmäisenä ottaa kiinni ratin akseli. Se lienee irroitettava? Löysäsin kyllä ohjausvaihteen 5 pulttia mutta ei näköjään riitä, jostakin se on kiinni moottorissa kun laskee mukana.

Eli riittääkö se että apukuskin puolelta apurungon pultit löysälle ja kuskin puolelta laskee tunkilla tarvittavan määrän vai pitääkö irroittaa kokonaan? Eli saako apurungon päällä liu,utettua laatikon pois?

Olikohan akselin nivel irroitettava ennen rungon laskemista..
(Ohjauslukko päälle, niin ratti ei pyörähdä ja sekoita spiraalia.)
Apukuskin puolelta pultit löysälle, niin loota mahtuu tulemaan pois.

Tuossa vielä topic, missä juttua ja tarpeellisia osia:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=78574.0
Otsikko: Vs: V70 D5 kaksoismassapyörän vaihtaminen itse
Kirjoitti: Lexlex - 01.08.2017, 20:22:23
Nivel irroitettu, nyt näyttäisi laskevan vapaasti. Erittäin hyvä huomio tuo spiraali, olisin varmasti sen pyöritelly rikki! Homma jatkuu huomenna...