Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Mr.Q - 29.08.2011, 20:55:45

Otsikko: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: Mr.Q - 29.08.2011, 20:55:45
Onko mitään tyypivikaa tuossa kulkineessa kun akku tyhjenee muutamassa viikossa vaikka auto olisi ajossa. Laturi lataa kyllä ja akku on uusi/kunnossa. Autossa myös merkillinen oire, vänkärin puolen lampun pesin elää ihan omaa elämää, ei toimi useinkaan kokeiltaessa mutta muutoin saattaa liikahtaa vähän ja pysähtelee mihin sattuu. Vastauksista kiitollinen.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: hevonen - 29.08.2011, 21:25:37
Vois liittyä johonkin vahvistimen/soittimen virtoihin? Jos on virta aina päällä, vedetty akulta suoraan.
Tai sitten vain liian lyhyttä ajoa.
Voi olla myös diodivika laturissa. Katoppa hiipuuko latausvalo yhtään kun auto on käynnissä, pimeällä tietenkin ja ilman mittarivaloja. ;)

Tuo lampunpesin voipi olla vähän jumissa. Siinä on sisäänrakennettu suojaus joka estää sen moottorin kärvähtämisen jos sulka vaikkapa jäätyy. Nyt kun se jumii, bimetalli lämpenee ja avaa kärjet jolloin virta katkeaa. Kun pyyhinmoottori on jäähtynyt, se yrittää uudelleen. Usein vasta kun avaimesta laitetaan virrat uudelleen päälle...
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: jose - 30.08.2011, 09:00:51
Mulla purki väärin asennettu autoradio.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: ToniA - 30.08.2011, 10:04:23
Mä koitin monta kertaa avata ja korjata toisen lampunpesimen, mutta ei (samat oireet kuin sulla, vuosimallikin on sama)... Lopulta päädyin ostamaan foorumin kautta käytetyn, toimivan pesimen, sillä Volvossahan kaiken pitää toimia.

Josta tulikin mieleen, että jos jollakin olisi myytävänä ulkolämpömittarin näyttö niin voisin vaikkapa ostaa. LCD meni rikki kun koitin vaihtaa sen taustavalon.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: Mrop - 30.08.2011, 10:14:09
toinen kaveri auton sisälle, yleismittari amppeeriasentoon ja akun miinusnapa irti. ylkky miinusnavan ja akunkengän väliin.

ovet ja valot ja kaik täytyy olla kiinni, muuten menee sulake ylkystä.

sit yksitellen sisältä sulakkeita poies, kunnes kulutus tippuu nollaan. tai likeelle nollaa .
sitten sen sulakkeen takana on se laite joka vie sitä sähköä
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: TVS - 30.08.2011, 10:39:58
toinen kaveri auton sisälle, yleismittari amppeeriasentoon ja akun miinusnapa irti. ylkky miinusnavan ja akunkengän väliin.

ovet ja valot ja kaik täytyy olla kiinni, muuten menee sulake ylkystä.

sit yksitellen sisältä sulakkeita poies, kunnes kulutus tippuu nollaan. tai likeelle nollaa .
sitten sen sulakkeen takana on se laite joka vie sitä sähköä
Ja sitten kun se 200mA sulake on poltettu, ja uutta ei löydy hyllystä, voi laittaa vaan 5W parkkilampun akun miinusnavan ja maakaapelin väliin, ja toinen hihkasee kun se lakkaa "kiilumasta", näkyvän hohkamisen sen tekee jo tosi pienellä virralla, sillon on hyvä kun lanka ei hehku ollenkaan edes keskeltä.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: Mr.Q - 04.09.2011, 20:15:55
Kiitokset asiallisista vastauksista, täytyy viikolla alkaa metsästämään vikaa, laitan viestiä kun vika on paikallistettu.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: 1st - 26.11.2011, 21:25:02
Löytykö vikaa tähän?

Omassa (740 ´90) purkaa seistessään kanssa akkua, eikai soittimen ja kellon pitäis viedä niin paljoa virtaa, että vuoden vanha akku purkautuu kuukauden seisonnan aikana lähes täysin?

Sen verran sain mittailtua, että soittimen piuhoihin(sekä heräte että jatkuva) tulee jotain 0.2V siltikin, vaikka sulakkeita käyttää irti(en muista käytinkö molempien sulakkeita yhtäaikaa poissa tosin)

Voisko tää nyt virtalukon pohjasta johtua vai mistä? akun kenkä ku on irti, nii virta kyllä pysyy akussa, ei ollu yhtään jännite tippunu, ku kolme viikkoa oli tallissa akun kenkä irtaallaan...
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: (Miksu) - 26.11.2011, 22:07:41
Jännitettä voi olla vaikka missä ilman että virta kulkee.
Se virran mittaaminen on se juttu, mitä pitäisi tehdä, kuten tuossa ylempänä on selitetty.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: 1st - 26.11.2011, 22:39:53
Jännitettä voi olla vaikka missä ilman että virta kulkee.
Se virran mittaaminen on se juttu, mitä pitäisi tehdä, kuten tuossa ylempänä on selitetty.

Jahas, no minä en ookkaan koskaan ollu näissä sähköhommissa mikään hyvä ;D

Pitänee mittailla niitä virtoja, kuhan nyt taas joskus Volvon kimppuun ehtis..

Sen verta siellä ainaki joku sähkölaite kuluttaa, että ku akun + kengän pistää kii, nii pienen kipinän antaa ::)
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: hevonen - 27.11.2011, 11:09:26
Kattokaa ne helpot ensin. Hanskalokeron ja takaluukun valo. :)
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: 1st - 27.11.2011, 11:56:19
Kattokaa ne helpot ensin. Hanskalokeron ja takaluukun valo. :)

Hanskalokeron valossa ei muistaakseni oo ees polttimoa paikallaan, takaluukun valo pitääki ens kerralla kattoo, muistelen, että sekin kyllä sammuu ::)
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: s73 - 27.11.2011, 12:51:58
ovivalotkin kulutttaa sähköä  ja pidätkö tallissa auton ovia auki, kattovalo jää päälle? Hapantunut vetokoukun pistoke kuluttaa kanssa jos on  jatkuva virta kytketty siihen pistokkeeseen. Sitä tarvii vain asuntovaunua vetäessä, voi jättää kytkemättä. Onko autoon tehty mitään patentteja sähkön suhteen, eikä autossa ole epämääräisesti  toimivia sähkölaitteita?
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: 1st - 27.11.2011, 15:58:19
ovivalotkin kulutttaa sähköä  ja pidätkö tallissa auton ovia auki, kattovalo jää päälle? Hapantunut vetokoukun pistoke kuluttaa kanssa jos on  jatkuva virta kytketty siihen pistokkeeseen. Sitä tarvii vain asuntovaunua vetäessä, voi jättää kytkemättä. Onko autoon tehty mitään patentteja sähkön suhteen, eikä autossa ole epämääräisesti  toimivia sähkölaitteita?

Jos nyt mun kohalle meinasit, niin en pidä tallissa ovia auki, ja kattovalo on kyllä varma ettei ainakaan jää palamaan..

Vetokoukun pistoke on viimisen päälle hyvä, pari vuotta sitten uusin sen, laitoin oikeen metallirunkoisen version(oli traktoriin jemmassa yks ylimääränen pistoke, niin sen heitin paikalleen)

No sähköpatentteja, tuota, autoon on aikoinaan jälkiasenneltu varashälytin(ei mun aikana), minkä kyllä poistin, ku kaukosäädin ei toiminu, eikä mistään saanu uutta, piuhat on kyllä paikallaan vielä.. ja omiaki räpellyksiä on, mut ne on kyllä niin viimisen päälle tehtyjä, että niistä uskallan 90% varmuudella sanoa ettei johdu niistä..

Viime talvena kyllä pitkät valot temppuili, toiminta loppu kokonaan ja pieni kärykin tuli sisälle sen saattelemana.. alkuperäset pitkien piuhat korvasin kokonaan uusilla, vanhoista on sulakerasian pohjastakin liittimet irroteltu ja eristelty teipillä. Tiiä sitten liekö joku johtosarja ottanu kipeää sen käryn takia.. viime talvena ei kyllä mitään oiretta ollu, se on vasta nyt kesän aikana ilmaantunu..

Mulla kyllä mieleen tulis ekana ehkäpä soitin tai kello, josko niihin ois tullu jotain vikaa ja purkaa sitten akkua, pitää ens kerralla ku kotipaikalla käyn, nii mittailla niitä virtoja.

Ampeereitako siis pysyy mittaamaan, ku ottaa esim. maapuolen kengän akusta irti, yleismittarin piuhat akun navan ja -kengän väliin ja ampeeripuolta mittaamaan? en tosiaan mikään nero oo sähköhommissa, viimeks koitin akun plus ja miinus navoista mitata ampeereita, ja ihmettelin että mikä perk. tässä mättää ku näyttää digimittari niin outoja lukemia ;D Jännitettä sentäs osasin mitata :D
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: hevonen - 27.11.2011, 16:12:32
..Mulla oli kerran aika outo juttu liittyen tohon kelloon... Häly laukeili itekseen, syynä hirviän etsimisen jälkeen oli volvon alkuperäinen kello. Otti liikaa virtaa aina joskus... :buck2:
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: (Miksu) - 27.11.2011, 21:07:01
Ampeereitako siis pysyy mittaamaan, ku ottaa esim. maapuolen kengän akusta irti, yleismittarin piuhat akun navan ja -kengän väliin ja ampeeripuolta mittaamaan? en tosiaan mikään nero oo sähköhommissa, viimeks koitin akun plus ja miinus navoista mitata ampeereita, ja ihmettelin että mikä perk. tässä mättää ku näyttää digimittari niin outoja lukemia ;D Jännitettä sentäs osasin mitata :D

Amppeerit mitataan kytkemällä mittari virtamittaus asennossa jonkin johdon väliin, kuten esim. juurikin akunkengän ja akun navan väliin.
Mittari mittaa, kuinka paljon mittarin läpi kulkee virtaa.
Jos mittaat + ja - johtojen väliltä mittarilla  mittarin ollessa virtamittaus asennossa, mittari hyvin todennäköisesti menee rikki tai sen sulake palaa, jos sillä sattuu sulake olemaan (kaikissa ei ole)

Kun yleismittarilla mittaat akun ja kengän välistä amppeereja, ei autoon saa kytkeä virtoja päälle, eikä mielellään avata mitään ovia tai käyttää keskuslukkoa, eikä mitään muutakaan sähkölaitetta saa olla käytössä.
Mitataan vain siis sitä, paljonko virtaa kulkee, kun juuri mitään ei pitäisi kulkea.
Jos sähkölaitteita käyttää samaan aikaan, niin mittarin läpi kulkee liikaa virtaa ja mittari tai sen sulake hajoaa.

Mittarin uskaltaa jännitemittaus asennossa tökätä lähes mihin vain ilman vahinkota, ellei sillä mittajohdon kärjellä oikosulje jotain ...   amppeeri mittauksessa täytyy tietää mitä tekee, sillä voi joko rikkoa mittarin, auton tai molemmat.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: 1st - 28.11.2011, 11:58:56
Juu, no kiitoksia ohjeistuksesta, josko se nyt sit onnistus :) Kuinkas paljon sieltä sais kulkea virtaa normaalisti, eli jos on kello ja soittimen muisti kytkettynä?
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: mikan - 28.11.2011, 12:25:24
Muutama kymmenen milliampeeria (mA), jos se nousee satoihin milliampeereihin, niin jossakin on joku ylimääräinen kuluttaja.  Ja jos se on ampeerin (A) tai yli, jossain on oikeasti vikaa...

Tuo akun purkaminen on sinällään hassu juttu, että pienellä virralla akun kapasiteetti Ampeeri tunteina on suurempi kuin isoilla virroilla. Yleensä se ilmoitetaan 20 tunnin purkujaksolle, joskus 5 tunnin jaksolle.
Eli 20Ah:n akkua voi purkaa 1 Ampeerin virralla sen 20 tuntia. 80Ah:n akkua sitten voi purkaa em. ajan 4 Ampeerin virralla.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: 1st - 10.12.2011, 20:06:57
Tänään kattelin vähän niitä virta juttuja, yleismittari näytti ilman soittimen kytkemistä tällaista (http://i139.photobucket.com/albums/q292/_1st_/740GL%201990/Kuva0442.jpg) ja kun pistin sen vanhan blaukkarin kiinni(soittimessa ei tietenkään ollu virtoja päällä, piuha vaan taakse kytkettynä), niin sit näytti näin (http://i139.photobucket.com/albums/q292/_1st_/740GL%201990/Kuva0444.jpg) hetken aikaa, kävi aluksi 0.7 tienoilla ja sit tippui tohon joksikin aikaa, minkä jälkeen meni taas 0.02, toisella soittimella kun kokeilin, niin kävi n.0.5:ssä josta lähes heti tippui tonne 0.02.. pitäskö tosta nyt päätellä että se vanha blaupunkt mikä oli paikallaan, niin söi sitä virtaa vai mittasinko vieläkään oikein ;D
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: mikan - 11.12.2011, 15:10:25
Kuvasta ei oikein saa selvää varmaksi, että lukiko tuossa mittarin asteikossa kohdassa, jossa valinta on, "20m" ?

Jos luki, niin mittasit 20 milliAmpeerin asennossa, niin mikään lukema, joka on alle 1, on täysin merkityksetön.

Tuo blaukkarin ottama 0,7mA on myös täysin merkityksetön lukema ja täysin normaalia kytkemisen jälkeen hetken ajan.
Sillä näet purkaa 50 Ampeeri tunnin akkua vaivaiset teoriassa 71 428 tuntia, käytännössä akun itsepurkautuminen on vienyt voiton tuollaisessa tilanteessa.
 
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: (Miksu) - 11.12.2011, 15:30:31
Kuvasta ei oikein saa selvää varmaksi, että lukiko tuossa mittarin asteikossa kohdassa, jossa valinta on, "20m" ?

Jos luki, niin mittasit 20 milliAmpeerin asennossa, niin mikään lukema, joka on alle 1, on täysin merkityksetön.

Tuo blaukkarin ottama 0,7mA on myös täysin merkityksetön lukema ja täysin normaalia kytkemisen jälkeen hetken ajan.
Sillä näet purkaa 50 Ampeeri tunnin akkua vaivaiset teoriassa 71 428 tuntia, käytännössä akun itsepurkautuminen on vienyt voiton tuollaisessa tilanteessa.

Kuvassa näkyy tosiaan mittari olevan kohdassa 20m, mutta 20m:n alapuolella taasen näkyy myös 20A
Pitäisi tietää, notta mitä mittarin käyttöohje kertoo.. mutta kyllä noi arvot varmasti ovat amppeereja, eikä milliamppeereja..  koska tuollaiset alle 1mA tulokset ei ole missään muotoa järkeviä, mikäli mittari on kytketty akkukaapelin ja akun väliin.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: 1st - 11.12.2011, 19:33:46
20m asennossa oli, ja mittari kytkettynä akun miinus navan ja -kengän väliin, en minä noista ton kummemmin ymmärrä, että oliko se nyt sit milliampeereita vai mitä ::) nyt kokeeks jätin kuitenki sen soittimen pois ja akun kengän kii, että purkaako nyt akkua, pari viikkoa ehtii nyt seistä ennenku pääsen taas sen kimppuun, nii näkee sit onko jännite laskenu

Edit: jos nuo nyt on täysin merkityksettömiä kulutuksia, nii miks ihmeessä se akku sitten kesällä tyhjeni parin kuukauden seisonnasta, eihän nyt kellon ja soittimen muistin luulis niin paljoa kuluttavan ::)
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: mikan - 11.12.2011, 23:02:58
Kuvassa näkyy tosiaan mittari olevan kohdassa 20m, mutta 20m:n alapuolella taasen näkyy myös 20A
Pitäisi tietää, notta mitä mittarin käyttöohje kertoo.. mutta kyllä noi arvot varmasti ovat amppeereja, eikä milliamppeereja..  koska tuollaiset alle 1mA tulokset ei ole missään muotoa järkeviä, mikäli mittari on kytketty akkukaapelin ja akun väliin.

Jos mittari olisi vaikka 2A alueella tuossa tapauksessa, niin tuo kulutus olisi silti vain 20mA, jolla saat purkaa ehjää 50Ah:n akkua 2500 tuntia.  Jos se olisi 200A mittausalueella, niin sitten purkausvirta oloisi sen 2A, joka tarkoittaa tajutontä purkuvirtaa jos kaikki on sammutettu. Kts. desimaalipilkun paikka...

Ilmeisesti tuo mittari näyttää mA lukemat toisessa liittimessä (kuten normaalisti) ja toisessa sama alue ampeereina mutta toisella mittajohdon paikassa (esiintyy joskus halpis valmistajilla).

Vaikka se olisi sen 20mA, niin se on mitätön purkuvirta lupultakin.

20m asennossa oli, ja mittari kytkettynä akun miinus navan ja -kengän väliin, en minä noista ton kummemmin ymmärrä, että oliko se nyt sit milliampeereita vai mitä ::) nyt kokeeks jätin kuitenki sen soittimen pois ja akun kengän kii, että purkaako nyt akkua, pari viikkoa ehtii nyt seistä ennenku pääsen taas sen kimppuun, nii näkee sit onko jännite laskenu

Edit: jos nuo nyt on täysin merkityksettömiä kulutuksia, nii miks ihmeessä se akku sitten kesällä tyhjeni parin kuukauden seisonnasta, eihän nyt kellon ja soittimen muistin luulis niin paljoa kuluttavan ::)

Jos akku ei ole täydessä latingissa, niin tuo 15Ah purkautuminen (kuukausi mittaamallasi kulutuksella) voi olla täysin riittävästi sille, ettei akku anna enää riittävästi starttivirtaa...  Akku voi myös olla viallinen...  Tai purkautuminen voi olla ajoittaista...

Itselläni lähti Mitsun L300 dieseli käyntiin kahden vuoden seisomisen jälkeen...   ;)
Tosin akun kenkä oli irti em. seisonta-ajan. 


Ps. mikä on akkusi kapasiteetti (ampeeritunteina Ah) ja merkki?
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: 1st - 12.12.2011, 09:43:57
Jos akku ei ole täydessä latingissa, niin tuo 15Ah purkautuminen (kuukausi mittaamallasi kulutuksella) voi olla täysin riittävästi sille, ettei akku anna enää riittävästi starttivirtaa...  Akku voi myös olla viallinen...  Tai purkautuminen voi olla ajoittaista...

Itselläni lähti Mitsun L300 dieseli käyntiin kahden vuoden seisomisen jälkeen...   ;)
Tosin akun kenkä oli irti em. seisonta-ajan. 


Ps. mikä on akkusi kapasiteetti (ampeeritunteina Ah) ja merkki?

Akku on Exide ja normikokonen, onko se nyt 65Ah, jotain 1.5 vuotta vanha on, että en usko siinäkään vian olevan, ja koska jos akun kenkä on irroitettuna, niin siinä pysyy virta sisällä ::)

Eli siis tullaanko siihen tulokseen ettei tossa mitään vikaa ole, soittimen muisti ja kello vie sen mitä tuo mittari nyt näytti, ja sen ei pitäs olla liikaa, että muita virransyöjiä ei ois?

Annan sen nyt kuitenki seistä ilman sitä soitinta muutaman kuukauden, seurailen onko mitään vaikutusta ::)

Edit: tuli just mieleen, että siinä vanhassa blaukkarissa(jonka otin tosta käyttöautosta, ku siihen laitoin volvosta paremman soittimen) on varmaan joku sisäinen akku tms. ku siitä ei radiokanavat ja muut asetukset häviä muistista, jos soittimen irroittaakin autosta, niin voisko se nyt sitten ajoittain jotenki ottaa enempi virtaa?
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: hevonen - 12.12.2011, 13:27:02
Edit: tuli just mieleen, että siinä vanhassa blaukkarissa(jonka otin tosta käyttöautosta, ku siihen laitoin volvosta paremman soittimen) on varmaan joku sisäinen akku tms. ku siitä ei radiokanavat ja muut asetukset häviä muistista, jos soittimen irroittaakin autosta, niin voisko se nyt sitten ajoittain jotenki ottaa enempi virtaa?
Käsittääkseni tuo muistivirta hoidetaan kondensaattorilla tai joskus jopa erillisellä paristolla, ei pitäisi haukata ajoittain hirveitä virtoja.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: jaippi - 12.12.2011, 14:03:03
Omassa 944:ssä kummitteli tavaratilan valo satunnaisesti ja sehän pystyi tyhjäämään ehtoopuolella olevaa akkua työpäivän aikana niin että käyntiin saaminen oli ns. hiuskarvan varassa.
Tämä yhtenä vaihtoehtona ihmeellisiin virtahävikkeihin.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: mikan - 12.12.2011, 15:20:41
Akku on Exide ja normikokonen, onko se nyt 65Ah, jotain 1.5 vuotta vanha on, että en usko siinäkään vian olevan, ja koska jos akun kenkä on irroitettuna, niin siinä pysyy virta sisällä ::)

Eli siis tullaanko siihen tulokseen ettei tossa mitään vikaa ole, soittimen muisti ja kello vie sen mitä tuo mittari nyt näytti, ja sen ei pitäs olla liikaa, että muita virransyöjiä ei ois?
Akun kapasiteetin pitäisi riittää vielä kuukaudenkin jälkeen. Tämä siis vain siinä tapauksessa, että akku on ehjä ja speksiensä mukainen. Tosin tuossa ajassa vaikuttaa myös itsepurkautuminen. Kaikki akut tyhjentyvät ajanoloon itsekseen. Mutta kaiken kaikkiaan sähkön pitäisi riittää vielä.

Ihan sellainen kokemuksen myötä syntynyt havainto, onko akun päällinen kovin likainen?
Nimittäin suola yms. sonta akun pinnalla johtaa jossain määrin myös sähköä ja merikontin akun paikassa sitä rapaa kertyy sen päälle pikkuhiljaa. Sopivissa olosuhteissa se johtaa sähköä yllättävän hyvin ja käytännössä sen mittaaminen on kotioloissa mahdotonta. Tämä mahdollisuus kellon kulutuksen kanssa yhdessä voi riittää vtyhjentämään akun.

Ja jos akku on kerrankin käynyt alle 10,8 V napajännitteen (lepotilassa), on se ikuisesti menettänyt osan kapasiteetistaan (ns. syväpurkaus). Koska tällöin sen anodi/katodi-levyjen kemiassa on tapahtunut pysyvä muutos, jota ei pysty palauttamaan takaisin. Tällöin akun kapasiteetista voi kadota vaikka 40% kerralla. Tämä selviää kuormittamalla akkua, A maksimipurkuvirta testi (antaako tarpeeksi) ja 4h kuormitustestin tekemällä.


Annan sen nyt kuitenki seistä ilman sitä soitinta muutaman kuukauden, seurailen onko mitään vaikutusta ::)

Edit: tuli just mieleen, että siinä vanhassa blaukkarissa(jonka otin tosta käyttöautosta, ku siihen laitoin volvosta paremman soittimen) on varmaan joku sisäinen akku tms. ku siitä ei radiokanavat ja muut asetukset häviä muistista, jos soittimen irroittaakin autosta, niin voisko se nyt sitten ajoittain jotenki ottaa enempi virtaa?
Mittaa akun napajännite seisomaan jätettäessä ja siinä vaiheessa kun meinaat lyödä sen tulille.

Vanhassa Blaukkarissa on ns. staattiseen RAM-muistiin (http://fi.wikipedia.org/wiki/SRAM) perustuva piiri, joka pitää muistinsa kunhan se saa jännitteen. Virran kulutusta sillä ei käytännössä ole kuin nanoampeerien verran (0,000 000 001A), joka sekin on vuotovirroista koostuva.

Tuo mittaamasi kytkentävirtapiikki on täysin normaali asia. Se esiintyy aina kun laite kytketään jännitteeseen, kun siinä olevat kondensaattorit latautuvat ensimmäisen kerran.

Ja kuten hevonen sanoi, ehjän radion kulutus off-tilassa ei pitäisi käytännössä näkyä virtamittarilla edes milliampeerin virtana. Vollen viisarikello kuluttaa huomattavasti enemmän virtaa...
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: 1st - 13.12.2011, 11:27:56
Akku on päältä melko puhdas, ku se on kyllä tiedossa että paska siinä päällä voi johtaa sähköä..

Kesällä akku kyllä oli melko tyhjä, ku ei edes keskuslukko tainnut aueta, että jännite on varmasti käynyt matalalla, nyt tossa ennenku talliin ajoin viimeks nii jännite oli ~12.4V (starttasin kyllä sen jälkeen) mut pitää ens kerralla mitata jännite taas, ennen starttaamista ::)

Ja tavaratilan valo, kuten jo kertaalleen sanoin, niin en oo kattonu sitä, mut eikö sen pitäs tossa virtamittauksessa näkyä, kai sen pitäs enempi viedä virtaa ku muutaman milliampeerin ::)
Otsikko: Re: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: jaippi - 13.12.2011, 12:01:14
Se tavaratilan valo jäi itselläkin vain satunnaisesti päälle.
Sen jälkeen kun sammutin sen kokonaan niin ongelmat katosi.
Otsikko: Vs: Re: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: käppänä - 13.12.2011, 12:27:15
Se tavaratilan valo jäi itselläkin vain satunnaisesti päälle.
Sen jälkeen kun sammutin sen kokonaan niin ongelmat katosi.
Olen itse joutunut toteamaan että jos auto on parkissa kaltevalla pinnalla niin tavaratilan valo saattaa palaa jos on valittuna se että syttyy avattaessa. Auton kallistuma pitkittäissuunnassa hämää tuota elohopeakytkintä.
Otsikko: Vs: Re: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: mikan - 13.12.2011, 15:15:26
Olen itse joutunut toteamaan että jos auto on parkissa kaltevalla pinnalla niin tavaratilan valo saattaa palaa jos on valittuna se että syttyy avattaessa. Auton kallistuma pitkittäissuunnassa hämää tuota elohopeakytkintä.
Omassa merikontissa tuo takaluukun valokytkin on kyllä perinteistä mallia ja on vasemman saranan juuressa.
Sedanista en sano mitään.

Akku on päältä melko puhdas, ku se on kyllä tiedossa että paska siinä päällä voi johtaa sähköä..

Kesällä akku kyllä oli melko tyhjä, ku ei edes keskuslukko tainnut aueta, että jännite on varmasti käynyt matalalla, nyt tossa ennenku talliin ajoin viimeks nii jännite oli ~12.4V (starttasin kyllä sen jälkeen) mut pitää ens kerralla mitata jännite taas, ennen starttaamista ::)

Ja tavaratilan valo, kuten jo kertaalleen sanoin, niin en oo kattonu sitä, mut eikö sen pitäs tossa virtamittauksessa näkyä, kai sen pitäs enempi viedä virtaa ku muutaman milliampeerin ::)

Se, että akku on ollut niin tyhjä, ettei keskuslukko ole enää auennut tarkoittaa sitä, ettei akkusi kapasiteetti ole enää se, mitä kyljessä sanotaan, vaan vähemmän. Se kuinka paljon vähemmän (10-60%) riippuu täysin akusta, purkauksen syvyydestä ja tuurista.

Jos jännite on 12,4 ennen starttia, niin akkusi on vajaassa latauksessa ja reilusti.

Tarkasta, että laturisi lataa kunnolla. Eli sen pitäisi pystyä pitämään se 13,8 - 14,4V tyhjäkäynnillä ilman valoja ja jollain 2000rpm pitää jännitteen pysyä yli 13,8V vaikka kaikki kuorma olisi päällä.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: ToniA - 13.12.2011, 19:10:11
Mulla on vuoden vanha akku, vaihdoin samalla kun peruskorjasin laturin. No, yksi pultti oli jäänyt löysälle ja hihna hyppäsi pois -> auto tietysti hyytyi virran puutteeseen tien varteen. Akku ei ole sen jälkeen oikein ollut entisensä, eikä asiaa auta se että pääasiallinen käyttö on vaimon ihan liian lyhyet työmatkat.

Eilen ei jaksanut lähteä käyntiin, mutta silti älylaturilla akkuun meni vain 22 Ah. Latausjännite on kyllä kohdallaan, akun napajännite on tyhjäkäynnillä valot päällä noin 14.1V.
Otsikko: Vs: Re: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: käppänä - 13.12.2011, 19:26:59
Omassa merikontissa tuo takaluukun valokytkin on kyllä perinteistä mallia ja on vasemman saranan juuressa.
Sedanista en sano mitään.
Sedanissa on jo 700 sarjassa tuo rullamallinen kytkin jossa valitaan pois päältä tai syttyy avattaessa ja katkaisijassa on elohopeapisara joka kallistuksessa kytkee piirin.
Otsikko: Vs: Re: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: KalleKyy - 13.12.2011, 19:45:43
Sedanissa on jo 700 sarjassa tuo rullamallinen kytkin jossa valitaan pois päältä tai syttyy avattaessa ja katkaisijassa on elohopeapisara joka kallistuksessa kytkee piirin.

Meidän vm. -91 940 sedanissa tavaratilan valokytkin on lukkolaitteen yhteydessä, eli kun painaa salvan vaikka ruuvimeisselillä kiinni, niin valo sammuu.
Joskus erehdyin rasvaamaan takakontin lukon (en siis tarkoita lukkopesää), jolloin lukossa oleva kytkin alkoi temppuilla ja valo jäi palamaan tyhjentäen akun.
Huomasin vian, kun testailin lukitusta luukun ollessa auki, siis meisselillä renkkasin lukkosalpaa auki- ja kiinniasentoon ja aina välillä valo jäi päälle.
Otsikko: Vs: Re: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: mikan - 13.12.2011, 21:22:59
Sedanissa on jo 700 sarjassa tuo rullamallinen kytkin jossa valitaan pois päältä tai syttyy avattaessa ja katkaisijassa on elohopeapisara joka kallistuksessa kytkee piirin.

Sama kytkin löytyy myös minulta siitä takakontin valosta. Palaa jatkuvasti -  Aina poispäältä - Syttyy kun takaluukku avataan.  Takakontin valoon ei vaikuta kojelaudasta vaikuttava "taksikytkin", jossa on samat toiminnot kuin tuossa takakontinvalossakin.

Niin, ja oma kotteroni on farkku.   ;)
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: käppänä - 13.12.2011, 21:33:08
Aivan. Sedanista en tuon lisäksi ole löytänyt mekaanista katkaisijaa. Tämä koskee 700 sarjaa jossa valo on peräluukussa, siellä lähellä lukkoa ja kysyjällä taisi sellainen olla? Kysyjä 1st.
900 sarjassa valo sedanissakin on siellä hattuhyllyn alla ja siinä ei elohopeaa ole.(on mekaaninen switch) Niinkuin ylempänä on todettu.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: 1st - 16.12.2011, 19:07:03
Tänään kävin taas pikavisiitillä kotipaikalla, samalla mittasin Volvon akusta taas jännitteen, 12.44V näytti, viikon on nyt seissy silleen että akun kenkä on kiinni, eli ei oo jännitteet hävinny nyt vielä ainakaan..

Samalla sammutin varmuudeks sen kontin valon, näytti se kyllä sammuvan, ku kontin laittaa lähes kiinni, mut käänsin nyt katkaisijasta ihan pois päältä, elohopeakatkaisija siinä varmaan on, kontin kannessa on se valo.. ja 740 sedan on kyseessä, ku joku sitä tais kysellä ::)

Tuli sit vielä tossa kotiin ajellessa mieleen, että kun se koko talven ja kesän seisoi tallissa ja aina välillä kun siellä kävin ja käynnistelin ja siirtelin pieniä matkoja, niin eihän se akku niissä siirroissa ehtinyt lataantua siitä mitä se käynnistely aina vei, että voi olla sekin osasyynä tähän ::)

Mut seuraillaan edelleen...
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: mikan - 16.12.2011, 21:29:59
Ei tuo 12,44V mikään mielettömän hyvän akun varaustila ole (n. 70%).

Akkusi kapasiteetista on osa kadonnut iäksi noiden käynnistelyiden vuoksi.
Lyijyakku kun ei siedä vajaassa latauksessa seisomista, vaan sulfatoituu jolloin osa akun pinta-alasta tulee inertiksi ja kapasiteettia ja maksimi purkuvirtaa menetetään pysyvästi.

12V Lyijyakku on tyhjä, kun sen napajännite on 10,8V ja täytenä 12,6- 12,8V akusta riippuen.
Otsikko: Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
Kirjoitti: 1st - 16.12.2011, 21:32:36
Jep, josko se sit vaan siitä johtus, eikä ois muuta vikaa autossa ::) Harmi ku ei oo kuittia tallessa akusta, vajaan vuoden vanha, nii ois voinu käydä liikkeessä mistä akku on ostettu, nii kyselemäs, antavatko uuden ;D