Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Aleksi08 - 03.08.2017, 19:39:58
-
Auto ei meinaa millään lähteä käyntiin ja tarviaisin tarkennusta tuon bensapumpun toiminnasta.
Kun käännän virta-avaimen asentoon 1. , niin pitääkö silloin bensapumpun syöttää polttoainetta moottorin suuntaan? Otin auton alta liittimen auki, joka on ennen polttoainesuodatinta, niin virta-avaimen asennossa yksi ei tule letkun päästä polttoainetta mutta startatessa sitä tulee.
Valkoista reletta keskikonsolissa mietin myös, että pitääkö siinä tuntua selkeästi koskettimien napsahdus kun avain käännetään asentoon yksi?
Olisiko ehdotuksia miten tuota hommaa lähtisi selvittää mikä autossa vikana?
-
Kakkosasennosas muistaakseni tule virtaa pumpulle. Ja kerta bensaa tulee kun starttaa, niin vika on tuskin siinä. Saako kipinää/aukeaako suuttimet? (niiden virransaanti voi testata lasikantapolttimolla)
-
Oma auto teki tuota samaa joskus, syyksi paljastui bensanpaineensäädin. Pyöritti maailman tappiin asti, hörähteli mutta ei käynnistynyt. Uusi osa paikalleen ja taas rullailtiin.
-
Muistatteko kuuluuko tuossa tilanteessa,kun virta-avainta käännetään ykkösasentoon bensapumpusta sellainen "surina"? Oliko siinä jonkinlainen "esipaineistus"? Tuossa autossani ei kyllä kuulu selkeästi mitään pumpun surinoita, kun käännän avainta ykkösasentoon.
Pitäisi olla se vikakoodin lukija, niin auttaisi mahdollisesti tämän vian paikantamisessa..
-
ykkös asennossa ei kuulu mitään, vasta kakkos asennossa.
-
Autossa oli alunperin sellainen vika, että esim. ylämäkeen ajettaessa isommalla vaihteella auto alkoi nykimään tosi paljon ja nykiminen loppui kun vaihtoi pienempää vaihdetta silmään. Eli kun moottoria kuormitti alkoi auto nykimään, joka loppui tai väheni kun nosti kierroksia ylös pienemmällä vaihteella.Ajoin auton talliin ja vaihdoin bensansuodattimen sekä virranjakakan kannen mutta nyt tilanne se että autoa on vaikea saada edes käyntiin..
Oliskohan täällä Volvo harrastajia Jyväskylän lähialueelta, jolta joutas vikakoodin lukija lainaa vaikka pientä korvausta vastaan? Niin ja kiitoksia vastauksista :).
-
Ajoin auton talliin ja vaihdoin bensansuodattimen sekä virranjakakan kannen mutta nyt tilanne se että autoa on vaikea saada edes käyntiin..
Kai sytkäjohtojen järjestys on tarkistettu? Vasemmalta oikealle 4 3 1 2 edestä katsottuna.
-
Joo kyllä nuo tulpanjohdot pitäis olla oikein jos se keulasta katsottuna kauimmainen pytty on nelonen.
-
Kyllä.
-
Mikä moottori ja vuosimalli? Näissä on vähän eroja.
Vanhemmissa autoissa on lediloota kuskinpuolen iskaritornissa, siitä voi lukea koodit.
-
Mikä moottori ja vuosimalli? Näissä on vähän eroja.
Vanhemmissa autoissa on lediloota kuskinpuolen iskaritornissa, siitä voi lukea koodit.
Eiköhän ole 96-> jos vikakoodinlukijaa kaivataan :)
Tuon lukijan pystyt rakentelee aika helposti itsekkin. Itsellänikin kun bensapumppu alkoi vetelemään viimeisiä, niin alkoi loppumaan varsinkin ylämäissä voima koska bensanpaine ei vaan noussut tarpeeksi korkealle. Bensanpaine on helppo mitata siitä suutintukista että onko kohillaan.
-
Auto on vm. 97. Mistähän tuon obd2 liittimen sais ostettua tähän hätään? Ebaysta saa mutta jos löytys lähempää. Miten tuo bensan paineen mittaus, että mistä olette mittarin ostaneet? Tänä aamuna auto yllättäen hörähti käyntiin ja se käy tyhjäkäynnillä aavistuksen aaltoillen ja kun laittaa kaasua kunnolla meinaa sammua ja ikään kuin pätkii käyntiä. Mitä mieltä olette voisiko vika olla ilmamäärä mittarissa siinä ilmanputsarin vieressä?
-
Ebaystä tilasin painemittarin ja sopivat liittimet. Maksaa muutaman euron. Voi tuota mitata vaikka renkaan painemittarilla, mut mittari voi olla entinen sen jälkeen.
Sent from my SM-G930F
-
Paljonko painetta pitäisi löytyä?
-
3bar +/- imusarjan paine. Tyhjäkäynnillä siis ~2,5bar.
-
Ei se oikeasti ole obd lukija, täältä pitäisi löytyä ohjeet vikakoodien lukijan teko-ohjeet ja olikohan se Tony kuka niitä on värkkäilyt myyntiin? Mitäs ne nyt maksoi? 60€?
-
Pitää tehdä tuo vikakoodin lukija, kun ei noita osiakaan ole järkevä ostella summassa.. Löysin googlella jonkinlaisen kytkentäkaavion sen tekemiseen. Ilmeisesti sillä voi kattoa koodit ilman tuota obd-liitintä, kun laittaa suoraan piuhat sinne auton liittimeen. Lisäksi tarttee ostella tuo bensanpaineen mittari,kun sitä voi jatkossakin tarvita (Motonetissä sellaista ei löytynyt).
-
Pitää tehdä tuo vikakoodin lukija, kun ei noita osiakaan ole järkevä ostella summassa.. Löysin googlella jonkinlaisen kytkentäkaavion sen tekemiseen. Ilmeisesti sillä voi kattoa koodit ilman tuota obd-liitintä, kun laittaa suoraan piuhat sinne auton liittimeen. Lisäksi tarttee ostella tuo bensanpaineen mittari,kun sitä voi jatkossakin tarvita (Motonetissä sellaista ei löytynyt).
Ostat vaikka motonetista sen about kympin rengaspainemittarin niin sillä onnistuu, eikä kyllä mene piloillekkaan siitä, renkaita en vaan enää sillä mittailis :D Biltemasta saa ihan tarkotukseen tehtyä mittaria mutta siinä ei taida olla oikeata liitintä suoraan, kympin maksaa sekin.
-
Käykö tuohon bensan paineen mittaukseen sellainen samanlainen liitin kuin on noissa autonrenkaan paimemittareissa vai pitääkö siihen ostaa erikseen sopiva liitin malli?
-
Sama liitos
-
Selvä kiitos, mittaan.
-
Mittari näyttää tyhjäkäynnillä n., 1,5bar. Onko tuo liian vähän?
-
Mittari näyttää tyhjäkäynnillä n., 1,5bar. Onko tuo liian vähän?
3bar +/- imusarjan paine. Tyhjäkäynnillä siis ~2,5bar.
-
Näyttää olevan bensapumpun vieressä oleva letku haljennut. Saako tuota bosch bensapumpun suodatinta varaosana kun melko likainen on?
(https://thumb.ibb.co/kEVDga/DSC_0685.jpg) (https://ibb.co/kEVDga)
-
Ostat vaikka motonetista sen about kympin rengaspainemittarin niin sillä onnistuu, eikä kyllä mene piloillekkaan siitä, renkaita en vaan enää sillä mittailis :D Biltemasta saa ihan tarkotukseen tehtyä mittaria mutta siinä ei taida olla oikeata liitintä suoraan, kympin maksaa sekin.
Sillä biltemalaisella näis vehkeissä tee mitään. Sopii kaasarivehkeisiin.
Sent from my SM-G930F
-
heippa lainataas lankaa ku natsais oireita
elikkäs 940 volovo ei meinaa starttaa kylmänä, lämpimänä ja piuhassa kyllä mutta -10 jo kylmänä sahaa vaan ja saattaa hörähellä mut ei starttaa.
oikee kylmillä keleillä kuuluu eestä kans jotain vinkunaa joka kovenee vauhin mukaan, tää häviää sit kylkä kun kone lämpenee.
pienessäkin ylämäessä tuntuu kans puhti loppuvan, vaikka kuinka polkee kaasua niin ei vaikuta ja muutenki tuntuu vähän väsyneeltä verrattuna kakslitraseen 740 mikä mulla joskus oli, tää nykynen siis 2.3
tyhjäkäynti tuntuu välillä hieman seilaavan.
viimeviikolla syttys kans lambdavalo, sit koitin tsekkailla imuvuotoja ja suihkin jarrukliineriä, en huomannu vuotoja mut lambdavalo sammus eikä oo enää kummitellu ::)
viimetalvena ilmeni ekan kerran starttiongelmat, eka ostin heti uuen akun ja sit selvis että moottorilämmittimen piuha oli koneen puolelta kärähtäny, sillon vaihettiin sit uus piuha, bensafiltteri, bensapumpun rele ja moottorin lämpötila-anturi ja auto starttas lopputalven normaalisti, välillä viikon hiihtoreissunki jälkeen ja sillon oli pakkastaki.
tänä talvena auto seisos melkeen kaks kuukautta loppusyksystä ja sit alkos taas kylmäkäynnistysongelmat.
käytin kylillä korjaamolla, siellä vaihettiin sit koko moottorilämmitin ja vesipumppu, ihmettelinki yksilta ku oli jäähytysnestesäiliö tyhjänä ;D
mut eipä nuo tohon kylmänä starttaamiseen auttanu vaikka oli kuulema korjaamon pihalla nätisti lähteny käyntiin.. vähän vaikuttivat kyllä siltä etteivät jaksanu alkaa taisteleen tän kans. mut ne vinkkas vaihtaan tulpat niin vaihoin sit uuet ja samalla johdot ja virranjakajan kannen ja pyöriän.
ja kyl se ny pikkupakkasilla starttaa mut -10 alkaa ongelmat että mitähän seuraavaks sit laitettas ::)
b230fb kyseessä