Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Volvo 240DL - 07.08.2017, 14:46:01

Otsikko: V70 välijäähy 240:iin
Kirjoitti: Volvo 240DL - 07.08.2017, 14:46:01
Eli otsikon mukainen kysymys. Bolt on vai pitääkö soveltaa kiinnitysten kanssa?
Otsikko: Vs: V70 välijäähy 240:iin
Kirjoitti: Jambo - 07.08.2017, 15:06:05
Liekö V70:ssä eri korimallien tai moottoreiden välillä erilaisia välijäähyjä, mutta ainakin mk1 V70 bensaturbossa lähdöt on keskellä cooleria. Eli njet, inte hyvä!

240:ssä lähdöt ois päissä. Jos kyseessä on joku budjettiturbo niin 740- ja 940-turboista löytyy halvalla coolereita. Menee aika heittämällä.
Otsikko: Vs: V70 välijäähy 240:iin
Kirjoitti: Acke - 07.08.2017, 15:12:51
V70 coolereita on monta eri mallia. Kiinnitykset menevät varmaan uusiksi mallista riippumatta. J-specin sivuilta napattujen mittojen perusteella voisi ehkä saada mahtumaan, leveys saattaa tuoda ongelmia (varsinkin kun lähdöt on keskellä päätyjä eikä yläkulmissa):
V70N:
kenno: 690x427x42mm
kokonais: 830x430x42mm
240:
kenno: 450x410x50mm
kokonais: 720x410x50mm
Otsikko: Vs: V70 välijäähy 240:iin
Kirjoitti: flektinelonen - 11.08.2017, 21:02:10
Ei välttämättä kannata laittaa tuollaista cooleria 240-koriin. Siihen on 2 syytä, ensimmäisenä, että cooleri on erimalliseen autoon tarkoitettu.

Toisena syynä vakio-välijäähdyttimen virtausvastus ja jäähdytyskyky. Esim. mallikohtaisella alucoolerilla saat n. 0.1bar lisää painetta ja pidemmässä vedossa vaikka 20 astetta kylmempää ilmaa.

Eräässä mittauksessa oli VW Golf MK4, josta mitattiin 2,85% tehon nousu jokaista 10 astetta kohti imulämmön viilentyessä.

Se, mitä tuollainen vaikuttaa, on ehkä +8% moottoriin lisää tehoa, eikä auto puudu niin pahasti pitkissä vedoissa.

Jos autossa on turbo, joka jaksaa pitää painetta vakiocoolerilla 0,7bar kovilla kierroksilla, modelpassande-alucoolerilla ehkä 0,8bar samassa tilanteessa. Tuo jo itsessään tekee paine-eroa 5,8% (1.7bar vs. 1.8bar, josta ensimmäinen tulee ilmakehän paineesta).