Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Volvo 240DL - 07.08.2017, 14:46:01
-
Eli otsikon mukainen kysymys. Bolt on vai pitääkö soveltaa kiinnitysten kanssa?
-
Liekö V70:ssä eri korimallien tai moottoreiden välillä erilaisia välijäähyjä, mutta ainakin mk1 V70 bensaturbossa lähdöt on keskellä cooleria. Eli njet, inte hyvä!
240:ssä lähdöt ois päissä. Jos kyseessä on joku budjettiturbo niin 740- ja 940-turboista löytyy halvalla coolereita. Menee aika heittämällä.
-
V70 coolereita on monta eri mallia. Kiinnitykset menevät varmaan uusiksi mallista riippumatta. J-specin sivuilta napattujen mittojen perusteella voisi ehkä saada mahtumaan, leveys saattaa tuoda ongelmia (varsinkin kun lähdöt on keskellä päätyjä eikä yläkulmissa):
V70N:
kenno: 690x427x42mm
kokonais: 830x430x42mm
240:
kenno: 450x410x50mm
kokonais: 720x410x50mm
-
Ei välttämättä kannata laittaa tuollaista cooleria 240-koriin. Siihen on 2 syytä, ensimmäisenä, että cooleri on erimalliseen autoon tarkoitettu.
Toisena syynä vakio-välijäähdyttimen virtausvastus ja jäähdytyskyky. Esim. mallikohtaisella alucoolerilla saat n. 0.1bar lisää painetta ja pidemmässä vedossa vaikka 20 astetta kylmempää ilmaa.
Eräässä mittauksessa oli VW Golf MK4, josta mitattiin 2,85% tehon nousu jokaista 10 astetta kohti imulämmön viilentyessä.
Se, mitä tuollainen vaikuttaa, on ehkä +8% moottoriin lisää tehoa, eikä auto puudu niin pahasti pitkissä vedoissa.
Jos autossa on turbo, joka jaksaa pitää painetta vakiocoolerilla 0,7bar kovilla kierroksilla, modelpassande-alucoolerilla ehkä 0,8bar samassa tilanteessa. Tuo jo itsessään tekee paine-eroa 5,8% (1.7bar vs. 1.8bar, josta ensimmäinen tulee ilmakehän paineesta).