Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: okoz - 09.08.2017, 11:33:58
-
Pari asiaa tuli laatikon vaihdossa eteen.
Ensimmäinen kuva. aw71 ja 760 -89 peräisin.
Mikä tanko tossa perässä on sähköjohdon kanssa? Vaihdekeppiin oli kiinnitetty. Uudemmassa laatikossa ei vastaavaa ole.
(http://www.elisanet.fi/okoz12/kuvat/aw71.jpg)
Toinen kuva. aw71-L ja 940 -96 peräisin.
Ylivaihteen solenoidin vieressä on joku toinen mokkula mistä lähtee johto ja siksi varmaan liitin on myös kahdella navalla. Vanhassa laatikossa ei tämmöistä ole. Mihin tuo kytketään?
(http://www.elisanet.fi/okoz12/kuvat/aw71-L.jpg)
-
Se tanko on tarpeeton jos sulla on shifteri, jossa on vain yksi tangonkiinnikepiste. Se on vain shifterin "lukkopaletin" tukipiste, ts. paketin eläessä keulalla sekä keppi että se lukitusmekanismiasia elää samaa tahtia. Tuoreemmissa shiftereissä tuo on jätetty poies, ilmeisesti todettu tarpeettomaksi.
-
Tukitangon otin vanhasta laatikosta uuteen, on ihan tarpeellinen vanhan shifterin kanssa.
Tuo toisen kuvan mötikkä on vielä mysteeri. Onko se jokin anturi? Jätin sen kytkemättä ja laatikossa pelaa kaikki vaihteet + turbiini lukkiutuu n.100km/h vauhdissa.
-
Toinen mötikkä on peruutusvalolle.
-
Peruutusvalot toimii kyllä ihan shifterin pohjalta. Oon kuullu että tuoreemmissa ois jotain öljynlämpöanturointia tai vastaavaa, mutta tämä on essonpaariosastoa tämä. Eio oleellinen jokatapauksessa, purin yhden vermeen jossa oli tehtaalta tuo mutikka mutta johto ei mennyt mihinkään.
-
Peruutusvalot toimii kyllä ihan shifterin pohjalta. Oon kuullu että tuoreemmissa ois jotain öljynlämpöanturointia tai vastaavaa, mutta tämä on essonpaariosastoa tämä. Eio oleellinen jokatapauksessa, purin yhden vermeen jossa oli tehtaalta tuo mutikka mutta johto ei mennyt mihinkään.
Ainakin mittaristosta löytyy "vaihdelaatikkoöljyn ylikuumenemisen merkkivalo".
-
Voihan sen irroittaa ja katsoa onko se mihin kytköksissä, eikös tuossa kohtaa ole siirtotangon tukilevy?
-
Muistaakseni se toinen mokkula on toimilaite jolla estetään kick down vaihto tietyn nopeuden jälkeen, olikohan tyyliin 150 km/h tjsp.
-
Ainakin mittaristosta löytyy "vaihdelaatikkoöljyn ylikuumenemisen merkkivalo".
Kuvia? Enpä ole moiseen törmännyt.
-
Kuvia? Enpä ole moiseen törmännyt.
(https://thumb.ibb.co/f5ksE5/IMG_20170825_165826.jpg) (https://ibb.co/f5ksE5)
Sekös se tuo vasemman puoleinen valo onkin
-
(https://thumb.ibb.co/f5ksE5/IMG_20170825_165826.jpg) (https://ibb.co/f5ksE5)
Sekös se tuo vasemman puoleinen valo onkin
Eiköhän kuvassa kuitenkin ole katalysaattori.
-
(https://thumb.ibb.co/f5ksE5/IMG_20170825_165826.jpg) (https://ibb.co/f5ksE5)
Sekös se tuo vasemman puoleinen valo onkin
Vasen on EGT (Exhaust Gas Temperature) -merkkivalo. Syttyy jos katin lämpötila nousee yli 880 +-30 celsiusastetta. Jos ei laske niin kyseinen valo alkaa välkkymään. Sen vieressä on vanha tracs.
Kuvia? Enpä ole moiseen törmännyt.
Tuo kyllä kiinnostais myös, itse en ole koskaan nähnyt, piti ihan käydä läpi nippu dokumentteja mutta yhessäkään vuosimallissa mitä kävin läpi ei ole tuommoista merkkivaloa/järjestelmää kerrottu.
-
Sitten muistan väärin. Joko muistelen 460 volvoa tai jotain ihan muuta autoa.
Pahoitteluni, mutta onkos ko. vaihteistoa käytetty muussa autossa/tarkoituksessa? Selittäisi anturin olemassaolon.
-
http://brickspeed.net/VolvoDocs/My-Scans/All-Cars/AW7x-Rebuild.pdf
Muistaakseni se toinen mokkula on toimilaite jolla estetään kick down vaihto tietyn nopeuden jälkeen, olikohan tyyliin 150 km/h tjsp.
Korjauskäsikirjasta löytyy sivulta 16 "kickdown inhibitor switch", eli sehän se taitaa olla.
-
Alkoi minuakin kiinnostamaan, koska ärsyttää "pakko kolmonen" aina kun on kaasu lattiassa.
-
Vasen on EGT (Exhaust Gas Temperature) -merkkivalo. Syttyy jos katin lämpötila nousee yli 880 +-30 celsiusastetta. Jos ei laske niin kyseinen valo alkaa välkkymään. Sen vieressä on vanha tracs.
Mikä sen lämmön mittaa?
Tossa ei ainakaan putkessa ole muuta anturia kun lambda ja se ei lämpöä tiedä?
Ei tuo valo ole ainakaan koskaan syttynyt.
Tuo viereinen on abs valo syttyy jos abs ei toimi
-
Toi "katti"valo on vissiin japsi 16v turboista
-
Muistaakseni se toinen mokkula on toimilaite jolla estetään kick down vaihto tietyn nopeuden jälkeen, olikohan tyyliin 150 km/h tjsp.
http://brickspeed.net/VolvoDocs/My-Scans/All-Cars/AW7x-Rebuild.pdf
Korjauskäsikirjasta löytyy sivulta 16 "kickdown inhibitor switch", eli sehän se taitaa olla.
Tämä jäi minua kiinnostamaan.
Onko tuo taaempi mötikkä siis sähköinen ylivaihteen "pakottava" solenoidi, joka estää kickdown-vaihdon nopeuden x jälkeen? Vissiin tarvitsee siis jostain jotain sähköä?
Tuota ei vissiin löydy kaikista, kuten allekirjoittaneen AW71L:stä? Eikä varmaankaan voi jälkikäteen lisätä... Yhden kerran ollaan "testiolosuhteissa" saatu moottori ylikierroksille kun (nosturilla) on runtattu nopeusmittarin näyttäessä 190km/h kaasu lattiaan. Laatikko pudotti suoriltaan kolmoselle, jonka välitys loppuu 180km/h (rajoitin).
-
Ei ole inhibitoria kaikissa mitä viimeks tallilla tutkin, otanta 4kpl joissa yhdessä tais olla.
-
kun muistan jonkin kaksinapaisen liittimen olevan irrallaan voiman ulostuloakselin kohdalla vaihdelaatikossa. Se liitin piti ikävää "mökää" jossain kohtaa hakattuaan itseään laipan pultteihin.
Niin lähinnä nyt alkoi kiinnostamaan, onko minulla tuota. Jos on, niin mihin se töpseli työnnetään...?
-
Tuossa vähän infoa:
Transmissions with the kickdown inhibitor include the AW 71 L combined with the B 230 FT engine (Europe), the AW 71 with the B 280 E and B 280 F (excl. USA/Canada) and the AW 72 L (excl. USA/Canada). The kickdown inhibitor has two functions, both of which are designed to avoid overrunning of the engine:
A shift from 3rd to 4th takes place even if the accelerator is held in the kickdown position when accelerating to an extremely high speed.
Downshifting to 3rd is prevented above a certain speed even if the accelerator is pressed to the kickdown position.
The kickdown inhibitor is controlled by signals from the speedometer and from an oil pressure switch (26) which, in turn, is actuated by the throttle pressure/kickdown pressure in the control system. The signals are fed to the solenoid valve (25) via the relay and then to downshift valve 4-3 (18). See also hydraulic circuit diagrams in Control system .
Principle of operation
The control system prevents the downshift valve from downshifting from 4th to 3rd at speeds above 120 km/h. However, this may be overridden in the kickdown position with the aid of the kickdown inhibitor, permitting a shift to take place up to approx. 160 km/h.
60-120 km/h (37-100 mph):
Under normal driving conditions, the shift valve controls the shifting speed, which may vary depending on the throttle opening (throttle pressure).
60-160 km/h (37-74 mph) + kickdown:
At full throttle, the throttle pressure becomes kickdown pressure, enabling the oil pressure switch on the gearbox to operate the overdrive relay. If the speed is below 160 km/h, the relay will close the solenoid valve which actuates downshift valve 4-3, permitting a downshift even if the speed exceeds 120 km/h.
Above 160 km/h (100 mph):
At approx. 160 km/h, the relay is operated by the signal from the speedometer. The solenoid valve is energized and upshifting takes place.
If the accelerator is inadvertently moved to the kickdown position at a speed above 160 km/h, downshifting will occur since the speed at which this is performed by the downshift valve is exceeded, while the relay is blocked by the speedometer signal and cannot actuate the solenoid valve.
To avoid unnecessary solenoid valve wear, it is not operated by the relay at low speeds (below approx. 80 km/h = 50 mph) at which the kickdown function is activated by the downshift valve.
Neither the shift/downshift function (performed with the button on the gear selector lever) nor the operation of the indicating lamp is affected by the speed or kickdown pressure. These function in the same manner as before.