Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Eesaus - 10.08.2017, 22:28:19
-
Tervehdys palstalaiset!
Hankimme rakkaan Vaimoni kanssa perheeseen 2007 vuosimallin kakkoskoppainen V70 D5 awd automaatilla. Lapset tykkää istua nahkapenkeillä kassakaappimaisessa kulkineessa. Viimeisiä kesälomapäiviä vietellessäni olen tehnyt muutakin kuin imenyt olutta, olen hieman fiksaillut ja ennakoivaa huoltoa/korjausta yrittänyt tehdä. Vaimon on sillä tarkoitus alkaa työmatkaa tekemään. Historiastani löytyy Volvoa, vanhaa kunnon umpirautaista takatuupparia, uusi on tuttavuus tämä edestä vetävä vielä. Iltasella irroitin mielenkiinnosta tuon moottorille imuilmaa syöttävän putken egr-venttiilistä imusarjaan. Putki oli arvatenkin tosi törkyinen, myös itse egr-venttiili näytti tosi saastuneelta. Itselläni on ajopelinä VW LT35 2.5 tdi ja siinä on myöskin tuo samaa tekevä laitteisto. Kysymykseni onkin arvon tietäjät, että onko normaalia että tämän Volvon karsta siellä putkessa oli sellaista märkää, puolikiinteää mössöä. Luulin sen olevan kovaa ja kiinteää joka irtoaa putkea kopauttaessa kokkareina, mutta ei, hirvittävällä liuotuksella ja mekaanisella jynssäyksellä sain sitä pois. Tuossa mun volkkarissa se sama mössö tuntuisi hieman kuivemmalta.
Onko muuten hyvässä Volvossamme nyt jotain aihetta huoleen?? Öljyä ei tunnu vievän, tosin emme ole sillä kovin paljon kerenneet vielä ajamaan. Autolla on ajettu 335000 km ja säännöllisesti huollettu. Turbo siihen on vaihdettu aikaisemman omistajan toimesta noin 80 000 kilmometriä sitten. Olen nöyrä vastauksille ja Teidän asiantuntemukselle. Samoin pahoittelen, jos asiasta on aikaisemmin keskusteltu ja tästä tuli näinkin pitkä turha lätinä.
Terveisiä Jyväskylästä!
-
Moi!
Kyllä se moska on sellaista sotkevaa mustaa töhnää mikä vain leviää.
Itse putsasin koko imusarjan avaamalle sen. Netistä siihen löytyy ihan kuvallisia ohjeitakin. Työnä ei kovin kummoinen ja vanhat suutinputketkin voi käyttää uudelleen kun asettelee ne kohdalleen sormin ensin kiristäen.
Tuossa on kai se muovinen imusarja jo?
Paljon rättiä ja EGR-cleaner spraytä ja jarrupuhdistusainetta. niillä se hoituu.
-
Kiitos tiedosta, eli se on ihan normaalia että se töhnä on sellaista märemmän puoleista. Tosi sotkuista puuhaa tuntuu tosiaan olevan.
-
Juuri tänään puhdistin imusarjan ja putket vanhemmasta, muuten helppo homma vaan 2 sylinterin suutin oli pirun lujassa, oli vuotanu se tiiviste ja karstaa koko väli täynnä, isolla jakarilla pikkuhiljaa nitkuttelemalla lähti irti. Ei puhdistus perstuntumalla tehoihin vaikuttanu mut onpahan puhdas, samalla blokkasin pellin palalla koko egr:n. Vieläkö se Karala on guru tehon lisäämisessä, nyt kun on uus vauhtipyörä ja kytkin niin pieni tehon lisäys vielä ois kyl nannaa? Jos näillä eväillä taas vanha palvelija menis muutaman vuoden niin vois senkin samalla tehdä...
-
Omassani tulppasin EGR:n noin 150tkm ajettuna. Nyt lähes 400tkm ajettuna imuputket on aivan puhtaat plus kone tuntuu muutenkin olevan kunnossa. Esim. öljynkulutusta ei vielä huomaa, toki jotain kuluttaa muttei huoltojen välillä tarvitse mitään lisätä. EGR tulppauksesta asti lastutettu ja vasta nyt kaksoismassa vähän oireilee, kytkinremontti tällä viikolla luistamisen vuoksi, jota tosin esiintyy vain isoilla vaihteilla kun penkitetyt reilut 500Nm otetaan käyttöön.
Katsastuksessa puhalsi 0.65 hiukkaset. Epäilen, että joku päivä joudun suuttimet uusimaan. Käy ja kukkuu mutta käyntiääni ei ole aivan nuotissaan kevyessä kiihdytyksessä alakierroksilla (2000-3000rpm).
-
Jouduin tekemään kansirempan omaan peliin reilun 500 tkm jälkeen. Vedin myös egr putket ja imusarjan tyhjäksi moskasta ja sitä tuli melkein puolikas Alepan muovipussillinen. Ihan järkyttävää puolimärkää moskaa. Imusarjan kaavin jos jonkinnäköisillä vempeleillä, painepeseurilla ja Mr. Musclella... ;D Täytyy tuo softaus tehdä ja EGR:n eliminointi, niin ajaa toiset 500 tkm vielä, kun uudet suuttimetkin laitoin peruskorjatun kannen ohella kiinni. :)
-
Ihan mielenkiinnosta, mikä aiheutti kansirempan? Oliko imusarjan moska päässyt venttiilin väliin?
-
Ihan mielenkiinnosta, mikä aiheutti kansirempan? Oliko imusarjan moska päässyt venttiilin väliin?
Nostimet sanoi sopparin irti ja samalla meni nostinpesät ja nokat rusinaksi.