Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Sami_R - 12.08.2017, 00:42:46

Otsikko: 960 öljypohjan irrotus
Kirjoitti: Sami_R - 12.08.2017, 00:42:46
Projektia pukkaa vaikka ei niin tarviskaan...

Minkälainen homma olis ottaa -92 3.0 960 öljypohja alas? Löytyisikö hyviä vinkkejä hommaan? Sattui niin että olin öljyjä vaihtelemassa koneeseen ja ihmettelin edellisen omistajan tekemää silikonipatenttia öljytulpan ympärillä. Syykin siihen selvisi kun olin kiristämässä tulppaa takaisin. Tulpan kierrereikä on haljennut ja vuotaa jos tulpan kiristää normaalitiukkuuteen. Nyt varmaan tarttis kiikuttaa öljypohja osaavalle alumiinihitsarille.  :-\
Otsikko: Vs: 960 öljypohjan irrotus
Kirjoitti: Lankku - 12.08.2017, 01:06:06
Etupalkin poistamalla helpoin öljypohjan osalta. Voi mahtua niinkin, että nostaa konetta niin paljon kuin nousee ja tiputtaa etupalkkia alas. Eli moottorintukikumien ylemmät mutterit auki, rattiakselin alanivel irti hammastangosta, palkin kiinnityspultit auki ja laskee alas. Vähän lisää liikevaraa voi saada löysäämällä etutukivarsien pultit palkista jottei helat pistä hanttiin.
Otsikko: Vs: 960 öljypohjan irrotus
Kirjoitti: Sami_R - 12.08.2017, 01:28:21
Etupalkin poistamalla helpoin öljypohjan osalta. Voi mahtua niinkin, että nostaa konetta niin paljon kuin nousee ja tiputtaa etupalkkia alas. Eli moottorintukikumien ylemmät mutterit auki, rattiakselin alanivel irti hammastangosta, palkin kiinnityspultit auki ja laskee alas. Vähän lisää liikevaraa voi saada löysäämällä etutukivarsien pultit palkista jottei helat pistä hanttiin.

Ääh.. Ei kuulosta kovin mukavalta hommalta varsinkaan ilman autonosturia. Mutta kai se on pakko. Jotenkin sitä on sellainen että ei viitsisi mitään omia virityksiä tehdä.

Kiitti kuitenkin hyödyllisistä vinkeistä. Ajattelin että jos lähtis koittamaan tuota etupalkin irrotusta. Tuntuisi yksinkertaisimmalta niin..
Otsikko: Vs: 960 öljypohjan irrotus
Kirjoitti: Sami_R - 16.08.2017, 09:09:20
Onko niin että tässä 6-koneessa ei ole öljypohjan ja lohkon välissä ollenkaan tiivistettä? Kuuluuko sinne vaan pelkkä liima? Ja mikä liima jos näin on?
Otsikko: Vs: 960 öljypohjan irrotus
Kirjoitti: Orlov - 16.08.2017, 14:03:21
Vaikka Reinz tasotiiviste, nimeltään reinzsosil
Otsikko: Vs: 960 öljypohjan irrotus
Kirjoitti: Sami_R - 17.08.2017, 08:37:02
Vaikka Reinz tasotiiviste, nimeltään reinzsosil

Eli pelkkä liima? Ei tiivistettä?
Otsikko: Vs: 960 öljypohjan irrotus
Kirjoitti: TVS - 17.08.2017, 10:51:56
Juuri näin.
Otsikko: Vs: 960 öljypohjan irrotus
Kirjoitti: Sami_R - 17.08.2017, 12:32:56
Vaikka Reinz tasotiiviste, nimeltään reinzsosil

Onko muita tiivisteaineita kuin tämä reinzsosil, vai onko tänä ainut ja suositeltavin?
Otsikko: Vs: 960 öljypohjan irrotus
Kirjoitti: Orlov - 17.08.2017, 13:37:05
Kävin nämä läpi , tässä yhteenveto ilman silikonia olevista. Käyvät myös nokkakannen liimaamiseen.

Näiden lisäksi tietysti Volvon omat liimat

Pitihän nämä nyt vielä käydä läpi, joten pistetään käypäset EI silikonipohjaiset tähän tuotenumeroineen yms

Loctite 510x punainen läpikuultava geeli

Elring 461.680 (afd 2018) punainen läpikuultava geeli(samaa tavaraa kuin loctite 510, mutta halvempi)
Itse otin tätä, kun samasta paikasta sain tulpankaivojen tiivisteet. Nekin Elringin (393830)
MVQ eli silikoni, mitat 50,2IDx54,2OD.

Reinz 70-24571-20 (reinzoplast) sininen läpikuultava geeli(PU pohjainen) halvin
Hetkellinen lämmönkesto 300C

Opel/GM 1503170 vihreä läpikuultava geeli.   edullinen
Lienee Elringin afd 2000 eli joku loctite tämäkin, 573?
Ero punaiseen, hieman pienempi maksimi täyttö/rako 0,3 vs 0,5. Punaisella hetkellinen lämmönkesto 180C (jatkuva 150C)ja vihreällä 150C(jatkuva)
Otsikko: Vs: 960 öljypohjan irrotus
Kirjoitti: Sami_R - 17.08.2017, 14:11:07
Kiitti, tämä oli hyvää tietoa.  :)
Otsikko: Vs: 960 öljypohjan irrotus
Kirjoitti: Masuli - 19.08.2017, 13:02:22
Ihan näin aihetta hieman sivuten, onko joku kokeillut Hylomarin tiivistemassaa? (http://www.motonet.fi/fi/tuote/602304/Hylomar-blue-tiivistemassa-80g) KL:n nettisivut tarjos tuota vaihtoehtoiseksi aineeksi Volvon liimalle, joten tuollainen tarttui käteen. Vielä vaan en päässyt käyttämään, kun ei vika ollutkaan öljypohjan liimauksessa.
Otsikko: Vs: 960 öljypohjan irrotus
Kirjoitti: Orlov - 19.08.2017, 14:05:58
Eiköhän tuo ole samaa tavaraa kuin Reinzoplast.