Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: zamierm - 12.08.2017, 21:14:55
-
Terve
Elämää vaikiampi asia löytää äärettömän luotettavalle ja vähävikaiselle volvolle (MK2) vaihtoehtoa tila-autoista. Rahaa ei oo laittaa yli kymppitonnia ja haaveena olis saada 3 iso-fix istuinta taakse tai siis välipenkille. V70:n takatila on niin pieni, että sinne ei ainakaan meidän istuimet sovi. Turvavyöistuimen käyttö keskelle ei innosta yhtään.
Olisko joku ollu samassa tilanteessa ja löytänyt jotain luotettavaa? Tuntuu, että ranskiksista löytyy vikaa jokaisesta mallista. Jos olis rahaa 20keuroa niin sitte olis jo valinnanvaraa esim. s-max tai galaxy.
Kiitos!
-
xc90?
vanha portteri?
voyageri :o
-
xc90?
vanha portteri?
voyageri :o
T4? portteri jos vähä vikaista hakee. Turhaan varmaan sanoa huoltamisesta sen enempää yleensäkkään saati ruostumisesta.
Voyageria ei kannate suunnitella koska jenkki -90-luvulta. Ruostuu silmissä ja tekniikka on...
-
Vw touran tai toyota corolla verso?
https://m.nettiauto.com/toyota/corolla-verso/8630879?vifAdCount=19&vifNav=Y
-
Kaverin touranista vaihdellaan jatkuvasti jakoketjuja tai jotain muuta kallista.
-
Mites XC90 7-paikkasena kun kerran Volvo jo on tuttu?
En osaa sanoa mahtuuko turvaistuimet sen kummemmin sinne mut ois paikkoja ainakin enemmän.
-
Mites XC90 7-paikkasena kun kerran Volvo jo on tuttu?
En osaa sanoa mahtuuko turvaistuimet sen kummemmin sinne mut ois paikkoja ainakin enemmän.
Ehdotin myös, duken xc:ssä istuin ja on se v70see nähden laiva sisältä.
-
Kymppitonnin budjetti taitaa tehdä tiukkaa saada hyvä XC90?
Muutenhan siihen mahtuu kyllä.
Yks munkin tuttava kaipailee luotettavaa 7 hengen autoa, XC90:tä tietenkin suosittelin mutta vähän kinnaa budjetista.
-
Omassa tuttavapiirissä on kans parilla suurperheellisellä Voyager, toisella Touran ja molemmat ihan sysipaskoja.
Yhdellä onnekkaalla oli joku 1+8 Portteri ja aika ongelmaton vehje oli vaikka +700tkm oli mittarissa kiertoon mennessään. Nykysin sillä on Zafira ja ilmeisesti ihan hyvä on ollut...
-
Isoa/tila-autoa tänäpäivä kympillä saatika hyvää ni sa kauan metsästää. Väkisin menee vanhempaan tai ei niin suosittuihin merkkeihin. Ne vaan maksaa paljon.
Mekin oikeestaan oltais tarvittu isompi kun V70 kun 4 muksua.
Ostettiin kaks V70
-
Hyvää keskustelua, kiitos siitä.
Kympistä varmaan joutuu joustamaan, mielelläni en huonoa autoa markille osta. Huollot teen ite, eikä kuluvien osien vaihtaminen ole ongelma. Enemmän harmittaa sähköviat yms joille ei itse voi juur mitään.
Systerin perheessä on pari volkkaria ja ne on pajalla melko usein. Toinen on iso multivan ja se on taidettu rakentaa jo uusiksi vaikka ikää ei ole montaa vuotta. Eli volkkari tai VAG ei oikein innosta.
Jenkit on mukavia ajaa ja kokemusta on 6.2D vanista. Siinä ei kyllä ollut vikaa, mutta näistä tila-autoista olen myös lukenut, että olis vikaisia. Sen lisäksi kulutus on turhan iso.
Meillä on myös kaks V70, molemmat dieseliä ja nyt pitäis toinen vaihtaa bensaksi. Ei vain viitti ajaa peräkkäin päiväkotiin ja töihin :-)
XC90 kiinnostais kovasti. Siinäkin vain taitaa olla kahdella istuimella isofix-raudat? Olen sillä joskus talvikelillä ajanut ja ei juuri poikennut kesäkelistä. Siinä on kohtuulliset päästöt 2.5 bensakoneella eikä kulutuskaan varmaan kauheasti yli kympin mene.
Jos kriteeri on 3 isofix kiinnikettä, niin se karsii rajusti vanhempia pois. Ranskalaisissa niitä on, muttaku ei jaksa innostaa....tai ei oo kokemusta. Parastahan olisi liukuovi, 7 paikkaa tai 5-paikkanen isolla tavaratilalla.
Corolla tai Avensis Verso olis mielenkiintoinen, mutta vain 2 isofixiä.
Honda CR-V:ssä pitäis olla 3 isofixiä, mutta en tiä mahtuuko siihen kuitenkaan.
-
XC90:ssä kahdet isofixit, ihan uteliaisuutta miksi just isofixit kaikille onko jo penkit valmiina vai miksi, XC90:n keskivyö lukittuu itestään jo suoraan 3 vuotiaan istuimeksi ja pitää se normaalin vyöistuimenkin siinä.
(https://ristusgarage.kuvat.fi/kuvat/XC90/IMG_3470_zps534061b2.jpg?img=medium) (https://ristusgarage.kuvat.fi/kuvat/XC90/IMG_3470_zps534061b2.jpg)
tuon penkin molemmin puolin meni vielä aikuiset kyytiin ja miksi ei penkitkin. huom 5-paikkasessa ei ole keskellä sitten tuota lastenistuin mahista kuten on 7-paikkasessa ja muutenkin takapenkki on karsitumpi toiminnoiltaan kun ei liiku pitkittäis suunnassa.
-
Corolla tai Avensis Verso olis mielenkiintoinen, mutta vain 2 isofixiä.
Honda CR-V:ssä pitäis olla 3 isofixiä, mutta en tiä mahtuuko siihen kuitenkaan.
Joku tämmöinen, niin on tilaa, eikä mene aika auton ropaamiseen.
https://www.nettiauto.com/toyota/avensis-verso/8947612 (https://www.nettiauto.com/toyota/avensis-verso/8947612)
Vähän meluisiahan nuo on ja ohjaus tunnoton, mutta muuta vikaa on vaikea keksiä. Eipä näemmä hinnatkaan ole tippunut, kun muutama vuosi sitten yritin tuollaista meille hankkia, mutta vaimo ei suostunut. Kyllä olisi päässyt halvalla ja saanut hyvän tila-auton.
Corolla Verso on pieni tiloiltaan tuohon nähden ja oman FR-V Hondan kokemuksella en ikinä uskaltaisi CR-V:tä ostaa.
Toki sitten on vielä vähän isompi liukuovellinen Previa, mutta ei siinäkään isofix-paikkoja taida sen enempää olla. Itsellä tökki myös sen ulkonäkö jo vähän liikaa. Ominaisuuksiltaan se on vähän joka osa-alueella Avensis Versoa astetta parempi.
Jokaisella on toki syynsä, mutta referenssinä meidän neljästä lapsesta kukaan ei istunut koskaan isofix-jakkaralla. Hengissä selvisivät tuon vaiheen jokainen ;)
Silloin oli itse asiassa tutkimuksia, että turvavyöistuimet ovat jopa turvallisempia. Ihan vaan sillä sanoin tämän, että jos ainoa syy saada 3 isofix-paikkaa olisi, että sellaiset jakkarat on jo olemassa, tulee paljon halvemmaksi vaihtaa yksi jakkara vyömalliseen, kuin ostaa sitten uudempi ranskalainen/Kia, jonka arvo sulaa silmissä ranskalaisen sähköjohtojen tahtia :)
Siinä mun käsitys tila-autoilusta, jota on pakon sanelemana joutunut harrastamaan muutaman vuoden.
-
Itse kyllä V70:stä tykkäävänä ottaisin tuossa tilanteessa XC90:n, kunhan persus kestäisi polttoaine-, rengas- ja painavan alustan kuluja. Riippuu ajomäärästä paljolti.
V70:een olen mahduttanut pari selkä menosuuntaan-istuinta vyökiinnityksellä ja laihan takamatkustajan yhtä aikaa penkille. Nyt on tilaa jo väljästi kun molemmat lapset katsoo eteenpäin ja keskipaikalla on kapeampi korokeistuin. Kuskina kun olen en voi ottaa isoa istuinta itseni taakse kun kuskin tila menee liian pieneksi.
-
bensa xc90:n kulut ei nyt kauheasti nouse V70:n verrattuna.
-
bensa xc90:n kulut ei nyt kauheasti nouse V70:n verrattuna.
dieselinä varmaan ottaisin ko. möykyn kun se on tehokas malmin siirtämisessä. Se on totta että bensa-70 ei kovin eko ole. Nelivetokustannukset unohdin mainita.
-
Tuttavaperheellä 6 muksua joista 4 vielä turvaistuimessa ja heillä on hiace joka muutettu matkailuautoksi. Kaikille löytyy 3piste vyöt ja silti vehje on matkailuauto kaikenaikaa.
Munmielestä xc90 ei kovin tilava oo takapenkiltä uudesta en tiä enkä 7 paikkasesta.
3 miestä ei mahdu kunnolla xc90 takapenkille. Eikä v70. Farkkumondeoon menee.
-
En oikein ymmärrä jenkkien mollaamista. Itsellä oli aikaisemmin vuoden 2000 Grand Voyager, ajoin sillä huoletta 160tkm
Ei ruostunut, eikä mitään vikaa ollut koko sinä kuuden vuoden aikana minkä se mulla oli.
Ajoltaan ihan eri luokkaa kuin nuo pakettiautot.
Tossa olis halvoilla polttoainekuluilla bensa-vehje: https://www.nettiauto.com/chrysler/grand-voyager/8982258
-
Se on tosiaan totta että Hiacesta saa afaik 9-paikkaisen bussin jota saa ajaa B-kortilla. Hiacen ajo- tai muut ominaisuudet ei sitten ole ihan XC90-luokkaa :D
-
Ennemmin varmasti haluaa autolla ajella eikä istuttaa töpselin päässä merkkihuollossa. Siks suosittelen hiace.
-
Otetaampa ny tähän väliin se kortti joka palauttaa maanpinnalle.
Jos vaan ajetaan, ei huolleta tai huolehdita siitä ajoneuvosta.
Niin on se hetkessä ihan psk! Merkkiin tai malliin katsomatta.
Ihmiset haukkuu mm. Italialaisia autoja sähkövikaisiksi pskoiksi ja niissähän on pitkälti Boschin sähkölaitteet. Ei se "laatu" saksalainen oo aina hyvä
Mitä tulee toyota hiaceen. Joo auto joka on 90% täysin mekaaninen.
Viimeisimmät hiacetkin on herkkiä sähkövioille ym.
Mikään ei ole hyvä jos siitä huolta pidä.
-
Joo mullakin ruostui rikki ja aivan jumiin abs-anturi 10v vanhasta hiacesta. Sitä ei saanut tarvikkeena eli maksoi ko. osa yli 200 euroa Tojotalla. Volvosta olisi anturin saanut olkavarresta ehjänä irti ja osa tarvikkeena muutaman kympin. Tojotaan ei myöskään saa korjauskirjaa ja fooruminsa ei ole yhtä hyödyllinen kuin volvoille tämä
-
En oikein ymmärrä jenkkien mollaamista. Itsellä oli aikaisemmin vuoden 2000 Grand Voyager, ajoin sillä huoletta 160tkm
Ei ruostunut, eikä mitään vikaa ollut koko sinä kuuden vuoden aikana minkä se mulla oli.
Ajoltaan ihan eri luokkaa kuin nuo pakettiautot.
Tossa olis halvoilla polttoainekuluilla bensa-vehje: https://www.nettiauto.com/chrysler/grand-voyager/8982258
tää taitaa johtua tästä "lestabussi" aatteesta kun auto ei ole mitään muuta kuin kulkupeli jolle ei tehä muuta kuin ehkä tankataan ja ajetaan vaan. kaikki on hyviä kun jaksaa pitää kunnossa, toisia enemmän kuin toisia.
espace varmaan olis kanssa hyvä jos sais joltain semmoselta ostettua joka on henkeen ja vereen rellu ihminen.
-
Isofix jakkarat on jo olemassa, mutta jotenkin mä uskon kuitenkin, että se 6kiloa painava jakkara auton rungossa kiinni on kaikki pois törmäyksessä lapsen vammoista. Vaikka ei se selkänoja paina kuin 3kg, mutta on sekin muutama kymmenen kiloa, jos nokkakolari tulee. Kaukalon saa myös vyökiinnityksellä, että sikäli tuossa on joustovaraa. Oon koittanu turvallisuuden pitää etusijalla ja maksaa sitten hiukan enemmän. Itekkin istun autossa töiden vuoksi melko paljon, niin volvon kanssa ainakin työkaveri selvisi sormimurtumalla nokkakolarista, missä vastaantulija kuoli fiatissaan. Ei mullakaan meidän tenavien ikäisenä ollut edes turvavöitä ja niin vain selvittiin hengissä. Mutta jos sattuu, niin silloin kaikki lisäturva on hyvästä.
Kurikassa olis yksi xc90 myynnissä.
https://www.nettiauto.com/volvo/xc90/8489502
Mitä tarkoittaa integroitu lastenistuin keskipaikalla? Onko se sellainen nostettava koroke penkistä?
Ristus:lla näkyy olevan kokemusta. Mitä tarkoittaa tämä:
"huom 5-paikkasessa ei ole keskellä sitten tuota lastenistuin mahista kuten on 7-paikkasessa"
Jenkki kyllä kans kiinnostais.
-
Tälläinen
(http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/Images/0000c8af/80/06/c1/92.gif)
-
No niimpä tietysti, en hokannu kvg:tä. Tuo näyttää asiallisemmalta, kuin luulin tai oon jossain nähny.
-
Mulla on isommalla vastaavassa istuimessa vielä sellainen U:n muotoinen kaulatyyny, kun lapset usein nukkuu autossa niin tuo suojaa vähän roikkuvaakin päätä ja muutenkin on retkahdussuoja. Pitää pitkillä matkoilla ihan mielellään kun se on eläimen näköinen.
-
VW Touranista ei pahaa sanottavaa täällä ole ollut, sivusta seuranneena nyt 6 touran taksina menossa, 4 edelliseen kaikkiin tullut yli 400tkm, ja vain uusin (vm2016) on jättänyt tielle, siinäkin jumiutunut suutin. Ensimmäisissä tuppas olemaan vauhtipyörän kanssa ongelmaa, tuo kovasti vainottu DSG ei ole koskaan vaivannut. Tosin jos tehtaan mukaan öljyjä ei pitäisi vaihtaa ::) Niitä vaihdeltu myös laatikkoon niin toiminut hienosti
-
Kaverilla tosiaan on bensa-touran TSI 2.0 tms. 200tkm ajettu, siinä 2 jakoketjua ja VVT-systeemit vaihdettu perus laahaavien jarrujen ym. lisäksi. Varmasti kuskilla osa syyhyn, yksi ketju löystyi kun peruutti suht kovaa ja sitten moottorijarrutti.
Epäilemättä diesel-manuaalina voi olla kestävämpi.
-
Kaverilla tosiaan on bensa-touran TSI 2.0 tms. 200tkm ajettu, siinä 2 jakoketjua ja VVT-systeemit vaihdettu perus laahaavien jarrujen ym. lisäksi. Varmasti kuskilla osa syyhyn, yksi ketju löystyi kun peruutti suht kovaa ja sitten moottorijarrutti.
Miten tuo voi aiheuttaa ketjun löystymisen? Ei mitenkään, joten vastaus; paska mikä paska.
Volkkarit kaikki järestään on outoja luotettavuuden suhteen. Osa menee hienosti ilman mitään vikoja, osassa on sitten uudesta lähtien ihan kaikkea ja yleensä tarkoittaa VAG:n tapauksessa kallista.
Yksi tuttava päätti ostaa "luotettavan ja mukavan" tila-auton, joten osti Touranin. Merkkiliikkeessä huollettu 200tkm ajettu. Vuodessa meni 1900€uroa erilaisiin korjauksiin ja kun erään kerran taas autoa tutkittuani ilmoitin hänelle koritietokoneen can-väylässä olevan ongelmia, menetti malttinsa, ajoi ihan suoraan Toyotan liikkeeseen ja haki Avensis Verson... :D
Ei ole muuten tuon jälkeen tarvinnut rassata. :idiot2:
Voyager on kyllä matkustusmukavuudeltaan ja tiloiltaan hyvä auto. Useammalta "only in america" -autoilijalta kuulemani perusteella ei kannata harkita neloskoneita (ei diesel eikä bensa), kuulemma V6 on ainoa jollaintapaa luotettava voimanlähde. Toki todella janoinen tuolloin, jos kaupaungissa joutuu pyörimään...
Ranskalaisissa autoissa on omat murheensa, mutta niille löytyy myös osaavia/erikoistuneita korjaamoita paljon. Renault -puristeilta kuulemani perusteella (varmaan kymmeneltä eri ihmiseltä kuultu), on Espace laadukkaimpia Renaultin tekeleitä tänäpäivänä. Siinä on ainakin tilaa ja varusteita.
Tietysti, "nykyautoista" puhuttaessa on järestään aina varauduttava pieniin murheisiin ja ongelmiin. Semmosessa Chevy-vanin 6.2D:ssä ei ole juuri mitään hajoavaa (paitti american-joen sähköt), kuten ei Hiacessakaan.
Isofix on jo selitetty, mutta heitän oman kortin. Lukemani perusteella on Isofixissä ollut todella paljon ongelmia (milloin ei auton omistaja laita penkkiä huolellisesti tai penkki ei lukitu helposti auton kiinnikkeisiin). Meillä oli molempien muksujen kanssa vyö-telakka, johon kaukalo/istuin lukittuu. Sen sai niin tiukalle, ettei liikkunut edes tämmöisen 135-kiloisen ja elämäniloisen repiessä mihinkään.
Tietenkin jos auton ajaa niin myttyyn, että vöiden kiinnityspisteet siirtyy, siirtyy penkkikin, mutta väittäisin tällöin olevan isofixilläkin jo huolia ja murheita. :)
-
Isofix jakkarat on jo olemassa, mutta jotenkin mä uskon kuitenkin, että se 6kiloa painava jakkara auton rungossa kiinni on kaikki pois törmäyksessä lapsen vammoista. Vaikka ei se selkänoja paina kuin 3kg, mutta on sekin muutama kymmenen kiloa, jos nokkakolari tulee. Kaukalon saa myös vyökiinnityksellä, että sikäli tuossa on joustovaraa. Oon koittanu turvallisuuden pitää etusijalla ja maksaa sitten hiukan enemmän. Itekkin istun autossa töiden vuoksi melko paljon, niin volvon kanssa ainakin työkaveri selvisi sormimurtumalla nokkakolarista, missä vastaantulija kuoli fiatissaan. Ei mullakaan meidän tenavien ikäisenä ollut edes turvavöitä ja niin vain selvittiin hengissä. Mutta jos sattuu, niin silloin kaikki lisäturva on hyvästä.
Kurikassa olis yksi xc90 myynnissä.
https://www.nettiauto.com/volvo/xc90/8489502
Mitä tarkoittaa integroitu lastenistuin keskipaikalla? Onko se sellainen nostettava koroke penkistä?
Ristus:lla näkyy olevan kokemusta. Mitä tarkoittaa tämä:
"huom 5-paikkasessa ei ole keskellä sitten tuota lastenistuin mahista kuten on 7-paikkasessa"
Jenkki kyllä kans kiinnostais.
5-paikkaseen taisi aikanaan joutua ihan erikseen tilaamaan sen lasten istuimen keskipaikkan jos saikaan, 7-paikkaisessa se on ja keskirivi liikkuu pituus suuntaan jolloin keskiriviin voi laittaa turvaistuin patterin ja siirtää penkit edemmäs jolloin kolmannelle riville mahtuu aikuinen istumaan melkein inhimillisesti. En tiedä millaisia apinoita pitää olla että ei mahdu XC90:n 5 mutta minun autossa on mennyt 7 noin 180cm aikuista ilman mitään valituksia oikeastaan hämmästyksiä miten kolmannellekkin riville on mahtunut istumaan ihmisiksi... ei se mikään limusiini tila ole mutta normaalin ihmisen tarpeet täyttää alle 200km matkalla.
ja se 5-paikkasen takapenkki on kiinteästi sitä ei saa liikuteltua pituus suunnassa. ja siihen keskipaikan lastenistuimeen saa lisäosana tuon sivutuen minkä maxxed laittoi aiemmin kuvan, perus osa on vain koroke joka taittuu istuin osasta ja vyöt lukittuu heti joten siinä ei rimpuilla minne sattuu, lisäosan kanssa istuin on kuin mikä tahansa korokeistuin.
Mutta varmana liukuoviset 6-paikkaiset tila-autot on paljon käytännöllisempiaä koska tässä pitää taittaa reuna penkki että pääsee takariville, voyager ja espace niissä on keski käytävä taaka penkille.
-
En oikein ymmärrä jenkkien mollaamista. Itsellä oli aikaisemmin vuoden 2000 Grand Voyager, ajoin sillä huoletta 160tkm
Ei ruostunut, eikä mitään vikaa ollut koko sinä kuuden vuoden aikana minkä se mulla oli.
Ajoltaan ihan eri luokkaa kuin nuo pakettiautot.
Tossa olis halvoilla polttoainekuluilla bensa-vehje: https://www.nettiauto.com/chrysler/grand-voyager/8982258
Meillä kanssa jo toinen voja kakkosautona ja tyytyväisiä ollaan oltu. Ensimmäinen vm 2000 3,3 bensa V6 oli n. 4 vuotta kunnes jäi myrskyssä puiden alle. Tällä ajettiin n. 60 tkm ja ei mitään ongelmia ollut. Nykyinen vm 2002 3,3 bensa V6 ollut n. vuoden ja uudempaa korimallia kuin edellinen. Nykyisellä ei ole ajettu vielä meidän aikana kuin n. 12tkm, mutta hienosti pelaa ja nyt mittarissa 232tkm. Talvella ovat todella lämpimiä autoja ja ajolleen saa vertaista hakea. Automaattilaatikot ovat näissä olleet hiukan heikko lenkki, mutta hyvällä öljynvaihto huollolla ( vaihto 50-60tkm välein ) kestävät kyllä ihan hyvin. Varaosia löytyy hyvin ja hinnat normi tasoa. Myöskin joissain tuppaa ruoste iskemään ja varsinkin helmoihin ja takakaariin. Helmoja jos joutuu hitsailemaan, niin niissä on uretaania sisällä, mikä hankaloittaa hitsausta ja on paloherkkä. Tässäpä minun ajatuksia tila-autosta ja tosiaan jos oikeasti tilaa haluaa, niin kyllä tuo Chrysler Grand Voyager on ihan omaa luokkaansa.
apa75
-
Täältä ääni myös XC90 Volvolle. Vähän venyttää bidjettia, niin jollain 12-13 tonnilla saa kyllä jo hyvän. Ja Ruotsissa on vielä paljon halvempia, sieltä hommasin itsekin. Minäkin ostin vajaa kolme vuotta sitten (7-paikkaisen), kun tuli kolmas muksu. Tosin on vaan ne 2 isofixiä, mutta uskon että sen yhden penkin saa tosi tukevasti kyllä kiinni ilmankin. Sitten kun joku kasvaa, niin on todella kätevä se integroitu-lastenistuin siinä keskipaikalla. Eikä lopu missään oloisuihteissa tila kesken. Alustaan ei ole minun omistusaikanani (70 tkm) tarvinnut vaihtaa yhtään mitään.
Älä ainakaan Citroenin 7-paikkaista mikähän grand picasso tai vastaava osta. Kaverilla oli vähillä kilsoilla ja tosi siistissä kunnossa, mutta ei meinannut saada millään kaupaksi (oli myynnissä yli vuoden ja sitten joku jobbari osti lopulta pilkkahinnalla). Monet liikkeetkin kieltäytyivät ottamasta vaihdossa. :D
-
Kia carnival?
Ei sen enempää kokemusta, mutta ei hinnalla pilattuja ikään nähden ja ei niin sähköhimmeli kuin joku sitikka.
-
Nimimerkki dneproshin's garagen puuhastelu-topicista voi lukea miksi ei ainakaan Peugeot 807:aa https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54300.0
Citikka lie samaa patonkia eri paketissa?
-
XC90 ja Renaul Espace on tutkinnassa tällä hetkelllä tai XC:tä ei tarvi sen enempää tutkia, mutta tuo espace vaatii lukemista. Niitä saa edullisesti, mutta se kait johtuu ainakin osittain rajusta hinnan pudotuksesta. Rumahan se on, mutta ei se haittaa, jos se on hyvä. 2.0T koneella katson ja nettiautossa on muutama. Tosin luin jostain, että 2008 olis parempi kuin vanhemmat. Niitähän ei ole Suomessa myynnissä. Saksassa olis 2010 https://tinyurl.com/yd9s6swr
Houkuttaa toki tuo hinta, mutta veikkaus on, että xc90:llä ajaa pidempää ja myydessä saa suhteessa enemmän. :-)
-
XC90 ja Renaul Espace on tutkinnassa tällä hetkelllä tai XC:tä ei tarvi sen enempää tutkia, mutta tuo espace vaatii lukemista. Niitä saa edullisesti, mutta se kait johtuu ainakin osittain rajusta hinnan pudotuksesta. Rumahan se on, mutta ei se haittaa, jos se on hyvä.
Johan Clarkson totesi Top Gearissa että Espace on tila-autoista paras. Sanoi myös että se on sama kuin kehuisi kuppaa parhaaksi sukupuolitaudiksi
-
Johan Clarkson totesi Top Gearissa että Espace on tila-autoista paras. Sanoi myös että se on sama kuin kehuisi kuppaa parhaaksi sukupuolitaudiksi
ja clarkson ite ajeli useamman vuoden xc90:llä ;)
-
ja clarkson ite ajeli useamman vuoden xc90:llä ;)
Clarksonilla ollut vuosien varrella 3kpl XC90 Volvoja :)
-
Edit: Ei sittenkään mitään.
-
Isofix jakkarat on jo olemassa, mutta jotenkin mä uskon kuitenkin, että se 6kiloa painava jakkara auton rungossa kiinni on kaikki pois törmäyksessä lapsen vammoista. Vaikka ei se selkänoja paina kuin 3kg, mutta on sekin muutama kymmenen kiloa, jos nokkakolari tulee.
Saatoit nyt käsittää väärin nuo turvavyökiinnitteiset, eli ei niiden selkänoja tai mikään muukaan osa lentele kolarissa pitkin hyttiä. Karkeasti ne poikkeaa isofix-kiinnitteisistä vain siinä, että istuin pysyy kiinni auton turvavöissä(jotka kyllä pysyy kiinni penkkien kautta rungossa), isofixillä penkin kiinnitys on suoraan rungossa. Mitään isompaa eroa kiinnityspisteiden tukevuudessa tai penkkien paikallaan pysymisessä ei ole (lasten painoilla). Isofixejä toitotetaan vaan turvallisemmiksi, koska niillä poropeukalotkin saa jakkaran kunnolla kiinni ainakin yleensä. Vyökiinnityksen voi huolimattomuuttaan tehdä vaikka aina väärin. Oikein kiinnitettynä törmäysturvallisuuksissa ei testien mukaan ole juuri eroja. Silloin joskus jopa vaikutti, että vyökiinnitteiset olisi hieman turvallisempia. Sinänsä tuo ei yllättäisi, kun vyöt kuitenkin jonkun verran joustaa törmäystilanteessa, jolloin isku ei ole niin kova.
Summa summarum, turvallisuudella ei isofixejä voi perustella. Näppärämmät ne kyllä on kiinnittää, eli mukavuuskysymys etenkin, jos kovin usein haluaa jakkaraa irrotella. Itse en kyllä ekaa lasta lukuunottamatta noita montaa kertaa autosta irti repinyt. Kaukalossakin oli vyökiinnitteinen telakka (jos vielä muistan oikein). Ekan lapsen kanssa jäi kyllä mieleen, että kaukalo piti aina köyttää vöihin, mikä oli välillä turhauttavaa, tosin muistelen siihenkin aika hyvän rutiinin kehittyneen. Silloin olikin vielä asennetta, kun kärvisteltiin vielä 3-sarjan sedan Bemarilla vaunujenkin kanssa. Mutta valintoja valintoja, itse en tuosta isofix-ilosta kymppitonnia maksaisi...
Ja jokainen valitsee myös itselleen sopivimman mukavuus/huolettomuus suhteen omaavan auton. Itse olen pakon sanelemana tila-autoilija ja tilavessa poistuu käytöstä heti, kun kotona asuu alle 4 jälkeläistä. Siksi tuollainen auto on vähän väkisinkin vain käyttöesine, eikä sen kanssa jaksa askarrella yhtään, eikä esim. tilavessojen marginaaliset ajettavuuserot kiinnosta, kun ajettavuus on kuitenkin ihan onneton Autoihin verrattuna. Mutta jos aikaa on, ei tietenkään kannata luotettavuutta liikaa painottaa.
Ei se Voyagerin maine nyt ihan tuulesta temmattu ole. IRL en tiedä ketään, kenellä sellainen olisi ollut ongelmaton. Vastaesimerkkejä on useampikin. En silti väitä, etteikö ko. mallin tunteva voi saada sellaisen kasassakin pysymään. Nuo tietämäni tapaukset nyt ei autoista juuri mitään tienneet. Melkein tekisi mieli sanoa, että ehkä siksi päätyivätkin sellaiseen autoon, mutta en sanokaan ;)
-
Kävin eilen testaamassa Citikan Grand picasson ja peugeot 5008. Molempiin mahtuu helposti 3 turvaistuinta taakse. Citikka oli muuten vain huono yksilö, vasen eturengas heilui ihan kuin olis vetarin mutteri ollut löysällä. Ei ollut. Sanoin myyjälle, mutta kuittas vain, että se on katsastettu toukokuussa....jaaha, asia selvä. 5008 oli hyvän tuntuinen, mutta thp koneesta löytyy melko paljon tarinaa mm. jakopään hyppimisestä yms yms. Unohdetaanpa ranskalaiset.
Ford S-Max kiinnostaa tällä hetkellä eniten. Siinä 2.5l bensamoottori, tuo kone vetomassan vuoksi. Olisko kokemuksia?
Tässähän ei tosiaan ole kuin 2 isofixiä, mutta hyväksytään pelkät turvavyöt istuimissa.
EDIT: Ehkä se 2.0Tdci konekin täytyy hyväksyä. Vero on 823€/vuosi, mutta kulutus sen verran matalampi, että pienemmilläkin ajoilla tulee kuitattua.......tämä näkyykin olevan sama moottori kuin ranskalaisissa....
-
foordissa volvon kone ;) että sillei ei kauheen huono...
-
foordissa volvon kone ;) että sillei ei kauheen huono...
Tämä. Volvon 5 sylinterinen. Sama kone ollu ST focusessa, pikku Volvoissa ja Mondeossa.
-
Kävin eilen testaamassa Citikan Grand picasson ja peugeot 5008. Molempiin mahtuu helposti 3 turvaistuinta taakse. Citikka oli muuten vain huono yksilö, vasen eturengas heilui ihan kuin olis vetarin mutteri ollut löysällä. Ei ollut. Sanoin myyjälle, mutta kuittas vain, että se on katsastettu toukokuussa....jaaha, asia selvä. 5008 oli hyvän tuntuinen, mutta thp koneesta löytyy melko paljon tarinaa mm. jakopään hyppimisestä yms yms. Unohdetaanpa ranskalaiset.
Huh, ehdin jo säikähtää. Hyvä johtopäätös! Kaverin puoli vuotta vanhalla 5008:lla tehtiin kyllä kaveriporukalla reissu Lappiin, mutta kyllä jännitti. Automaatti ravisti jo kiihdytyksissä, niin ohitukset oli extremeä. No, olihan se jo puoli vuotta ja melkein 10 tkm ajettu. Noiden patonkien kanssa voi karkeasti laskea, että ensi vuonna arvo on 0 euroa. Niin ei tule yllätyksiä autokaupoilla.
S-maxista en osaa oikein kommentoida kuin lähes uuden vuokra-Galaxyn näkökulmasta, että 2.0 tdci ei ainakaan ikinä manuaalivaihteisena ja Fordien kehuttu ohjaus ei ainakaan Galaxyssä ollut kehujen arvoinen. Toki Galaxy voi olla jenkkimakuun viritetympi tuon ohjauksen suhteen, mutta jos se on Fordin käsitys tila-autojen ohjauksesta, niin...
-
Meillä oli mondeossa 2.0tdci automaatilla, enkä ainakaan kulutuksen puolesta suosittele.
-
En tiedä tekeekö foortin pelteihin pakkaaminen tuosta 2-litraisesta dieselistä jotenkin janoisemman kuin Volvon kuorissa, mutta V70 2,0D menee helposti alle kuuden litran, toki manuaalina. Alle 5 litran kulutuksiin ei olla päästy, mutta 5,2 on matkapainotteisessa ajossa ihan helposti saavutettavissa (tankkauksista laskettuna nämä lukemat).
Mutta eikös foorteissa ole powershiftejä noitten jatkona? Ei luulis kuluttavan mitenkään merkittävästi enempää kuin manuaalin.
Kävin joskus nopealla koeajolla S-Maxilla. Siinä oli 2-litrainen bensavapari. Tuntui järkyttävän laiskalta, mutta kai se on vaparibensassa ominaisuus eikä vika. Muuten S-maxista jäi mieleen, että kontti on aika vaatimattoman kokoinen. Selvästi lyhyempi kuin V70:ssä, mutta vain vähän korkeampi. Mitat muistin varaisesti suurin piirtein näin:
- lattian pituus n. 92 cm vs. 110 cm
- lastausaukon korkeus n. 84 cm vs. 73 cm
S-maxin ja Galaxynkin huono puoli on se, että takaovet ovat saranoilla. Tai, no riippuu käyttötarkoituksesta, mutta itse pidän liukuovea lastaamisen kannalta huomattavasti parempana kuin saranaovea, joka väistämättä on edessä silloin, kun ovesta yrittää tunkea sisään turvakaukaloa tmv. isoa ja painavaa esinettä. Saranaoven etuna on toimivuus ja kevytkäyttöisyys. Vagarena kyllä kertoo, että Sharaneissa liukuovet toimivat ihan mukavasti, kunhan ei ole erehtynyt sijoittamaan sähkötoimiseen oveen...
-
jos puhutaan 10k€ calaxystä on se sama rousku kun sharoni ja mikä seat nyt olikaan malliltaan... s-maxi on näihin verrattuna ihan uutta suunnittelua jne.
-
foordissa volvon kone ;) että sillei ei kauheen huono...
Onhan siinäkin omat onkelmansa niinku vähän kaikissa on jotain. Mut suurin suunnittelun aivopieru on jakopäässä löytyvä vesipumppu. Jakohihnan kiristin on onnesta uudemmissa jo sellainen että voi huoletta pysäköidä mäkeen ilman että jako menee tästä sekaisin jos auto yhtään valuu vaihdetta vasten. Hydraulikiristin oli ihan paska keksintö tohon kohtaan.
-
jos puhutaan 10k€ calaxystä on se sama rousku kun sharoni ja mikä seat nyt olikaan malliltaan... s-maxi on näihin verrattuna ihan uutta suunnittelua jne.
Meinasin jo sanoa, että oikeassa oot, uudempaa galaksia ei saa alle 10k€, mutta kylläpä vain saa, näköjään. Esim. https://www.nettiauto.com/ford/galaxy/9034717, yhteensä oli 15 uudempikorista alle kymppitonnilla. Galaxyn korimalli vaihtui ilmeisesti huomattavasti aiemmin kuin Seatin/VW:n (näissä noin 2010). Tuo uusi Galaxy ei ole enää millään tavalla samaa sukua, jos olen oikein ymmärtänyt.
-
voin olla väärässäkin mutta kun ford päivitti calaxyn eroamaan noista seatista ja volkkarista olis samaa sukua s-maxin kanssa ja sit tulevan c-maxin kanssa eli ns. omaa suunnittelua.
kaveri oli ford miehiä ja sillä oli diiseli s-maxi ei siinä kai muuta huolta ollut kuin koneen joutu vaihtaan takuu aikana. olikohan joku 2010 mallinen tms..
-
Kyllä se vain taitaa olla mahdottomuus saada halvalla sellaista autoa joka olis hyvä. Vähäisen tutkimisen ja laskemisen perusteella meidän ajoilla kulut näin:
- xc90 dieselissä noin 12€/päivä
- xc90 bensa 13,5€/päivä
- xc90 E85 12,8€/päivä
- smax tdci 8,9€/pv
- smax 2.5T 9,3€/pv
Ajokilometriä vuodessa 16800km, tuossa huomioitu liik.vakuutus, kasko, vero, polttoaine ja yhdet renkaat. Huollot itse tehden on kaiketi samaa hintaluokkaa. Arvon alennusta en oo laskenu tuohon, mutta veikkaisin volvon pitävän hinnan paremmin.
Mutta mikä on tulevaisuudessa dieselien kysyntä? Tilastot kertoo nyt jo kysynnän vähenemisestä, joten 5 vuoden päästä voi olla dieselien kysyntä vielä heikompi. Suomessa dieseleitä on varmasti vielä 20 vuotta vähintään ja ison auton tarvitsijat ostavat luultavasti jatkossakin vähemmän euroja syövän auton.
-
Laske vielä tuo xc90 bensa niin että käytät E85:sta.
T: Antti R.
-
Muokkasin tuota edellistä taulukkoa myös, mutta E85 vie ilmeisesti muutaman litran enemmän kuin bensa. Laskin abc:n laskurilla, että bensaa menis 13l niin e85:ttä menee 16,6l per 100km.
Hinta siis 12,8€/pv.
-
XC90 2.5T koneella ei vie 13 litraa, matkaa menee noin 8 ja kaupunkiin saa jo polkea kovaa että menee 11 rikki normaali kaupunki ajelu noin 10,5 kaverilla on -05 2.5T 7-paikkanen ja ajavat sillä työmatkaa ja ovat onnistunut ajamaan jopa seiskalla satasen kun on ollut talvirajotukset. noin 50km suuntaan.
-
XC90 2.5T koneella ei vie 13 litraa, matkaa menee noin 8 ja kaupunkiin saa jo polkea kovaa että menee 11 rikki normaali kaupunki ajelu noin 10,5 kaverilla on -05 2.5T 7-paikkanen ja ajavat sillä työmatkaa ja ovat onnistunut ajamaan jopa seiskalla satasen kun on ollut talvirajotukset. noin 50km suuntaan.
Kuulostaa pieneltä. Oma etuveto S60 samalla moottorilla vei omassa ajossa 10.5l, tuosta yli puolet oli maantieajoa. Jos pelkästään kaupunkia ajoi niin 12-13 vei omalla kaasujalalla.
-
XC90 2.5T koneella ei vie 13 litraa, matkaa menee noin 8 ja kaupunkiin saa jo polkea kovaa että menee 11 rikki normaali kaupunki ajelu noin 10,5 kaverilla on -05 2.5T 7-paikkanen ja ajavat sillä työmatkaa ja ovat onnistunut ajamaan jopa seiskalla satasen kun on ollut talvirajotukset. noin 50km suuntaan.
Mulla oli tuollainen XC90 2.5T automaatti reilun vuoden , niin keskikulutus oli 11,9l/100km. Pienin kulutus mitattuna Kangasala-Kuusamo-Kangasala 9,9l/100km ja suurimmillaan talvella 13,2l/100km. Noin 450-500km, niin mittaristoon syttyi polttoaineen valo ;) Saman tyylisessä ajossa edellinen XC60:nen vei 70tkm otannalla 7,31l/100km(Webastolla)
Eli en usko 7 litran maantiekulutusta pitemmällä otannalla millään 8)
-
Sen voin sanoa että itse en pysty edes dieselillä noihin mataliin lukemiin mutta pakko se oli uskoa kun kaveri näytti kirjanpitoa. joko ajavat ihan varpailla tai sitten on joku ihme se heijän auto.
Mutta ei se tommosta alle 8 ajelua kyllä kuulemma onnistu kuin vaimoltaan ja sekin harvoin. muta 8 alkunen kulutus on ihan normaalia niillä (olisko lukema ollut 8,6 kun hää ei tykkää puhua kuin kokonaisilla luvuilla...)
Tosin kehtaisin väittää että ei montaa desiä tule lisää kulutukseen jos vaihtaa V70:stä ajamaan XC90:llä.
-
Sen voin sanoa että itse en pysty edes dieselillä noihin mataliin lukemiin mutta pakko se oli uskoa kun kaveri näytti kirjanpitoa. joko ajavat ihan varpailla tai sitten on joku ihme se heijän auto.
Mutta ei se tommosta alle 8 ajelua kyllä kuulemma onnistu kuin vaimoltaan ja sekin harvoin. muta 8 alkunen kulutus on ihan normaalia niillä (olisko lukema ollut 8,6 kun hää ei tykkää puhua kuin kokonaisilla luvuilla...)
Tosin kehtaisin väittää että ei montaa desiä tule lisää kulutukseen jos vaihtaa V70:stä ajamaan XC90:llä.
Desit voi muuttaa litroiksi :D
Pikkaisen suppea otanta tuolla XC90 2.5T
https://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/465-XC90.html?fueltype=2&constyear_e=2010&power_e=220&powerunit=2
V70 2.5T
https://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/468-V70.html?fueltype=2&constyear_e=2010&power_s=205&power_e=220&powerunit=2
-
karkee litran ero noissa matalimmissa... on se litrakin 10 desiä ;)
-
karkee litran ero noissa matalimmissa... on se litrakin 10 desiä ;)
:D
Toki Xc90:nen painaa noin 500kg enemmän, niin tuollainen kulutus sille suotakoon.