Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: sjos - 30.08.2011, 16:52:48
-
Tuli tuossa kokeiltua awd:n toimintaa tositoimissa.. :3/4 jättää sen:
Ja, nyt ei jäänyt hyvä maku suuhun.
Eli, tottunut vasurilla viemään noita autoja, niin etu kuin takavetojakin.
Tuossa awd:ssä paletti menee vaan sekaisin.
Jarrutuksessahan takapää lopettaa vedon kokonaan.
Eli, jarrutus on määräävä tekiä, vaikkakin vetoja pitäis jakaa sinne missä on enemmän pitoja. :idiot2:
Tuohan ei pitemmän päälle ole viskolle terveellistä.
Jarrulla kun sidot ja annat kenkää, niin pelkkä etupää raapii, ja jos hellität jarrun tulee takapää mukaan.
Sekään ei oo terveellistä pitemmän päälle.
Mitä tuolle voi tehdä, ettei jarrutuksissa lopeta takapäästä vetoja?
"Tappokatkaisin" jarruvaloille/anturille.
Nyt kyl meni maku tuohon systeemiin.. :nohnoh
Jotain tarvii keksiä, ennenkuin paikat porsii tuon takia.
-
Eikös visko ole aika "kiintee" eli jos etusia poltetaan takaset lukossa se on jo paskana?
haldeksit sitten erikseen. Tämä siis oma luulo korjatkaa minua viisaammat niin en elä minäkään sitten väärässä tiedossa...
-
Eikös visko ole aika "kiintee" eli jos etusia poltetaan takaset lukossa se on jo paskana?
haldeksit sitten erikseen. Tämä siis oma luulo korjatkaa minua viisaammat niin en elä minäkään sitten väärässä tiedossa...
Näin minunkin mielestä, eli Viskossa ei ole mitään eletroniikkaa. Sen takia ei varmasti visko tykkää jos takapyörät lukossa polttaa eturenkaita.
-
Kyllähän se visko on ihan puhdasta mekaniikkaa. Eikös se mennyt siten, että pyörimisnopeuksien ero saa sisällä olevan nesteen lämpiämään ja turpoamaan. Tämä alkaa sitten lukita viskoa, eli välittää voimaa sen läpi. Lisäksi siellä on mekaaninen vapaakytkin tuota nelivedon vapautusta jarrutustilanteisssa silmälläpitäen. Nyt en valitettavasti ihan ulkoa muista sen rakennetta kun on jo vuosia kun olen semmoisen rakennekuvaa katsellut.
Kukin tavallaan mutta ei tämmöistä kapinetta ole musta ihan mihinkään burnout hommiin tehty.
-
Allekirjoittaneen tapauksessa, ei ole tarkoitus mitään burn outteja tehdä, eikä tehdäkkään.
Kyse on ihan ns nopeasta ajosta ja / vasurilla "sitomisesta".
Mitä ei näköjään pysty tekemään.
Eli, esim. talvella tuon takapään pitämisestä mukana.
Tämähän ei tietysti vaadi kuin, tuon "päänsä" ohjelmointia uudestaan, ettei koske siihen jarrupolkimeen.
Kokeilen kyllä mielenkiinnosta irroittaa jarruvalokatkaisialta johdot, jos olis sähköisesti ohjattu, ettei katkoisi vetoja takaa.
-
Eiköhän se tieto mene abs boksilta suoraan eli paineesta huomaa ::)
-
awd systeemi on täysin mekaaninen, mitään sähköohjausta ei ole.
Ralliautoksihan tuota ei tosiaan ole suunniteltu vaan turvalliseen ajoon liukkaalla tiellä. "vasurilla sitominen" + kaasu kuulostaa siltä, että jostain kohtaa pamahtaa kalliisti :nohnoh
-
"vasurilla sitominen" + kaasu kuulostaa siltä, että jostain kohtaa pamahtaa kalliisti :nohnoh
Aivan, kuulostaa myös siltä, että auto saa turhaan haukut.
Kokeileppa ajaa sillä autolla siten, että renkaissa on pito tiehen myös mutkissa sekä pituus- että sivusuunnassa, pitäisi toimia hyvin :)
-
Aivan, kuulostaa myös siltä, että auto saa turhaan haukut.
Kokeileppa ajaa sillä autolla siten, että renkaissa on pito tiehen myös mutkissa sekä pituus- että sivusuunnassa, pitäisi toimia hyvin :)
Ei tässä nyt haukkumaan aleta sen kummemmin Volvoa. ;)
Kokemuksia on "vaan" useammasta nelikosta, jossa tuo homma toimii.
mm. vanhemmissa lecasyissä (subaru) tuo vasuri toimii, niissä saa sulakkeen poistamalla mm. tuon takavedon pois.
Ja täten voi myös normi jarrudynoissa käyttää.
Jonkunnäköinen haju olisi, et Subarusta on jotain mallia otettu näissä volvon ensimmäisissä awd systeemeissä??
Tämä awd/visko asia täytyy kyllä nyt ottaa isomman selvityksen alle.
Kiinnostaa muutenkin, miten tuo "periaate" noissa toimii.
Ja jos on ohjekirjaan uskominen, tuossahan takapään vetosuhde muuttuu kokoajan.
Normi olosuhteissa takanakin on hieman vetoa, välillä enemmän, välillä vähemmän.
Ja autothan tykkää, kun niillä ajetaan.. :2funny: Sääli on sairautta. *taavih->
-
Eikös Subarun ja Volvon vedot oo kaks ihan eri asiaa. Subarussahan se on jatkuva.
Vedon suhteen se tais olla niin että tarpeen mukaan, eli esim kesällä ei normi ajossa taida paljon olla vetoja takana.
-
Eikös Subarun ja Volvon vedot oo kaks ihan eri asiaa. Subarussahan se on jatkuva.
Vedon suhteen se tais olla niin että tarpeen mukaan, eli esim kesällä ei normi ajossa taida paljon olla vetoja takana.
Jatkuvan on.
Saparossa on visko ja tasauspyörästö välissä.
Mut, tuo Saparo ei nyt kyllä kuulu tänne ollenkaan.
Itse kyllä aloin siitä sekoilemaan, ja lopetan myös sen. :nohnoh
Volvon veto menee juurikin noin.
Mikä taas mietityttää, jos veto "ailahtelee", pitäisi sen myös toimia/kestää tuon "sitomisen".
No, niinkuin sanoin, alan selvittelemään tuon sielunelämää, että saa selvyyden.
-
Itse kyllä aloin siitä sekoilemaan, ja lopetan myös sen. :nohnoh
Volvon veto menee juurikin noin.
Mikä taas mietityttää, jos veto "ailahtelee", pitäisi sen myös toimia/kestää tuon "sitomisen".
No, niinkuin sanoin, alan selvittelemään tuon sielunelämää, että saa selvyyden.
O0
Hyvä se on selvittää ennenko joku paikka ratkee.
Ihmettelen vaan että miks pitäis ajaa niin kuin kerroit mutta kukin tavallaan. :D Eikö? :pomo:
-
O0
Hyvä se on selvittää ennenko joku paikka ratkee.
Ihmettelen vaan että miks pitäis ajaa niin kuin kerroit mutta kukin tavallaan. :D Eikö? :pomo:
Kukin tavallaan.. :idiot2:
Ohjekirja pissii silmile..
Jatkuva neliveto on tässäkin ja täysin mekaaninen.
Jarrutus etc. ei vaikuta vetosuhteeseen mitenkään.
Keskitasauspyörästö/visko löytyy myös näistä.
Selvittely jatkuu vielä, Volvolta saa kyllä kaikki tekniset tiedot/kuvat, senkun käy hakemassa.
-
Kukin tavallaan.. :idiot2:
Ohjekirja pissii silmile..
Jatkuva neliveto on tässäkin ja täysin mekaaninen.
Jarrutus etc. ei vaikuta vetosuhteeseen mitenkään.
Keskitasauspyörästö/visko löytyy myös näistä.
Selvittely jatkuu vielä, Volvolta saa kyllä kaikki tekniset tiedot/kuvat, senkun käy hakemassa.
Ei ole Volvossasi jatkuva neliveto vaan takapäähän siirtyy voimaa vain kun etupää sutaa. Maksimissaan puolet voimasta menee taakse. Niin kauan kun etu- ja taka-akselin välillä ei ole nopeuseroa niin visko ei siirrä voimaa taakse.
-
http://www.autoworld.com/news/volvo/awd.htm
-
ite olen tehny saman huomion tuosta alkupään awd mallista et katkasee takapäästä vedon kun menee lujaa mutkaan ja hyppää vasurille, oli ekalla kertaa alkaa puita kaatumaan ku sivutiellä vähä reilummin tuli lasketttua.. luulisi tuon jotenki saavan poiskin? vw syncrossa käsittääkseni ei katko vetoa vaikka vasurilla menee..
-
No kele, ei ne tuol Volvollakaan perillä näist sitten ole. :idiot2:
-
Luetaanko V70N -01 alkupään autoiksi?
Joskus olen tota vasenta jalkaa käyttänyt en sitomiseen vaan turbon ja lootan "hereillä pysymiseen".
Ei ole ottanut takavetoa pois päältä.
Menee komeita kylkimyyryjä mokoma perhe farkku.
-
eikä tuossa v70n mallissa ole jo haldex tms systeemi?
-
eikä tuossa v70n mallissa ole jo haldex tms systeemi?
ei ole ekoissa vuosimalleissa. Taisi tulla 2002 vuosimalliin tuo haldex.
-
Eiköhän ykköskoppasen AWD ole käyttöperiaatteeltaan neliveto tarvittaessa
eli kun "kun etuveto ei riitä lähtee takapää mukaan" sähköstä ohjausta sieltä ei löydy.
Ja niin kuin joku jo aikaisemmin kirjoitti, tapahtuu siellä vertailua etu- ja takarenkaiden pyörimisnopeuden erolle
mistä syystä esim. taakse ei voi laittaa "isompia renkaita" halkaisijaltaan, vaikka sattuisi tuntemaan tarvetta siihen
koska järjestelmä vetää vähän hernettä nenään ko. toimenpiteestä.
Toi vasemman jalan jarrutus on mun mielestä tarkotettu vähän muihin autoihin kuin viskolla toimivaan AWD Volvoon
Ja tolla konstilla helposti odotetaan systeemin porsimista.
Mut tää on vaan mun mielipide, ja voin olla hyvin väärässäkin......
-
eikös nämä vanhemmat awd:t menny jo jarrudynamossa rikki, eli
ei varmaankaan kannata jarrutella vetopäällä.
kulmavaihekko se sieltä kilahti, vanhemmalla foorumilla oli tästä juttua.
-
Sen tautta tätä aloinkin selvittelemään, ettei tahallaan tulisi hajoitettua autoa.
Mitä vasuriin tulee, täytyy opetella olla käyttämättä sitä.
Ja, näitähän ei ajella katsastuksessa jarrudynoille.
Itse olen kyllä menossa Debilille dynotukseen tässä jossain vaiheessa.
Jätän vaan kardaanin kotio.
Pitäisi onnistua tuolla konstilla, pelkiltä etupyöriltä dynotus.