Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kaasuvolvo - 18.08.2017, 12:46:23
-
Aika hyvin tulis lisätehoa lastutuksella, vaikka turboa ei olekaan. En tiedä sitten, miten kaasulaitteiden tietokone tykkää bensapuolen lastutuksesta. Onko jollakin kokemuksia bensakoneen lastutuksesta, että kannattaako ja sopiiko kaasulaitteiden kanssa yhteen?
https://www.celtictuning.co.uk/component/ctvc/volvo/v70-2000-2007/petrol/2-4-20v-140-bhp-2000-2007-ECU-remap-chiptuning/stage-1#t3-content
-
Lastutus maksaa Volvoon 650€ ja lisätehoa tulisi 40HP. Ja kaasutietokone pitää säätää uudelleen. Aika kova hinta noin pienestä lisäyksestä.
-
Sen verran tuosta, tuo 37hp lisäys on lumetta.
140hp ja 170hp mallit ovat teknisesti samoja, tuo 140hp on ohjelmallisesti rajoitettu tehtaalta. Että rehellistä lastuvoimaa saat 7hp. Tulee se ns. Täystehoinen vapari teho.
Käsittääkseni muutakin kautta saa tehtyä ton 140hp mallin 170 hp malliseksi.
Tietävemmät tarkentaa
-
Sen verran tuosta, tuo 37hp lisäys on lumetta.
"140hp ja 170hp mallit ovat teknisesti samoja, tuo 140hp on ohjelmallisesti rajoitettu tehtaalta."
Pystyyköhän noi tehot ottamaan käyttöön merkkiliikkeen tietokoneella? Se olisikin hyvä. :)
-
Bensalla saat sen 30hv lisää. Bensalla autosi ei siis avaa kaasuläppää kokonaan, mutta kaasulla avaa. Siksi teho on kaasulla ja bensalla sama. Katsoin joskus kaasuläpän asennon omassa autossani kun kiinnosti sama teholisä :).
-
Bensalla saat sen 30hv lisää. Bensalla autosi ei siis avaa kaasuläppää kokonaan, mutta kaasulla avaa. Siksi teho on kaasulla ja bensalla sama. Katsoin joskus kaasuläpän asennon omassa autossani kun kiinnosti sama teholisä :).
Ei se ero nyt pelkällä kaasuläpän aukenemisella tule. Polttoainetta syötetään lisää ja sytytys on eri sekä tietysti rajoittimet, joita on lukuisia.
-
Eikös olisi samanlaisen kallista autoa vaihtaa turbo-versioon, jos lisää tehoa kaipaat.
-
Eikös olisi samanlaisen kallista autoa vaihtaa turbo-versioon, jos lisää tehoa kaipaat.
Niin minäkin tein jokunen vuosi sitten, kun havittelin lisää löylyä ja vaihdoin turbo dieseliin :)
-
Eikös olisi samanlaisen kallista autoa vaihtaa turbo-versioon, jos lisää tehoa kaipaat.
Kaasuturbovolvo olis tietenkin, mutta väliraha olisi paljon enemmän. Antaa olla. Ajelen tällä. :)
-
Ei se ero nyt pelkällä kaasuläpän aukenemisella tule. Polttoainetta syötetään lisää ja sytytys on eri sekä tietysti rajoittimet, joita on lukuisia.
Heh, luonnollisesti tarvitaan myös lisää polttoainetta, kun ilmaa lisätään. Pointtina olikin nyt se, että tuosta päättelin, että kaasukäytössä tehoa ei ole rajoitettu samalla tavalla kuin bensalla. Kaasukäytössä ei siis ole lisähevosia saatavissa samalla tavalla.
-
Heh, luonnollisesti tarvitaan myös lisää polttoainetta, kun ilmaa lisätään. Pointtina olikin nyt se, että tuosta päättelin, että kaasukäytössä tehoa ei ole rajoitettu samalla tavalla kuin bensalla. Kaasukäytössä ei siis ole lisähevosia saatavissa samalla tavalla.
Kaasulla tehoa ja erityisesti vääntöä on vähemmän kuin bensalla. Bensalla auto lähteekin selvästi paremmin. Se johtuu siitä, että kaasulle puristukset ovat liian pienet. Jos niitä nostaa, niin bensalla nakuttaa. Kilossa kaasua on 1,5 bensalitran energiasisältö. Kaasulla saisi kyllä siis kunnollakin tehoa. Nykyään on kaippa olemassa jotain sytytyksensäätöboxeja joilla tehoeroa ei ole. Niistä en vielä (ikävä kyllä) tiedä sen enempää. Joku tietäväinen voi valistaa. :)
-
Uudemmat Bifuel bensat on turbolla, mutta etanoli/bensiini.
Vai onko ahdettuja kaasujakin? ::)
-
Uudemmat Bifuel bensat on turbolla, mutta etanoli/bensiini.
Vai onko ahdettuja kaasujakin? ::)
On useita, tässä yksi malli. https://www.gasum.com/yksityisille/valitse-kaasuauto/kaasuautomallit/opel-zafira/
-
On myös ahdettuja kaasu-Volvoja. Westport (entinen AFV) tekee Volvon tehdasalueella kaasumuutokset uuteen autoon ja auton voi ostaa Volvon merkkiliikkeestä. Miinuspuolena Volvon itse suunnittelemiin kaasumalleihin verrattuna on kaasutankkien takia pienentynyt tavaratila ja se, että ajotietokone yms. ei ymmärrä, että auto toimii kaasulla.
-
www.terragas.fi tekee melkein mistä autosta vain kaasuauton, myös turboista ja niin, että tietokoneet ymmärtävät toisiaan. :)
-
Okei, tarkoitin volvoja ja tehdasvalmisteisia.
Oon ollu joskus 15v sitten naapuria jeesaamaassa kun teki häkäpöntöllä toimivan auton.