Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Madbull - 30.08.2011, 20:12:56

Otsikko: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: Madbull - 30.08.2011, 20:12:56
Terve!

Mietin tuossa b19a muuttamista ruiskulle. Minulla on b200f ruiskun kilkkeet jo hankittuna. Mietin että saako ja onko kukaan laittanut tuota orkkis asentoanturia triggeripyörällä moottorin eteen?
 On minulla toki b200f vauhtipyöräkin, mutta silloin joudun tekemään asentoanturille kierteet sekä leikkaamaan loven vaihdelaatikkoon. Vauhtipyöräkin pitäisi silloin sorvata kevyemmäksi.
Nämä muutokset on toki tehtävissä ja tehdäänkin jos järkevää toteutustapaa ei löydy. Sopivalla 60-2 triggeripyörällä tuon pitäisi onnistua.
Ainut vaan että millainen on sopiva? Miten pienillä hampaiden väleillä ja halkaisijalla tuo vielä toimii? Moottorin edessä tuon asentoanturin asennon hienosäätäminenkin olisi helpompaa.

Muitakin fiksuja toteutustapoja saa ehdottaa. "Asenna mega ja heitä lh 2.4 roskiin" kommentit voi jättää tästä pois. Tiedostan sen mahdollisuuden.
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: järviin - 31.08.2011, 17:33:05
Jos sen triggeripyörän tekee oikeassa suhteessa halkaisijaan, niin saattaa toimia.
Mittailin tuota LH:n vauhtipyörää ja niiden reikien halkaisija on tasan 10mm ja reikien väli 5mm ja triggerikehän halkaisija ~290mm.
Jos teet 170mm halkaisijalla olevan triggerin (minulla megassa sama halk., mutta 36-1), niin tyhjää pitäisi olla noin 6mm ja rautaa noin 3mm.

Tarkista vielä nuo laskutoimitukset.

Edit: Niin ja sen hampaan korkeushan pitää kuitenkin olla se sama kun LH:n pyörässä, eli ~6mm. Ja siitä levystä ei varmaan kannata tehdä liian ohutta.

Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: Madbull - 31.08.2011, 19:38:39
Onko tietoa että millä hampaalla anturi on kun esim. 1 pytyn mäntä on yläkuolokohdassa?
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: järviin - 31.08.2011, 19:47:46
Onko tietoa että millä hampaalla anturi on kun esim. 1 pytyn mäntä on yläkuolokohdassa?
Nyt saatan puhua paskaa, mutta muistelisin, että missing tooth on 84 astetta ennen YKK.(ainakin megaruutan mielestä)

Jossain tällä foorumilla oli ainakin oikea VP:n asennus asento.
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: Ari E - 31.08.2011, 19:53:49
Nyt saatan puhua paskaa, mutta muistelisin, että missing tooth on 84 astetta ennen YKK.(ainakin megaruutan mielestä)

Jossain tällä foorumilla oli ainakin oikea VP:n asennus asento.
http://brickspeed.net/forum/showthread.php?tid=449&pid=18016#pid18016

kai se toimii kunhan hommaat 60-2 triggeripyörän
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: järviin - 31.08.2011, 20:11:27
http://brickspeed.net/forum/showthread.php?tid=449&pid=18016#pid18016

kai se toimii kunhan hommaat 60-2 triggeripyörän
En tiedä kuinka kranttu LH:n vr-piiri on, mutta megaruutassa se on suht haastava saada toimimaan oikein, vaikka siinä on säätö.
LH:ta ei pysty säätämään, joten triggeripyörän olisi oltava sellainen, että se tuottaa samanlaisen magneettivuon, kuin alkuperäinen. Siis koneistaa samoilla mittasuhteilla pienemmän.
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: Madbull - 31.08.2011, 21:22:08
Samassa mittasuhteessa ajattelin tehdä pienemmän. Pitäisi vaan kokeilla miten pienellä pyörällä vielä toimii. Jossain näin rosterista 60-2 pyörää myynnissä. Mietin että tuollaisella ei varmaan toimi, vaan pitäisi olla mustasta raudasta tehty.

Pitääkin viikonloppuna vähän mittailla ja miettiä. Tietenkin b200f vauhtipyörän sorvaaminen tasaiseksi on vaihtoehto :) Kiinnostaisi vaan kokeilla miten tuo toimii triggeripyörällä. 1:1 kokoisella pitäisi varmasti toimia, mutta menee vähän kookkaaksi.
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: järviin - 31.08.2011, 21:24:09
Samassa mittasuhteessa ajattelin tehdä pienemmän. Pitäisi vaan kokeilla miten pienellä pyörällä vielä toimii. Jossain näin rosterista 60-2 pyörää myynnissä. Mietin että tuollaisella ei varmaan toimi, vaan pitäisi olla mustasta raudasta tehty.
Ei missään nimessä rosteria!
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: Madbull - 01.09.2011, 16:51:54
Juu rosteriin ei pahemmin magneetti tartu, joten sen puolesta ei varmaan toimi. :)
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: Ari E - 01.09.2011, 17:20:37
En tiedä kuinka kranttu LH:n vr-piiri on, mutta megaruutassa se on suht haastava saada toimimaan oikein, vaikka siinä on säätö.
LH:ta ei pysty säätämään, joten triggeripyörän olisi oltava sellainen, että se tuottaa samanlaisen magneettivuon, kuin alkuperäinen. Siis koneistaa samoilla mittasuhteilla pienemmän.
ainakin mulla toiminyt ongelmitta alusta asti megan kaverina (ms1 v2.2)  Ensin b230 kaverina ja siitä siirtyi b19a:n kaveriksi  josta puuttui kokonaan anturin paikka pulttienreikä paksunnoksineen,  jolloin piti porata vähän ylemmäksi vs b2xx lohko ja viilata telineen pultinreiät säädettäväksi ja jättää ne kohdistusholkit pois.  millin ilmaväli vauhtipyärään ja hyvin rokkas   S*
tästä päästäänkin siihen että helppo olis vaan vaihtaa se vauhtipyörineen  :hello:
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: järviin - 01.09.2011, 17:31:07
ainakin mulla toiminyt ongelmitta alusta asti megan kaverina (ms1 v2.2)  Ensin b230 kaverina ja siitä siirtyi b19a:n kaveriksi  josta puuttui kokonaan anturin paikka pulttienreikä paksunnoksineen,  jolloin piti porata vähän ylemmäksi vs b2xx lohko ja viilata telineen pultinreiät säädettäväksi ja jättää ne kohdistusholkit pois.  millin ilmaväli vauhtipyärään ja hyvin rokkas   S*
tästä päästäänkin siihen että helppo olis vaan vaihtaa se vauhtipyörineen  :hello:
En tiedä mikä mulla mätti kun jouduin pienentämään ilmaraon 0,5mm.
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: Madbull - 01.09.2011, 21:29:07
Joo vauhtipyörä olisi varmasti helpompi vaihtaa. Haluan ensin vaan kokeilla urheilumielessä miten lh 2.4 ja triggeripyörä pelailee. Ajattelin teettää laipan raudasta ja kiinnittää sen tuohon kampuran pyörään.
Lopuksi ajan sorvissa triggeripyörän hampaiden päät tasaiseksi. Tämän jälkeen saa laitettua pienenkin ilmaraon. Jos nämä eivät toimi niin vauhtipyörä menee vaihtoon.
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: JuHaU - 01.09.2011, 21:34:43
Kannattaa nyt mittiä vielä sen orggis VP:n, anturitelineen ja anturin käytöä. Ei voi mennä pieleen. Kytkinkoppaan on helppo kolota tilaa anturille. Kun anturi on koneen takana se on vielä hyvin suojassakin toisin kuin jako ja laturinhihnojen vieressä edessä.
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: The_OttoB - 01.09.2011, 21:56:05
Bemareissa ja oooooppeleissa on näkynyt noita etutriggeripyöriä, 60_2 siis
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: järviin - 01.09.2011, 22:03:35
Bemareissa ja oooooppeleissa on näkynyt noita etutriggeripyöriä, 60_2 siis
What?? Perun kaikki puheeni. En suosittele edes yrittämään. Joku järki pitäisi kuitenkin säilyttää.
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: ExVolvo - 31.12.2011, 18:56:08
Onkos tämä triggeripyörä-homma onnistunut ? Kiinnostaisi kovasti tietää.

Itse vaihdoin vastaavassa tilanteessa vauhtipyörän ja porasin (+kierteet) lohkoon kiinnityksen ykk-anturille. Vauhtipyörä on vaan aika massiivinen, siitä ei saanut sorvattua kuin pari kg pois. Jos triggeripyörän saisi järkevästi eteen, niin voisi laittaa vaikka kevyen teräksisen vauhtipyörän.
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: Jktku - 27.01.2012, 21:53:32
Vauhtipyörä on vaan aika massiivinen, siitä ei saanut sorvattua kuin pari kg pois. Jos triggeripyörän saisi järkevästi eteen, niin voisi laittaa vaikka kevyen teräksisen vauhtipyörän.

Jos teräspyörään siirtyy, voinee sitten samalla siirtyä sellaiseen, jossa tuo triggerikehäkin on koneistettuna.

(http://kuvahotelli.kuvat.fi/kuvat/myyntiin/VP1.jpg/_small.jpg?hash=6945)
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: ExVolvo - 02.02.2012, 19:28:26
Jos teräspyörään siirtyy, voinee sitten samalla siirtyä sellaiseen, jossa tuo triggerikehäkin on koneistettuna.

(http://kuvahotelli.kuvat.fi/kuvat/myyntiin/VP1.jpg/_small.jpg?hash=6945)

Kiinnostaisi kyllä kovasti, mutta paljonkohan tällainen kiekko maksaa?
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: Jktku - 07.02.2012, 16:40:55
Kyseinen pyörä oli 225 Englannin puntaa.

Siihen sopii Volvo 850R:n kytkin. Kytkinlevy + paineasetelma olivat yhteensä 2200 Ruotsin kruunua.

Ikävänä puolena näyttää olevan se, että Euro heikkenee kuukausi kuukaudelta.

Suomalaisvalmisteisiakin lienee olemassa, mutta niiden valmistajista tai hintatasosta en tiedä.
Otsikko: Vs: lh 2.4 + asentoanturi triggeripyörällä eteen?
Kirjoitti: Denso - 16.06.2013, 21:25:09
Jos teräspyörään siirtyy, voinee sitten samalla siirtyä sellaiseen, jossa tuo triggerikehäkin on koneistettuna.

(http://kuvahotelli.kuvat.fi/kuvat/myyntiin/VP1.jpg/_small.jpg?hash=6945)
Jyrsin nuo urat vakiolittuun, saa nähä pelaako.