Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Zebe - 10.12.2010, 20:33:00

Otsikko: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Zebe - 10.12.2010, 20:33:00
B200F tukehtuu mitä luultavimmin ja välillä poksauttaa imu- ja pakopuolella kun antaa kaasua .. Vikakoodeja ei tullut muita kun 2-2-3, mutta aikasemmin tuli mm. että liian rikkaalla käy, jonka huomaa muutenkin.. Nämä oireet alkoi kun vaihdoin jarrutehostimen.. Nyt on vaihdettu IMM, suutinrele, kaasuläpän anturi laitettu kohdilleen mutta ei vieläkään toimi kunnolla.. Virranjakajan tarkistin (kotelon + pyörijän) olivat ehjät. Mitä vaihtoehtoja jää vielä? Voiko tyhjäkäyntiventtiili tehdä tämän? Taikka lambda?

Autolla ei pysty kunnolla ajamaan koska tehoja ei löydy juuri sen takia että tukehtuu..
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Elk - 10.12.2010, 22:52:03
Imusarjan ja tehostimen välinen alipaineletku? Tehostimen takaiskuventtiili?
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: hevonen - 10.12.2010, 22:52:45
Toi posautteluhan viittais ennemminkin laihaan seokseen.
Imuvuodot, bensanpaine.
Et kai saanut huonoa kosketusta asentoanturille tehostajaa vaihtaessa? Mittaa ohmit anturista ja tarkista liitin ja johdot.

..Niin, kait jo oot kattonut ton hirven sanoman letkuhomman ::), tai ettei tehostin itsessään päästä läpi?
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Zebe - 10.12.2010, 23:08:00
Imusarjan ja tehostimen välinen alipaineletku? Tehostimen takaiskuventtiili?

Mikähän toi tehostimen takaiskuventtiili mahtaa olla?  ??? Ton letkun tarkistan huomenna..

Toi posautteluhan viittais ennemminkin laihaan seokseen.
Imuvuodot, bensanpaine.
Et kai saanut huonoa kosketusta asentoanturille tehostajaa vaihtaessa? Mittaa ohmit anturista ja tarkista liitin ja johdot.

..Niin, kait jo oot kattonut ton hirven sanoman letkuhomman ::), tai ettei tehostin itsessään päästä läpi?

Vikakoodit luin niin tuli että liian rikkaalla käy.. Ja kyllä sen huomaa ajaessakin.. Paitsi että nyt ei tullut sitä vikakoodia kun uudelleen luin.. Niin ja mitä asentoanturia meinaat? kaasuläpän vai?
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: TopiK - 10.12.2010, 23:27:33
B200F tukehtuu mitä luultavimmin ja välillä poksauttaa imu- ja pakopuolella kun antaa kaasua .. Vikakoodeja ei tullut muita kun 2-2-3, mutta aikasemmin tuli mm. että liian rikkaalla käy, jonka huomaa muutenkin.. Nämä oireet alkoi kun vaihdoin jarrutehostimen.. Nyt on vaihdettu IMM, suutinrele, kaasuläpän anturi laitettu kohdilleen mutta ei vieläkään toimi kunnolla.. Virranjakajan tarkistin (kotelon + pyörijän) olivat ehjät. Mitä vaihtoehtoja jää vielä? Voiko tyhjäkäyntiventtiili tehdä tämän? Taikka lambda?

Autolla ei pysty kunnolla ajamaan koska tehoja ei löydy juuri sen takia että tukehtuu..
Vaihdoitko myös sen valkoisen pumppureleen? Itellä oli siinä vikaa ja auto toimi vähän miten sattuu ja anto varmaan kaikki koodit mitä löytyy...
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Elk - 11.12.2010, 08:29:32
Mikähän toi tehostimen takaiskuventtiili mahtaa olla?  ???
Tehostimen päässä letkua on liittimessä takaiskuventtiili ettei ilma mee ku yhteen suuntaan.
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: hevonen - 11.12.2010, 08:30:53
Takaiskuventtiili tehostimessa on siinä muoviosassa mihin letku kiinnittyy tehostimen puoleisessa päässä. Sen vika ei käsittääkseni aiheuta tuollaista jos tehostimen kalvo on ehjä.
Kun sammutat auton, pystyykö jarrua painamaan ainakin kerran siten että tehostaa vaikka moottori ei käy ja vasta sen jälkeen poljin "kovettuu"?
Jos pystyy, tehostin on varmaankin ehjä, jos ei tehostin tai sen letku on viallinen.

Sillä anturilla tarkoitin sitä vauhtipyörää lukevaa anturia jonka liitin löytyy siitä tulipellin luota koneen takaa. Aika epätodennäköinen mutta mahdollinen vika.

Tuo edellä mainittu pumpunrele voi myös olla syyllinen.(bensanpaine, jonka mainitsin aiemmin).
Yhtä hyvin toki pumppuvika. Tankkipumppu ei pyöri(kuuntele täyttöaukosta käydessä), pääpumppu jumii tai suodatin on tukossa.

Tarkista vielä kaikki alipaine ja huohotusletkut että ovat oikein ja hyvin kiinni.
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Zebe - 11.12.2010, 18:31:05
Semmonen tuli mieleen tossa kun käväsin ajamassa.. Muuten kulki ihan hyvin mutta ylämäissä tuntu että sais liikaa tai liian vähän että tukehtuis.. Eikös antureista ja bensapumpuista pitäs tulla vikakoodit kun ei ollut nyttekään kun vain tuo 2-2-3 joka tuli uudelleen poiston jälkeen.. Elikkäs voisiko vika ollukkakkin polttoainesuodattimessa? Tarkotus on vaihtaa se kun osa on jo hyllyssä.. Huomenissa jos jaksais..
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: hevonen - 11.12.2010, 21:11:19
Tyhjäkäyntiventtiilin signaali puuttuu... Näin sitten varmaankin on. Putsaa ainakin se liitin siitä tk-venttiilistä. Voisihan sekin tehdä tuota jos venttiili olisi täysin auki jumissa. Koita ajaa tuo tk-venttiilin letku puristettuna kasaan. Joutokäynti voi olla huono mutta kulkeeko paremmin?

Ei pumpusta tule sinällään vikakoodia, voi antaa kyllä koodin liian laiha seos. Jep, vaiha se suodin.
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Zebe - 11.12.2010, 22:54:09
Voikohan ton tyhjäkäyntiventtiilin liittimen putsata millä? Ei satu löytymään muuta kun ilmamassamittarin puhistusainetta.. Mutta vaikuttaa aikalailla samalta kun joku tavallinen puhdistusspray.. Kai silläkin voinee putsailla.. Samalla putsaa itse tyhjäkäyntiventtiilin.. Ei näytä olevan iso homma..
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: TopiK - 11.12.2010, 23:14:19
Semmonen tuli mieleen tossa kun käväsin ajamassa.. Muuten kulki ihan hyvin mutta ylämäissä tuntu että sais liikaa tai liian vähän että tukehtuis.. Eikös antureista ja bensapumpuista pitäs tulla vikakoodit kun ei ollut nyttekään kun vain tuo 2-2-3 joka tuli uudelleen poiston jälkeen.. Elikkäs voisiko vika ollukkakkin polttoainesuodattimessa? Tarkotus on vaihtaa se kun osa on jo hyllyssä.. Huomenissa jos jaksais..

Oletko vaihtanu ton polttoaine pumpunreleen väriltään valkoinen ja oleskelee sulakerasian päällä kun seiskasta on kyse ???
Aiheuttaa juuri kuvailemiasi vikoja. Releen juotokset aukeavat vanhetessaan, jolloin voit kolvata vanhan juotokset tai ostaa Motonetistä uuden n.30€ hintaan. Tämä valkoinen pumppurele ja se musta suutinrele on "kulutustavaraa" näissä F koneissa :-[.
Kyselen kun omissa on viat aina korjaantunu pelkästään noiden releiden vaihdolla...
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Zebe - 12.12.2010, 19:15:44
Njuu tuli vaihettua öljyt ja bensasuodatin + putsattua tyhjäkäynti ilmaventtiili.. Tyhjäkäynti tasoittu ja käy nyt siinä 700-800 rpm.. Tosin vieläkin ajaessa tuntuu tukehtuvan.. Voisiko lämpöanturi tehdä sen että jättääkin päälle ja niin syöttää liikaa bensaa..? Vai onko muita ehdotuksia? Vikakoodeja ei ole.

Oletko vaihtanu ton polttoaine pumpunreleen väriltään valkoinen ja oleskelee sulakerasian päällä kun seiskasta on kyse ???
Aiheuttaa juuri kuvailemiasi vikoja. Releen juotokset aukeavat vanhetessaan, jolloin voit kolvata vanhan juotokset tai ostaa Motonetistä uuden n.30€ hintaan. Tämä valkoinen pumppurele ja se musta suutinrele on "kulutustavaraa" näissä F koneissa :-[.
Kyselen kun omissa on viat aina korjaantunu pelkästään noiden releiden vaihdolla...

Enpäs ole vaihtanut.. Elikkäs tuo rele sijaitsee tossa keskikonsolin sisällä? Muistatko millä numerolla on?
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Acke - 12.12.2010, 21:26:32
Enpäs ole vaihtanut.. Elikkäs tuo rele sijaitsee tossa keskikonsolin sisällä? Muistatko millä numerolla on?
Jep, tuhkis pois, joudut ehkä myös irroittamaan sen lokeron radion alta. Ruuvit on tupakansytyttimen muovikehyksen takana.
E: Täähän sujuu niin helposti, että sen voi tehä varaosaliikkeen parkkiksella ja näin ottaa vanhan relen malliksi varmuuden vuoksi.
Lainaus
Volvo
12V 898151
3523608
Tommoset numerot siitä löytyy. (Tää oli B200F LH2.4)
Motonetissä 19€ (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-8210)
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Zebe - 12.12.2010, 22:12:54
^ Juu itekkin justiin katoin ja löyty oikea rele tuolta.. Eli se jota meinasinkin että olisi.. Huomenna höpönetistä hakemaan.. Tai sitte jos purkaamolta sais tingittyä kaupan päälliseksi tuon releen kun haen tuon putken tohon imusarjan ja putsarin välille.. Nykynen meni tänää rikki..
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: TopiK - 12.12.2010, 23:03:02
^ Juu itekkin justiin katoin ja löyty oikea rele tuolta.. Eli se jota meinasinkin että olisi.. Huomenna höpönetistä hakemaan.. Tai sitte jos purkaamolta sais tingittyä kaupan päälliseksi tuon releen kun haen tuon putken tohon imusarjan ja putsarin välille.. Nykynen meni tänää rikki..
Kannattaa hakea ihan uusi.
Vanhoissa käytetyissä on yleensä järjestäin ne kolvaukset auennu...  ;)
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Zebe - 12.12.2010, 23:28:50
Juu.. Pitänee katsoa.. :)
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Zebe - 13.12.2010, 15:40:59
Tämä nykynen ruiskupumpun rele on vuodelta 2003.. Joten onhan silläkin ikää kohta jo kymmenen vuotta.. Ei ole ihmekkään jos olisikin rikki..  ???
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Zebe - 13.12.2010, 18:36:23
Vaihdoin releen ja immun ja imusarjan välissä olevan putken, sekä tyhjäkäyntisäätöventtiilille menevän letkun.. Nyt tyhjäkäynti pysyy tasasena kylmänä 900 ja lämpimänä 750:ssa.. Pientä nykimistä on vielä ajossa mutta tehot kutakuinkin löytyy.. :)
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Zebe - 15.12.2010, 14:14:11
Nyt alkoi taas samat oireet..

Vikakoodit luin 1 löyty.. 231 - Polttoaineen säätö, osakuormitus - liian rikas ; mahdollinen syy: korkea polttoainepaine, liikaa polttoainetta moottoriöljyssä, ruiskusuutin(suuttimet), haihtuvien päästöjen tyhjennysventtiili, johdinsarja, ilmamassan mittain, jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin, lämmitetty happitunnistin.

Mitähän noista alkaisi sitten tutkimaan.. Ei viittis muutaman sadan euron autoon laittaa paljoa rahaa.. :/
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Ari E - 15.12.2010, 15:25:35
tulppien väri kertoo käykö liian rikkaalla vai laihalla. mutta ensimmäisenä epäilisin imu/ pako vuotoa. imuvuoto laihentaa seosta ja pakovuoto taas rikastaa kun lamdba saa laihemman version todellisista päästöistä. ilmeisesti vuoto kuitenkin pieni kun esiintyy vain osakaasulla eikä tyhjäkäynnillä.
voi toki olla myös lamdba, imm, vedenlämpöanturi tai kylmärikastus suutin vuotaa
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Zebe - 15.12.2010, 21:39:18
Tänää tuli vaihdettua ykk-anturi ja sen jälkeen tuli outo vika.. Hirveesti tökki ajaessa, kierroksia ei ottanut edes tyhjäkäynnillä sekä ei lähtenyt enään käyntiin.. Ja syyhän oli siinä että bensa oli loppu. Onneksi omaan talliin loppui ettei tonne pakkaseen.  :2funny:
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Zebe - 16.12.2010, 23:07:58
Iski kipinää imusarjan ja kannen välistä.. Ei ihmekkään kun imusarjan tiiviste tässä kunnossa..:

(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/Img084.jpg)

Vikaa edelleen etsiessä.. Seuraava vaihto on lämpötilatunnistin. Koska kylmänä käy hyvin mutta lämpimällä ei.
Otsikko: Vs: B200F käyntiongelmia
Kirjoitti: Zebe - 19.12.2010, 02:19:07
Lambda-anturi oli rikki ja siinä luultavasti syy tähän kaikkeen.. Nyt se vaihdettu ja toimii.