Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Black Widow - 30.08.2011, 20:57:38

Otsikko: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Black Widow - 30.08.2011, 20:57:38
Toivotan itseni tervetulleeksi tälle foorumille ja kiitän siitä heti  :)

Heti alkuun sanon että vaikeat ja suuren työn omaavat työt/työstöt ei pelota, ovat siis tervetulleita: DIY on mieleeni  :D

Asia koskee siis ilmaiseksi saamaani 86vm 240:stä mikä omaa siis B200K koneen, jolla on ajettu vain 215tkm  ;)
Olen sen verran saanut tietoa kalasteltua, että tuon ikäinen volvo omaa tuon heikoimman koneen, sisältäen siis 9mm kiertokanget ja thrust bearing (suomeksi, mikä laakeri?) on tässä koneversiossa keskellä kampiakselia.

Kymysys 1: saakoa ko. koneeseen h-profiilin 145mm kiertokanget?

Kymysys 2: tuon yllämainitseman laakerin sijaitessa keskellä kampiakselia, onko se suuri piikki peffassa, jos koneesta aikoo joskus ottaa hummia vaikkapa 300?

Kymysys 3: edelliseen kymysykseen liityen: voiko tuon ko. laakerin pesää/paikkaa vaihtaa ja jollain tapaa saada uudemman -89vm--> kampiakselin lohkoon paikalleen? (tämä siis jos tuo laakerin sijainti on kriittinen)

kiitän kaikkia vastauksia jo etukateen ja pahoittelen jos kysymyksiini on vastaukset tuolla jossain foorumin kätköissä, en hakemalla saanut mitään tulosta  :)

EDIT: jättäkää turhat mielipiteet, niitä en muistaakseni pyytänyt.. kaipaan vain vastaukset noihin kolmeen (3) kysymykseen.. linkkejä saa jaella, kuten jo muutama tulikin  :)
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Taavi.H - 30.08.2011, 21:33:39
Ihan ensimmäinen vinkki on, että heitä sillä B200K-maamoottorilla vaikkapa vesilintua ja hommaa esim 90-luvun puolelta joku B230 kone, lähtökohta on paljon parempi rakentelulle. En kyllä lähtisi virittelymielessä tuota nykyistä konetta kovin paljon parantelemaan.

EDIT: vai pitääkö sen olla joidenkin kilpailusääntöjen takia juuri alle 2-litrainen...?
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: polar - 30.08.2011, 21:34:50
Näistä mitään ymmärrä, mutta 145mm kangilla B200 k:sta stroukki? ööh...

Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Taavi.H - 30.08.2011, 22:20:28
Hieman luettavaa aiheesta:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=63.0

Sitten mitä tulee vinokoneista tehon ottamiseen, niin kannattaa lueskella näitä projektipäiväkirjoja läpi täältä.
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: HembalanD - 30.08.2011, 22:32:19
Ja myös

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=290.0
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Black Widow - 30.08.2011, 22:45:05
HUUOOH..... kuten jo mainitsinkin, tiedän tuon iän B200K:n olevan kakka, siihen ei viestitilaa tarvitse tuhlata..  :idiot2: 

haluan katsoa mitä tuosta koneesta saa tehtyä, ja haluan tietoa koskien sen mekaanisia heikkouksia (kiertokanget ohuet, kampiakselin thrust bearingin sijainti, mitä muuta??) koska sen nyt satun omistamaan..

jättäkää mielipiteet sivuun ja antakaa tietävät vastauksia kysymyksiin..  :nohnoh

kiitosta annan kuitenkin linkeistä!
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: HembalanD - 30.08.2011, 22:58:11
Selvennä mulle tuo stroukki  ;D

Kyllä sinne saat H profiili veivit mutta runsaisiin tehoihin (~350hv) riittänee myös uudemmista vinokoneista 13mm vahvat kanget, käyvät suoraan paikalleen.

Niin ja se laakeri, mitä lie tarkoitatkaan, ei ole 300 hevosen tiellä.
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Black Widow - 30.08.2011, 23:04:15
stroukki termin kanssa kävi ,pienen googlaamisen jälkeen, käsitysvirhe   :D selvä, H-profiilit ovat oman mielen tyydykseen  :) mistä yhteensopivat 13mm ja 145mm kanget ?   :P

Kiitos sinulle rivakkaasta vastauksesta, olet nyt henk. kohta. PELASTAJANI  8) tulen vielä muistamaan tämän !!!
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Taavi.H - 30.08.2011, 23:04:52
Tuon ikäiset B200 ja B230 lohkot ovat kaikki samaa valua *). Ks. esim. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=94.0 ja http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63.0

Sillä ei ole merkitystä laakerien suhteen millainen polttoaineen syöttö alunperin on koneessa ollut. B200K on korkeapuristeinen kone, huono aihio turbotukselle. Ahtaminen sinulla ilmeisesti oli mielessä?

Kiertokanget ovat ohuet (ns. linnunluut) kaikissa tietyn ikäisissä B200 ja B230 koneissa. Noin vuodesta 91 alkaen ovat vahvempia.

Tietysti jos nyt välttämättä haluat rakentelun ilosta tehdä tuosta aihiosta virikoneen itsellesi, niin siitä vaan. Mutta koska rahaa ja aikaa tuohon kolmeensataan kaakkiin tulee kuitenkin palamaan jonkin verran niin B230 lohkon hankkiminen ei nyt kovin suuri satsaus ole.

Tästä eteenpäin voivat jatkaa sitten ihan oikeastikin vinokoneiden rakentelusta jotain tietävät. :)

*) EDIT: siis ettei eroa ole vapareiden/turbojen/ruiskujen/kaasareiden välillä, tämä täsmennyksenä. Samat laakeroinnit niissä on?
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: HembalanD - 31.08.2011, 07:00:52
Noita paksuja kankia on välillä tuolla kierrätyskeskuksessa (foorumin myynti palsta) myynnissä, kannattaa sieltä katsella.

Kyllähän se pikkulohkokin riittää ihan samanlailla mutta ei se isolohko tietenkään suuri investointi olisi. Tuohon lohkoon vaan vahvat kanget ja vaikka vanhat B200ET männät niin eiköhän niillä se 300hv irtoa ahtamalla ja vielä nipussa pysytään.
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: polar - 31.08.2011, 07:51:55
mistä yhteensopivat 13mm ja 145mm kanget ?   

Ei mistään, tossa on 152mm kanget.
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Black Widow - 31.08.2011, 09:34:49
naapurissa lojuu B230 K-Jetillä sekin linnunluilla, vm85, mutta nyt koin haasteeksi tuon kaksi litrasen  ;) tiedän ko. koneen omaavan 152mm kanget, ja ihmettelen jos tosiaan ei mistään saa 145mm kankia mitkä saa kiinni, edes työstämällä? jos tosiaan ei yhteensopivia ole, niin johtuuko vain
 ala-/yläpäänpään kiinnityksen erikoosta, vaiko ottaisiko kanki sylinterin alapään seinämiin kiinni ??    :o  tai jostain edes jotkut lyhyemmät kanget?
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: The_OttoB - 31.08.2011, 10:00:38
1. http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=42

2. Ei suuri piikki, keskilaakeriin voi lisätä toisen thrust bearingin eli painelaakerin puolikkaan.

3. Ei voi.







Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Black Widow - 31.08.2011, 11:46:17
kiitos vinkeistä! SPM onkin tuttu. ruotsi ei oikein taivu, niin en tiedä onko 145mm ja 13mm kankia oikeilla laakerin ja ylälenkin mitoilla..
Mutta sitten osui silmään: http://www.it-motorsport.com/era/viewtopic.php?t=755
pitää lähettää mailia ja udella vieläkö tekevät mittatilaustyönä  ;)
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: The_OttoB - 31.08.2011, 11:50:08
Mitkä männät ja mikä isku sulla tulee moottoriin?
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Black Widow - 31.08.2011, 14:05:39
vakio mäntien oletan kestävän tuon 300hp rajan mitä tuskin alan ylittämään.. ja tietty edellä mainitut B200ET:n männät ovat harkinnassa. wisecoja en näe välttämättömiksi tässä  projektissa.

Mitä iskuun tulee, niin iskupituus kasvaisi 7mm lyhyemmillä kangilla loogisesti 7mm, vai?  ::) ja iskutilavuuden pitäisi kasvaa 2160cc pelkillä kangilla. tarkistan laskutoimituksen vielä jossain välissä.

mutta kaikkia hyviä vinkkejä ja viisauksia voi ladella  ;)
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: sjs - 31.08.2011, 14:28:51
Ekaksi tätyy nyt Black Widowin moottoriteknisiä tietoja päivittää.

Eli kankien pituutta EI kannata tuossa muuttaa, JOS et joko 7mm lyhyemmillä kangilla hanki 7mm korkammalla puristuskorkeudella olevaa mäntää (PK = männäntapin keskeltä männän lakeen) TAI 14mm pidempi-iskuista kampiakselia (=1500e StenParner Motorilla). Kumpikaan noista ei ole fiksu investointi tuohon B200 lohkoon.

Pelkillä kangillahan nyt pitää ymmärtää edes jotain moottorin sielunelämästä tietävän että niillä EI YKSINÄÄN MUUTETA ISKUTILAVUUTTA!

Vakiokanget (9mm) ovat rajoilla 250hv/400Nm paikkeilla, tuon voiman vakio vaihdeloota (M45/46/47) kestää, mutta kanget saattavat katketa tuolla voimalla hetkenä minä hyvänsä. "Vahvemmat" 13mm kanget kestävät todistetusti 400hv/600Nm nurkilla, maksavat käytettyinä 100e nurkilla. H-kangista voit laskea 300-500e.

Ja tosiaan B200/230/204/234 vakiokanget ovat 152mm pitkät, B19/21/23 on sitten 145mm!

Vakiomännistä sorvaamalla pois (laen paksuus sais turbokoneessa olla vähintään 6-7mm luokkaa), en tiedä saako noista sorvattua senverta paljoa, ja ehkä kannen palotilasta hitusen veke, TAI sit B200ET/FT turbomännät tilalle. Vakio puristushan tuosas on 10:1 kieppeillä vuosimallista riippuen. Tällä puristus suhteella VOIT ajaa, JOS ajat 98E bensalla ja alle 0,5bar paineilla ja sulla on esim. megasquirt ohjaamassa bensaa+sytytystä. E85 etanolilla saat varmaan yli 1bar paineet jo vakio puristuksilla ongelmitta jos vaan saat tuota polttoainetta käsiisi. Itsellä aina 10kpl 20L kannuja joilla otan reissumatkassa samalla kotiin tuota omiin raasereihini. Näissä 10:1 puristukset ja 1,5bar ahtopainetta.

Kampiakselin päittäislaakeri EI ole ongelma, toimii todistetusti tuo "heikompi" 55mm runkolaakereilla ja keskellä olevalla laakerilla oleva akseli vielä 600hv+ koneissakin.

Fiksuin budjettikone josta rakentaa on esim. B19A tai B21A tai B23A, niissä on käsittääkseni AINA "vahvat" "M" kanget (EI SAMA KUN 13mm vahvat kanget B230 koneissa) ja nämä kanget kestävät kuulemma jopa 600hv (ainakin 400hv+) ja puristus-suhdekin on vakiona matalempi versiosta riippuen.

Mutta kerros nyt ekana mitä projektilta haluat, onko käyttö, ratapeli vai johonkin ralliluokkaan kuuluva, ja mitä suunnitelmia moottorinohajuksen ja budjetin suhteen, ni porukka osaa heti kertoa mitä tarttee tehdä, ettei taas kerran YRITETÄ keksiä pyörää uudestaan. :)
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Veksi - 31.08.2011, 15:23:12
Eli ainoa tapa muuttaa B200 iskutilavuutta on vaihtaa kampiakseli ja kiertokanget
Maksaa +2000e. Iskutilavuutta tulee suunnilleen yhtä paljon kuin B230 omaa
B200 kampiakseleita ei voi hitsata pidempi iskuisiksi
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: polar - 31.08.2011, 16:34:02
Kuten jo todettu, mä näistä mitään tiedä, mut harvinaisen mielenkiintoinen ja ennenkaikkea erilainen moottoriprojekti. Paljerako ja rutistukset voi olla vakiomännillä aikas...mielenkiintoset. Mut propsit omintakeisuudesta. Ja joku muu voi noita em. laskeskella jos mielenkiintoo riittää.  ;)
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: The_OttoB - 31.08.2011, 17:52:19

Mitä iskuun tulee, niin iskupituus kasvaisi 7mm lyhyemmillä kangilla loogisesti 7mm, vai?  ::) ja iskutilavuuden pitäisi kasvaa 2160cc pelkillä kangilla. tarkistan laskutoimituksen vielä jossain välissä.


Ei kun kasvaa 14 mm, eli 2x7mm, siis 2320 ccm. Sehän on säde ja vaikuttaa tuplana.

Tuolta voisi kanssa kysyä osia...

http://kalecoauto.com/
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Black Widow - 31.08.2011, 18:58:06
Juuri moisia vastauksia olenkin haaveillut!!  ;D

rataraaseria voisi lopputuloksen olettaa muistuttavan ja ohjaukseen tulee varmaankin megaruutta, taikka Tatech jos lotossa hitusen voitan  :D ja koneestahan siis tulee ruisku ehdottomasti.
tavoite on osittain jos näin sanotaan niin experimentaali ja katson mitä hommasta tulee lopuksi.
ja juuri eri tapoja kasvattaa moottorin tilavuutta uumoilen, tietty puristuksia seuraillen.
koen tuon lohkon itelleni haasteena, enkä aio luovuttaa. 8)
budjettia en ole ajatellut ja siksipä on hyvä että porukka heittää aina hintaa milloin minkäkin kikan yhteydessä.

elikkä kertoilkaa vain kaikkia kikkoja suurentaa moottorin tilavuutta: sylinterien sorvaus, mäntien soraus, kanget, jne. mitä sylki suuhun, taikka ajatus mieleen, tuo  :hello: joten älkää ajatelko, että jokin idea on tyhmä, antakaa palaa!!

ps. tunnettu olen omantakeisuudesta ^^ ja lohkoon tulee vm93+ b230 lohkojen tapaan mäntien öljysuihkut
(miksi? no juuri siksi! DIY FTW)
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: The_OttoB - 31.08.2011, 19:15:12

elikkä kertoilkaa vain kaikkia kikkoja suurentaa moottorin tilavuutta: sylinterien sorvaus, mäntien soraus, kanget, jne. mitä sylki suuhun, taikka ajatus mieleen, tuo  :hello: joten älkää ajatelko, että jokin idea on tyhmä, antakaa palaa!!



Hommaa se naapurin B230 ja pulttaa öljypohjan kohdilta vastakkain, 4956 ccm bokserikasi!
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: järviin - 31.08.2011, 19:41:15
Vittuilun makua ilmassa.
Hommaa sinne ne 13mm veivit, niin alakerta on siinä.
Jos turboa meinaat, niin kannen palotilaa jyrsimällä saat ihan hyvän puristussuhteen.
Tämä on se lompakkoystävällinen konsti.
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: polar - 31.08.2011, 19:47:11
Budjettiin liittyen niin hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaset.
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Sittana - 31.08.2011, 20:31:53
Kaveri joka kasvattaa moottorin iskutilavuutta pelkillä kiertokangilla, niin ansaitsee mielestäni ihan oman topicin.
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Black Widow - 31.08.2011, 21:06:30
Budjettiin liittyen niin hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaset.

palataan pilvilinnoista maan kamaralle :D =

13mm veivit 152mm pituudella ostoslistalla
mites siihen "parempaa" mäntää, kun turboa tulee varmastikin, B200ET?
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: järviin - 31.08.2011, 21:18:28
palataan pilvilinnoista maan kamaralle :D =

13mm veivit 152mm pituudella ostoslistalla
mites siihen "parempaa" mäntää, kun turboa tulee varmastikin, B200ET?
No mieluummin ne törbon männät, niin säilyy vähän enempi squishcappia. Tosin käppi huononee jo sen männän suuremmman montun takia. Jos sitä käppiä niin hirveästi edes törpössä tarttee. Vaparit ovat mielenkiintoisempia.
Otsikko: Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
Kirjoitti: Jule - 31.08.2011, 21:58:55
Voisihan sen tietysti porata b21 koneen männille 92mm, vakio akselilla se olisi saman 2127 kuin b21 konekin.. Tai sama se kai mistä ne isommat männät sinne hommaa, eiköhän tuokin lohko nyt 2-3 mm kestä porailla. Tuon b200 alakerran stroukkaaminen ei taida onnistua mitenkään muuten kuin ostamalla kokonaan uusi kampiakseli, joka on melko kallista huvia, mainittavaa haastetta siiinä ei kyllä ole, möhkökoneista voisi saada sillä epäkeskohionnalla lisää iskua.

Ei kai mikään estä tuon b200k koneen kuorta käyttämästä millaiseen raaseriin tahansa, mutta en mä nyt tiedä mitä haastavaa siinä on että antaa visan vinkua ja vaihtaa koneen sisukset.