Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kkuula - 22.08.2017, 08:09:19
-
Uutta vikaa pukkaa entisten päälle eli nyt aamulla oli käynnistysvaikeuksia ja lykkäsi vikakoodit ECM-002C Fuel Quantity ja ECM-002F Fuel Quantity regulat position sensor.
Ehdotuksia Vian aiheuttajiksi ja olisko ehdottaa pääkaupunkiseudulla hyväksihavaittua volvokorjaamoa?
-
Yhdistellen asioita näihin öljynpainejuttuihin (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=91596.0) niin hieman herää epäilys ettei siellä vaan olisi viallinen ohjausyksikkö....ECM tai CEM ?
Millä laitteella koodit on luettu? Onko pääsy varmasti kaikkiin yksiköihin? Siellä voi luurata muitakin koodeja...
Samppasport voisi olla yksi paikka pääkaupunkiseudulla.
-
Vikakoodit on luettu bilteman "volvo" lukijalla mikä taitaa olla sama kuin Elekman kauppaama E-scan ainakin ulkonäkö on identtinen.
Auto oli tänään yhdellä pajalla ja siellä mittasivat öljynpaineet sekä lukivat koodeja, tuloksia en vielä tiedä ja melkein jännittää laitetaanko auto paaliin jos koneesta oikeasti puuttui öljynpaineet. :o
Hieman itsekin olen kallistunut tuon öljynpainevaroituksen osalta sähkövikaan koska sen esiintyminen ei passaa oikein mihinhinkää mekaaniseen ongelmaan.
-
Päivitystä tähän eli öljynpaineet olivat hyvät kylmänä 3,5-5 ja lämpimänä 1,8-3,9.
Vikakoodit olivat samat mitä itsekin olin lukenut eli 002C polttoainemäärä ja 002F polttoainesäätimen asentotunnistin, virheellinen signaali.
Polttoaineeseen liittyvä vika on viimeaikoina ilmennyt kylmänä, auto ei käynnisty, starttaa kyllä hienosti ja kun viimein käynnistyy niin hetken vilkkuu öljynpainevaroitus. Lämpimänä kaikki oireet ja viat saattaa kadota ja palatakseen taas hetken jäähdyttelyn jälkeen. Tosin öljynpainevaroitus saattaa vilkahdella myös lämpimänä.
Mitenkähän tätä lähtisi järkevästi tutkimaan? Tuntematta tarkemmin tuon MSA15.8:n ja tdi:n pumpun yhteistoimintaa, voisivatko vikakoodit viita vikaa pumpun ohjauksessa tai anturoinnissa?
Oli muuten reilun parinkymmenen vuoden autoilu-uran aikana olisko kolmas kerta kun piti auto viedä viedä korjaamolle tutkittavaksi ja tämäkin vain sentakia kun ei just nyt ollut aikaa alkaa hommaamaan ja virittämään öljynpainemittaria..
Tämä S80 TDI ei taida olla kovinkaan yleinen ilmestys kun googlettamalla ei löytynyt kovinkaan paljoa tietoa, kuinka samankaltaisia on v70 I/II TDI on sähköpuolelta ja moottorin ohjaukseltaan?
Edit: Vastaan tuli keskustelu https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31315.135 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31315.135) ja tuossa oli vastaavanlaisessa konessa (Tosin MSA15.7) melkolailla samankaltainen vikakoodi, quantity of fuel signal ja vika nähtävästi olut määränsäätimessä.
-
MSA15.8 ohjauksella olevat ovat kaikki aika samanlaisia. Eli viimeiset suorakylkiset ja S80/V70II.
-
Koitan pääsätä hieman kärryille noista sähköistä eli sähkökaaviossa ei tainut olla kaikille osille selitystä ja muutamia eri volvojen kaavioita selaamalla sainkin melkein kaikki osat selville mutta muuta mysteeriosa vielä jäi.
Ote sähkökaaviosta: https://paa.li/image/q2ABY (https://paa.li/image/q2ABY)
(https://pic.paa.li/q2ABY.jpg)
Saakohan tuosta kuvasta mitään selvää?
Releet
FMA10 päärele
FMA1-2 vedenlämmittimien releet
FMA7 Hehkujen releet
FMA12 starttirele
ECM liittyvät
7/ sensori
8/ actuator
9/ lämmityselementti
7/17 Ilmamassamittari
7/94 Ruiskutusajoituksen ajoituksen? needle lift sensor
7/25 Kampiakselin asento, pulssianturi
7/16 Lämpötila-anturi
7/8 A/C paineanturi
6/31 Syöttöpumppu
8/77 ?
7/153 ?
7/154 ?
8/50 Pre-setting valve?
8/49 Sammutussolenoidi
8/64 ?
8/17 egr venttiili
8/28 Ahtopaineen säätä l. hukkaportin ohjaus
7/51 Kaasupolkimen asento
7/71 Ahtopaineanturi
7/124 ?
9/32
-
Johtosarja kannattaa avata ja tutkia huolella siitä koneen etupuolelta niitten muovikourujen sisältä ja läpiviennin kohdalta...