Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Valmet-20 - 24.08.2017, 16:36:43
-
Yhtäkkiä alkanut kuulua kova turbon suhina kabiiniin. Vedot normaalit eikä yhtään savuta. Muistelin, että joillain irronnut jokin ohjausakselin läpivientikumi. Tästä ei ollut, mutta oli revennyt jostin syystä pala tulipeltiä vasten olevaa solukumimattoa. Mikä sen nyt on repaissut? Painelin takaisin, mutten vielä kokeillut, vaikuttiko ääneen?
-
Eipä ollut vaikutusta pehmusteiden takaisinlaitolla. Suhina on kova edelleen, kun alkaa ahtaa kunnolla. Rauhallisessa ajossa ei puhise. Imuletku turbolle on ehjä, vaikkakin löysä. Liquosolilla liimasin muutama vuosi sitten. Ilman vetoa kovastikin kaasutellessa letku ei yhtään muuta muotoaan. Toki kovassa väännössä tilanne voi olla toinen, mutta halkeamia ei käsin tunnustellen löydy mistään. Siihen suhinaan sekoittuu ilmeisesti bypassin tekemää sirkutusta/vikinää ahtojen ollessa päällä.
Että mistä se nyt sitten voi suhista?
-
...painepuoli? ::)
-
Kas kun ei tuo tullut mieleen. Montakohan letkua sillä puolella on? Turbolta jäähylle jne? Onko moottorin alla vai pääseekö käsiksi helposti?
-
Moottorin alta menee paineputki. Pohjamuovi irti niin näkee ja pystyy tunnustelemaan.
-
Jos manuaali, samalla, kun pohjamuovi pois, niin laatikkoon uudet öljyt. No joo tämä ot.
-
Automaatti on ja juuri vaihdettu taas öljyt. Eikä ole kuin 406tkm mittarissa. Joten putken käyttöikä vain lopussa. Pitääpä ryömiä auton alle.
-
ohjauskselin läpiviennissä holkki irronnu kumista
-
Kumi oli ainakin hyttiin päin hyvin paikallaan eikä sieltä nähnyt läpi. Kun avaa ikkunan ja polkaisee kaasua niin suhina onkin jo aika valtava. Selvästi painepuolen ääni. Tehot silti normaalit.
-
Arvailuahan tämä, mutta välijäähdytin yksi potentiaalinen vikapaikka. Omaani vaihdoin jo ja kahdella kaverilla myös d5:t vuotavilla kennoilla...
Yleensä alareunastaan ensin pullistuu, kun kondenssivesi talvella jäätyy ja sitten jossain vaiheessa murtuu.
Kennoa on hankala suoraan päästä näkemään, kun on ilmastoinnin kenno edessä ja syyläri takana, mutta koska coolerin pohjalle kertyy usein öljyä, näkyy vuotokin jossain vaiheessa ilmastoinnin kennon öljyyntymisenä puskurin aukosta kurkkien.
-
Täällä samankaltaista ongelmaa. V70 2.4D5 -02. https://archive.org/details/VID20170902152514
Kierrokset heijaa ja turbo suhisee aaltoilevasti vaikka tasakaasulla käyttää. Mistä voisi johtua? Linkin takaa pitäisi aueta video selventämään asiaa.
-
Arvailuahan tämä, mutta välijäähdytin yksi potentiaalinen vikapaikka. Omaani vaihdoin jo ja kahdella kaverilla myös d5:t vuotavilla kennoilla...
Yleensä alareunastaan ensin pullistuu, kun kondenssivesi talvella jäätyy ja sitten jossain vaiheessa murtuu.
Kennoa on hankala suoraan päästä näkemään, kun on ilmastoinnin kenno edessä ja syyläri takana, mutta koska coolerin pohjalle kertyy usein öljyä, näkyy vuotokin jossain vaiheessa ilmastoinnin kennon öljyyntymisenä puskurin aukosta kurkkien.
Yksikään letku tai putki ei ole rikki. Pohjamuovin irrotin ja kaikki letkut ja putket kävin läpi. Paikallaan kaasuttelemalla suhinaa ei saa kuuluviin, mutta heti ajossa suhisee. Nyt vain vielä selvästi herkemmin, kuin aluksi. Voikohan olla tuo coolerin kenno sitten?
Onko tuosta haittaa, jos ei heti korjaa? Luulisi epäpuhtauksien pysyvän puhalluksen takia ulkona...
-
Eiköhän sillä hetken kestä ajella, ellei vuoto dramaattisesti suurene pian.
-
Tää perkutti vaan suhisee. Letkut ehjiä. Turbo toki vähän väljä, mutta haittaako se?
-
Tää perkutti vaan suhisee. Letkut ehjiä. Turbo toki vähän väljä, mutta haittaako se?
Tarkista se cooleri ja painepuolen letkujen liitokset.
-
Löytyihän se viimein. Heti turbolta lähtevä letku halki alaosasta. Hangannut Wetterillä laitettuun lohkolämmittimen haaraosaan. Uutta osaa Puolasta 40 eurolla.