Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: dfan - 02.09.2017, 11:04:20
-
reunimmaiset pelaa kuiten niinku pitääki. liekö joku läppä jumissa?
-
Airmix-säätimellä saa keskisuulakkeista tulemaan ilmaa lämppärin kennon ohi, eli raakaa ulkoilmaa (mutta raitisilmasuodattimen läpi sekin tulee). Jos ei mainittu säädin vaikuta mihinkään, niin sen mekanismista lienee jotain irti tai rikki?
-
airmixiä vääntelemällä tulee joko kylmää tai kylmää tosi heikolla puhalluksella. Tästä vois äkkiseltään päätellä että airmix toimii mutta kennon jälkeen olis joku läppä jumissa?
-
Automaatti-ilmastoinnilla? Vois hyvinkin olla säätömoottori jumissa tai muuten entinen.
Itse säätömoottori on helppo avata ja purkaa + putsata, niiden irroittaminen saattaa olla tosin oma hommansa. On kuitenkin tehtävissä.
4 oon avannu ja purkanu, yksikään ei ollut rikki. Putsaamalla ja niitä sisällä olevia lankoja "kääntämällä" kaikki kunnossa.
-
Automaatti-ilmastoinnilla? Vois hyvinkin olla säätömoottori jumissa tai muuten entinen.
Itse säätömoottori on helppo avata ja purkaa + putsata, niiden irroittaminen saattaa olla tosin oma hommansa. On kuitenkin tehtävissä.
4 oon avannu ja purkanu, yksikään ei ollut rikki. Putsaamalla ja niitä sisällä olevia lankoja "kääntämällä" kaikki kunnossa.
Juu, automaatilla on. Mitähän kautta tuota mottia pääsee käpistelemään?
-
Hanskalokeron takaa löytyy helpoiten se sisäkierron säätömoottori, apparin penkillä kun istuu ja laatikko on irti, niin siinä oikealla kädellä n. 20cm syvyydessä helpolla paikkaa se moottori. Yleensä siitä se varsi on tipahtanut irti, eikä toimi oikein. Mutta sisäkiertoa kun painat päälle ja pois, niin pienellä viiveellä näet missä moottori liikkuu. Siitä näet samalla oikean kokoiset torxit, millä se aukee kuten muutkin ne säätömoottorit.
Keskikonsolissa on hanskalokerosta sisään katsoessa, vasemmalla siellä radion takana, hieman syvemmällä vastaava moottori. Se on kohtuudella vielä irroitettavissa.
Kolmas löytyy kuskin jalkatilan kautta tähystämällä siellä lämppärin kennon yläpuolella, melko lähellä keskikonsolia/radiota muistaakseni. Todella ärsyttävä paikka. Sen kanssa tuhrasin varmaan tunnin, edelliskerralla olin jo paikantanut mistä löytyy. Mutta tuntiin tosiaan irti, putsaus ja paikalleen laitto. Noi kaksi muuta menee varmaan 30min molemmat.
ps. Jos pääset kalibrointitestin tekemään, niin kannattaa miettiä kaksi kertaa. Jos vidalla tai muulla tehdään kalibrointi ja se ei mene läpi, kaikki läpät jää "kylmä" -asentoon. Lämmintä et saa silloin vaikka kuinka pyörittelet namiskoita. Onneksi tein itse kohtuullisella kelillä tuon aikanaan...