Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kestosippi - 03.09.2017, 17:57:05
-
Otsikon mukainen ongelma. Pari vuotta sitten vaihdoin uuden pumpun koska entinen piti kovaa mekkalaa.
Nyt paikallaan ollessa ei käänny pyörät ellei paina pikkasen lisää kierroksia.
Nesteinä RedLinen ohjaustehostinlitkut.
-
Olisikohan jollakin ehdotettavaksi jotain vaihtoehtoista öljyä joka pysyisi hieman paksumpana kuumetessaankin.
Nyt nimittäin ihan kylmänä tehostus tuntuisi toimivan pikkukierroksillakin.
Ihan tavallisia hydrauliöljyjä olisi kyllä tynnyreittäin duunissa 46 ja 68 numerolla ainaski.
-
Mulla siellä kait on ihan perinteistä punaista D3 ATF:ää ja hyvin toimii.
-
Toi redlinen ohjaustehostinölppä ei sovi kyllä volvon tehostimelle. Huomasin 240 kanssa sen.
Perus atf ja öljynpaluuletkuun jäähdytin, jos öljynlämpöjen kanssa on ongelmaa.
-
Toi redlinen ohjaustehostinölppä ei sovi kyllä volvon tehostimelle. Huomasin 240 kanssa sen.
Perus atf ja öljynpaluuletkuun jäähdytin, jos öljynlämpöjen kanssa on ongelmaa.
Redlinet tuli laitetuksi pari-kolme vuotta sitten kun ohjaustehostimen pumppu rupesi ääntelemään. Sen jälkeen olen joutunut pumpun uusimaan mutta laitoin samat öljyt.
Olisikohan merkitystä mitä ATF-öljyä laittaisin. Mielellään sellaista joka ei kuumetessaan norjistuisi.
-
Redlinet tuli laitetuksi pari-kolme vuotta sitten kun ohjaustehostimen pumppu rupesi ääntelemään. Sen jälkeen olen joutunut pumpun uusimaan mutta laitoin samat öljyt.
Olisikohan merkitystä mitä ATF-öljyä laittaisin. Mielellään sellaista joka ei kuumetessaan norjistuisi.
Kuinka monta km oli mittarissa kun jouduit ohjaustehostimen pumpun vaihtamaan?
Minulla on nyt Volvo 940, kone perusmalli B230FD, 85 kW, 2,3 litrainen manuaalivaihteinen jolla on ajettu nyt 393000 km.
Ylimääräistä ääntelyä on ollut konehuoneessa jo kai 60000 km verran. Korjaaja epäili vesipumpun/ohj.tehostimen hihnan olevan syyllinen, mutta on se ainakin oikean levyinen.
Ääni kyllä hiljeni muutamaksi sekunniksi kun hän kaatoi vettä hihnalle. Tämä hihna ottaa vähän kiinni (tai on ottanut) jakohihnan muovikoteloon. Siihen on tullut pieni kapea reikä hihnasta (alle 1 cm pitkä). Jotenkin vaikuttaa siltä, että hihnapyörät eivät olisi suorassa linjassa keskenään. Vain ohjaustehostimeen liittyvä hihnapyörä on vaihtamatta. Laturin hihnapyörä on uusi, vaihtui kai kun laturi on vaihdettu Bosch:n tehdaskorjattuun (sama 65 A laturin teho kuin vanhassa). Lisäksi vaihdettiin se 3-paikkainen hihnapyörä (sain sen Skruvatista halvalla, 50 €, joskus 3 v sitten). Koneehuoneesta kuuluu hinkkaavaa ääntä, kuvittelisin kahden alumiinisen lattametallitangon hinkkaamisen olevan samanlaista. Mielestäni ohj.tehostimen hihna ei kulje ihan suoraan, toiselta puolen hihnaakin reunasta on väri hiukan lähtenyt, noin 1 mm levyiseltä alueelta. Koorjaaja esitti hihnan vaihtoa. En usko tähän, sillä uusi olisi ihan saman mittainen ja vanha hihna vain noin 12000 km ajettu.
-
Kyllä se pumppu tuli vaihdetuksi 409000km kohdalla. Ääni oli kamala metallinen melske ja kalske joka loppui kyllä aina hetkisen kuluttua.
Purinkin se pumpun ihan uteliaisuuttani mutta en siellä nähnyt mitään rikkoontunutta kohtaa joka olisi selittänyt metelit. Uusi ei ole metelöinyt.
Skruvatin pumpun paksumpi putkilähtö oli vähän väärään suuntaan mutta kyllä se alkuperäinen kumiletku käy siihenkin suuntaan eikä haittaa öljynputsarinkaan vaihtoa pahemmin:
(http://www.kestosippi.liitin.net/netti/volle/tehostin/uusi_pumppu_ok.jpg)
Tuo paineputkiliitin oli kamalan tiukassa ja avolenkki meni sen aukaisussa pilalle. Putkipihdeillä piti se aukaista niinkun kuvastakin näkyy.
Purettuna kansi pumpusta. Näyttää tollaselta:
(http://www.kestosippi.liitin.net/netti/volle/tehostin/pumppu_sisus.jpg)
-
Kuinka monta km oli mittarissa kun jouduit ohjaustehostimen pumpun vaihtamaan?
Minulla on nyt Volvo 940, kone perusmalli B230FD, 85 kW, 2,3 litrainen manuaalivaihteinen jolla on ajettu nyt 393000 km.
Ylimääräistä ääntelyä on ollut konehuoneessa jo kai 60000 km verran. Korjaaja epäili vesipumpun/ohj.tehostimen hihnan olevan syyllinen, mutta on se ainakin oikean levyinen.
Ääni kyllä hiljeni muutamaksi sekunniksi kun hän kaatoi vettä hihnalle. Tämä hihna ottaa vähän kiinni (tai on ottanut) jakohihnan muovikoteloon. Siihen on tullut pieni kapea reikä hihnasta (alle 1 cm pitkä). Jotenkin vaikuttaa siltä, että hihnapyörät eivät olisi suorassa linjassa keskenään. Vain ohjaustehostimeen liittyvä hihnapyörä on vaihtamatta. Laturin hihnapyörä on uusi, vaihtui kai kun laturi on vaihdettu Bosch:n tehdaskorjattuun (sama 65 A laturin teho kuin vanhassa). Lisäksi vaihdettiin se 3-paikkainen hihnapyörä (sain sen Skruvatista halvalla, 50 €, joskus 3 v sitten). Koneehuoneesta kuuluu hinkkaavaa ääntä, kuvittelisin kahden alumiinisen lattametallitangon hinkkaamisen olevan samanlaista. Mielestäni ohj.tehostimen hihna ei kulje ihan suoraan, toiselta puolen hihnaakin reunasta on väri hiukan lähtenyt, noin 1 mm levyiseltä alueelta. Koorjaaja esitti hihnan vaihtoa. En usko tähän, sillä uusi olisi ihan saman mittainen ja vanha hihna vain noin 12000 km ajettu.
Aikalailla 470tkm meni täällä pumppu vaihtoon. Piti pahaa ääntää jo 20-30tkm ennen vaihtoa, alkoi vain mennä tehot ja hori ilmaa jostain (hakkasi lopulta käsille monesti ihan maantielläkin).
Sinulla on varmaankin jakopään kopat vanhuuttaan vääntyilleet. Skruvatista taisin omaani tilata uudet, kun vanhat olivat aivan palasina (apulaitehihnat hiukan syöneet). Ohjaustehostimen ääni on semmoinen metallinen valitus.
-
Sinulla on varmaankin jakopään kopat vanhuuttaan vääntyilleet. Skruvatista taisin omaani tilata uudet, kun vanhat olivat aivan palasina (apulaitehihnat hiukan syöneet). Ohjaustehostimen ääni on semmoinen metallinen valitus.
Ei muuten saa yläkoppaa enää :'( oisin uuteen moottoriin tilannu mutta ei ollu enää ees valikoimissa :( tausta ja alamuovit sai viel :)
Mulla oli tossa "lahna"ssa aika toden näkösesti alkuperänen pumppu. Hammastanko meni vaihtoon 477tkm kohalla kun alko vuotamaan öljyä molemmista päistä.
Auton ajot pysähty 549tkm kohdalle :-\
Joskus epäiltiin että pumppu hajoamassa mutta eihän sieltä ollu kun se tuki/säätö rauta irronnu lohkon päästä jolloin tehostaja putos matalemmilla kierroksilla pois pelistä :2funny:
-
Skandixilta löytyy. :(
-
Ei muuten saa yläkoppaa enää :'( oisin uuteen moottoriin tilannu mutta ei ollu enää ees valikoimissa :( tausta ja alamuovit sai viel :)
Mulla oli tossa "lahna"ssa aika toden näkösesti alkuperänen pumppu. Hammastanko meni vaihtoon 477tkm kohalla kun alko vuotamaan öljyä molemmista päistä.
Auton ajot pysähty 549tkm kohdalle :-\
Joskus epäiltiin että pumppu hajoamassa mutta eihän sieltä ollu kun se tuki/säätö rauta irronnu lohkon päästä jolloin tehostaja putos matalemmilla kierroksilla pois pelistä :2funny:
Lupaavat että tilaamalla saa muutaman päivän toimitusajalla:
https://www.skruvat.fi/Kotelo-hammashihna-P12597.aspx
Tuo, jossa minulla lukee B230FD tarrassa, ja jossa on pyöreä tulppa olisi varmaan oikea osa.
Pari muutakin kotelon osasta löytyy. Näyttäisi siis, että tuote olisi saatavana, mutta ei Skruvatin omassa varastossa. Minusta kyllä näyttäisi siltä, että ohj.tehostimen hihnapyörä ei olisi linjassa kampiakselin hihnapyörän (sen alimman, ison) kanssa. Arvoitus on, onko kampiakselin päässä kiila. Muistan nähneeni, että jossain Volvojen kuvastossa B200 moottorissa olisi ollut kiila mutta ei B230:ssa. Joskus yritin katsella Volvon virallista varaosaluetteloakin, mutta muistaakseni osaa ei siinä ollut.
Tässä sivutaan asiaa: Pin lienee tässä puheessa jonkinlainen ohjuri. Olen nähnyt toisen sanan Amerikan engl. mutta en muista nyt enää sitä. Kuvittelin sen olevan jonkinlainen lukituskiila.
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=16354
-
(https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-ad9ccc38a00393e0e5b336ae3e19c1d8.jpg)
Tommonen lovi kampiakselissa on ollut mun B230 koneissa. Ja pinni on sitten rattaassa:
(https://shop.klracing.se/bilder/artiklar/08106.jpg)
-
Tarkista, että tehostimen "jalka" on suora.
Minulla kuluneella pumpulla rattia kääntäessä siirtyi lautaspyörä noin 1-2cm taaksepäin.
-
Ne aivopieru kumit siellä välissä on joissain ihan loppu... Sitten laturit, tehostimet jne heittää häränpyllyä kun vähän kuormittaa... :D
-
Ne aivopieru kumit siellä välissä on joissain ihan loppu... Sitten laturit, tehostimet jne heittää häränpyllyä kun vähän kuormittaa... :D
Onko 700 ja 900 sarjassa eroa ohjaustehostimen kiinnityksessä?
Seitensatkussa pumpun kiinnitys nähnytkään kumia.
-
Onko 700 ja 900 sarjassa eroa ohjaustehostimen kiinnityksessä?
Seitensatkussa pumpun kiinnitys nähnytkään kumia.
No nyt en oo enään sata varma, joku tovi kun sitä pumppua kattellut. Vai sekotanko 240?
-
Lienee vissiin erona kummalla puolen konetta pumppu löytyy?
-
http://www.motonet.fi/fi/tuote/607122/mag1-ohjaustehostimen-tiivistysaine-354ml
Voisikohan tällaista käyttää? Tietysti voisi, mutta onko siitä mitään apua?
(http://static4.motonet.fi/img/6/607122/500/607122.jpg)