Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Juke-Maza - 04.09.2017, 08:58:19
-
Miten arvon kanssa volvoilijat ovat toteuttaneet nokan asentoanturin vinolohkoon 8v tai 16v kannen kera?
Jakajan tilallehan olisi saatavana suoraan adapteria Mitsun tunnistimelle ja 700/900-sarjassahan voisi asentoanturin laittaa nokka-akselin takapäähän kanteen.
Kuvat olisi kivoja.
Edit: Hups tuli väärälle palstalle ehkä. No ylläpito siirtäköön jos on haittaa.
-
Motronicissa eli B230ET B230FT lh2.2 koneissa on hall anturi kannen päässä ja pystyjakaja lohkoon. Siitä varmaan saisi tehtyä?
-
Motronicissa eli B230ET koneissa on hall anturi kannen päässä ja pystyjakaja lohkoon. Siitä varmaan saisi tehtyä?
Öö onko sulla vai mulla jääny aamupillerit väliin, ET:ssä mitään nokka anturia ole.
B200E ja tais B230E olla nokan päässä hallit. Eli k-jet ja sitä myöten ez-118k (?)
-
Eiku lh2.2:ssa joo. 760 b230ft. Sen verran jäi pilleriä ottamati. Motikassa oli se tupla-anturi kampiakselilla eikövaa?
-
Eiku lh2.2:ssa joo. 760 b230ft. Sen verran jäi pilleriä ottamati. Motikassa oli se tupla-anturi kampiakselilla eikövaa?
Näin.
-
No onkos kellään kuvaa tai ajatusta millainen anturi/teline olisi nätti jos nokan asentotiedon ottaisi apuakselin hihnapyörältä?
200-sarjassa ei oikeen mahdu nokka-akselin taakse anturia saatikka kunnon telinettä ja monella on jakajan reikä huohotus käytössä.
-
No onkos kellään kuvaa tai ajatusta millainen anturi/teline olisi nätti jos nokan asentotiedon ottaisi apuakselin hihnapyörältä?
200-sarjassa ei oikeen mahdu nokka-akselin taakse anturia saatikka kunnon telinettä ja monella on jakajan reikä huohotus käytössä.
Täällä on jollakin 240 toteutettuna nokkahihnan pyörältä ajoitus. Tarvii C mallisen telineen tai jotaki.
-
Minulla on 960 16V turbossa semmoinen
(http://static2.fotoalbum.ee/fotoalbum/444/488/0111244157adcbc.jpg)
(http://static2.fotoalbum.ee/fotoalbum/444/488/0111244161adf81.jpg)
-
mistä tuollaisen saa? olisi meinaan tarvetta.
-
mistä tuollaisen saa? olisi meinaan tarvetta.
Se on ihan oma keksitty. Kansi on aluminista koneistettu, mustaksi anodisoitu ja teräksestä anturiratas. Mutta kannen saa varmasti 3D tulostimellä tehtyksi ja joku tuttu sorvari teke loput.
-
Yksi vaihtoehto olisi tilata Yoshifabin CAS setti lohkojakajan paikalle, 700/900 koneisiin tarvitsee vaan apuakseli vaihtaa jakajan rattaalla olevaan.
Tai sitten tekee näin kuin joku oli turbobricksillä tehnyt, ainakin on edullinen ratkaisu.
(http://i.imgur.com/iaDdOTN.jpg)
(http://i.imgur.com/93PX2eO.jpg)
-
Yksi vaihtoehto olisi tilata Yoshifabin CAS setti lohkojakajan paikalle, 700/900 koneisiin tarvitsee vaan apuakseli vaihtaa jakajan rattaalla olevaan.
Tai sitten tekee näin kuin joku oli turbobricksillä tehnyt, ainakin on edullinen ratkaisu.
(http://i.imgur.com/iaDdOTN.jpg)
(http://i.imgur.com/93PX2eO.jpg)
Juu tuo Yoshifabin setti on tuttu eli sillä saa juurikin sen Mitsun anturin jakajan tilalle.
Tuo kuvan ratkaisu on muuten hyvä mutta monilla on alumiiniset, säädettävät nokkapyörät joten järkevin olisi ottaa asentotieto apuakselin rattaalta.
Sellainen C:n muotoinen kannake jolla anturi tulee apuakselin hihnapyörän etupuolelle oli jollain mutta en nyt löydä enää sitä kuvaa. Pystyisi vielä tekemään sellaisella kulman mallisella anturilla nätisti ettei tule hirveän kauas eteenpäin tuo rakennelma.
-
Miten arvon kanssa volvoilijat ovat toteuttaneet nokan asentoanturin vinolohkoon 8v tai 16v kannen kera?
Tälläisen toteutuksen tein itse 8v vinokoneeseen apuakselille. Kuvassa ei vielä ole hihnapyörään kiinnitettyä pientä metallinpalaa paikallaan mutta idea varmaan aukenee...
https://goo.gl/photos/8sVC4PAbjv7nkgLB8 (https://goo.gl/photos/8sVC4PAbjv7nkgLB8)
-
Sellainen C:n muotoinen kannake jolla anturi tulee apuakselin hihnapyörän etupuolelle oli jollain mutta en nyt löydä enää sitä kuvaa. Pystyisi vielä tekemään sellaisella kulman mallisella anturilla nätisti ettei tule hirveän kauas eteenpäin tuo rakennelma.
Likosella on kakkosnelosessa ainakin ton tyylinen ratkaisu. Luurilla ei uskalla alkaa linkkiä etsimään tosin, mutta hänen projukirjasta löytynee.
-
Likosella on kakkosnelosessa ainakin ton tyylinen ratkaisu. Luurilla ei uskalla alkaa linkkiä etsimään tosin, mutta hänen projukirjasta löytynee.
Löyty
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20240GL%20-86/Moottori%20ja%20voimansiirto/DSC_0328.JPG?img=smaller)
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20240GL%20-86/Moottori%20ja%20voimansiirto/projekti-419.jpg?img=smaller)
-
Tuo kuvan ratkaisu on muuten hyvä mutta monilla on alumiiniset, säädettävät nokkapyörät joten järkevin olisi ottaa asentotieto apuakselin rattaalta.
Laittaa yhden pidemmän ruuvin ja ottaa signaalin siitä. Toimii.