Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: AkiT - 04.09.2017, 21:27:17

Otsikko: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 04.09.2017, 21:27:17
Ensimmäinen Volvo mulla ja muutamaan asiaan kiinnittäny nyt huomiota.

1. Tyhjäkäynti seilasi voimakkaasti vapaalla, kytkin ylhäällä rullatessa risteykseen. Pysähtyessä, tyhjäkäyntiä käy oikein. Putsasin kaasuläpän joka oli aika likainen. Parani huomattavasti mutta vieläkin tekee pientä tyhjäkäynti heijausta liikkeellä ollessa vapaalla, kytkin ylhäällä rullatessa risteykseen. Kytkin pohjassa rullatessa risteykseen, taasen kierrokset hieman nousee normaaliin tyhjäkäyntiin verrattuna, eikä heijaamista esiinny.
Paikallaan siis tyhjäkäyntiä käy nätisti kytkin ylhäällä että alhaalla.

2. Moottori jarrutuksessa välillä hieman "nykii, nylkyttää"  ;D

Mistä lähtä "vikaa" etsimään.
Vikakoodeja ei ole.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: Jorma - 07.09.2017, 14:00:40
Ensimmäinen Volvo mulla ja muutamaan asiaan kiinnittäny nyt huomiota.

1. Tyhjäkäynti seilasi voimakkaasti vapaalla, kytkin ylhäällä rullatessa risteykseen. Pysähtyessä, tyhjäkäyntiä käy oikein. Putsasin kaasuläpän joka oli aika likainen. Parani huomattavasti mutta vieläkin tekee pientä tyhjäkäynti heijausta liikkeellä ollessa vapaalla, kytkin ylhäällä rullatessa risteykseen. Kytkin pohjassa rullatessa risteykseen, taasen kierrokset hieman nousee normaaliin tyhjäkäyntiin verrattuna, eikä heijaamista esiinny.
Paikallaan siis tyhjäkäyntiä käy nätisti kytkin ylhäällä että alhaalla.

2. Moottori jarrutuksessa välillä hieman "nykii, nylkyttää"  ;D

Mistä lähtä "vikaa" etsimään.
Vikakoodeja ei ole.

Imusarjan ja moottorin lohkon välillä on kumiletku jolla huohotuskaasuja työnnetään imusarjan kautta moottoriin. Haulla PCV-venttiili löytyy.
Jos letku on irti, tyhjäkäynti seilaa tosi pahasti. Jos se on murtunut, arvailisin, että nostaa tyhjäkäyntiä epämääräisesti.
Osa ei maksa paljoa mutta se paikka on tosi mielenkiintoinen. Imusarjaa pitää käytännössä vetää vähän ulospäin.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 08.09.2017, 13:14:07
Imusarjan ja moottorin lohkon välillä on kumiletku jolla huohotuskaasuja työnnetään imusarjan kautta moottoriin. Haulla PCV-venttiili löytyy.
Jos letku on irti, tyhjäkäynti seilaa tosi pahasti. Jos se on murtunut, arvailisin, että nostaa tyhjäkäyntiä epämääräisesti.
Osa ei maksa paljoa mutta se paikka on tosi mielenkiintoinen. Imusarjaa pitää käytännössä vetää vähän ulospäin.

Olin tietoinen tuosta venttiilistä mutta voiko ongelma olla siinä jos tyhjäkäynti paikallaan on hyvä. Ei humpaamista. Kuten myöskään kytkinpohjassa liikkeellä ollessa.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: Harvis - 09.09.2017, 20:39:06
Omassa S40 1.8 2005 oli täsmälleen sama vaiva ja kaasuläppäkoteloa putsattiin ilman suurempaa tulosta monta vuotta.
"Onneksi" tuo aikaisemmassa viestissä mainittu kumiletku lopulta repesi niin, että vikaa ei enää tarvinnut etsiä. Imusarja irroitettiin. yksi imukanavan tiiviste uusittiin ja tuo mainittu letku.
Sen jälkeen ongelmia ei ole ilmennyt.
Vähän ennen tuon letkun lopullista hajoamista auton ajaminen oli todella mielenkiintoista. Kone sai ilmaa sitäkautta ja kaasupoljinta tarvitsi painaa vain 1mm kaupunkiajossa. Olin aikaisemmin aivan satavarma, että vika on kaasuläpässä mutta eipä ollut.

PS. Koska tuota nykimistä kesti minulla monta vuotta niin näin jälkeen päin heräsi ajatus, että olisiko se voinut osaltaan vaikuttaa siihen, että koneen kannatuskumityynyt piti vaihtaa. Tyhjäkäynnillä ja ajossa koneen käynti alkoi tuntua sisällä. Kumityynyjen vaihdon jälkeen auto oli kuin uusi. Tyypillistä silloin kun vika tulee hiipimällä ja siihen alkaa tottua.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 20.09.2017, 22:04:44
Kysymyksiä.

Kerta imusarja pitää irroittaa niin kannattaisko samalla myös vaihtaa itse venttiili? Imusarjantiivisteitä varmaan myös kannattaa varalle ottaa?

Irroitus vinkkejä otetaan myös vastaan.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: Jorma - 22.09.2017, 11:14:45
Kysymyksiä.

Kerta imusarja pitää irroittaa niin kannattaisko samalla myös vaihtaa itse venttiili? Imusarjantiivisteitä varmaan myös kannattaa varalle ottaa?

Irroitus vinkkejä otetaan myös vastaan.

Venttiili maksaa noin 50e sinisellä. Varmaan kannattaa vaivaan nähden vaihtaa.
- ota ainakin jäähdyttimen sähkötuuletin pois - lähtee helposti alakautta. Muutama torx irti ensin irti jotta saat sen listan irti mikä on molemmin puolen konepellin kiinnityslenkkiä jäähdyttimen yläpuolella. Flektin takaisin laitossa olisi apua kaverista, jotta kiinnikkeet saa oikeisiin uriin, mutta onnistuu kyllä yksinkin.
- mainittu kumiputki on lyhyt - imusarjaa ei voi paljon vetää ulos kun letku on kiinni eli uuden asennusvaiheessa sama tilanne
- itse en saanut imusarjaa mahtumaan tulemaan pois vaikka flekti oli pois eli imusarjan tiivisteitä en vaihtanut. Tiivisteiden vaihto saattaa olla silti mahdollista vaikkei imusarjaa kokonaan pois saisikaan.
- imusarjassa on muistaakseni 8 pulttia, joista osa löytyy helposti, osaa saa etsiä peilin kanssa. Pultteja on kahta pituutta, paina mieleen missä on pidemmät.
- sitten vain yhtään kiirehtimättä - vakailla käsillä - niin pultit ei putoile - ei ne moottorin sisään pääse, mutta vaikeisiin paikkoihin kyllä.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 03.10.2017, 17:31:41
Venttiili ja letku vaihdettu. Ei ollu vanhassa vikaa joten "viat" vielä kiusaa  :)
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: Jorma - 03.10.2017, 20:01:37
Harmi homma. Ei liity vikaan suoranaisesti mutta paljonko on ajettu? Pysyykö öljyt koneessa?
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 04.10.2017, 06:40:28
Ajettu 200tkm. Kyllähän öljynmäärä on on vajonnu reilun 2000km aikana, oisko alamerkin ja puolenvälin välissä tällä hetkellä.
Toisaalta myrkkyä saattaa olla myös ajojen lyhyys, n.6km työmaalle. Välillä yrittäny käyä ajamassa pitenpää lenkkiä että sais kone kunnolla lämmetä.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 04.10.2017, 20:07:34
Minkälainen tämän 1.8 moottorin pitäisi olla alakierroksilla, kun tämä yksilö ei ainakaan jaksa kunnolla mennä alakierroksilla. Auto ei juurikaan jaksa lähtä liikkeelle ilman kaasua. Tyhjäkäynnillä esim, ruuhkassa menee tosi vaivalloisesti tyhjäkäynnillä eteenpäin. Jopa 1.6 golffi jakso mennä paremmin.

Kylmänä myös sellainen ominaisuus että kun moottori jarruttaa, kierrokset putoaa nätisti n.1200 asti jos sitten kerralla rymähtää tyhjäkäynnille(hankala selittää). Tämä siis kylmällä koneella, lämpimänä putoaa loppuun asti tasaisesti. Vajaassa 2000 myös selvää nykimistä.

-Kaasuläpässä häikkää?
-Map anturi?
-Onko näissä vaihdettava bensasuodatin?
-Tulpat on vaihdettu muistaakseni alle 10000km sitten mutta merkistä/mallista ei tietoa.(Ei minun aikana)
-Mitä muuta....


Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: Jorma - 05.10.2017, 15:07:42
Eipä tuon koneen alavääntöominaisuudet taida kovin kummoiset olla. Meidän S40 1.8 '05 on pojan käytössä, mutta ajelen sillä joskus töihin kun tankin valo palaa ja jonkun pitäisi tehdä valolle jotain. Se päivä oli eilen.
Meillä auton on ollut reilun vuoden ja ostettaessa taulussa oli 242tkm. Öljynkulutus oli melkoinen ja pahentui syksystä kevääseen noin 8000km ajoilla erittäin pahaksi. Alavääntö oli erittäin heikko ja ostohetkellä vaihtamani tulpat oli muurautunut karstasta umpeen öljynkulutuksen vuoksi. EGR herjaa tuli aivan loppumetreillä.
Vaihdoin ensin PCV-venttiilin muttei se auttanut. Teoriassa venttiilin väärä toiminto voisi imeä koneesta öljyt ja työntää ne imusarjaan.
Sitten päätin avata koneen, otin koneen ja laatikon pois. Putsasin kannen, vaihdoin venttiilien ohjurikumit, pesin männät ultraäänipesurilla ja vaihdoin männänrenkaat. Öljynkulutuksen perussyy oli kimmoisuutensa menettäneet öljyrenkaat. Ne vain makasi uran pohjalla, ei edes mitenkään juuttuneena. Ykkössylinterin kiertokangen laakeri oli käynyt kuivana joten kampiakselin kaulat hiottiin ja vaihdoin laakerit. Niitä laakereita ei saa Suomesta mistään, VIN-numerolla tuli väärät laakerit koneistamoon ja toisen kerran Fixus-liikkeeseen. Oikeat saa Fordiin erikoistuneesta Burton-virityspajasta Englannista. Fordissa, Volvossa ja Mazdassa on sama 1.8 kone. Osat ei ole kalliita, kaikki moottoriosat, uusi kytkin, työsylinteri, tiivisteet, työkalut (moottoripukki yms.) saa alle 500e.
Alavääntö parani hieman, kone ei ole itseltä sammunut enää kertaakaan, toki iso ero toiseen Volvooni, D5 koneella. Öljynkulutus loppui täysin ja nyt on ajettu vajaa 5000km ilman öljynlisäystä. Katsastuksessa päästöt oli OK.
Ei olisi iso vaiva ottaa tulpat irti ja yleiskunnon lisäksi nähdä, ettei ole merkittävää eroa sylintereiden välillä.

Tässä linkki tuohon toiseen topic'iin

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=71300.0
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 09.10.2017, 20:14:15
Nyt on paikallaan olevat NGK tulpat vaihdettu orggis malliin. Ei vaikutusta.
Linkissä kuva vanhasta. Yhdeltä kantilta näyttäsi niinkuin olis "ruostetta"?  ???
https://www.dropbox.com/s/2coxl939jdrubib/IMG_20171009_195329.jpg?dl=0

Käytin äskettäin map anturin irti ja putsasin. Ei vaikutusta. Anturin kunnosta en osaa sanoa kun en ole ennen kädessä tuollaista pitäny.




Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: Jorma - 09.10.2017, 20:21:48
Nyt on paikallaan olevat NGK tulpat vaihdettu orggis malliin. Ei vaikutusta.
Linkissä kuva vanhasta. Yhdeltä kantilta näyttäsi niinkuin olis "ruostetta"?  ???
https://www.dropbox.com/s/2coxl939jdrubib/IMG_20171009_195329.jpg?dl=0

Käytin äskettäin map anturin irti ja putsasin. Ei vaikutusta. Anturin kunnosta en osaa sanoa kun en ole ennen kädessä tuollaista pitäny.

Jos kaikki tulpat on yhtä hyvässä kunnossa kuin kuvan tulppa, ei ainakaan juuri öljyä polta tai muutakaan ongelmaa sillä saralla.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 09.10.2017, 20:46:14
Tuossa on kaikki
https://www.dropbox.com/s/ogg1l8w36ta2pnc/tulpat.jpg?dl=0

Mitä seuraavaksi?  ::)
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: Jorma - 10.10.2017, 12:37:48
Tuossa on kaikki
https://www.dropbox.com/s/ogg1l8w36ta2pnc/tulpat.jpg?dl=0

Mitä seuraavaksi?  ::)

Suurin ongelma on siis olematon vääntö vähän tyhjäkäynnin yläpuolella ja nykiminen 2000rpm?
Tässä koneessa on luontaisesti olematon alavääntö, mutta voihan sinulla olla vähemmän kuin vähän.

Mites polttoaineenkulutus? 7-7.5L/100km?

Kulkeeko auto muuten? Eli vääntää kierrokset punaisen rajalle muuten normaalisti paitsi nykii vähän 2000rpm?

Tuli vaan mieleen mm. tukkeutunut ilmanpuhdistin tai muuten estynyt ilmankulku? 
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 11.10.2017, 10:17:41
Tulipa tarkastettua millonkas se suodatin olikaan vaihdettu ja olihan siitä aikaa. Vaihdoin sen uuteen mutta ei kyllä ollu vaikutusta nykimisiin ja tyhjäkäynnin humpaamiseen.

Kulutus mulla on ollu ajotietokoneen mukaan tällä lyhyellä matkalla 10l pintaan. Mut olen kyl yrittäny tuolle vähän kenkää tässä myös antaa.  :)

-Tasakaasulla selvää nyintää n.2000rpm.
-Nykimisiä moottorijarrutuksessa.
-Osa kaasulla kiihdyttäessä myös pientä nyintää.
-Tyhjäkäynnin humpaamista liikkeellä ollessa kytkin ylhäällä vapaalla. Paikallaan käynti ok.

Nyt ky alkanu pimeetä tulemaan oon huomannu kans että sisävalot ainaki välkkyy käynnissä ollessa. Kävin maadotuspisteet läpi ja mittasin jännitteen tyhjäkäynnillä joka oli reilusti yli 14v.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: Jorma - 12.10.2017, 09:39:21
Tulipa tarkastettua millonkas se suodatin olikaan vaihdettu ja olihan siitä aikaa. Vaihdoin sen uuteen mutta ei kyllä ollu vaikutusta nykimisiin ja tyhjäkäynnin humpaamiseen.

Kulutus mulla on ollu ajotietokoneen mukaan tällä lyhyellä matkalla 10l pintaan. Mut olen kyl yrittäny tuolle vähän kenkää tässä myös antaa.  :)

-Tasakaasulla selvää nyintää n.2000rpm.
-Nykimisiä moottorijarrutuksessa.
-Osa kaasulla kiihdyttäessä myös pientä nyintää.
-Tyhjäkäynnin humpaamista liikkeellä ollessa kytkin ylhäällä vapaalla. Paikallaan käynti ok.

Nyt ky alkanu pimeetä tulemaan oon huomannu kans että sisävalot ainaki välkkyy käynnissä ollessa. Kävin maadotuspisteet läpi ja mittasin jännitteen tyhjäkäynnillä joka oli reilusti yli 14v.

Minusta 10L kulutus on aika korkea ellei ole pelkkää taajama-ajoa tai jatkuvaa kiihdyttelyä. En tosin tiedä miksi kulutus olisi epänormaali koska tulpat ei ainakaan viitannut esim. liian rikkaaseen seokseen.
Olet kuitenkin puhdistanut kaasuläpän, oletan että irrotettuna koska irrotus on aika simppeli homma. Minulla oli aiemmin C70 jossa oli viallisia kaasuläppiä, mutta tyhjäkäynti ja pieni epävarmuus pintakaasulla poistui kun puhdistin huolella sen kohdan kanavasta mihin kaasuläppä jää nojaamaan tyhjäkäynnillä. Siinä oli jotain tiukkaa likaa ja läppä ikäänkuin juuttui siihen, jolloin säätö ei toiminut. Minulle jäi kuva, että systeemi ohjasi läppää vähän auki, ei tapahtunut mitään, lisää voimaa, läppä lopulta liikkui, liike meni "yli" ja sitten säätöä taas toiseen suuntaan. Onhan tämä vähän kaukaa haettua mutta jos muutakaan ei keksi niin voi tutkia. Kanavan puhdistukseen tarvittiin liotusta, karhunkieltä yms jotta alkoi kiiltää.   
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 12.10.2017, 19:11:19
Minusta 10L kulutus on aika korkea ellei ole pelkkää taajama-ajoa tai jatkuvaa kiihdyttelyä. En tosin tiedä miksi kulutus olisi epänormaali koska tulpat ei ainakaan viitannut esim. liian rikkaaseen seokseen.
Olet kuitenkin puhdistanut kaasuläpän, oletan että irrotettuna koska irrotus on aika simppeli homma. Minulla oli aiemmin C70 jossa oli viallisia kaasuläppiä, mutta tyhjäkäynti ja pieni epävarmuus pintakaasulla poistui kun puhdistin huolella sen kohdan kanavasta mihin kaasuläppä jää nojaamaan tyhjäkäynnillä. Siinä oli jotain tiukkaa likaa ja läppä ikäänkuin juuttui siihen, jolloin säätö ei toiminut. Minulle jäi kuva, että systeemi ohjasi läppää vähän auki, ei tapahtunut mitään, lisää voimaa, läppä lopulta liikkui, liike meni "yli" ja sitten säätöä taas toiseen suuntaan. Onhan tämä vähän kaukaa haettua mutta jos muutakaan ei keksi niin voi tutkia. Kanavan puhdistukseen tarvittiin liotusta, karhunkieltä yms jotta alkoi kiiltää.

Irrotettuna olen kaasuläpän putsannut. Mut otin viestisi jälkeen vielä kerran sen irti ja putsasin villalla liuottimen kera. Läpän kohdalla on tummempi kohta joka ei lähteny minnekkään. Eikä kyl tuntunutkaan sormella/kynnellä. Tiivistettä en ole vaihtanut.

(http://img.photobucket.com/albums/v491/vecetra/lpp_zpsgmju5vyn.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/vecetra/media/lpp_zpsgmju5vyn.jpg.html)
(http://img.photobucket.com/albums/v491/vecetra/lpp2_zpstkm5q4tf.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/vecetra/media/lpp2_zpstkm5q4tf.jpg.html)

Ei tullut putsauksella muutosta. Kai se kohta pitää alkaa uskomaan kuten jotku on sanonut että ei ole vika vaan "ominaisuus". Jotenki en vain jaksa/halua uskoa  ;D ;D

Edit: Ajo on ollu tosiaan enimmäkseen taajamassa ja reippaampia kiihdyttelyjä.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: M141 - 12.10.2017, 20:57:08
En tunne kyseistä moottoria, mutta yleisesti:

Ootko ajellu obd palikka kiinni ja katsellut softalla moottorin arvoja/live dataa? Sieltä yleensä löytyy vihjettä vaivaan.

-lambdaa(säätöpuolen eli ennen kattia) vaihdettu koskaan? Paljon kilometreja?
-päästölappu ok? Yleensä näkyy päästöissä jos seokset heittää
-pelaako kylmänä/kuumana paremmin?
-kerääkö tankkiin ylimääräistä (ali)painetta? Pelaako korkki raollaan?
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: Jorma - 13.10.2017, 09:16:26
M141 kysyi tankin alipaineesta. Meillä S40 1.8 bensatankissa on selvä alipaine. Kun avaan tankinkorkin kun menen tankkaamaan, yleensä melko tyhjää tankkia, korkin avaus sihauttaa oikein selvästi. Mistä se on merkki / johtuu?

Aika merkillinen on Akin ongelma. Asut sen verran kaukana, ettei voida kokeilla osien vaihtoa autosta toiseen.

Tuli mieleen, voisi sytytyspuolissa (se juttu "tulpanhatussa" ) olla jotain. Tsekkaa nyt ainakin liittimet, ettei ole hapettuneet. Puolia saa kohtuuhintaan netistä, esim. tässä koko setti:
http://www.ebay.co.uk/itm/4x-For-Ford-Focus-Mondeo-Mazda-3-Volvo-C30-S40-Ignition-Pencil-Coil-Pack-/322732647465?fits=Model%3AS40%7CPlat_Gen%3AMK+II%7CCars+Type%3A1.8&hash=item4b245d6429:g:X38AAOSwqYZZtaR0

PS. Hienosti on Aki saanut kaasuläpän puhtaaksi.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 13.10.2017, 10:00:37
En tunne kyseistä moottoria, mutta yleisesti:

Ootko ajellu obd palikka kiinni ja katsellut softalla moottorin arvoja/live dataa? Sieltä yleensä löytyy vihjettä vaivaan.

-lambdaa(säätöpuolen eli ennen kattia) vaihdettu koskaan? Paljon kilometreja?
-päästölappu ok? Yleensä näkyy päästöissä jos seokset heittää
-pelaako kylmänä/kuumana paremmin?
-kerääkö tankkiin ylimääräistä (ali)painetta? Pelaako korkki raollaan?

En ole live dataa päässy seuraamaan.

-lambda vaihdosta ei tietoa. Auto ollu mulla muutaman kkden.
-ajettu 207tkm
-jos rekisteröinti katsastuksessa mitataan päästöt nii luulis olevan ok. Avklta ostettu ja korjattu.
-oon joskus huomannu että suhahtaa kun aukasee korkin ajon jälkeen. (Täytynee vielä tarkistaa)
-ajoin töihin ilman korkkia. En merkittävää muutosta huomannu.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 13.10.2017, 12:58:31
Nyt taisi homma "edistyä". Ruutailin liittimiin kontaktispreita, lambdojen myös. Käytiin syömässä ja takasin tultaessa moottorinmerkkivalo sytty.
Katoin koodit ja näytti ainaki etulambdaa, oisko ollu että liian suuri jännite. Täytyy vielä toi tarkistaa.
Nollasin koodit ja lähin kotia kohti. Kulutus kävi liikkeelle lähtiessä välillä 99litrassa, matkaajossa näytti suurinpiirtein samaa mitä aina. Kotipihaan kääntyessä sytty uudestaan merkkivalo. Matkalla huomasi myös sen että ei humpannu kierrokset rullatessa risteykseen.

Täytyy vielä käydä vklopun aikana lukemassa koodit uudestaan.

Edit: oisko lambdassa ollu joku pikkuvika joka nyt tuli enemmän esiin kun käytti liittimen irti ja suhauksen laitto kontaktiainetta? Osassa pinneissä näytti olevan jotain rasvantynkää, kontaktirasvaa vai??

Edit2: Vielä sen verran että nyt myös 4500kierroksen kohdalla otti selvän spurtin kiihdyttäessä.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 13.10.2017, 13:32:25
Onko denson anturit toimivia? OE merkintä ainaki kahan sivuilla.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 13.10.2017, 20:08:18
Kävin lukemassa vikakoodit.
Etumainen happianturi, ryhmä 1. Liian suuri signaali
Taempi happianturi, ryhmä 1. Signaali virheellinen.

Poistin ja kävin ajamassa, uudestaan kiinni ja tuli..
Etumainen happianturi, ryhmä 1. Liian pieni signaali
Taempi happianturi, ryhmä 1. Signaali virheellinen.

Sainko vikakoodit nyt aikaan kun suhautin kontaktisprayta liittimiin?
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: M141 - 13.10.2017, 21:40:33
Meillä S40 1.8 bensatankissa on selvä alipaine. Kun avaan tankinkorkin kun menen tankkaamaan, yleensä melko tyhjää tankkia, korkin avaus sihauttaa oikein selvästi. Mistä se on merkki / johtuu?
"Pieni" alipaine kuulostaa ihan normaalille, varsinkin suoraan ajon jälkeen tankin korkkia aukaistaessa. Johtuu nykyisistä turva/saaste ym määräyksistä ja EVAP systeemistä, joka estää polttoainehuurujen pääsyä ilmakehään. Se koostuu mm. aktiivihiili pöntöstä "kanisterista", sähköohjatusta venttiilistä alipainelinjassa, sekä letkulinjasta antureineen. Moottorin käydessä imetään tankin polttoainehuurut moottorin imusarjaan alipaineella ja sen takia tankkiin yleensä jää alipaine sammutuksen jälkeen. Joissain autoissa hiilipöntöt tukkeutuu tai esim. tankin korvausilmaventtiili ei toimi. Johtaa polttoaineensaanti ongelmiin ja vikakoodeihin.

Kävin lukemassa vikakoodit.
Etumainen happianturi, ryhmä 1. Liian suuri signaali
Taempi happianturi, ryhmä 1. Signaali virheellinen.

Poistin ja kävin ajamassa, uudestaan kiinni ja tuli..
Etumainen happianturi, ryhmä 1. Liian pieni signaali
Taempi happianturi, ryhmä 1. Signaali virheellinen.

Sainko vikakoodit nyt aikaan kun suhautin kontaktisprayta liittimiin?


Kyllä jotain on nyt pielessä tuolla osastolla. Käy lambdan johdotusta vielä läpi ja se liitin. Lambdan antama mittausjännite, kuten myös referenssijännite on sen verran pieni, että pienet resistanssi ongelmat liittimissä tai johdotuksessa saa aikaan noita vikakoodeja ja häiriöitä. Mikäli kontaktispray oli ihan oikeaa elektroniikalle tarkoitettua (PRF, Wurth, CRC) eikä normi crc monitoimiöljyä, ei probleemi pitäs siitä olla kiinni. Sähköjen maadoituspisteet kannattaa putsailla jos näyttävät hapettuneilta(ainakin diisselissä ovat akun vieressä iskaritolpassa).

Vaikka edes halppis mallin obd lukijalla kannattaisi lukaista  lambdat ja niiden arvot. Ehjällä laajakaista lambdalla jännite hyppii muistaakseni 0.2V ja 0.8V välillä n. 5-8 kertaa sekunnissa. Samalla katois mm. lyhyen ja pitkän aikavälin seoskorjaukset.
Onko denson anturit toimivia? OE merkintä ainaki kahan sivuilla.
Lambdoista en tiedä, muuten Densot on ok valinta ja yksi "paremmista" oikeista osavalmistajista. Yleismallin motonet tarvikeanturia en laittais varsinkaan ennen kattia. OE merkinnällä myydyt käynee, mikäli oikeasti ovat sitä mitä mainostavat...
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 14.10.2017, 08:10:05
Kyllä se oli ihan wurthin kontaktisprayta jota suihkin. Näkyvillä olevissa maadotuspisteissä ei luulis olevan ongelmaa kun ne juuri vähän aikaa sitten kävin läpi. Molemmat lambdojen liittimet puhalsin paineilmalla puhtaaksi ennen viimestä koodien lukua. Näillä näkymin saan uuden etulambdan maanantaina. Toivotaan että vika korjaantuu vaihdolla.

Asiasta toiseen vähäksi aikaa  ;D. Vähän jo yhdessä viestissä kirjoitinkin tästä. Mistä johtunee et valot välkkyy ku auton laittaa käyntiin? Tämä tasoittuu ku tarpeeksi kauan ollu käynnissä. Akussa oli leima 2016, voimaa tuntuu olevan. Latausjännite oli reilusti yli 14V tyhjäkäynnillä. Näkyvät maadoituspisteet käyty läpi.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 16.10.2017, 12:59:47
Eipä ollu lamdan vaihdolla merkitystä.
Nollasin koodit ja kävin pikkulenkin ajamassa.
Tosi laiska alhaalta 4500 asti,  jossa tulee sitten selvä tehonlisäys piikki.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 16.10.2017, 19:30:37
Mikä lie härö ollu. Ei annan enään vikakoodeja vaikka on vanha lambda paikoillaan. Mut uusi oire jäi.

Eli aivan lussu 4500 asti jossa tulee piikki.

Saisko helppiä.  ELK ;D
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: Risto H - 16.10.2017, 22:54:40
Oletko verrannut toiseen autoon samalla koneella? Meinaan että voihan tuo olla ihan normaali ominaisuuskin... :) Vai oliko se aiemmin pirteämpi?

T: nimim. "T5 tuntuu laiskalta ilman BSR:ää" :D :D
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 17.10.2017, 12:06:18
Jos nyt muutamalla karkealla esimerkillä koitan ilmaista "tehopiikkiä".
Melkein kuin kiihdytys tapahtuisi 3pytyllä 4500 asti jonka jälkeen neljäs tulis mukaan. Tai kaasusta olisi käytössä 75% ja taas 4500 jälkeen 100%.
Toivottavasti tämä selventää kertomaani piikkiä. ;D
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 26.10.2017, 18:43:13
Kokeilin mittailla kaasuläpän asentotunnistimen arvoja.
Autodata antaa seuraavat arvot:
3&4 pinni, läppä kiinni, 3400ohmia
3&4 pinni, läppä auki, 1600ohmia
5&6 pinni, läppä kiinni, 2800ohmia
5&6 pinni, läppä auki, 1100ohmia.

Sain mittaamalla arvot
3&4 pinni, läppä kiinni, 1640ohmia
3&4 pinni, läppä auki, 930ohmia
5&6 pinni, läppä kiinni, 1340ohmia
5&6 pinni, läppä auki, 620hmia.

Oonko tehny jotain väärin yms, kun mitatut arvot noin paljon heittelee autodatan arvoista? Vai onkohan tuossa läpässä sitten vikaa.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 27.10.2017, 19:24:02
Voiko kaasuläpän muovipäädyn irroittaa jotta näkisi mitä se on syönyt? Lenteleekö sieltä osia kun sen aukaisee  ;D
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 29.10.2017, 08:45:34
Jatketaas yksin puhelua  ;)

Käytin päädyn irti läpästä eikä osat lennelleet  ;D. Oli puhdas kaikin puolin ja rattaat oli kunnossa. Jonku volvon kaasuläppä videon näin jossa oli läpän akselia pitkin päätyny saissea sähköpuolelle.

Mut nettiä selailessa tuli vastaan juttu imusarjan läppien solenoideista (swirl solenoid vissiinki?) Siinä oli puhetta että solenoidien vastusarvot pitäis olla 30ohmin luokkaa.
Mittasin omasta noi liitin paikallaan ja irti. Toisesta sain irti ollessaan n.30(seilasi) liitin paikoillaan oli 60 luokkaa. Toisesta taasen liitin irti ollessa 140-150luokkaa ja liitin paikallaan 170ohmia.

Tuli myös vastaan kyseinen topicci http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=49111
Ongelmat aikalailla samoja kuin minulla, varsinki toi liikkeelle lähtö ja 4500 piikki.
Tulppaamistahan voisi kokeilla jos tuossa mk4 mondeossa on samanlainen systeemi kuin volvossani.
Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 02.11.2017, 21:41:33
Päivitellääs.

Innostuneena lähdin kokeileen läppien tulppaamista. No perhana sehän toimii. Ei siis enään 4500 piikkiä vaan vetää kuin eri auto. Tähän ku lisätään "väärät" arvot, päätin hakea uuden solenoidi paketin.
Uusi paikoilleen ja letkut kiinni. Mut ei, ei se toimi. Edelleen laiska ennen 4500 kierrosta ja tulee piikki.

Ensimmäinen kysymys. Onko tuossa imusarjassa toisetkin läpät alempana vai mitä se toinen solenoideista ohjaa?
Kokeilin sitten vuorotellen tulpata jospa se jommassa kummassa on se vika. Eli kun ylemmät läpät(jos alhaalla on myös) tulppaa auki nii auto toimii hyvin.

Toinen kysymys. Mistä noi läpät saa tiedon millon niiden pitää aueta? Tietty kierrosluku, kaasupolkimen/läpän asento??
Mitä voisin vielä kokeilla?

Mut kaikenkaikkiaan tällä hetkellä kun (alemmat läpät??) on käytössä ja ylemmät tulpattu auki nii auto toimii hyvin lähtökohtaan verrattuna. Kulutuksessa on myös päästy 7 alkavaan lukuun kun ennen ei alle 9l keskikulutukseen päästy.

Otsikko: Vs: -06 V50 1.8 "ongelmat"
Kirjoitti: AkiT - 06.11.2017, 21:31:46
Piikki ongelmat ratkaistu, siitä myöhemmin.
Jos joltain löytyy kaasuläppä 4m5g ed lf15 nii voisitko ystävällisti mitata pinneistä 3&4 ja 5&6 arvot.

Tuossa vielä autodatan ilmoittamat arvot
3&4 pinni, läppä kiinni, 3400ohmia
3&4 pinni, läppä auki, 1600ohmia
5&6 pinni, läppä kiinni, 2800ohmia
5&6 pinni, läppä auki, 1100ohmia.