Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Buster - 04.09.2017, 22:08:46
-
Ei löytynyt tietoa aiemmista pyörreläppää koskevista viesteistä.
Omassa juuri hankitussa kulkineessa tuo välitanko oli irti läppävivun päästä. Ihmettelin kuinka se oli päässyt sellaiseen asentoon, että piti irroittaa koko tanko ennen kuin sen sai takaisin paikalleen. laitoin sähköteipin palan pallonivelen päälle josko se pysyis paremmin.
Mutta muutama kysymys.
1. Siitä säätömoottorista kuuluu ihme ininä jonkun aikaa kun koneen sammuttaa. Onko tuo normaalia vai jumittaako jostain? Läppä kyllä heiluu vapaasti kun välitanko oli irti.
2. Eräässä katsomassani autossa tuota läppävipua pystyi liikuttamaan vapaasti vaikka tanko oli kiinni. Oliko siinä säätömoottori p..skana? Mulla tuon moottorin akselia ei voi liikuttaa kun kone sammuksissa.
3. Miten tuo systeemi on paras eliminoida? Huom! tihkuaa myös öljyä läppäakselin juuresta.
4. Kumpaan suuntaan läppää kääntämällä se jää aukiasentoon?
-
Ei löytynyt tietoa aiemmista pyörreläppää koskevista viesteistä.
Omassa juuri hankitussa kulkineessa tuo välitanko oli irti läppävivun päästä. Ihmettelin kuinka se oli päässyt sellaiseen asentoon, että piti irroittaa koko tanko ennen kuin sen sai takaisin paikalleen. laitoin sähköteipin palan pallonivelen päälle josko se pysyis paremmin.
Mutta muutama kysymys.
1. Siitä säätömoottorista kuuluu ihme ininä jonkun aikaa kun koneen sammuttaa. Onko tuo normaalia vai jumittaako jostain? Läppä kyllä heiluu vapaasti kun välitanko oli irti.
2. Eräässä katsomassani autossa tuota läppävipua pystyi liikuttamaan vapaasti vaikka tanko oli kiinni. Oliko siinä säätömoottori p..skana? Mulla tuon moottorin akselia ei voi liikuttaa kun kone sammuksissa.
3. Miten tuo systeemi on paras eliminoida? Huom! tihkuaa myös öljyä läppäakselin juuresta.
4. Kumpaan suuntaan läppää kääntämällä se jää aukiasentoon?
1. Taitaa olla, varmistan omasta.
2. Oli sökö, ei voi heiluttaa sammuksissa.
3. Anna tihkua vaan jos ei ihan tulvi. Ne läpät auttaa moottorin vääntöön.
4. Kun painaa tikkua konetta päin jää auki.
-
1. Kuuluu inistä kun kun on äärilaidassa
2. Servo on rikki jos kädellä pystyy vaivatta liikuttamaan
3. Eliminointi ohjelmoimalla tai jätät servon surisemaan itsekseen. Vääntöön ei ole vaikutusta.
4. Auki-asento on kun moottori on sammuksissa eli mallaa tikkua paikoilleen servoon niin läpät ovat tällöin auki.
-
Kuuluuko pyörreläppien akselin päässä olevan muovisen laipan liikkua sen läppäakselin suunnassa? Eli se osa mihin servolta tuleva nivel kiinnittyy. Omassa -06 liikkuu niin paljon kuin siellä kannen kolossa on liikevaraa ja auki-kiinni liikeradassa ei ole yhtään minkäänlaista vastusta, kun nivelen irrottaa servon päästä. Hunteerasin vaan, että onko se laippa lainkaan enää kiinni läppien akselissa... Saako sitä mitenkään testattua, kuuleeko käyntiäänestä tms. jos tyhjäkäynnillä kääntää asennosta toiseen.
-
Käsittääkseni tarkoittaa sitä tuo akselin suuntainen liikkuvuus että ne läpät on kuluneet jo melko ohuiksi. Omassakin olivat kuluneet sivuilta kun tutkin niitä. Laitoin kuitenkin takaisin. Nyt ne on lukittu ohjelmalla auki asentoon.
Voit myös tehdä saman. Otat tapin pois servon kiinnikkeestä ja käännät akselin alakautta koneeseen päin. Siihen voi tunkea esim rättiä että jumittuu tai jotenkin muuten fiksummin jumitat sen. Käyntiin ei vaikutusta vaikka itse joskus niin luulin.