Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volvos60t5 - 08.09.2017, 12:50:11

Otsikko: Volvo 740 b200k vm-86 solex cisac z11 kakkoskurkun aukeaminen
Kirjoitti: volvos60t5 - 08.09.2017, 12:50:11
Moikka.

Onko joku saanut kakkoskurkkua aukeamaan solex cisac z11 kaasuttimessa paikallaan kierroksia nostamalla, vai vaatiiko ajon aiheuttaman rasituksen? Tietääkö joku kuuluuko kyseisessä alipainekellossa varren olla "liukuva" vai kiinteä? Jotenkin muutenkin kaasutettaessa vaihde päällä tuntuu jotenkin nuhaiselta. Co-arvo oli 1.5 luokkaa. Ehkä saisi olla hiukan korkeampikin? Kiitoksia etukäteen tiedoista.
Otsikko: Vs: Volvo 740 b200k vm-86 solex cisac z11 kakkoskurkun aukeaminen
Kirjoitti: jannev - 18.09.2017, 14:30:41
Jos oikein muistan niin ykköskurkkku ohjaa tapin kautta kakkoskurkkun venttiiliä  johon on kiinnitetty vielä alipaineletku. (Pitää tarkistaa kun pääsen moottorin luokse, räjäytyskuva ei ole ihan intuitiivinen...)
Eli pitäisi aueta myös paikallaan kun kierroksia on tarpeeksi.

Venttiili kuvassa 94.

Kaasutettaessa tuntuva nuhaisuus voi johtua kiihdytyspumpun kalvon tai jousen huonosta kunnosta.
Kuvassa kalvo on osa 78. Jousi ja kalvo tuleevat mukana Kaasutinexpertin korjaussarjassa.

Tässä eestiläisen sivuston räjäytyskuva Solx-cisacista. Löytyy kyllä muualtakin.

http://varuosad.alvadi.ee/en/car/volvo/1002/manufacturer/27/13082697?
ssd=%24HAxLcgANAwpNa3YjBhBQVkd7WwJEY0o%24&bs=%24XyVLAQA%24

Solex-cisac käy oletuksena laihalla. Omassa moottorissa CO arvo on noin 2.
Otsikko: Vs: Volvo 740 b200k vm-86 solex cisac z11 kakkoskurkun aukeaminen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 18.09.2017, 17:26:03
Kyllä se alipainekurkkukin aukeaa paikoillaan polkiessa. Ei välttämättä ihan täysin, mutta selvästi aukeaa ainakin "puolilleen".

Kaverin siksakissa oli se vivusto nahkea sekä alipainevuoto kellon alipaineletkussa (tai jotain sinnepäin, en muista enään). Tuon jälkeen alkoi kurkku toimimaan normaalisti, mutta kaasutin oli muuten niin loppu, ettei toiminut sitten pätkääkään.
Otsikko: Vs: Volvo 740 b200k vm-86 solex cisac z11 kakkoskurkun aukeaminen
Kirjoitti: TVS - 18.09.2017, 22:50:15
Kyllä se aukeaa ihan paikallaankin polkemalla jos on kunnossa. Voitelulla lähtisin ekana liikkeelle...
Otsikko: Vs: Volvo 740 b200k vm-86 solex cisac z11 kakkoskurkun aukeaminen
Kirjoitti: Taavi.H - 19.09.2017, 09:10:53
Ja sitten jos ja kun sen siksakin kanssa palaa hermot, Weberin pystyimukaasarit menevät hyvin pienellä modauksella imusarjaan kiinni. ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740 b200k vm-86 solex cisac z11 kakkoskurkun aukeaminen
Kirjoitti: Masuli - 19.09.2017, 11:39:37
Muistaakseni se toinen kurkku ei aukea, jos ryyppy on vähääkään päällä?  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 740 b200k vm-86 solex cisac z11 kakkoskurkun aukeaminen
Kirjoitti: TVS - 19.09.2017, 18:53:56
Ja sitten jos ja kun sen siksakin kanssa palaa hermot, Weberin pystyimukaasarit menevät hyvin pienellä modauksella imusarjaan kiinni. ;)
...ja kun sen kanssa palaa hermot niin palaa autokin? S*
Otsikko: Vs: Volvo 740 b200k vm-86 solex cisac z11 kakkoskurkun aukeaminen
Kirjoitti: Taavi.H - 19.09.2017, 20:27:31
...ja kun sen kanssa palaa hermot niin palaa autokin? S*

Noin voi käydä! S*
Otsikko: Vs: Volvo 740 b200k vm-86 solex cisac z11 kakkoskurkun aukeaminen
Kirjoitti: jannev - 20.09.2017, 11:10:16
Nonni. Korjataan omat virheet.
Alipaineventtiili on kuvassa osa 84. Siitä lähtee T-liittimen kautta 2 letkua kaasuttimeen jotka tuottavat alipainetta venttiilille ja ohjaavat sen aukeamista. (kuvassa letku nro 87 ja T-liitin mistä lähtee letkut 1. ja 2. kurkun puolelle)
Kun sormilla vääntää 2.-kurkun läppä-akselin molemmin puolin, akselin pitää liikkua vähän ja läppä aukeaa noin 0,5 cm. Tarkista ettei akseli ole jumissa.
Jos ei jumissa ja ei silti aukea kaasutettaessa, alipaineventtiili tai letkut tai T-liitin vuotavat.

PS. tuo osa 94 on tyhjäkäynnin (ilmastoinnin) kompensaatiosäädin. Se nostaa tyhjäkäynnin kierroksia kun ilmastointi menee päälle eli yrittää pitää kierrokset samana kun moottoria kuormitetaan tyhjäkäynnillä. Venttiiliä säädetään kiertämällä keskellä olevaa ruuvia. Vastapäivään niin varsi menee sisään ja kierrokset nousevat. (http://vol240.blogspot.fi/2011/01/solex-cisac-idle-air-compensation.html), myötäpäivään niin kierrokset laskevat.

Tässä Solex Cisac kuva netistä: http://i90.photobucket.com/albums/k261/ian_hutchinson/carb%20four_zpssf9sdvxe.jpg
Oikeassa alalaidassa pilkahtaa alipaineventtiili ja siitä tuleva letku + liitin.


Jos oikein muistan niin ykköskurkkku ohjaa tapin kautta kakkoskurkkun venttiiliä  johon on kiinnitetty vielä alipaineletku. (Pitää tarkistaa kun pääsen moottorin luokse, räjäytyskuva ei ole ihan intuitiivinen...)
Eli pitäisi aueta myös paikallaan kun kierroksia on tarpeeksi.

Venttiili kuvassa 94.

Kaasutettaessa tuntuva nuhaisuus voi johtua kiihdytyspumpun kalvon tai jousen huonosta kunnosta.
Kuvassa kalvo on osa 78. Jousi ja kalvo tuleevat mukana Kaasutinexpertin korjaussarjassa.

Tässä eestiläisen sivuston räjäytyskuva Solx-cisacista. Löytyy kyllä muualtakin.

http://varuosad.alvadi.ee/en/car/volvo/1002/manufacturer/27/13082697?
ssd=%24HAxLcgANAwpNa3YjBhBQVkd7WwJEY0o%24&bs=%24XyVLAQA%24

Solex-cisac käy oletuksena laihalla. Omassa moottorissa CO arvo on noin 2.