Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Temetheman - 31.08.2011, 23:50:18
-
Eli jakohihnan merkit, kone on b230 alakerta ja b19 kansi mikä laskettu n. 4-5 milliä. ladan remmillä, kansi tuli just koneistamolta niin merkit pitäisi saada kohdalleen. venakopassa on merkki, nokka on kohdallaan kun merkin laittaa kohdilleen. mutta missä sen ala kiilahihnapyörän takana olevan pyörän merkki pitää olla? ja sen pyörän merkki mikä pyörittää virranjakajaa ja öljypumppua? Kiitos jo etukäteen...
-
jos jollakulla ois vaikka mahdollisuutta ottaa kuvaa miten ne merkit on, ni ois varmaan kaiken helpoin laittaa kohdilleen. tai ei tässä nyt oikeestaan oo muuta ku se kampuran merkki..
-
Takaveto Faqista löytyy:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146.0
-
kiitos tämä taisi selventää... :) ei muuta kun huomenna pyörittelee kohdilleen, eikös se riitä tolle apuakselille kun laittaa sen kello 15, kun mulla ei siinä taida merkkiä olla ellei sit lohkossa oo jotain merkkiä... kun se muovi hihnan takanta puuttuu.
-
Laskettu 4-5mm?? :buck2:
-
kiitos tämä taisi selventää... :) ei muuta kun huomenna pyörittelee kohdilleen, eikös se riitä tolle apuakselille kun laittaa sen kello 15, kun mulla ei siinä taida merkkiä olla ellei sit lohkossa oo jotain merkkiä... kun se muovi hihnan takanta puuttuu.
Onko virranjakajaa lohkossa?
-
on virranjakaja lohkossa. nyt sit ilmenikin että pitää hommata yksi hammas lyhyempi hihna... koska kun laittaa alapään kohdalleen niin nokkaakselilla hammas jää hampaan päälle. vai onko modifioitava kiristintä että kiristää enemmän? siinä on nyt entisen omistajan toimesta muistaakseni ladan hihna.
-
Voit tehdä nokkapyörästä säädettävän että saat sen "puolen hampaan" heiton kohdalleen. Eli nokan hihnapyörästä se 17mm kantainen M10 pultti irti ja prikka ja hihnapyörä, siellä on sitten nokan päässä 6mm putkisokka, sen tilalle vaihda vaikka 6mm poranterästä tai muusta kovasta materiaalista tehty tanko jota viilaat kunnes saat sen säädettyä niin sen hihnapyörän että heitto on "poissa". Voi toki onnistua tuo puoli hammasta ilman putkisokan vaihtoakin, kokeile sitä ensin.
Se sokka EI sitten ole mikään tukeva rakenne, vaan hihnapyörä pysyy asennossaan pulttiliitoksella joka puristusvoimallaan kiristää nokan ja pyörän yhdeksi paketiksi. Oikea kireys on 50Nm.
-
Ihan mielenkiinnosta kyselen... Mikähän tuon moottorin puristussuhde tulee olemaan? Jos puoli senttiä on kannesta pois?
Vieläkö vesikanavat pysyy pois palotiloista...?
-
Ihan mielenkiinnosta kyselen... Mikähän tuon moottorin puristussuhde tulee olemaan? Jos puoli senttiä on kannesta pois?
Vieläkö vesikanavat pysyy pois palotiloista...?
Mä en ainakaan usko, että kansipahvi on kovin pitkäikäinen jos ei ole tehty muita muutoksia..
-
oli pakko varmistaa asia, kannen työstäjältä :) olin kuullut väärin siitä oli oikaisussa otettu 3 satkua pois ja ennestään laskettu joku 2-2.5milliä. eli laskekaa siitä :) en osaa sanoa puristus-suhdetta. mutta ennen oikaisua oli puristuksia per sylintei n.11 puistuspainemittarilla kokeiltuna. ja siinä on säädettävä nokkapyörä. nyt tuntus toimivan jollainlailla pitää vielä sytkää säätää ja seoksetkin on aika kohillaan. laajakaistan näpräilin kollektorin jälkeen putkeen kiinni. ja se näytti 0.89 täyskaasulla ajettaessa 2 vaihteella. sitä en osaa sanoo mitä se on muunnettuna lukemiin esim13.2.... mutta kuulema sellanen 0.85 ois aika optimaalinen.
-
http://www.lambdasensor.com/main/pic/graph.gif
-
ok