Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: J_Dempsey - 09.09.2017, 18:01:45
-
Terve,
2002 V70 täristää kun oikeaan takakulmaan kohdistuu painoa, töyssyissä ja mutkissa vasemmalle. Renkaat ei vaikuta, on kokeiltu talvi- ja kesärenkailla ja jälkimmäisiä siirrelty akselilta toiselle ja tasapainotettu useampaan otteeseen.
Vaihdoin käsijarrukengät molemmille puolille ja oikean takalaakerin, ei vaikutusta. Päällisin puolin jousi kunnossa ja iskarikin tuntuisi olevan edelleen kelvollinen. Jarrulevy ja -palat ovat kohtuu tuoreet ja kulutuspintaa runsaasti jäljellä. Jarrut eivät itsessään myöskään täristä.
Onko ajatuksia missä vika voisi piillä? Tukivarren puslat, koiranluut, itse kallistuksenvakaaja?
-
Hei
,,,jos takaiskarit on alkuperäiset niin aloittaisin vian etsimisen niiden toimivuudesta.
-
Auton huoltohistoriasta ei ilmene onko alkuperäiset vai ei, mutta päällisin puolin eivät vaikuta 250tkm ajetuilta.
Jos noita nyt ajattelisi lähteä uusimaan niin varmaankin paras vaihtoehto olisi varmaan alkuperäiset Sachsit sinisillä merkeillä?
-
Auton huoltohistoriasta ei ilmene onko alkuperäiset vai ei, mutta päällisin puolin eivät vaikuta 250tkm ajetuilta.
Jos noita nyt ajattelisi lähteä uusimaan niin varmaankin paras vaihtoehto olisi varmaan alkuperäiset Sachsit sinisillä merkeillä?
hei
,,,käy jossain katsastusasemalla testaamassa nuo iskarit,ja jos ne on kaput niin vertaa hintoja mitä alkuperäiset iskarit maksaa vs tarvikeiskarit.
,,,suosittelen alkuperäisiä !
-
Takaiskareiden vaihto on helppoa ja minulle ei tarvikeliike sachseja suositellut vaan bilisteinit
-
Onhan alkuperäiset +10, itellä Bilteman, halvat oli, ajanu nyt n. 60-70tkm. Ei ongelmia, kaippa joskus tulee. :-[
-
Iskarithan on näistä sen verran helppo irroittaa, että ne ottaisin ehkä ensin irti ja tarkistaisin kunnon, iskaritesterit on täyttä kuraa ja eivät koko kuvaa anna. Iskari irti > Paina pohjaan ja katso kuinka hyvin nousee takaisin.
Voisi kuvitella että pyöränlaakerikin aiheuttaisi tuollaista jos on välystä?
Iskareista jos otat volvon tarran pois niin alla lukee Sachs, ei kannata siniseltä hakea.
-
Iskarithan on näistä sen verran helppo irroittaa, että ne ottaisin ehkä ensin irti ja tarkistaisin kunnon, iskaritesterit on täyttä kuraa ja eivät koko kuvaa anna. Iskari irti > Paina pohjaan ja katso kuinka hyvin nousee takaisin.
Itse ajattelen, että jos sitä paikallaan olevaa iskaria alkaa sieltä irroittelemaan niin kannattaa sitten samoin tien vaan lyödä uudet tilalle. Ei kuitenkaan ole kyseessä mikään järjetön kustannus sijoittaa laadukkaaseen takaiskaripariin.
Voisi kuvitella että pyöränlaakerikin aiheuttaisi tuollaista jos on välystä?
Tämä oli oma juurikin oma ajatus, että olisi ollut laakeri. Vaihdoin laakerin, ei vaikutusta.
Iskareista jos otat volvon tarran pois niin alla lukee Sachs, ei kannata siniseltä hakea.
Mitkä Sachsit ne originaalia vastaavat ovat, niillä taitaa olla kuitenkin useampaa eri mallia vai?
-
Alkuperäistä vastaava vaparissa taitaa olla Sachs Super Touring, ja T5 malleissa Sachs Advantage.
Hintahan ei noissa päätä huimaa tosiaan, eli jos meinaa irroitella niin sama ehkä vaihtaa kokonaan jossei ole tietoa milloin viimeksi vaihdettu.
-
...onko pyörän pultit kiinni? ::)
-
Pyörän pultit on kiinni.
Jotenkin hämärä kyllä tuo tärinä, nyt tuntuu että auto vatkaa enemmänkin eikä pelkästään takaoikealta. No, parin viikon päästähän sitä pitää jo vaihtaa talvikiekot alle, täytyy katsoa josko tulisi jotain eroa oireistoon... Kuluneethan nuo kesäkiekot jo on niin josko ne olisikin sittenkin ne.
-
Oireiston päivittämistä:
Tärinä kovimmillaan heti startin jälkeen kylmänä. Jos maalaisjärjellä ajattelen niin tämä nyt viittaisi tosissaan tuohon iskariin? Että täristää eniten ennen kuin nesteet notkistuu hetken ajon jälkeen?
-
Nyt menee veikkailuksi, mutta entäs vetonivelet? Kokeile onko kummallakaan puolella välystä akselin sivuttaissuunnassa. Eli menet auton alle nosturilla ja nostat ja vedät kädellä ylös ja alas. Voisi aiheuttaa tuollaista.
Myös löysät nivelet ja puslat vois olla syy. Onko ne ehjät?
-
Tässähän ei ole selvinny onko nelikko vai ei. Ja tärinä tulee takapäästä mutkissa ja montuissa.
Koiranluut ja kallistuksen vakaajan puslat jos on loppu aiheuttaa kolinaa.
Tukivarsia voi kokeilla väännellä kangen avulla. Mutta yleensä ne aiheuttaa levottoman käyttäytymisen tienpäällä jos puslat on loppu.
Iskareiden suuntaan minäki kallistusin.
Vanhempien autoon olen muuan vuosi sitten laittanu bilsteinin b4:set ympäriinsä. Jos en mallia muista väärin. Tuli mukavan jämäkkä ajaa, mutta mukavuus pysy.
-
Vajaavetoinen on.
Kai se on vaan mentävä tuolla iskaridiagnoosilla, takapäässä ei ole ylimääräisiä kolinoita eikä levottomuutta havaittavissa. Kurkkaan vielä kerran puslat kun vaihdan talvikiekot alle, mutta ei ainakaan tuota käsijarru-/laakeriremppaa tehtäessa osunut silmään mitään puutteita.
Alanpa siis selailla iskariverkkokauppoja.
Kiitokset kaikille asiantuntevista kommenteista. :)
-
Jos haluaa esim. Sachsit alle laittaa, niin itse tilasin Autodoc:ista, ja hyvin toimi. Ainut vaan että jos tilaa Sachsia ja ei ole varastossa, saattavat lyödä jonkun Metzger Autoteile osan tilalle. Että tilausta tehdessä hyvä ehkä mainita että haluat nimenomaan Sachsin, ja sillä selvä. Halpaa oli ja suht nopeaa tuli.
-
Netistä tilaamallahan saa. Täällä ei edes muutama vuosi sitten myyty sachsilaisia volvoihin. Bilsteinit oli pikkusen kalliimmat.
-
Bilsteineille jäi hintaa 80€/kpl. kun vaihdoin heinäkuussa. On hyvät.