Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Mrop - 01.09.2011, 12:42:38
-
auto: 245 GLE 1989
Missä kaikkialla voisi vika piiletä, kun bensamittari ei toimi.
oon kokeillut käydä läpi liittimiä hioa maita rikki että on kontaktia, mutta ei toimi, ei.
mittari toimi ennen täysin lopettamista paikoittain, eli joka toinen / kolmas käynnistys niin näki bensan tason.
nyt jonkinaikaa polttoaineputkirempan jälkeen ei toimi lainkaan koko mittari.
tankin päälle menee kaks sarjaa johtoja, toisessa kaks piuhaa menee mustaan boksiin (liittimet sisällä)
toinen menee liittimelle josta tankille menevästä läpiviennistä sisään.
mustaan boksiin menevä (harmaa suojamuovi) on ilmeisesti siirtopumpun piuhat ja toinen (musta suojamuovi) on ilmeisesti polttoainetasoanturin piuhat. liki mustan suojakuoren omaavien johtojen liitintä menee runkoon ruskea johto jossa rengasliitin, tämä on siis maa.
liittimessä toinen piippaa maana ja toiseen tulee virrat ON -asennossa 10.10V, tulisiko tämä olla 12-> V ennenkuin anturi toimii, vai riittääköhän tuo 10.10V.
missä muualla vois vika piiletä?
sitten:
mitenkä tripin saa nollattua, trippimittari pyörii, mutta nappula kadoksissa.
miten tarkistan perän öljyt? ei ole ennen takavetoista ollut joten asia on minulle uusi ja siellä vissiin jotain öljyä täytyy pyöriä :D
auto on alkanut kylmällä käymään huonosti, tyhjäkäynti tipahtaa ja automatiikka nostaa kierrokset kattoon. ihankuin joku ois tukossa.
lyhyen noin 30sec kaasuttelun jälkeen kaikki toimii normaalisti.
-
Perässä on kaksi neliökannalla olevaa proppua, ylempi ja alempi. Ylempi on täyttö/tarkistusproppu. Öljynpinnan tulee olla propun alareunan tasolla auton ollessa vaakatasossa ilman kuormaa eli kun sinne lisää tai vaihtaa litkut, niin siinä kohtaa on täynnä, kun alkaa tulvia yli.
Huonoon kylmäkäyntiin nyt ensin nää perusjutut eli ilmansuodatin, bensansuodatin, tulpat, jakajankansi, pyörijä...
-
Perässä on kaksi neliökannalla olevaa proppua, ylempi ja alempi. Ylempi on täyttö/tarkistusproppu. Öljynpinnan tulee olla propun alareunan tasolla auton ollessa vaakatasossa ilman kuormaa eli kun sinne lisää tai vaihtaa litkut, niin siinä kohtaa on täynnä, kun alkaa tulvia yli.
Huonoon kylmäkäyntiin nyt ensin nää perusjutut eli ilmansuodatin, bensansuodatin, tulpat, jakajankansi, pyörijä...
mitäs litkua sinne saa kaataa ?
kelpaako sinne perus hydrauliikkaöljy?
-
kelpaako sinne perus hydrauliikkaöljy?
80w-90 GL4 hypoidiöljy. Hydrauliikkaöljyt EI todellakaan käy tuohon.
-
Trippimittarin nollaus on aika hankala ilman sitä nappia. Yritin sörkkiä mutta ei onnistunut. Mittaria vaihtoon purkuautosta.
Paljonko se polttoainemittarin anturin kahden johdon välinen vastus on? Entä onko sama vastus mittariston päässä vastaavissa johdoissa?
Kylmäkäynnin selvittämiseen pitäisi tietää mikä tekniikka? Veikkaan B200K.
Imuilmavuodot imusarjan molemmista päistä on hyvä paikka tutkia.
-
Kylmäkäynnin selvittämiseen pitäisi tietää mikä tekniikka? Veikkaan B200K.
Imuilmavuodot imusarjan molemmista päistä on hyvä paikka tutkia.
B2x0F
Mutta epäilen silti että imusarjan tiivistevuotaa taikka imm->imusarja välinen haitariputki.
-
Trippimittarin nollaus on aika hankala ilman sitä nappia. Yritin sörkkiä mutta ei onnistunut. Mittaria vaihtoon purkuautosta.
Paljonko se polttoainemittarin anturin kahden johdon välinen vastus on? Entä onko sama vastus mittariston päässä vastaavissa johdoissa?
Kylmäkäynnin selvittämiseen pitäisi tietää mikä tekniikka? Veikkaan B200K.
Imuilmavuodot imusarjan molemmista päistä on hyvä paikka tutkia.
B200F tekniikka, allekirjoituksesta kaikki loput tiedot ruiskubokseista jne jne ulkoa en kaikkia muista.
täytyykö mittari irroittaa vastuksen mittaamiseksi, vai onko tietoa minkäväriset johdot on kyseessä, jos ratin alta tutkis...
jaano varmaan samanväriset mitkä näkyy kontistakin :idiot2:
80w-90 GL4 hypoidiöljy. Hydrauliikkaöljyt EI todellakaan käy tuohon.
hyvä, kiitos.
katoin motonetin listalta mobilin purkin kaikki 5,90€/l ja 1,3-1,6l menee, jos vaikka ostais pari purkkia ja vaihtais öljyt, ei tuosta tiedä koska viimeksi on vaihdettu.
-
täytyykö mittari irroittaa vastuksen mittaamiseksi, vai onko tietoa minkäväriset johdot on kyseessä, jos ratin alta tutkis...
jaano varmaan samanväriset mitkä näkyy kontistakin :idiot2:
Ota vaan mittaristo irti. Molemmin puolin muovipaneelit pois ruuvarilla vääntämällä. Valokatkaisijan ja mittaristonhimmentimen nupit myös, lähtevät vetämällä.
Sitten neljä ruuvia ja on sylissä. Katson vielä sähkökaaviosta sulle oikeat johdot :)
Puolikuun muotoisen liittimen (tunnistat kyllä helposti, 4-5 johtoa) johto numero 1, väriltään ruskea. Mittaa tämän ja rungon välinen vastus.
Mittaristoon tulee vain yksi johto anturilta näköjään ::)
Eli tarkista kontin puolelta sen maadoitus.
-
mittarin takaa puolikuunmuotoinen liitin, ruskea johto:
oli toinen reunasta, eli öö pelkääjänpuolelta toinen oikealta kun mittari on paikoillaan.
2,8-3 ohmia virrat poissa
6-6,3 ohmia virrat päällä
-
Puhuinpa muuten shaissee. GRY = HARMAA. Eli se nro 1 :-[
Tuo minkä mittasit on käsijarrun merkkivalon johto :hello:
Mun moka :-[ :nuhtelu
Aloin miettimään kun ei virtojen päällelaittamisen pitäisi vaikuttaa mitään runkoon anturin kautta menevään johtoon ::)
-
hahaha :D
äkkiäkös mä tuon uusiks ruuvailen auki.
-
nyt jätin mittarin auki jos tulikin mitattua väärä.
eli 317-318 ohmia virrat poissa
375 ohmia virrat päällä ???
-
nyt jätin mittarin auki jos tulikin mitattua väärä.
eli 317-318 ohmia virrat poissa
375 ohmia virrat päällä ???
Laita bensaa ja kato muuttuuko vastus... :P
-
Eli johdon ei pitäisi olla ainakaan poikki. Ei oikein löydy ohm arvoja mitkä niiden pitäisi olla ::)
Putsaa se maadoituspiste tai tee jopa uusi maajohto sinne tankin lähettyville.
Yleensä ei ole 240:n bensamittareissa ollut ongelmia mutta hapettuneita johtoja vaikka opeleihin jakaa :-\
Joku viisaampi saa kyllä selittää tuon ohmi arvon nousun virrat päälle laitettaessa ::)
-
aaivan, se jää kyllä huomiselle, mutta ollaan askel edempänä.
lisäksi mittariston takana, samassa nipussa mistä nämä polttoainetasomittarin piuhat tulevat roikkuu yksi johto ilman määränpäätä, väriltään valkoinen jossa punainen raita ja valkoinen muoviliitin, eli näyttää orkkispiuhalta.
en kuitenkaan hamuilusta huolimatta löytänyt tälle sijoituspaikkaa.
Huikkoster: ok, kiitoksia vaivannäöstä, mä vedän ryöstäjän ja vedän piuhan taka-akulle pitäisi olla paras mahdollinen maakontakti tällöin.
-
Valko-punainen johto menee kierroslukumittarille muistaakseni. Jos sinulla on kello mittaristossa niin siinä syy :)
-
lisäksi mittariston takana, samassa nipussa mistä nämä polttoainetasomittarin piuhat tulevat roikkuu yksi johto ilman määränpäätä, väriltään valkoinen jossa punainen raita ja valkoinen muoviliitin, eli näyttää orkkispiuhalta.
Se on kierroslukumittarin signaalipiuha.
-
nerokasta.
kiitoksia, täytyy metsästellä kiekkamittari kellon tilalle jos kaapelitkin on noin kätevästi valmiina.
kellohan siellä mittaristossa on ja on varmaan ollut kätevä aikoihin jolloin digitaalikello oli varsin hieno keksintö (Douglas Adams)
;D
-
80w-90 GL4 hypoidiöljy. Hydrauliikkaöljyt EI todellakaan käy tuohon.
Ei kun GL5. Hypoidiöljyä ei tosin edes ole GL4 luokituksella. Vielä kun laittaa synteettiset 75W-90 GL5 öljyt niin on notkeampaa pakkasella kuin mineraalipohjainen 80W-90.
-
310ohmia ennen tankkausta virrat päällä
360 ohmia tankkauksen (13,03l 20€) jälkeen
noin 80km ajoa ja 460ohmia oli lukema...
:o
mittari nousee ihan ala asennosta eli joku 5mm asteikon alta, ihan punaisen alareunaan, muttei ylemmäs.
-
Ei oikein loogisesti pelitä. Edelleen olen sen maajohdon kannalla jos et oo sille mitään tehny ::)
-
palatakseni aiheeseen...
nyt kolmannen vai neljännen kerran auki mittaristo ja jälleen kerran tapellaan sen pirun anturin kanssa.
tahtoisi nähdä onko pensaa vai ei :)
noh.
http://dl.dropbox.com/u/65467681/2012-04-27%2022.03.50.jpg
tuossa on kuva.
siinä on 5 piuhaa, takaluukusta.
piuhat lyhyesti:
edestä tulee:
Valkoinen Vihreällä raidalla = VaVi
Musta =VaViMust (koska tulee liittimeen VaVi:n vieressä)
Harmaa = Harm
Keltainen Punaisella raidalla joka muuttuu mustaksi johdoksi liittimen jälkeen.
ruskea joka tulee anturilta joka menee maihin.
arvoja tulee seuraavanlaisesti:
virrat päällä:
valkovihreä ja maan välillä 0.19V 0ohm
vavimustan ja maan välillä 0V 17,5ohm
harmaan ja maan välillä 8,64V 0ohm
keltpun.mustan ja maan välillä 0V 10,5ohm
ruskea nyt on maadotus.
virrat pois päältä:
vavimustan ja maan välillä 0,06ohm
keltpun.mustan ja maan välillä 1,3ohm
muut ei arvoja.
eli harmaa johto joka pitäisi tulla mittariston takaa "se" johto josta mitataan ohmeja maan välillä antaa 9V jännitettä virrat ollessa päällä...
mittasin vielä puolenkuun muotoisen liittimen arvot:
4 johtoa:
musta maa?
valk/harmaalla raidalla
ruskea (käsijarrun merkkivalon johto)
harmaa (polttoainetaso johto)
virrat päällä valk/harmaa antaa 10,84V ruskea antaa 0.46V musta maa antaa 77ohm.
virrat pois musta antaa 7ohm ja valk/harmaa 50ohm.
joku ilmeisesti on nyt pielessä, mutta mikä.
maadotus ilmeisesti pelaa, kun kummallisia satoja ohmeja ei tuu enään mittarin taakse.
osaisko joku vielä sadannen tuhannen kerran neuvoa mikä johto on mikäkin ja mitä sieltä pitäisi tulla arvoja jotta voin päätellä onko vika mittaristossa, mittariston ja takaluukun anturin välillä vai anturissa.
kiitos etukäteen! :hello:
-
Täällä tapellaan saman asian kanssa. Auto vain on sedan mallinen -87. Viime maanantaihin saakka mittari vielä toimi moitteettomasti mutta ei enää.
Minulla vähän erinäköiset johdot:(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/anturinjohdot.jpg)
Eli tuosta liittimestä eteenpäin ei lähde kuin yksi johto joka menee polttoaine-anturille.
Nyt kaivataan tietäjien apua että saadaan mittari toimimaan.
-
No niin. Eilen puhdistin siis nuo kuvassa näkyvät johtojen liitokset takapaksista ja vika ei korjaantunut sillä.
Tänään hyökkäsin sitten mittariston kimppuun ja kahden tunnin työn tuloksena tuli toimiva mittaristo.
Ensiksi puhdistin polttoaine/lämpömittarin jännitteen tasaajan pinnit hiomapaperilla ja CRC:llä.
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/jnnitteentasaaja.jpg)
Sitten irrotin itse mittariston jonka sivulta löytyi kaksi melko ryytyneen näköistä kondensaattoria:
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/vanhatelkot.jpg)
Juotin uudet tilalle. Arvoiltaan 220uf/16v ja 47uf/16v:
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/uudetelkot.jpg)
Kävin kolvilla muutenkin läpi kaikki juotokset johon pääsi helposti käsiksi enempää purkamatta. Samaten puhdistin kaikki liittimien kontaktipinnat CRCllä kostutetulla vanupuikolla.
Myös nopeusmittaria ajoittain vaivannut pomppiminen tai tietyn nopeuden jumittaminen tuntuu nyt korjaantuneen.
-
jaahas, tämä on hyvä tietää.
onko nuo konkat juuri tuon kokoisia vai veditkö arviolta ?
ittellä saattaa olla vaikka mikä kolvaus irti johtuen äänenpaineesta.
täytynee ottaa samanmoiseen käsittelyyn, pinnat putsasin mut kolvauksia en ole tarkastanut.
-
löysin vähän piuhojen värien selityksiä:
yellow/red tulee sulakkeelta #4
se menee pääpumpulle, muuttuu keltaisenväriseksi. maana musta johto.
sama menee tankissa olevaan pumppuun, muuttuu mustaksi. maana ruskea johto.
tankista tuleva harmaa johto joka menee mustaan liittimeen josta se jatkaa harmaana.
tämä johto on ilmeisesti se tasoanturin johto joka menee puolenkuun muotoiseen liittimeen (reunimmainen) mittariston takana.
vähän mietityttää nuo pari yksittäistä piuhaa mittariston takana.
vaaleanpunainen laattaapikolootin ja keltainen punasella raidalla.
pinkkiin tulee 0.2V jännite kun kytkee virrat...
jos jompikumpi niistä pitäisi olla maa ja on poikki tai jotain.
omasta mittarista konkat oli uusia / uusittuja joten kolvasin kaikki kolvit uusiksi ja putsasin taso-anturin ja lämpötila-anturin jalakset.
niissäkun on pienet messinkiset rinkulat, niin jos hapettuma on osunut oikeaan paikkaan ja ei ota kontaktia.
-
Mulla ei siihen mittariin mennyt muita piuhoja kuin nuo kuvassa näkyvät + nopeusmittarin liitin.
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/04052012267.jpg)
-
jep jep.
otin sen vaaleanpunaisen piuhan irti eikä tuntunut vaikuttavan mihinkään.
senverran huomasin että ton kolvauksen jälkeen mittari "yrittää" eli viisari nousee muutaman millin, reilusti alle asteikosta juuri asteikon alle.
(http://sata.pp.fi/Mrop/245volle/projektikuvat/10/04012012220%20%28Custom%29.jpg)
eli tämä
-
Just tuossa kahtelin omasta 240 B200f:stä (sedani) että mikä kiikastaa kun ei näytä pensan määrää. Harmaa johto joka sukeltaa pensa tankille on se anturin johto. Jos lyöt keulasta tulevan johdon maihin, mittari näyttää yli asteikon. näin siis ilmeisesti jos kaikki keulalla pelaa. Mulla ei nosta viisaria, eli joku potentiometri tankissa on sökö, tai johto on rikki. Autohan ei toimni kunnolla jos laitan siirtopumpun johdot kiinni, ei hyvä tämä :/
-
Onko kellään muulla ollut sellaista ongelmaa, että polttoainemittari toimii virrat päällä, mutta ei auton ollessa käynnissä?