Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: polar - 01.09.2011, 15:04:07

Otsikko: Vapari E85
Kirjoitti: polar - 01.09.2011, 15:04:07
Onko kenelläkään kokemusta, tietoa tai valistunutta arvausta millasia puristuksia pystyisi käyttään 8v kannella jos polttoaineena E85? 14-16:1? Ja mikäs se AFR pitäis olla? Riippuen tietenkin ennakoista+monesta muusta tekijästä, mutta suuntaa antavaa?
Otsikko: Vs: Vapari E85
Kirjoitti: Juzi - 01.09.2011, 15:34:31
Mulla on just rakenteilla tollanen mylly talviautoon..
Enpä vaan ole tarkkaa puristussuhdetta laskenut, mutta vakio on 10.3:1 ja otan kannesta 1.5mm pois.
Kiinnostaa myös kaikki aiheeseen liittyvä info.
Otsikko: Vs: Vapari E85
Kirjoitti: The_OttoB - 01.09.2011, 19:44:16
puristuksia paljon, ja kannattaa vielä laskeskella dynaamisia puristussuhteita jos tulee kireämpää nokkaa. Googlettelee dynamic compression ratio calculator, pitäisi löytyä.
Otsikko: Vs: Vapari E85
Kirjoitti: Haxu.R - 01.09.2011, 20:07:28
Mul olis kans mielenkiintoo tehdä Etanoli vapari tuosta B234 motista driftingiin ainakin jos tehoja tulis lisää bensaan verrattuna, mutta AKK:n mukaan tulo lajiin pakottaa käyttämään pumppupensaa... se siitä ympäristön suojelusta... :) Etanolia saa käyttää vaan voiton juhlissa ja silloinki maltillisesti ;D

Mielenkiintoinen aihe 8)
Otsikko: Vs: Vapari E85
Kirjoitti: moikki - 01.09.2011, 21:07:42
Kaverille tehtiin korkeapuristeinen b30 kireemmällä nokalla ja hyvin hyrskyttää etanolilla  :)
Otsikko: Vs: Vapari E85
Kirjoitti: olli - 01.09.2011, 21:15:52
Mulla on just rakenteilla tollanen mylly talviautoon..
Enpä vaan ole tarkkaa puristussuhdetta laskenut, mutta vakio on 10.3:1 ja otan kannesta 1.5mm pois.
Kiinnostaa myös kaikki aiheeseen liittyvä info.

Eikös tuota E85:ttä ole haukuttu juuri huonosta käynnistyvyydestä ja talviominaisuuksista?

Ei kai se siihen kaadu, mutta saattaa vaikuttaa jonnin verran.
Otsikko: Vs: Vapari E85
Kirjoitti: Juzi - 01.09.2011, 21:28:52
Eikös tuota E85:ttä ole haukuttu juuri huonosta käynnistyvyydestä ja talviominaisuuksista?
Onhan sitä.. Sillä en liikaa puristuksia laitakkaan tohon mottiin, niin 98 käyttö olis viellä vaihtoehtona.
Toivotaan et säädettävästä ecustakin olis apua tohon talvella käyntii lähtöön.
Otsikko: Vs: Vapari E85
Kirjoitti: olli - 01.09.2011, 22:25:55
Onhan sitä.. Sillä en liikaa puristuksia laitakkaan tohon mottiin, niin 98 käyttö olis viellä vaihtoehtona.
Toivotaan et säädettävästä ecustakin olis apua tohon talvella käyntii lähtöön.

Varmasti on. Riittävästi kylmäkäynnistysrikastusta, niin ei ainakaan tuotteen saannista ole pulaa.

Välillähän voi kaataa jotain lisäaineita myös tankkiin jos tuntuu keräävän kosteutta aineen sekaan.
Otsikko: Vs: Vapari E85
Kirjoitti: sjs - 01.09.2011, 23:53:00
Eikös tuota E85:ttä ole haukuttu juuri huonosta käynnistyvyydestä ja talviominaisuuksista?
Hyvin starttas 340 vielä -10ºc pakkasilla ilman lohkaria E85 tankissa.

Kylmästarttia oli jossain tehdas VW polossa helpotettu laittamalla bensatukkiin hehkutulppa jolla saatiin polttoainene lämpö plussan puolelle starttauksessa. Laittaa sen hehkun bensapumpun kanssa samaan ohjaukseen ni tulppa kuumentaa bensaa vaan kun pumppu käy, ettei tuu räjähdyksiä. Sillonhan tulppa lämmittää samalla tankissakin olevaa bensaa. Ja vaikka ruiskulta ohjaus että lämmittää vaan imusarja/moottorilämmön ollessa alle 20ºc, ni ei turhaan lämpimällä koneella kuumenna etanoleja.

Lambda0,85 ajan mun moottoreita täyskaasulla, eli E85 8,25AFR.

Mun koneet on 10:1 puristuksella, toinen ahdettu ja toinen tällähetkellä ei vielä muuta kun kokeiluasteella.