Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: jannev - 15.09.2017, 19:51:27
-
240-kartanon perä heijaa pienissä nopeuksissa alla 40 km/h, liikkeelle lähdettäessä.
Ihan kuin takarengas / renkaat olisivat aivan vinossa. Ei lonksumista eikä kolinaa vaan sellainen huojuva, matalataajuuksinen sivuttais ja/tai ylös heijaus. Heijaus on suurinta noin 30-40km/h vauhdissa mutta tuntuu myös pienemmillä nopuksilla. Suuremmilla nopeuksilla ei tunnu mitään. Ratti ei täristä.
Voiko ikäloput renkaat ( ja vanteet jotka tasapainotettu joskus vuosia sitten) aiheuttaa tällaisen heijaamisen? Vaihteisto? Perä?
Takaosa tunkilla ylös ja renkaita voi pyöräyttää , ei laahausta ja silmämääräisesti pyörivät suorassa. Renkaat näyttävät pyöreiltä. Jarrulevyt uusittu muutamia vuosia sitten. Vaihdelaatikko ja kytkin vaihdettu juuri (kardaanin asento merkattu ja kasattu merkkien mukaan).
-
Taka-akseliston puslat ovat luultavasti tiensä päässä.
-
Puslat mullakin menossa vaihtoon... huomaa liikkeelle lähtiessä... ja kun ajaa hiekkatiellä vähän reippaammin pienen mäennyppylän yli niin auto haluaa vähän ohjata itse... isommalla nopeudella asfaltilla ei ole ongelmaa... Luulen että ne puslat on vuosimallia -92.
-
juurinäin.isot helat kaput ja elää omaa elämäänsä ;)
-
Löytyyko puslatyökalua / tai viritystä millä akselissa olevan taka puslan saa irti?
Tämän foorumin ja netin mukaan hikeäkin on irrotuksessa vuodatettu.
Vai suositteletteko suoraan korjaamolle viemistä? Säästäisi ainakin tuota hikeä.
-
Mikäli ton puslan ulkokuori on ehjä niin laittaisin polyuretaani-puslat noihin. On toki hinnakkaampi, mutta jeesus että on paljon helpompi/nopeempi asentaa, etenkin jos akseli paikallaan autossa. Vähän jopa saattaa parantaa ajo-ominaisuuksia.
Noihin kun myydään PU-puslaa jossa vanhasta puslasta jätetään ulkokooli paikalleen ja vanha kumiosa korvataan uudella.
-
Elikkä vanhan puslan kumiosa kalvetaan / jyrsitään pois ja uretaanipusla tilalle?
Onko PU-puslissa eroja? Powerflex näyttää kustantavan 77€ ja näitä ilmeisesti tarvitaan 2 settiä?
esim. http://www.tuningstudio.fi/PFR88_211/ekauppa/pQM01_38743/
Talvinen käyttö vähän mietityttää kun PU puslat netin mukaan kutistuvat ja kolisevat talvella.
Täällä napapiirillä on usein pakkasta, erityisesti talvisin. ;D
-
No tuo kylmä/lämpö-laajeneminen on noitten huono puoli. Olikohan nimim. Lankku kun joskua oli mittaillut pakkasessa noitten välyksiä ???
Mutta noita ei tarvii kuin yhden setin (myyvät käytännössä aina samanlaiset puslat autoon koko settinä).
Itellä ihan OK kokemukset Powerflexin ja Superpron puslista (allekirjotuksen 242:ssa kaikki puslat jompaa kumpaa), mutta tohon Suomen Tuningstudioon suhtautuisin varauksella.
Elleivät ole vuodessa tehneet huikeaa parannusta toimintaansa niin en osta enää sieltä yhtään mitään.
-
Elikkä vanhan puslan kumiosa kalvetaan / jyrsitään pois ja uretaanipusla tilalle?
Töhöllä kun lämmittää ulkopuolelta puslaa niin kumi irtoaa helposti. Mutta savu ja käry on tietenkin karmea :D näin olen itse toiminut.