Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: armas - 18.09.2017, 19:58:00
-
Osaako joku viisaampi antaa hyvää arvausta mikä voisi olla autolla hätä. Puhua se ei osaa, eikä mitään vikakoodejakaan jättänyt. Tapahtunut kaksi kertaa muutaman päivän sisässä. Ohessa kuvausta tapahtumasta:
100kmh rajoituksen loputtua ja vaihduttua 80kmh rajoitukseen otin vakionopeuden pois päältä ja annoin vauhdin hiljentyä itsekseen 80kmh saakka. Sen jälkeen vakionopeus jälleen päälle, mutta vauhti jatkoi hiljenemistään. Mittaristossa ei mitään normaalista poikkeavaa. Kaasu ei tottele. Vauhti hiljenee ja auto jarruttaa itseään pikkuhiljaa moottorijarrun avustuksella. Vaihteet pykähtelee pienemmälle ja vauhti hiljenee ja ohjaan tien sivuun. Vauhti nollaan ja kierrokset myös. Sen jälkeen syttyy kaikki varoitusvalot miten normaalistikin, kun autoon laittaa virrat päälle. Vaihde P-asentoon ja Start nappulan painallus. Moottori pyörittää normaalisti pari sekuntia, mutta auto ei käynnisty. Sen jälkeen uusi yritys ja auto lähtee normaalisti käyntiin. Matka on sen jälkeen jatkunut n. 300km ja useita startteja. Mitään normaalista poikkeavaa ääntä jne. en ole havainnut. Halvalla kiinasta tilatulla OBD lukijalla ei löydy mitään virhekoodeja. Pystyvätköhän merkkihuollossa lukemaan auton aivoja hieman syvemmälle, vai meneekö sielläkin arvauksien puolelle? Pari päivää aiemmin auto sammui vaimon ajamana hiljaisessa vauhdissa, kun risteyksen jälkeen olisi pitänyt painaa kaasua.
Auto Volvo V70, D3 autom. 165tkm ajettu.
-
Kyllä autosta pystyy kaivamaan enemmän tietoa kunnon testerillä. Eihän se kiinan obd-lukija kuitenkaan ollut kiinni autossa näiden ongelmien aikana? Se nimittäin saattaa kaataa väylän ja tehdä tuollaisen tempun.
-
Ei ollut OBD lukija paikalla. 45€ maksaa pelkkä vikakoodien luku Oulun Wetterillä. Osaako joku suositella Oulun seudulla hyvää korjaamoa? Kohtuuhintainen ja asiantunteva mielellään.
-
Toisaalta jos pitää obd-lukijaa paikallaan ajaessa ja pyörittää esim. Torqueta puhelimessa antamassa livedataa niin näkisi mitä tapahtuu jos/kun auto sammuu?
-
Ei ollut OBD lukija paikalla. 45€ maksaa pelkkä vikakoodien luku Oulun Wetterillä. Osaako joku suositella Oulun seudulla hyvää korjaamoa? Kohtuuhintainen ja asiantunteva mielellään.
Kuinka halvalla se autosi pitää tutkia? Jos 45€ maksamalla saa merkkiliikkeessä mahdollisesti oikean tiedon on se pikkuraha verrattuna pikkupajojen tunarointeihin?
-
Omassa laukesi aikanaan polttoaineen siirtopumppu saman tapaisin oirein, toki oli kerrasta poikki, ei oireillut yhtään etukäteen.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=67529.msg1060962417#msg1060962417 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=67529.msg1060962417#msg1060962417)
-
Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Polttoaineen siirtopumppuvialta oireet vaikuttavat. Minulle testeristä löytyi vikailmoitus: "Alentunut pa-paine".
-
Kiitos neuvoista. Täytyy käyttää jossain välissä Volvon huollossa. Toivotaan, että ammattilaisten laitteet kertoo viasta paremmin.
-
Päivitystä tilanteeseen. Eli polttoaineen siirtopumppu oli autosta mennyt rikki.
Mutta nyt jälleen vkl aikana tuli ongelma päälle. Tällä kertaa auto ei startannut ja täytyi viedä hinurilla huoltoon. Huollossa oli koodeja testerillä löytynyt ja niiden tyhjentämisen jälkeen oli lähtenyt käyntiin? Suosittelivat, että uusi ohjelmisto kannattaa päivittää. Oli jotain ohjelmiston versiota valittanut. Lisäksi jotain algoritmi ongelmaa. Ei kuulosta hyvältä. Mikähän siellä taustalla voi olla ongelmana? Nyt siis ei sammunut auto enää vauhdissa, vaan ongelma oli, ettei auto startannut.