Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: vainols - 19.09.2017, 16:19:41
-
Elikkäs otsikon mukainen kulkine nykii/puutuu täyskaasulla kiihdyttäessä 3500-5000 kierrosalueella 5000 jälkeen vetää kirkkaasti vaihteenvaihtoon asti. Tulpat ja ilmansuodatrimen vaihdoin uusiin ja ahtoputket ja letkut ehjät. Testerillä seurattuna ahtopaineet pysyy tasaisesti 0.5 bar koko ajan, ilmamassa reagoi myös herkästi ja arvot kohdillaan. Nykiminen alkoi aivan yhtäkkiä kiihdyttäessä. Puolikaasulla jos ajaa niin toimii normaalisti. Tehot tuntuvat olevan tallessa alakierroksillakin. Ei huohota eikä syö normaalia enempää öljyäkään joten koneen luulisi olevan kunnossa. Ajettu 338tkm. Vikakoodeja ei ole. Kaasuläppä putsattu eikä tämäkään vaikuttanut.
Kenelläkään muulla ollut vastaavaa?
-
Päivitystä tähän sen verran että molemmat vvt-pyörät meni vaihtoon kun alkoivat vuotamaan öljyä jakopäähän ja välystä oli jo akselinmyötäisesti reilusti. Näillä ei kuitenkaan minkäänmoista helpotusta nykimiseen eli vieläkin nykii ja puutuilee 3000-5500 kierroksilla. Pystyykö sytytyspuolia mittaamaan/toteamaan että olisivat viallisia? Vikakoodeja ei tosiaan ole minkäänlaisia.
-
Bensanpaine tyhjäkäynnillä ja ajossa? Mitä se ilmamassa näytti täyskaasu kiihdytyksessä? Eikö ahtopaine muutu tuosta 0.5 stä missään tilanteessa vai ymmärsinkö väärin?
-
Bensanpainetta ei oo tullut mitattua, ilmamassan signaali täytyy vielä varmistaa, en aivan varmaksi muista mutta kuitenkin ilmassa näytti suunnileen samoja mitä ahtopaine on. Ahtopaine käy piikkinä 0.6bar mutta laskee sinne 0.45-0.5 kieppeille vaikka nykii/puutuu. Välillä kuulostaa tyhjäkäynti putkenpäästän epätasaiselta mutta tämäkään ei ilmene aina. Tämähän on tosiaan se ns. matalapaineturbo versio.
-
Minulla ollut nyt jo muutaman kuukauden vastaavat ongelmat. Varovasti voi ajella vaikka motari nopeuksia, mutta kun runttaa vähänkin edemmän alkaa nykimään terävästi. Vikakoodeja antoi ahtopainesäädin ja pakonolan ajoitus. Vaihdoin pakonokan anturin ja ahtopaine säätöventtiilin. Meni huonommaksi, vaihdoin alkuperäisen nokka-anturin takaisin ja nyt nykii niinkuin ennenkin. Seuraavaksi vaihtoon meni n.60 000 ajetut tulpat, ei apuja. Tänään käytetty merkkiliikkeessä ja torstaina vaihtoon menee nokan ajoitus solenoidi. Vikakoodia ei tullut muuta kuin nokan ajoitus. Huoltomies kyllä epäili kovasti tarvike tulppia, ne menee vaihtoon seuraavaksi.
-
Kenelläkään muulla ollut vastaavaa?
Veikkaisin jomman kumman nokan VVT:n säätösolenoidia. Niitä menee silloin tällöin. Testerin livedatalla pystyy katsomaan muuttuuko nokkien ajoitus tarpeeksi tai ollenkaan.
Juuri oli vastaavilla oireilla, mutta ilmeni vasta kun kone oli tarpeeksi kuuma. Solenoidi meni täysin jumiin, alkoi toimimaan jäähdyttyään kunnolla. Toisella osalla korjaantui. Yhdessä taas oli niin oikosulussa, että sulake paloi heti.
-
Testerillä seurailin nokkien säätöä niin säätöväliä oli 20 asteen kieppeillä maksimissaan, pitääpäs tässä käyttää varmuudeksi vielä solenoidit irti ja putsailla josko silläkään olisi apua ja seurailla vielä nykiessä tuota säätöjä että paljonko ne liikkuu.
Löytääköhän noille mitään heittelyväliä paljonko niiden kuuluisi säätyä?
-
Ahtojen pitäisi olla 0,75, jos kaikki kunnossa. Ahtopaineen säädin voi aiheuttaa puutumista ja sytytyspuola nykimistä.
-
Joo, ei tuo testerillä seurattuna kun piikkaa sen 0,6 jonka jälkeen tippuu 0,5bar. Tällähetkellä oire tuntuu eniten pätkimiseltä eli ihankuin ei sytyttäisi kunnolla. Pitää nuo puolat pistää syyniin seuraavaksi.
-
Jos puola tän näköinen niin vaihtoon.itsellä oli kaksi tän näköistä puolaa t5 koneessa ja oireena kylmällä koneella pyöri tyhjäkäyntiä noin 3sek neljällä pytyllä sit normaalisti,motari vauhdissa alko ravistamaan kunnolla kun löi kaasun pohjaan ja huomas että vetoja on pois
(https://thumb.ibb.co/gFiwJw/received_1816551411695496.jpg) (https://ibb.co/gFiwJw)
upload image (https://fi.imgbb.com/)
Tulpat ehdottomasti volvon orkkikset.
-
Oma vastaavalla koneella ja automaatilla nykii voimakkaasti kun lähtee kiihdyttämään esim. 80 vauhdista muunnin lukittuna. Myöskin risteyksestä kun lähtee reippaammin kiihdyttämään, niin meno on sellaista nyhtävää hetken aikaa, mutta sitten lähtee menemään. Jostain luin, että automaatti jotenkin saa tuntumaan nuo sytytyskatkokset voimakkaina nykäisyinä, mitä itse aluksi luulin laatikosta johtuvan. Omassa nuo oireet tulee esiin lämpimällä moottorilla, kylmällä en ole huomannut nykimistä.
-
Jos puola tän näköinen niin vaihtoon.itsellä oli kaksi tän näköistä puolaa t5 koneessa ja oireena kylmällä koneella pyöri tyhjäkäyntiä noin 3sek neljällä pytyllä sit normaalisti,motari vauhdissa alko ravistamaan kunnolla kun löi kaasun pohjaan ja huomas että vetoja on pois
Tulpat ehdottomasti volvon orkkikset.
Joo pitääpäs nuo puolat tarkistella, tulpat on volvon original. Tyhjää käy ihan nätisti yleensä, joskus kuulostaa vähän pätkivän niin sillä itsekkin tuohon puolavian puoleen kääntymässä.
Oma vastaavalla koneella ja automaatilla nykii voimakkaasti kun lähtee kiihdyttämään esim. 80 vauhdista muunnin lukittuna. Myöskin risteyksestä kun lähtee reippaammin kiihdyttämään, niin meno on sellaista nyhtävää hetken aikaa, mutta sitten lähtee menemään. Jostain luin, että automaatti jotenkin saa tuntumaan nuo sytytyskatkokset voimakkaina nykäisyinä, mitä itse aluksi luulin laatikosta johtuvan. Omassa nuo oireet tulee esiin lämpimällä moottorilla, kylmällä en ole huomannut nykimistä.
Joo, ite en oo kylmää konetta pahemmin viittiny kenkiä että sais vian ilmenemään :D mutta lämpöisellä moottorilla tosiaan nykii yli puolellakaasulla kiihdyttäessä.
-
Oireet vaikuttaa niin vastaavilla kuin mulla oli V70 2,4 T:ssä.
Noita kaikkia tutkittiin / vaihdettiin mitä yllään ja paljon muita epäilyjä.
Niistä ei mikään tuonut ratkaisua.
Lopulta syy oli niin yksinkertainen kuin polttoaine suodatin joka oli alkuperäinen noin 15 v. Ja 270 tkm ajetussa autossa. Niin ruosteessa ja tukossa että polttoaine ei päässyt kunnolla läpi.
Halpa osa. Jos ei oo tuota tullu tsekattua niin kannattaisi varmaan huomioida tämäkin mahdollisuus.
-
Tänään oli merkkiliikkeessä lääkärissä. Nokan säätösolenoidi tuli uusi 140 eur. ei apuja nykimiseen.
Ilmamäärämittarin johdon kun otti irti niin alkoi pelaamaan paremmin. Hyllyssä ei ollut uusia, mutta minulla oli kotona vanha käytetty. Laitoin sen kiinni ja nyt pelaa paremmin kuin pitkään aikaan. Ei ole antanut IMM vikakoodia kertaakaan, eikä kuulemma aina annakkaan. 349 eur. makso. Solenoidin lisäksi päivitin vaihdelaatikon ohjelman uusimpaan ja kulmavaihteeseen meni taas desi öljyä. Viimeksi tarkistettu parivuotta sitten. Tiistaina uudestaan korjaamolle, turbon paluuputki on alkanut vuotamaan.
-
Päivitystä senverran että puolat käytin irti ja tarkistelin ne niin kaikki tulpan päästä ylös asti halki :facepalm: Uudet lähti tilaukseen ja katsotaan että parantuuko ongelmat sillä.
-
Päivitystä senverran että puolat käytin irti ja tarkistelin ne niin kaikki tulpan päästä ylös asti halki :facepalm: Uudet lähti tilaukseen ja katsotaan että parantuuko ongelmat sillä.
Mun täytyis tehdä sama, kun viime huollossa vaihdettiin tulpat ja sen jälkeen alkoi pieni nykiminen. >:( Mistä tilasit puolat ja mihin hintaan?
-
Ebayn kautta tilasin, 200e posteineen Boschin puolat.
Tossa linkki puoliin, näyttää vaan nyt olevan loppu varastosta
http://www.ebay.co.uk/itm/5X-BOSCH-IGNITION-COIL-VOLVO-XC-70-CROSS-COUNTRY-2-4-2-5-XC-90-1-02-12-2-5-T6-/371974697880?fits=Car+Make%3AVolvo&hash=item569b6b7398:g:npYAAOSwm9tZxIND
-
Päivitystä senverran että puolat käytin irti ja tarkistelin ne niin kaikki tulpan päästä ylös asti halki :facepalm: Uudet lähti tilaukseen ja katsotaan että parantuuko ongelmat sillä.
Aivan varmasti paranee uusilla puolilla.mulla vaikutti pelkästään 2puolaa sen verta että tyhjäkäyntiä ei kunnollla pyörinyt ja vedot ihan kateissa+kulutus reilu 2litraa enemmän kaupungissa.
-
Joo luulishan tuota että paranee, tässä ei vielä onneksi oo tyhjäkäyntiongelmia pahemmin mutta kaikkia muuta senki eestä :D
-
Mulla noiden käyntiongelmien (jotka siis lopulta johtuivat umpiruosteisen alkuperäisen polttoaine suodattimen tukkeutumisesta) yhteydessä tuli vikakoodi joka viittasi ykkössylinteriin. Vikaa kun etsin niin siinä tuli tarkastettua ko. puola. Vaihdoin sen viitossylinterin puolan kanssa päittäin ja vikakoodi ei siirtynyt vitoseen puolan vaihdon mukana. Ei tarvinnut varalta ostaa puolaa tai useampaa. Taisi olla Sinisellä liki jossain 80 euron huipakoilla jos oikein muistan. Kaikki tulpat tuli kuitenkin varuiksi vaihdettua mutta eihän niissä mitään vikaa ollut.
-
Puolat tuli ja asentelin ne paikoilleen, käyntiongelmat loisti poissaolollaan mutta kiihdytyksessä jäi tuntumaan pieni nypytys joten putsasin maffin ja ahtopaineensäätimen. Näiden jälkeen minkäänmoisia oireita ei enää ole 8)