Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JiiTee - 22.09.2017, 09:33:11
-
Mistähän vois alkaa etsiin syytä moiseen puoltamiseen.
Nelipyörä suuntaus tehty, ensin rengasliikkeessä, ja sen jälkeen kahdesti säädetty/ tarkastettu merkkiliikkeessä joten kulmat pitäis olla kohdillaan. Mistään ei löytäneet välyksiä, mutta auto puoltaa edelleen voimakkaasti oikealle.
Nii ja autohan on V70 -12 mallia.
-
Kannattaa itse tarkistaa pyörän suuntaukset esim. pitkällä vatupassilla siten että passin reuna ottaa vanteeseen kiinni, ei renkaaseen, vaikka mutterit teipillä kiinni passin reunaan. Etupyörät pitäis olla suoraan korin suuntaisesti ja takapyörät pienellä aurauksella.
Menetelmä on parempi kuin huonosti tehty 4 pyörä suuntaus. Jos kaikki ok niin alapallo, tukivarsi jne. välystä metsästämään.
-
Kyllä itselläkin vetää ojaa kohti (V70 -09), jos tie on kalteva ja erityisesti silloin, kun ajaa tien urien oikeassa reunassa. Itse ajatellut tuon olevan auton ominaisuuksien ja ei-pyöreäolkaisten kuluneiden kesärenkaiden summa (Hakka Green). Kulmat tarkastettu. Kitkarenkailla (Nokia Hakka) menee suoraan kuin juna.
-
Jos uudella asfaltillakin puoltaa oikealle, jossakin on huollettava/vaihdettava osa. Jos ei puolla vasta vedetyllä suoralla asfaltilla, sitten kyse on renkaiden leveydestä ja urista. Mitä leveämmät renkaat sen hanakammin ne nykii uria myöten. 205 -> 235 leveysprofiilien välillä shokeeraava muutos.
-
Mulla on V60:ssä sama ominaisuus, ainakin oikea etuiskarin yläpää on pettänyt. 235/35 rengas vielä vahvistaa pienestäkin väljästä tulevaa vetelyn tunnetta. Ehjä auto kunnossa olevilla pyörän kulmilla ei varmasti vedä suoralla asvaltilla yhtään mihinkään.
-
Vielä kertaalleen säädettiin kulmia, ja takapäätä vähä muutettiin.
Vähensi jonkuverran puoltamista, mut ei kokonaan. Epäili että caster kulmasta vois johtua, kun on lähelä nollaa.
Pitää vielä kokeilla kitkarenkailla onko vaikutusta, johtusko tuo renkaista.
Renkaat on kokoa 225/50-17", ja talvirenkaat tulee samaa kokoa.
-
Koita ajaa vasenta kaistaa, vetääkö vasemmalle??
-
Koita ajaa vasenta kaistaa, vetääkö vasemmalle??
Pystyykö p3 alustoisissa säätämään caster kulmaa? Itse en mitään ymmärrä, mutta kyllä auton pitää suoraan mennä.
Vasemmalla kaistalla ajo vetää pysäkeille juttelemaan sinipukuisten kanssa ;)
-
Ei pysty. Apurunkoa liikuttamalla saatiin jonku verran muutettua.
-
Kitkat nyt alla eikä pahemmin puolla enää. Vasemman etukesärenkaan oikea reuna oli kulunut melkein kudoksille. Muuten 3mm pintaa. Onkohan kyse nyt tien kaltevuuksista vaiko jostain muusta? Mites muilla?
-
Kitkat nyt alla eikä pahemmin puolla enää. Vasemman etukesärenkaan oikea reuna oli kulunut melkein kudoksille. Muuten 3mm pintaa. Onkohan kyse nyt tien kaltevuuksista vaiko jostain muusta? Mites muilla?
Tuo V70 ilmeisesti on kanssa melko tarkka renkaista? Kaverilla kans oli 2-3mm pinnalla olevat renkaat ja kyllähän se puolti huomattavasti, renkaita myös eri kulmiin kokeiltiin. Uusilla renkailla vika lähti kokonaan pois. Pyöränkulmat yms oli tietysti ensin kokeiltu laittaa, eikä niillä ollut niin merkitystä. Jos renkaiden vaihdossa menee erikokoiset samalle akselille, niin tulisiko tuo siitä? Talvirenkailla oli kans heti ettei mitään ongelmaa silloin ollut. V70 -12 malli, ja tässä myös oikealle puolti.
-
Kitkat nyt alla eikä pahemmin puolla enää. Vasemman etukesärenkaan oikea reuna oli kulunut melkein kudoksille. Muuten 3mm pintaa. Onkohan kyse nyt tien kaltevuuksista vaiko jostain muusta? Mites muilla?
Itsellä edelleen tuo antautunut iskarin yläpää oikealla. Oli syönyt myös ko. nurkan kumin ulkoreunaa, eli koko tolppa pääsee elämään ja kulmat vaihtelevat miten sattuu jonka huomaa käytöksessäkin. Kesärenkailla eläminen oli terävämpää, nyt kitkoilla ei läheskään niin selvää. Uudet yläpäät on hommattuna joten yritän päästä pajalle ja kulmien säätöön lähiaikoina.
-
Itsellä edelleen tuo antautunut iskarin yläpää oikealla. Oli syönyt myös ko. nurkan kumin ulkoreunaa, eli koko tolppa pääsee elämään ja kulmat vaihtelevat miten sattuu jonka huomaa käytöksessäkin. Kesärenkailla eläminen oli terävämpää, nyt kitkoilla ei läheskään niin selvää. Uudet yläpäät on hommattuna joten yritän päästä pajalle ja kulmien säätöön lähiaikoina.
Oliko tuo antautunut yläpää helppo todeta?
-
Ettei olis hain evä antenni vinossa[emoji50][emoji23]
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
-
Mullakin joskus tehnyt ja renkaassa oli vika. Hyvin oli pintaa eikä päältäpäin huomattu mitään mutta eturenkaat kun vaihtoivat paikkaa niin rupesi puoltaa toiseen suuntaan. Kuulemma kudosvaurio, esim. jos rengasliikkeellä mokanneet...
Kuulostaa hölmöltä jos caster kuuluu oikeasti olla lähellä nollaa. Sehän varmasti pahentaa ominaisuutta. 2satkussa isonnettiin caster kun ohjaustehostin tuli ettei olisi yliherkkä.
-
Oliko tuo antautunut yläpää helppo todeta?
Nosturilla keula ilmassa renkaita kääntelemällä jousikin jo takelteli/täristi, pienemmän väljän varmasti huomaa kun pitää jousesta samalla kiinni.
Mullakin joskus tehnyt ja renkaassa oli vika. Hyvin oli pintaa eikä päältäpäin huomattu mitään mutta eturenkaat kun vaihtoivat paikkaa niin rupesi puoltaa toiseen suuntaan. Kuulemma kudosvaurio, esim. jos rengasliikkeellä mokanneet...
Kuulostaa hölmöltä jos caster kuuluu oikeasti olla lähellä nollaa. Sehän varmasti pahentaa ominaisuutta. 2satkussa isonnettiin caster kun ohjaustehostin tuli ettei olisi yliherkkä.
Tämä runkovika renkaassa kuulostaa myös pätevältä vaihtoehdolta. Mulla oli V60:n kesäpyöristä kaikki runkovikaisia, ulos päin ei näkynyt mitään mutta vanteilta pois otettaessa kaikissa kiersi sisällä kulutuspinnan reunoissa sellaiset "makkarat".