Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Omenapora - 02.09.2011, 18:41:44
-
Tervehdys,
Eli auto alkoi viime talven aikana sammuilemaan kesken ajon ja hetken seisottuaan lähti käyntiin niin eka vaihdettiin polttoainepumpun rele, ei auttanut. Sen jälkeen kampiakselin-asennontunnistin ei auttanut, sitten vika mystisesti hävisi ja alkoi sammuilemaan vain jos kiihdytti pari kertaa rivakammin. Keväällä vaihdoin tulpat sen jälkeen ajoa ihan normaalisti paitsi kiihdyttäessä edelleen sammuili.
Noh heinäkuun lopussa taas rupesi sammuilemaan kesken ajon ja vaihdettiin bensansuodatin, ei auttanut. Tämän jälkeen kerran ajoin ja sammu sit odotin noin 30min ja lähti käymään ajoin 8km matkan kotiin ja jätin parkkiin seuraavana aamuna ei käynnistynyt enään ollenkaan. Noh vaihdettiin sitten sytykseen virranjakajan kansi, pyörijä ja puola, ei käynnisty vielläkään. No eipä luovuteta ja ostettiin uusi bensapumppu no sen vaihdon jälkeen lähti käymään ihan normaalisti ja kävi noin 15min kunnes piti lähtee koe-ajolle ja sammui tyhjäkäynnillä.
Tämän jälkeen epäilin että akku olisi pimahtanut, uusi akku tilalle ja hetken aikaa sahattuani sain auton käymään, mutta todella heikosti, kaasua pumppaamalla sain auton pidettyä käynnissä, kun kierrokset pysyi yli 2500 rpm niin vastasi kaasuun aivan normaalisti ja heti kun päästi kaasun niin kierrokset laski todella nopeasti. Alle 2500rpm joutui pumppaamaan että sai kierrokset nousemaan ja tasakaasulla ei pysynyt. Noin 20minuuttia pumpattuani sain auton pysymään aivan normaalisti tyhjäkäynnillä ja lähdin ajamaan noh hetken päästä huomasin että hinausköysi oli unohtunut kiinni ja jouduin pysähtymään ylämäkeen ja koska käsijarru ei toimi niin jouduin sammuttamaan auton ja irrotin köyden ja eihän se enään käynnistynyt pari kertaa lupas ja sen jälkee sain hetkeksi pysymään pumppaamalla käynnissä, mutta sen jälkeen ei ole kertaakaan lähtenyt kunnolla käyntiin. Olen putsaillut liittimiä sun muita mittaillut että tulpanjohdot on kunnossa ja muuta.
Tänään sain noin viikon seisomisen jälkeen noin 10sekunniksi auton pumppaamalla käymään, mutta sen jälkeen ei taas mitään. tuntuisi että moottori löisi niinkuin "vastaan" että moottorista löisi ilmat takaisin ilmanputsarille?
Hyvät neuvot olisi tarpeen omat alkaa loppumaan vai pitäisikö jo luovuttaa ja kääntyä korjaamon puolelle.
Kiitos jo etukäteen.
Jotain saattoi unohtua, mutta täydennellään jos tulee mieleen :).
-
Tuota paljon sillä autolla on ajettu eli onko se bensapumppu tarkistettu eli bensapaine on 3.03 bar ja se tuotto 1.45-2.4 litraa minuutissa ja se bensapumppu kestää sen 327tkm joka kansallee kerrottakoon,Tässä tee-se-itse miehelle yleisimpiä vikoja joista itse voit tarkistaa:
Tarkista käynnistettäessä että venttiilikoneisto ei ole liimautunut auki asentoon.
Tullessa parkkiin käytä 1 minuuttia jälkikäyntiä jolloin ei ole tätä ongelmaa sekä 98 oktaanista tankissa sillä on parempi lämpöarvo kuin 95.
Nykyajan bensoilla on näitä ongelmia kun ei enää käytetä lyijyä.
Vika päällä auttaa vain pitkä starttaus jolloin venttiilit rupeavat liikkumaan normaalisti ja auto käynnistyy.
Tai sitten otat ilmaputsarin auki suodatin pois ja ilmanottoaukoon suihkuta starttipilottia pullossa olevan ohjeen mukaan kun kaveri starttailee ,pitäisi auttaa että kone käynnistyy.
Onko tankissa bensaa ja saako kone sitä.
-Bensapaine pitää olla 3.03 bar.
-Tuotto 1,45-2.41 litraa minuutissa.
-Muistakaa jos otatte tuottoa niin pitäisi pitää sormella vähän
vastapainetta siinä putkessa.Tehty kolaritilanteita varten ,että bensapumppu
sammuu jos ei ole vastapainetta yhtään.Ihan hyvin huomattu tehtaalla eihän sitä
kukaan halua palaan kolariautoonsa.
-Bensasuodatin vaihdettu
-Bensapumpun rele (paloauton värinen 103 kyljessä) kunnossa, kuulet
silloin bensapumpun käyntiääneen.Sijaitsee siellä sulakekotelon pohjalla jossa
muitakin releitä
-Tankin korvausilma systeemi kunnossa, jos epäilet pidä tankinkorkkia
löysällä jolloin korvausilmaa pääsee bensatankkiin.
- Paljon autolla ajettu ,kuumana käyntiin lähtö ongelmia, useimmiten vikaa silloin kannattaa vaihtaa ne polttoainesuuttimet.Toinen seikkaa jos kuumana ei lähde käymään on tämä lisäilmaventtiilin toiminta toisella nimellä tyhjäkäyntimoottori ja rele kunnossa joka on syylärin takana tarkista myös releen liitokset ettei ole hapettumaa.
Tässä alhaalla on kootusti näitä juttuja
-Auto ei starttaa eikä mittarivalot pala:
-Tarkista akun -+ kaapelien kiinnitys ovat tiukasti kiinni eikä ole sitä kengistä
lähtenyttä alumiinihilsettä eli kengät puhtaat.
-Tarkista kun vesitilanne jos on sellaista mallia jossa on ne täyttöroput
akun kannessa,
tislattua vettä pitää laittaa.
-Ei vieläkään tule virtaa, pitää yrittää apukaapeleilla käyntiin, sama homma jos
akussa ei ole potkua vaikka jokin virtaa kuluttava laite jäänyt päälle(valot)
-Aja virtaa luovuttava auto lähelle autoasi niin että akkukaapelit riittää hyvin
(pidä aina takakontissa kyseiset piuhat).
-Sammuta auto laita +plus kaapeli eli se punainen johto luovutettavasta autosta
sinne tyhjän akun + kenkään. Nyt tarkkana sitten siitä luovutettavasta autosta
musta johto - kenkään ja tyhjän akun auton moottoritilan johonkin
runkoon josta saa maata hyvin .
-Tämän tarkoituksella on estää kipinöinti jos akku oikosulussa ja akusta syntyy
kaasua joka kipinän voimasta voi räjähtää.
-Käynnistä se luovuttava auto ja kierroksia niin että akku latautuu siitä
tyhjän akun autosta.Käytä (3 minuutti) aikaa ja sammuta auto .
-Yritä käynnistää se tyhjäakkuinen auto. Käynnistyi hyvä homma laita ainoastaan
parkit päälle ja ei mitään kuluttavia sähkövehkeitä päällä että akku varautuu.
-Akku finaalissa, mittaa siellä kennoissa oleva nesteen kunto ominaispainomittarilla,
jos latauskaan auttanut niin uusi akku tilalle.
-Joku varmaakin kysyy miksi sammutimme sen luovuttavan auton;
Siksi kun näistä virtahommista ei koskaan tiedä vaikka kuinka olisi naapuri mukava
mies, niin siinä voi mennä se SYTYTYSBOKSI ja turhaa sitä naapurin kanssa
mennään vihoihin sen 1000€ takia, tällä varmistamme sen.
-Auto ei lähde käyntiin vaikka virtaa akussa ja mittarivalot ei
sammu ja pyörittää aivan hurjana starttia.
-Ajoesto onko päällä? On käytetty kaukosäädintä kun menty
sisään(hyvä) avaimella(huono).???
-Katso konehuoneesta ne tulpan johtojen kiinnitys siihen virranjakajaan
sekä puolanjohdon tarkistus sekä tietenkin ne muittenkin piuhojen
kiinnitys sekä tietenkin kuuntelet että kuinka bensapumppu pelaa kun
käännät avainta siihen 2 asentoon eli mittaritauluun syttyy kaikki valot.
-Sammuta radio ja tuuletin kuulet lyhyen surinan kun käännät avainta.
Sen puoleen kaikki ok.
-Jos satanut kovasti ja muutenkin kostea keli ja näistä syistä auto
ei ole lähtenyt vieläkään käyntiin niin putsatkaa sen virranjakajankansi
ja kiillota se pyörijän rautaosa sekä tarkista siitä virranjakajan kannessa että se
hiili on kunnossa kun paina sitä kevyesti pitäisi painua sisään.
-120tkm välein vaihtaa tämän virranjakajan osat ja sytytyskaapelit niin
ei murheita ainakaan ole.
-Ennakoiden se homma on paljon mukavampaa ja edullisempaa.
-Sekä tietenkin muistakaa että ette luottako siihen ajotietokoneeseen
että jäljellä oleva polttoaine riittä 78km matkalle .Käy helposti
kuin Tuulilasin toimittajalle testiauto käytössä ja ihmetteli että auto ei lähde
käyntiin ,hyvä kun ei purkanut autoa kokonaan .Vika polttoaine loppunut.
Tässä näitä yleisempiä juttuja joita itse voi tehdä ennen kuin sitä hinausautoa tilailette.
-Toiseksi siellä takaluukussa pitäkää aina tämä moniurahihna joka käyttää
noita laturia ohjaustehostinta kompuraa.Helppo tienpäällä vaihtaa ainakin
tähän 850 aikaa menee se 7 minuuttia. Sulakkeita, ajovalo poltin,
Bensapumpun rele jos ette ole vaihtanut siihen sitä vaaleanpunaista,
katsokaa sieltä sulakekotelon alta eli avaa 4 torx ruuvia, nosta kansi ja siellä
näkyy releet numero 103 jos kaikki on ok ja vaalean punaisena kiiltää.
Jossain korvessa auto sammuu niin vaikea on metsästää kyseistä osaa.
Toista on kun sinulla hanskalokerosta kaivat releen ja 3 minuuttia 25 sekuntia ja
matka jatkuu.
-Omistatko stroboskoopin ajoituslampun?
Hyvä väline tarkistaa tuleeko sytytysvirta sytytystulpille.Tasainen valovälähdys,
kaikki ok.Satunainen tai ei välähdä ollenkaan sytytysjohto finaalissa.
-Jos ei olleenkaan tule niihin viiteen johtoon virtaa katso virranjakaja avaa
katso se puoli rauhassa .
-Kaikki näyttää hyvältä niin puolan kimpuun sitten ,en neuvo niitä mittauksia jos jokin
menee väärin niin turhaa sanomista tulee.Mutta jos haluat testata niin
akusta miinuskaapeli irti.
-Ensiökäämi kone 1995- 0.5-1.5 ohmia vastus
-Toisiokäämin vastus moottori B5252S 1994 asti 6-7 kilo-ohmia
muut moottorit 8.9 kilo-ohmia
-Nakutustunnistimet sijaitsevat sylinterilohkossa imusarjan alapuolella,
vaatii sorminäppäryyttä ja pitkääääääääää hermoa tämä vaihto jutska.
-Lisäksi Volvoissa on 2 tunnistinta kampiakselin asentotunnistin.
-Tehtävä on lähettää ohjausyksikölle kampiakselin asennosta
ja moottorin käyntinopeudesta tietoa.
-Sijaitsevat vaihteistokotelossa siellä moottorin vauhtipyörän luona,irrota
miinuskaapeli akusta jos rupeat vaihtamaan.
-Nokka-akselin asentotunnistin jonka kautta tämä ohjausyksikkö saa
tietoa pakoventtiilien liikkeestä ja sitä kautta tarkkaa tietoa männän
kulloisesta liikkeestä ,tarkkaa hommaa jos koneessa on
yli 6000 kierrosta
-Nokka-akselin tunnistin sijaitsee virranjakajan oikealla puolella(auton perän puolella) pakonokka-akselin päässä sellainen musta pyöreäkö osa.
KÄYNNISTYSVIOISTA 95% ON SÄHKÖPERÄISIÄ.alle laitoin vahän tietoa jos Volvo ei käynnisty.
-
Nercs tuosta listasta on kaikki jo tarkistettu joten ei siitäkään ollut mitään apua.
-
Sinä olet ollut ahkerana ,nostaa hattua.
Eli konee saa bensaa sopivalla paineella kipinä on voimakas joka tulee ajallaan.Kone saa ilmaa ja mitään vikakoodeja ei ole jäännyt muistiin ,niin kysymys kuuluu mikä sitä autoa oikesti vaivaa.Vaikkaa tämä ei tähän asiaan kuullu yksi Volvo ei käynnistynyt kun tankissa ei ollut bensaa.Kuinka se akku ja startti kone pyörii vinhaa vauhtia kun starttataan.Yhteen kysymykseen et vastannut paljon autolla on ajettu mittarin mukaan.??
-
Sinä olet ollut ahkerana ,nostaa hattua.
Eli konee saa bensaa sopivalla paineella kipinä on voimakas joka tulee ajallaan.Kone saa ilmaa ja mitään vikakoodeja ei ole jäännyt muistiin ,niin kysymys kuuluu mikä sitä autoa oikesti vaivaa.Vaikkaa tämä ei tähän asiaan kuullu yksi Volvo ei käynnistynyt kun tankissa ei ollut bensaa.Kuinka se akku ja startti kone pyörii vinhaa vauhtia kun starttataan.Yhteen kysymykseen et vastannut paljon autolla on ajettu mittarin mukaan.??
304tkm
-
Kuules jos se pumppaaminen sekoittaa sen ohjauyksikön toiminnaan kuten hyvin tiedät siihen kaasupolkimeen ei saa koskea missään vaiheessa kun auto käynnistetään.Tämä viittaa siihen että kone saa liikaa bensaa suuttimet missä kunnossa ja se termostaatin lämpöanturi sekä taitaa olla teillä 20 venttilinen eli silloin moottorissa on se ilmamassamittari jos 10 venanen niin ilmaputsarin kannessa on se ilmalämpötilaanturi jolloin kuumassa koneessa olisi se "ryyppy" päällä tilanne jos kyseiset osat rikki ja antaa väärää tietoa.Olen linkittänyt se ilmamassamittarin puhdistuohjeet tänne foorumiin.Kun auto käynnistetaan laita virrat päällee kuulet kun bensapummpu surraa ja muutenkin ne anturit haitelee mikä keli ulkona on että millaisillaa seoksillaa se kone lähtee pyörimään kun 7 sekunttia on kulunut virtojen päälle laitosta starttaa kone käymään.
-
Jos on se 20v kone, ota ilmamassamittarin johto irti ja starttaa sitten. ::)
-
Kuules jos se pumppaaminen sekoittaa sen ohjauyksikön toiminnaan kuten hyvin tiedät siihen kaasupolkimeen ei saa koskea missään vaiheessa kun auto käynnistetään.Tämä viittaa siihen että kone saa liikaa bensaa suuttimet missä kunnossa ja se termostaatin lämpöanturi sekä taitaa olla teillä 20 venttilinen eli silloin moottorissa on se ilmamassamittari jos 10 venanen niin ilmaputsarin kannessa on se ilmalämpötilaanturi jolloin kuumassa koneessa olisi se "ryyppy" päällä tilanne jos kyseiset osat rikki ja antaa väärää tietoa.Olen linkittänyt se ilmamassamittarin puhdistuohjeet tänne foorumiin.Kun auto käynnistetaan laita virrat päällee kuulet kun bensapummpu surraa ja muutenkin ne anturit haitelee mikä keli ulkona on että millaisillaa seoksillaa se kone lähtee pyörimään kun 7 sekunttia on kulunut virtojen päälle laitosta starttaa kone käymään.
Missäs tuo termostaatin lämpöanturi sijaitsee?
-
Mene sinne termostaatttikoteloon katsomaan siellä on se anturi näkyy sähköpiuha ja anturi on siinä linkitän kuvan kun sellaiensen löydän suosikkikansiosta.
Tuossa kuvat siitä anturista ja termarin vaihdosta ollos hyvä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=790.0
-
Jokos Volvo käy??
-
Jokos Volvo käy??
Otin IMM:n johdon pois niin sain pienen starttailen jälkeen käymään ja kävin ajolenkin ajamassa ja toimi "normaalisti". Otin IMM:n irti että olisin puhdistanut sen ja räpälä käpälilläni onnistuin tietenkin tiputtamaan sen maahan ja mittausnauha poikki ;D. Täytyy ettii jostain purkaamoilta jos löytyis halvalla käytetty, kun ei oo tällä hetkellä varaa ihan 300e maksaa uudesta :)
-
Tuota ota siitä rikki menneestä ilmamassamittarista ne numerot ja vertaa jos vaikka sopiva löytyisi siihen 99 hintaan.http://www.biltema.fi/osteri/data/taulukot/ilmamaaramittarit.pdf
-
Tuota ota siitä rikki menneestä ilmamassamittarista ne numerot ja vertaa jos vaikka sopiva löytyisi siihen 99 hintaan.http://www.biltema.fi/osteri/data/taulukot/ilmamaaramittarit.pdf
Eipä ollut kun on kyseessä tuo 0280 217 002.
EDIT: Löytypä tälläinen http://www.varaosatedullisesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=321/4004&ok
-
Tuossa saa 91 laitoin Suomenkielisen version kun alkuperäisessä näkyy tuo video lipsi kuinka se osa vaihdetaan oikea oppisesti.
http://www.expressauto24.net/epages/eb8978.sf/fi_FI/?ViewObjectID=2181195
-
IMM vaihdettu, mutta ei startannut. Mutta uusi vikakoodi oli ilmestynyt ku tarkistin 1-1-3 eli seossuhde laiha hetkellinen. Täytyy se termostaatin lämpötila anturi hakemassa siniseltä jos se auttais :)
-
Bensapaineet ok tarkistettu se 3.03 bar ja se bensapumpun tuotto on se 1.5-2,4 litraa minuutissa ettei sen takia ettei saa soppaa kone käy laihalla.Nämä asiat ainoastaa mittaamalla selviää. Ja olet suuttimet putsannu sillä litkulla joka laitetaan bensan joukkoon eli vaikka Valvolinea tai vastaavaa.
Nämä termit kaipaa selvennysta kone ei starttaa: tarkoittaa että starttimoottori ei pyöri.
Kone ei käynnisty: startti pyörittää konetta vimmatusti mutta ei siitäkään huolimatta kone ei käynnisty
-
Nonniiin volvo käy ja kukkuu taas ihan normaalisti, tulipa kun ton 1-1-3 vikakoodin anto niin tarkemmin tota Volvon korjausopasta luettua niin huomasin sitten että olin lukenut vikakoodeja Motronic tyylillä eli A2:sta kaikki vikakoodit niin, huomasin sitten että LH Jetronickissa tulee viellä A6:n puolelle vikakoodeja niin sieltä sitte ilmesty 3-1-4 eli Nokka-akselin asennontunnistin signaali puuttuu ja antoi aina startatessa. Noh ei muutaku auto lainaan ja motonettiin hakemaan uutta nokka-akselin asennontunnistinta ja se kiinni ja homma taas pelittää! Kiitos avusta vaikka tämä nyt vähän omaan tyhmyyteen kolahti! :D
-
Hyvä homma että nyt on vika selvilla,kuten varmaakin huomasit tuo aloitusviesti on aika kattavasti laadittu.
-
Sellainen kysymys vielä että mulla ei toi radio kuulu muutakun Iskelmä todella vaimeasti, antennipiuha on kyllä kiinni ja kaikkea. Onko näissä joku antennivahvistin että voisiko se olla rikki tai jotain?
-
Tuota tarkista ensiksi se antennin kunto ettei mikään lanka ole poikki siitä sivu takalasista.
Antenninjohto on hyvä sekä kiinnitys radioon hyvä .Avaa takaluukku et tainu sanoa onko farmari muttaa niissä se on että ota ne suojat pois eli kuskinpuolen lattiasta sivusta pala pois naps on sellaiset metallipitimet ja sitten sivusuoja pois siellä pitäsis olla norttiaskin kokoinen vahvistaja,näin huhu kertoo.