Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Barniz - 30.09.2017, 18:54:58
-
Auto siis 740 b230f 90-
Kone ollut irti ja nyt laitettu takaisin. Kone pyörii hyvin mutta virtaa ei tule bensapumpulle, pyyhkiät ei sammu ollenkaan ja puhaltimen sulake palaa heti 4 asennosta? Joku vanhoista omistajista on katkaissut sulakeboksissa sijaitsevasta isosta vihreästä sulakkeesta/releestä 3 johtoa, valkoinen/vihreä, vihreä ja keltainen ? Valko/vihreä ja vihreä on yhdistetty yhteen johtoon mikä jatkuu konehuoneeseen päin ? Mitä tämä johtoviritelmä tarkoittaa ja voisiko mahdollisesti maa olla hukassa kun bensapumpulle ei tule virtaa?
Kiitos ja kumarrus jo alkuun.
Olen uusi täällä.
-barniz ;D
-
Kukaan ei vissiin tiedä.. Tai ei viitsi kertoa mitään?
Sellainen selvisi että kun kääntää virrat päälle antaa yhden kipinän. Ei anna kipinää startatessa.
Bensapumppu toimii kun releestä painaa?
-
Jos joku on leikkinyt sähkömiestä on vaikea sanoa mitään ongelmasta, kun ei teidä onko johdot edes sinnepäin.
Sähkökaaviot löydät esim. täältä: http://www.volvowiringdiagrams.com/
-
Lisään että ominpäin toimivat laitteet viittaisivat maaongelmaan.
Kannattaa katsoa noita kytkentäkaavioita ja kiinnittää huomio noihin väkisin toimiviin ja sulaketta polttaviin kohtiin. Siellä kulkee maahan tarkoitettua virtaa muitten laitteiden läpi. Ja luultavasti bensan tulemattomuus johtuu maan puutteesta.
-
Sähkökaavion mukaan johtoja joita on katkaistu, liittyy valoihin.. Ei pitäisi sytytykseen viitata. Täytyy etsiä maadoitus vikaa tai sitten ajonesto?
-
Vikakoodi ei toimi millään tavalla. Ei ledin lediä näy. Täytyy koittaa toista ecua?
-
Vikakoodi ei toimi millään tavalla. Ei ledin lediä näy. Täytyy koittaa toista ecua?
Veikkaus että ECU on sähkötön syystä A tai B. (Maatto, plussan syöttö, "bensapumpun" eli järjestelmärele, ...) Tai voi se olla särkikin tietysti.
-
Sen verran edistytty että bensapumppu käy ja kipinä tulee tasaisesti jokaiseen tulppaan!!
Ei lähde käymään silti ?
-
Sen verran edistytty että bensapumppu käy ja kipinä tulee tasaisesti jokaiseen tulppaan!!
Ei lähde käymään silti ?
ECU:n tarttis käyttää vielä bensasuuttimia jotta bensa pääsee pyttyyn asti.
Suuttimille tulee muistaakseni 12V jatkuvana ja ECU maattaa sitä kun suuttimen pitäisi aueta. Kokeile ainakin yleismittarilla että suuttimille tulee jännite. Suuttimien syötölle taisi olla oma rele, ns. suutinrele.
-
ECU:n tarttis käyttää vielä bensasuuttimia jotta bensa pääsee pyttyyn asti.
Suuttimille tulee muistaakseni 12V jatkuvana ja ECU maattaa sitä kun suuttimen pitäisi aueta. Kokeile ainakin yleismittarilla että suuttimille tulee jännite. Suuttimien syötölle taisi olla oma rele, ns. suutinrele.
Pitääkö bensapumpun releen surista?
Suuttimien rele surisee myös ?
Virtaa en kyllä saanut suuttimien johdoille yhtään..
-
Pitääkö bensapumpun releen surista?
Suuttimien rele surisee myös ?
Ei mun mielestä ???
Virtaa en kyllä saanut suuttimien johdoille yhtään..
Tuohon se jäljellä oleva vika sitten liittyy mun järjen mukaan.
-
Onko ykk anturi ehjä tai onko edes johto kiinni kun kone on ollu irti pitää sen johtokin olla irti.
Jollei ykk anturi saa vauhtipyörältä pulssia ei suuttimilla tapahdu yhtään mitään.
-
Onko ykk anturi ehjä tai onko edes johto kiinni kun kone on ollu irti pitää sen johtokin olla irti.
Jollei ykk anturi saa vauhtipyörältä pulssia ei suuttimilla tapahdu yhtään mitään.
Eipä tulisi kipinääkään sillon. Tuommonen ite tehty vika on kaiken tympein setviä, tartteis hitusen olla sähköharastuneisuutta että asia löytyis pienehköllä vaivalla...
Mittaile nyt ensialkuun, tuleeko bokseille virta kun kännät virrat päälle, ja ota järjestelmäreleestä kuoret auki ja katso että ekat kärjet naksahtaa kun käännät virrat päälle ja pysyyvät kiinni startatessa. Toiset kärjet on sitten bensapumpulle, ja ecu ohjaa niitä.
-
Eipä tulisi kipinääkään sillon. Tuommonen ite tehty vika on kaiken tympein setviä, tartteis hitusen olla sähköharastuneisuutta että asia löytyis pienehköllä vaivalla...
Mittaile nyt ensialkuun, tuleeko bokseille virta kun kännät virrat päälle, ja ota järjestelmäreleestä kuoret auki ja katso että ekat kärjet naksahtaa kun käännät virrat päälle ja pysyyvät kiinni startatessa. Toiset kärjet on sitten bensapumpulle, ja ecu ohjaa niitä.
Volvo pärähti käymään tänään aamulla!
Kävin kaverilta hakemassa toisen ecun ja varoiksi otin mukaan kokeilu mielessä 2 litrasesta volvosta ecun.
No autohan lähti käymään 2l volvon eculla? Voihan se olla että kaverin ecukin oli rikki.
No mutta ecu vika selvästi? Virtaa tuli heti suuttimille kun vaihtoi ecun.