Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: kestosippi - 30.09.2017, 22:33:54
-
Mitäs tuumaatte jos alkais öljynvaihdon tekemään yläkautta?
Ennenvanhaan oli E-Öljyt huoltsikoiden pihalla imulaite jolla sai vaihdetuksi öljyt vaikka rengaspaineiden tarkistuksen yhteydessä.
Tätä sai käyttää ilmaiseksi.
Nyt olen katsellut noita imupumppuja:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/803190/Oljyn-imupumppu-2-letkua
(http://static2.motonet.fi/img/8/803190/500/803190.jpg)
taikka sitten moottoroitu:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/803090/Oljynvaihtopumppu-12V
(http://static4.motonet.fi/img/8/803090/500/803090.jpg)
-
Tollanen kuvan sähköpumppu ei sitten oo kiireisen miehen vehe.. voi v*ttu että kestää kun se imee 5dl nimim. kokemusta on ;D
Käsipumpusta ei kokemuksia.
Amma-pelit on paineilmalla toimivia.
-
Tollanen kuvan sähköpumppu ei sitten oo kiireisen miehen vehe.. voi v*ttu että kestää kun se imee 5dl nimim. kokemusta on ;D
Käsipumpusta ei kokemuksia.
Amma-pelit on paineilmalla toimivia.
Voishan sen laittaa öljyjä lutkuttamaan ja sillä aikaa vaihtais sutin.
-
Mitäs tuumaatte jos alkais öljynvaihdon tekemään yläkautta?
Ennenvanhaan oli E-Öljyt huoltsikoiden pihalla imulaite jolla sai vaihdetuksi öljyt vaikka rengaspaineiden tarkistuksen yhteydessä.
Tätä sai käyttää ilmaiseksi.
Ihan hanurista koko homma kun useamman kertaa vaihtaa on öljypohjassa lopulta kuin tervakerros, itse olen sitä ikäluokkaa joka erehtyi noita ilmaisia käyttämään, monet öljypumput olen sittemmin omista ja tutuilta joko kunnostanut tai uusinut kun kerääntyi kaikki moska mikä kuulisi laskea oiken propun reijän kautta ulos mutta jää noilla paskoilla pyörimään koneeseen, kyllä kyllä nyt tulee teitä ketkä olette menestyksellä vaihtaneet tuollaisilla eikä mitään vikaa, mutta olettekos nähneet niitä öljypohjia avattuna sitten kun?????
-
Myös alakautta vaihdettuna sinne kerääntyy ajan saatossa paksu kerros jotain sitkeää harmaata tököttiä paksu kerros joka ei lähde pois kuin lastalla voimakkaasti kaapimalla.
-
IKH pumppuä käytetty töissä trukkien öljynvaihdossa, hommasin sellasen itselle myös. Sen verran hyvä laite, tarvittaessa käsipumpulla, eli toimii myös vaikka tien päällä.
Linkki IKH sivulle kyseiseen pumppuun (http://www.ikh.fi/fi/oljyimuri-9-5l-paineilma-kasikayttoinen-ikh8063)
-
IKH pumppuä käytetty töissä trukkien öljynvaihdossa, hommasin sellasen itselle myös. Sen verran hyvä laite, tarvittaessa käsipumpulla, eli toimii myös vaikka tien päällä.
Niin käytettiin meilläkin Tiekarhujen Kuorma-autojen raskaitten pillarien Raskaitten jyrien Raktorien ym kunnes jyrättiin koko paska niin litteäksi ettei sillä enää kukaan vahinkoa tee!
Usko tai älä nuo laitteet ei ime niitä öljyjä kuin ihan nimeksi pois sieltä öljytilasta ja sitten se kertyvä sakka paska lopulta on riesa mikä raskaassa kalustossa maksoi kymmenä tuhansia euroja kun koneita korkkasi ja tuli tekemättömiä töitä mistä maksettiin sopimusrikkomus sakkoja taas kymmeniä tuhansia. Jos öljypoja on rakenteeltaan varmasti sellainen että yletyt 101% varmuudella ottamaan sen riittäväntyhjäksi voi tuollaista ehkä joskus käyttää mutten sitä kuitenkaan lähtisi näillä sivustoilla suosittelemaan tavallisille autoilijoille.
*Korjattu rikkinäinen lainaus....*
-
Niin käytettiin meilläkin Tiekarhujen Kuorma-autojen raskaitten pillarien Raskaitten jyrien Raktorien ym kunnes jyrättiin koko paska niin litteäksi ettei sillä enää kukaan vahinkoa tee!
Usko tai älä nuo laitteet ei ime niitä öljyjä kuin ihan nimeksi pois sieltä öljytilasta ja sitten se kertyvä sakka paska lopulta on riesa mikä raskaassa kalustossa maksoi kymmenä tuhansia euroja kun koneita korkkasi ja tuli tekemättömiä töitä mistä maksettiin sopimusrikkomus sakkoja taas kymmeniä tuhansia. Jos öljypoja on rakenteeltaan varmasti sellainen että yletyt 101% varmuudella ottamaan sen riittäväntyhjäksi voi tuollaista ehkä joskus käyttää mutten sitä kuitenkaan lähtisi näillä sivustoilla suosittelemaan tavallisille autoilijoille.
Raskaskalusto on hieman eri asia kuin perus autot.
Laitoin pumpun vertauksena mikä toimii hyvin, en ottanut mitään kantaa jättääkö pohjalle jotain vai otinko? En.
-
Mitä itse nähnyt autojen bensan tai dieselin, öljypohjia irrallaan niin ihan hyvin niissäkin on sakkaa ollut pohjalla, vaikka ropusta öljyjä vaihdeltu. Samoin traktorin öljypohjissa on ollut myös sakkaa vähän pohjalla ja yhdessä Volvon kuorma-auton moottorin öljypohjassa. Tuota saattaa muodostua myös mikäli moottori on pitkään ollut ajamatta ja öljy seissyt paikallaan öljypohjassa.
Tuskin sieltä kaikki öljy välttämättä ulos tulee ropun kauttakaan, samoin kuten ei vaihdelaatikostakaan. Ainahan sinne saattaa jäädä vanhaa öljyä pohjalle.
Noissa työkoneissa on myös yleensä melko painavat pohjapanssarit, minkä takia se roppuvaihto ei varmaankaan houkuttele...
Jos 100% haluttaisiin vanha öljy pois niin öljypohja pitäisi irroittaa ja putsata.
-
Kymmeniä öljyvaihtoja tehnyt alipainepumppusäiliöllä. Vinokoneesta tulee 4litraa öljyä ulos ja 5pyttysestä tinalohkosta se vajaa 6 litraa.
-
Töissä on öljypytyssä mahdollisuus myös imuvaihdolle, on se silloin ihan hyvä, jos proppu näyttää siltä ettei uskalla kokeilla avata (ajan saatossa nylpätty) eikä uutta ole siihen hätään, mutta ei tosiaan ole mitään nopeaa puuhaa vrt. propusta laskemalla. Tuossa voisi vielä olla joku välisäiliö imulle, että näkis ollaanko imetty edes lähellekkään kaikkia.
Kaveri taasen pakon edestä joutuu veneensä molemmista koneista imemään öljyt pihalle. Bilteman käsipumppu toimii siinäkin ihan kohtuullisesti. Joka syksy ollaan vaan mietitty että olis pitäny sillon noston jälkeen koneet lämpimänä imeä kun niissä on jotkut viileelle kelille aika jäykät öljyt.
Eli jos kotona haluaa mahdollisimman vähällä könyämisellä vaihtaa öljyt ja suodatinkin on yläkautta vaihdettava, niin mikä jottei. Ite tykkään mielummin laskea propusta pihalle ja antaa valua rauhassa kunnolla.
-
Hommasin pari vuotta sitten Motonetista "alipainepumpun" öljynvaihtoon. Lämpimät oljyt saa imaistua siinä ajassa pihalle, mitä aikaisemmin meni etsiessä työkaluja pohjapanssarin irrottamiseen. Ekalla kerralla avasin pohjapropun imun jälkeen nähdäkseni kuinka paljon öljyä jäi sisään. Muutama tippa sieltä tuli - ei edes ruokalusikallista.
-
Kumma kun ammattilaiset eivät noita enempää käytä..
Jos sen suodattimenkin vaihtaa niin eihän sitä sotkua enempää tule vaikka propun kautta laskee?
Joku "hyvä" imuvaihtaja maksaa melkein pari sataa, sillä hinnalla normaali auton käyttäjä vaihdattaa perinteisesti öljyt korjaamolla vuosien ajan.
Jos haluaa läträtä ja jättää liemet pohjalle niin siitä sitten vain, oma valinta.
-
Kumma kun ammattilaiset eivät noita enempää käytä..
Jos sen suodattimenkin vaihtaa niin eihän sitä sotkua enempää tule vaikka propun kautta laskee?
Joku "hyvä" imuvaihtaja maksaa melkein pari sataa, sillä hinnalla normaali auton käyttäjä vaihdattaa perinteisesti öljyt korjaamolla vuosien ajan.
Jos haluaa läträtä ja jättää liemet pohjalle niin siitä sitten vain, oma valinta.
Eikös se mersuissa pidä aina imeä tikun kautta öljyt pois. Mersuliikkeissä/korjaamoilla ne ammattilaiset niitä imuvaihtajia käyttää jos mersu on huollossa.
-
Ammattilaiset nostaa auton ilmaan, ahtaassa tallissa ei onnistu seisomaan auton alla. :-\
-
Oletteko "pojat" koskaan kuulleet tai kokeneet miten auton öljyt vaihdettiin "ennen"? Oli käytössä ns pesuöljyt, onko tuttua? Eli lyhyesti: Autosta laskettiin vanha moottoriöljy pois ja tilalle laitettiin ohuehko öljy jolla hetkenaikaa käytettiin moottoria matalilla kirroksilla, sitten laskettiin ne pesuöljyt pois vaihdettiin öljynsuodatin ja sitten ne uudet öljyt sisään ja tarkistus että kaikki on kunnossa. Näin vaikeaa se oli ennen kuin näitä nykyisiä öljyjä oli edes keksitty! Voitteko kuvitella? :o 8) ??? ::)
-
Oletteko "pojat" koskaan kuulleet tai kokeneet miten auton öljyt vaihdettiin "ennen"? Oli käytössä ns pesuöljyt, onko tuttua? Eli lyhyesti: Autosta laskettiin vanha moottoriöljy pois ja tilalle laitettiin ohuehko öljy jolla hetkenaikaa käytettiin moottoria matalilla kirroksilla, sitten laskettiin ne pesuöljyt pois vaihdettiin öljynsuodatin ja sitten ne uudet öljyt sisään ja tarkistus että kaikki on kunnossa. Näin vaikeaa se oli ennen kuin näitä nykyisiä öljyjä oli edes keksitty! Voitteko kuvitella? :o 8) ??? ::)
Jos nyt kuitenkin pysyy aiheessa, tässä ei ollut kyse miten niitä on joskus vaihdettu, vaan juurikin öljyjen vaihdosta imua käyttämällä.
-
Kyllä se imemällä onnistuu kunhan ei kylmiä öljyjä kokeile tai liian kuumia. Sulaa se pilli sinne öljynmittatikun reikään.
-
Kyllä se imemällä onnistuu kunhan ei kylmiä öljyjä kokeile tai liian kuumia. Sulaa se pilli sinne öljynmittatikun reikään.
Tai taittuu V:>
-
Mulla on ollut käytössä nuo aloituksen molemmat mööpelit. Ensimmäisellä ei tee mitään, soveltuu lähinnä verkon painoksi. Sähkökäyttöisellä olen veneen moottorista 1,4 litraa vuodessa öljyä lutkuttanut, mutta ei sekään herkkua ole. Kestää noin 5 minuuttia. Veneessä vain ei ole muuta vaihtoehtoa, kun proppuun ei pääse käsiksi. Kerran yritin autostakin imeä, mutta katsoin nopeammaksi tavaksi avata pohjapanssarin ja laskea mustat propusta pihalle.
VEA koneissa on muuten putsari alapuolella propun vieressä, joten pohjapanssarin joutuu avaamaan joka tapauksessa. Putsarin kotelossakin on öljyproppu, josta suodatinkotelon voi laskea ensin tyhjäksi, jotta öljyt ei tule naamalle koteloa avatessa.
-
"Mulla on ollut käytössä nuo aloituksen molemmat mööpelit. Ensimmäisellä ei tee mitään, soveltuu lähinnä verkon painoksi. Sähkökäyttöisellä olen veneen moottorista 1,4 litraa vuodessa öljyä lutkuttanut, mutta ei sekään herkkua ole. Kestää noin 5 minuuttia. Veneessä vain ei ole muuta vaihtoehtoa, kun proppuun ei pääse käsiksi. Kerran yritin autostakin imeä, mutta katsoin nopeammaksi tavaksi avata pohjapanssarin ja laskea mustat propusta pihalle."
Hyvä kun toit esiin molempien turhakkeiden arvon, täällä kun tuntuu olevan ehkä jopa (markkinointikin?) joskus kuviossa ja aika kyseenalaista on se että jotkut näitä kamoja uskaltaa ylistää. Mutta ammattilainen neuvoo taas unohtakaa moiset kirpputori tuotteet.
-
Eikös se mersuissa pidä aina imeä tikun kautta öljyt pois. Mersuliikkeissä/korjaamoilla ne ammattilaiset niitä imuvaihtajia käyttää jos mersu on huollossa.
Uudemmissa mersuissa ölppätikun tilalla on päässä tulppa mutta putki on öljynvaihtoa varten, kaikista autoista ei kaikki öljy tule imaisemalla ulos vaan öljyproppu on edelleen varteenotettava vaihtoehto.
-
Helppoahan se on öljytulppakin avata mutta kun sen joutuu tekemään vanhoilla päivillään maassa makaamalla niin nuo apuvälineet askarruttaa.
43 vuotta olen omien ja penskojenkin autoja rotjannut. Kukaan ei ole vielä mun öljyihin koskenut.
-
Mitenkäs Volvon VEA D4 moottorista imetään öljyt pois? Tikkua ei ole vaan digitaalimittarista tarkastan ne öljyt. Nyt viisaat vastatkaa, pitääkö porata reikä vai onko jokin tulppattu reikä huomioitu tuollaista öljyimua ajatellen???
-
Mitenkäs Volvon VEA D4 moottorista imetään öljyt pois? Tikkua ei ole vaan digitaalimittarista tarkastan ne öljyt. Nyt viisaat vastatkaa, pitääkö porata reikä vai onko jokin tulppattu reikä huomioitu tuollaista öljyimua ajatellen???
Ei huono idea tuokaan reijän poraaminen ole. Kannattaa aloittaa pienellä terällä....
-
Tää on taas samanlaista vääntöä kuin ajaakko öljyillä 10-15tkm vai 30-40tkm.
Lähtökohtasesti sanoisin että jos ne öljyt vaihtaa siinä alle 15tkm kohdalla, samanlaisiin kuin entisetkin (eli ei siis mitään cocktailia pääse syntymään), vieläpä lämpösenä niin onko sillä hevonkaan väliä jos sinne jää 4 desiä öljyä pohjalle? :buck2:
Jos multa kysyttäis että vaihdetaanko öljyt vaikka 15tkm välein tommosella, vai ajanko 30tkm samoilla niin ennemmin toi imuvaihto!
Ton tsydeemin helppoudesta en ota mitään kantaa, hidas se on ainakin...
-
Mitäs tuumaatte jos alkais öljynvaihdon tekemään yläkautta?
Ennenvanhaan oli E-Öljyt huoltsikoiden pihalla imulaite jolla sai vaihdetuksi öljyt vaikka rengaspaineiden tarkistuksen yhteydessä.
Tätä sai käyttää ilmaiseksi.
Nyt olen katsellut noita imupumppuja:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/803190/Oljyn-imupumppu-2-letkua
(http://static2.motonet.fi/img/8/803190/500/803190.jpg)
taikka sitten moottoroitu:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/803090/Oljynvaihtopumppu-12V
(http://static4.motonet.fi/img/8/803090/500/803090.jpg)
Tuossa ylemmässä taitaa olla niin paksut letkut ettei ne sovi mihinkään öljytikun reikään.
Tuo alempi malli on itsellä, ja sillä olen pari-kolme kertaa vaihtanut kun löysin vihdoin suodatinavaimen jolla saa yläkautta vaihdettua 940:ään, eli se motonetista löytyvä ruuvi/panta-systeemi. Siihenkin joutu laittaan pyörän sisäkumia väliin ettei luista.
Öljyt pitää tietenkin imeä lämpimänä, mulla on mennyt jotain korkeintaan 2 min/litra, ja määrästä päätellen kaikki lähtee.
Lisäksi on matala kaukalo jossa vahva roskasäkki päällä suodattimen alla sen irroituksessa, niin säkin voi näppärästi viedä samalla öljyjätteisiin.
ps. pumpun imuletku on hyvä rasvata. Muuten saattaa takertua sinne öljytikun putken alareunaan.
-
Tällä kertaa vaihdoin öljyt vielä perinteisesti alapropun kautta. Tulee Volleen senverran vähän kilsoja että menee toista vuotta seuraavaan öljynvaihtoon. 15000km välein olen vaihdellut täyssynteettiset Helix-öljyt ja sutin.
Öljynvaihtohuoltoon riittää mulla kun parin kakkosnelosen päälle saan ajettua etupyörät. Riittävä maavara noin pienelle huollolle. Sutin saan yläkautta useimmiten kaksin käsin kiertämällä taikka sitten ison papukaijapihdin avustamana.
-
Mitenkäs Volvon VEA D4 moottorista imetään öljyt pois? Tikkua ei ole vaan digitaalimittarista tarkastan ne öljyt. Nyt viisaat vastatkaa, pitääkö porata reikä vai onko jokin tulppattu reikä huomioitu tuollaista öljyimua ajatellen???
Onko tähän selvyyttä.
Kaveri kyseli asiasta enkä osannut varmaksi sanoa.
Viitosessa on lohkon alareunassa 10cm pitkä tikku, joka niin suuressa reijässä, että imuvaihto todella helppo. Voi jopa suunnata mistä päin öljypohjaa imee.
-
Onko tähän selvyyttä.
Kaveri kyseli asiasta enkä osannut varmaksi sanoa.
Viitosessa on lohkon alareunassa 10cm pitkä tikku, joka niin suuressa reijässä, että imuvaihto todella helppo. Voi jopa suunnata mistä päin öljypohjaa imee.
Näissä VEA moottoreissa on moottorin alimpaan kohtaan sijoitettu innovaatio, kannaltaan kuusikulmainen metallinen pultti, johon sopii 17 mm avain. Sitä kun pyöräyttää kymmenkunta kierrosta vastapäivään, niin öljyt tyhjenevät painovoiman saattelemana ja potentiaalienergiaan perustuen alapuolella tai vähän moottorin takapuolella kyseisellä hetkellä toivottavasti sijaitsevaan astiaan - vaihtoehtoisesti asentajan silmille ja lattialle.
-
No tämähän vastas kysymykseen täydellisesti. :P
-
No tämähän vastas kysymykseen täydellisesti. :P
Jos nyt jollekin jäi epäselväksi, niin imuvaihto ei ole mahdollista. Öljyproppu on tehty öljynvaihtoa varten.
-
VEA:ssa kun suodattimenkin vaihto tapahtuu alakautta niin samalla läträämisellä tuon tyhjentää propustakin kun pohjamuovin joutuu kuitenkin irrottamaan. :)
-
Kyllä tuo imuvaihto on aivan ok. ns. "välivaihtona"
Itse vaihdan noin 10tkm. välein ja ja toinen sattuu vuosihuoltoon aika mukavasti ja toisen olen viimevuosina tehnyt imemällä.
5dieselissä saa todella tarkkaan imettyä kun ajaa auton hieman keula alaspäin ja taittaa imupilliä imemään öljypohjan etuosasta.
Toki suodatinkin on helppo vaihtaa samalla, mutta se voisi kyllä palvella tuon n. 20tkm. hienosti vaihtamattakin.