Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: keklol - 02.10.2017, 10:14:18
-
Auto on V70 mk2 2007, 2.4 bensa vapari, 125kW, automaatti, ajettu noin 165tkm.
Ajossa kaikki vikavalot syttyivät yksi kerrallaan päälle (pakokaasu, abs, turvatyyny, jarruvika). Jopa vilkuista loppui ääni :D
Mittailin akkujännitteen auto sammuksissa, 11.96V, tyhjäkäynnillä 9.6V. Nähtävästi laturissa on vikaa?
Pystyyköhän laturin korjaamaan pelkällä jännitteensäätimen vaihdolla? Laturin vapaapyörä vaihdettiin alle vuosi sitten, ei tekisi mieli ostaa heti uutta laturia.
Entä voiko tuon säätimen vaihtaa irrottamatta laturia? Laturin irrotus vaatii nähtävästi aika paljon purkamista.
-
Olen vaihtanut sen säätimen siinä paikallaan sinne laturin perään.Vaatii pientä sorminäpertelyä
-
Minulla oli S60 D5 '02 laturi irti muutama viikko sitten. Jännitteensäätimen voi vaihtaa paikallaan, mutta liukurengas voi olla kulunut. Omassani suorastaan syvä ura 400 000km jälkeen, mutta hiiltä oli jäljellä vielä 10mm. Luultavasti hiilen jousi ei painanut enää kovin voimakkaasti ja lataaminen pätki.
Minusta laturin irrotus ei ole vaikeaa, pitää vain tietää, että laturissa on ns. sivukiinnitys ja kiinnitysjalat on ilmastoinnin kompuran ylempien kiinnityspulttien alla eli ne pultit pois. Pari pulttia avataan laturin hihnapyörässä olevien reikien kautta. Tukirauta moottorin kylkeen myös pois. Apulaitehihnan löysääminen on helppo juttu, kiristimessä (seuraava rulla laturista) on torx-reikä josta kiristintä käännetään myötäpäivään. Kannattaa jättää avain sinne ja lukita varsi jotenkin paikoilleen. Tarvitaan siis hylsymallinen torx johon saa esim. räikkävääntimen - en muista torx kokoa ulkoa mutta sen löytää haulla. Apulaitehihnan reitti kannattaa piirtää paperille ennen irrotusta. Liukurengas (Bosch 135172) maksoi 15e ja laakeri 6.60e (SKF 6003-2RSH/C3).
-
Jännitteensäätimen paikallaan vaihto ei onnistunut ainakaan minun työkaluillani. Säätimen viimeinen ruuvi on ikävästi imusarjan takana, eikä siihen päässyt hyvin käsiksi. Sitten tulikin jo pimeää, enkä ehtinyt purkaa enempää.
-
Vanha aihe mutta tuossa on tämä hankalan pultin avaus ratkaistu edelliseen korimalliin jännitteensäätimen muovikantta taivuttamalla, olis kai se niveljatkovarsilla mennyt muutenkin https://www.youtube.com/watch?v=5XhrQdyH15Y (https://www.youtube.com/watch?v=5XhrQdyH15Y)
EDIT: täydennän vanhaa mukahyvää neuvoani kokemusperäisellä tiedolla. Tuo videon ohje pätee -99 70-sarjasta alkaen ja toimii myös mun -03 D5:ssä eli p2-volvoissakin ainakin osassa. D5;ssä ei ole massiivinen imusarja tiellä kuten bensamalleissa.
-98 asti johonkin valmistuskuukauteen on samantyylinen laturi kuin Volvo 850:ssa oli. Boschin keksintö jossa varmin osa laturista on muovikannen kiinnitys laturiin, sillä se turhake on kiinni plussapiuhan ja herätepiuhan lisäksi 3 ph1-ruuvilla ja 3 muoviklipsillä. Ruuvit lähtee parhaiten kaupan lyhimmällä ruuvimeisselillä, jos sellaista ei saa kunnolla osumaan niin joku ruuveista voi ehkä tarvita jatkovarrellista työkalua.
Sen jälkeen kansi lähtee irti ja keulaa kohti alaviistoon sain sen otettua autosta poiskin väkivallalla mutta tiukkaa on. Lataussäätimen yläosan ja imusarjan välissä bensakoneellisessa on tasan tuon kannen levyinen väli tai vähemmän ja itse sain murjaistua herätepiuhan liittimen vinoon samalla.
Itse lataussäädin on kiinni 7mm pulteilla joista takimmainen on helppo ja etummaiseen ei mulla mahtunut hylsyn paksuuden puolesta mikään muu kuin seuraava työkalu:
(https://i.ibb.co/6yp37LR/IMG-20230731-193303-HDR.jpg) (https://ibb.co/6yp37LR)
Muovikansi meni helposti lataussäätimen päälle takaisin kun jatkoin yhden muoviklipsin suuntaista viiltoa niin että kannen sivu siitä kohtaa aukeaa. Meikkaan sen sitten piiloon jos ikinä panttipalautan ton laturin. Nyt vaikka liukurenkaassa olikin kulumaa, latausjännite nousi 13,5v -> 14.v säätimen vaihdolla. Hiilten pituus tuplaantui.