Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: joonak - 03.09.2011, 01:10:59
-
Siis olinhan minä foorumilta lukenut että V50:n valot on aika vaatimattomat. Ostettiin auto tuossa reilu kolme kuukautta sitten ja kesällä ei valoja kaivannut. Äsken ajelin kuitenkin ensimmäistä kertaa pimeässä tuolla koslalla. Siis miten voi olla valot noin huonot! Piti pysähtyä muutamaankin otteeseen ja tutkia että kaikki valot palaa ja toimii muutenkin normaalisti sekä korkeudensäätöä tuli rullattua suuntaan ja toiseen. Pitkät valot on ihan siedettävät (ei hyvät) mutta lyhyet on kuin parkeilla ajaisi.
Nyt on sotasuunnitelmana aluksi mitata jännitteet polttimon kannalta. Jos ne on OK niin sitten ostan jotkut kalliit hypersuperpolttimot lyhyisiin valoihin ja pesen umpiot.
Mulla on siis auto ihan normaaleilla tuikuilla, onko xenonit yhtään paremmat.
-
Mulla on siis auto ihan normaaleilla tuikuilla, onko xenonit yhtään paremmat.
Lyhyt ja karu vastaus; on!
-
Mulla on siis auto ihan normaaleilla tuikuilla, onko xenonit yhtään paremmat.
Todellakin on. Mutta älä nyt kuitenkaan hetken mielijohteesta laita mtn pilipali jälkiasennussarjaa, vaan ihan oikeat, xenoneille tarkotetut umpiot.
IMO aikas halpa henkivakuutus.
-
Todellakin on. Mutta älä nyt kuitenkaan hetken mielijohteesta laita mtn pilipali jälkiasennussarjaa, vaan ihan oikeat, xenoneille tarkotetut umpiot.
IMO aikas halpa henkivakuutus.
Mitään halpis xenoneita en ainakaan laita. Onko noihin jälkiasennettu miten noita xenoneita? Xenonumpiot ja siihen sitten joku tarvike xenonsarja vai Volvon oma? Tarviiko auton aivot ohjelmointia jos pistetään xenonit?
edit. Mutta kyllä mun mielestä nykytekniikalla pitäisi halogeeneissäkin valo riittää, varsinkin kun noiden lyhyiden umpiot on pyöreät, ei luulisi olevan liian vaativaa Volvolta suunnitella siihen toimiva valo.
-
Projektorilinssi umpiot toimii kyllä OK xenonsarjoillakin. En muista oliko nuissa hyväksyntää. Mutta oli tyypitykset linsseillä tai ei, sarjat ovat laittomat. Nykyaikana niitä kuitenkin joka rassiin on laittavat ja aika pieni haitta hyvin rajaavalla projektori linssillä. Niillä tulee aika vähän hajavaloa mikä muita rasittaa.
Jälkivarustelu xenoneilla taitaa olla aika turha toivo. Ei taida kukaan olla tehnyt moista. Tasonsäätö, ohjausyksikkö, ohjelmointi, umpiot, johdotukset?.. ei tule varmastikaan halvaksi eikä takuuta onnistuuko sittenkään.
Helpoin saada valoa on laittomasti sarjat tai sitten vain uudet hehkut haloihin ja lisävalot pitkille. Lyhyissä voi olla suuntauksetkin pielessä. Edellisessä volvossa oli pelkääjän puoli säädetty aivan liian alas. Säädöt kuntoon ja uudet hehkut parenee varmasti.
Molemmat valot omistaneena voi kyllä todeta ettei halogeeneihin ole enää paluuta. Ero on järkyttävä.
-
Lyhyille vakio umpiot on hyväksytty xenoneille, pitkille ei. Ainut mikä siis jää uupumaan on automaattinen korkeudensäätö. Olettaen, että auto on Suomesta ja myös lampunpesimet löytyy, kun vissiin joissakin tuontiautoissa ei nuita lampunpesimiä ole? Taitaa melko kalliiksi mennä, jos ihan vakio xenonit ja automaattiset korkeudensäätöt yms alat asentamaan.
Itse ostin tälläkin foorumilla liikkuneelta henkilöltä tälläisen sarjan ja asentelin. Valoteho nousi huomattavasti.
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?127340-D2S-HID-retrofit-E46-projectors-Matsu****a-Ballasts-Morimoto-5000K-35W&s=dfd19aa10264e241e0a7cd2eb43ff6fb (http://forums.swedespeed.com/showthread.php?127340-D2S-HID-retrofit-E46-projectors-Matsu****a-Ballasts-Morimoto-5000K-35W&s=dfd19aa10264e241e0a7cd2eb43ff6fb)
-
Mitä lailisuuteen tulee niin valot ovat tällä hetkellä laittoman huonot vaikka katsastuksen läpäisivätkin. Joten en näe ongelmana asentaa tarvikexenoneita tai vaikka lisävaloumpioita joissa olisi sekä lyhyet että pitkät valot.
Juuri tulin kaupasta ja hain ensihätään Osram Nightbreaker Plussat noihin lyhkäsiin. Pitää ne tänään asentaa ja säätää valot kunhan tulee pimeää. Katstaan sitten mikä on mieli, mutta jos olisin tiennyt kuinka huonot (halogeeni)valot V50:ssä on olisi auto jäänyt kauppaan
-
Nyt on uudet polttimot kiinni ja eron kyllä huomaa, eli nyt näkee että valot on päällä :D Yritin säätää valoja hieman ylemmäksi mutta tietenkin säätöruuvi sutii tyhjää ja siihen isompaan numikkaan sopivaa kuusiokoloavainta ei löytynyt tuolla pimeässä varastossa. Jatketaan harjoituksia huomenna...
-
Ratkaisuna kesäkäytössä halogen ja talvikäytössä xenon-sarja, laittomana tosin mutta kun on projektorilinssillä oleva valaisin niin aivan sama. Ei tule hajavaloa ja näkee hyvin. Jos itseä vaivaa niin pudottaa säätimestä pari astetta alemmas.
-
Ei sinänsä kosketa topikin aihetta kun valot on xenonit.. (Ilmeisesti näin, että lyhyet on xenonit ja pitkillä nuo lyhyet kääntyy näyttämään pidemmäs ja lisäksi syttyy apupitkät jotka on halogeenit)
Vaan jaanpa tuntemukseni noista valoista ;) Tuli ensimmäistä kertaa nyt ajettua reilumpi matka pimeällä, vajaa 100km siivu. On ensimmäinen auto minulla kyllä mihin tuskin tarvii lisävaloja laittaa, sen verran vakuuttavat oli nuo valot. Kunhan lumen sataa ja tiet valkenee, valot vielä paranee tuostakin. Tuo aktiivisuus valoissa on kyllä huippuominaisuus myös.
-
Aiheesta on ennenkin ollut juttua:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=35331.msg967235#msg967235
Ja tästä voi vertailla xenon vs. halogen valokuviot (poimittu yo.ketjusta).
Tosin taitavat olla pre-faceliftin valot kun D2S-xenonit uusissa taitaa D1S:t. Mutta varmaankin samassa suhteessa menevät nuo.
http://www.sdf.liitin.net/valokuviot.gif
Itse huomasin ettei tullut lyhyille vaihtaessa sellaista sokeutumista kuten edellisessä haloilla varustetussa yksilössä tuli. Tässä suhteessa minun on helpompi vertailla, kun saman malliston autoja melko vastaavilla kilsoilla on ollut omistuksessa. Syksyinen märkä keli, musta asfaltti halogeeneilla hävisi tie edestä kun vaihtoi lyhyille. Xenoneilla voisi ajella vaikka pelkillä lyhyillä menemään yössä. Liikennemerkit loistavat melko räikeästi xenoilla, jopa häiritsevästi. Halogeeni autossa minulla oli lisävalot keulilla ja lopputulos oli aika saman tasoinen xenojen kanssa. Xenoneilla auton edusta ja laidat on paremmin valaistu. Ehkä jos ei lain säädäntö rajoittaisi laittaisin pistevalot keskelle eteen ja kauas. saisi valokeilan tasapainoisemmaksi. nyt edusta on todella kirkas. Halogeenien omistajille melkein suosittaisin vaihtamaan lyhyiden hehkut aina talvikaudelle uusiin. Jos käytettyä etsitte ottakaa xenoneilla jos vain valinnan mahdollisuutta on.
-
Otin umpiot tuossa äsken pöydälle ja irroitin sekä puhdistin projektorit. Eivät olleet kovin likaiset.
Mutta samalla löytyi ihan vikaakin :'( pelkääjän puoleisesta heijastimesta oli hävinnyt noin 40 % kromauksesta, eli tuo varmasti vaikuttaa valotehoon. Nyt pitääkin siis laittaa hakuun yksi Volvon heijastin/projektori tai sitten nuo suositellut Bemarin projektorit.
-
Onko kokemusta FK:n valoista?
http://www.edelstahl-auspuffanlagen-shop.de/Beleuchtung-Tuning/Zubehoer-Scheinwerfer/Zubehoer-Scheinwerfer-Set-fit-for-Volvo-V50-Typ-M-Bj-04-07::358346.html
(http://www.fk-shop.de/out/pictures/1/fkrfsvv010011_p1.jpg)
-
Eikös tasonsäädöt ym ole sisäänrakennettu tuonne umpioon, ja umpio on autossa kiinni pelkästään yhdellä salvalla. Mitä eroja näillä halogen- ja xenonumpion välillä on? Voisiko olla mitenkään mahdollista että xenon umpioitten vaihto voisi ollakin melko yksinkertainen juttu? Ainakin sinisellä tiskillä voisi käydä käpistelemässä kumpaakin umpiota kädestä pitäen. Sinisen tiskin hinta umpiolle on sitten asia erikseen.. Kunhan mutuilen..
Volvon xenoneista sen verran että allekirjoittaneella ei myöskään ole aikomustakaan palata takaisin halogeniaikaan. 113tkm mittarissa eikä yhtäkään polttimoa ole autoon vaihdettu, ja himmenemisestä huolimatta valoa piisaa edelleen enemmän kuin halogeneissa, kiitos myös valkoisen valosävyn joka tekee vahvan kontrastin värien välille. Ei haittaa sateet eikä sumut.
-
Ajattelin nyt tähän ketjuun lisätä juttua.
Eli miten tuollaisen xenon jälkiasennussarjan laittaminen V50 onnistuu?
Lueskelin swedespeed foorumeilta että tarvitsisi ainakin tuollaisen vikailmoitukseno ohittajan mukaan, muuten voi rikkoa tuulilasin pyyhkimen moottorin.
Onko siis kukaan asentanut ja todennuks toimivaksi tällaista systeemiä?
Niin ja auton vuosimalli on 2005.
-
Ajattelin nyt tähän ketjuun lisätä juttua.
Eli miten tuollaisen xenon jälkiasennussarjan laittaminen V50 onnistuu?
Lueskelin swedespeed foorumeilta että tarvitsisi ainakin tuollaisen vikailmoitukseno ohittajan mukaan, muuten voi rikkoa tuulilasin pyyhkimen moottorin.
Onko siis kukaan asentanut ja todennuks toimivaksi tällaista systeemiä?
Vanhalla foorumilla on myös paljon juttua tuosta. Eli volvolandiassa. Eli tarkoitit varmaan juuri tätä forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting (http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting).
Tasaa siis jännitettä ja estää virran kulun toiseen suuntaan. Näin ollen ei siis pääse rikkomaan mitään. Ja tällä lähtee myös vikailmoitus palaneista polttimoista.
Itsellä tuo noin puoltoista vuotta ollut ja ei mitään ongelmaa. :)
-
Vanhalla foorumilla on myös paljon juttua tuosta. Eli volvolandiassa. Eli tarkoitit varmaan juuri tätä forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting (http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting).
Tasaa siis jännitettä ja estää virran kulun toiseen suuntaan. Näin ollen ei siis pääse rikkomaan mitään. Ja tällä lähtee myös vikailmoitus palaneista polttimoista.
Itsellä tuo noin puoltoista vuotta ollut ja ei mitään ongelmaa. :)
Onko tuosta olemassa kaupallista sovellusta vai pitääkö laittaa kolvi kuumenemaan?
-
Onko tuosta olemassa kaupallista sovellusta vai pitääkö laittaa kolvi kuumenemaan?
Itse en ainakaan tiedä onko ihan nuita valmiiksi myynnissä? Ainakinhan niitä konkka paketteja myydään valmiiksi, mutta ne ei poista sitä ongelmaa, että jokin voi hajota.
Helppo se on itse kasailla. Ja tuolla sivulla kuvien kans hyvät ohjeet.
-
Helppo se on itse kasailla. Ja tuolla sivulla kuvien kans hyvät ohjeet.
Mulla ei riittäisi tietotaito saatika sitten välineet tuollaisten tekoon. Siksi odottelenkin, että löytyisi joskus ihan ostettavana versiona tuo. Ajellaan normipolttimoilla siihen asti. :idiot2:
-
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?135645-Aftermarket-HID-Data-If-you-have-installed-a-kit-read-this/page3
tätä topiccia olen lueskellut asian tiimoilta.
Ymmärsin asian hieman väärin eli DLR (Daytime running lights) disabloinnilla toimisi xenonit ilman että ne käräyttää mitään ja tosiaan tuolla Pietilän
laittamalla härvelillä.
-
Mulla ei riittäisi tietotaito saatika sitten välineet tuollaisten tekoon. Siksi odottelenkin, että löytyisi joskus ihan ostettavana versiona tuo. Ajellaan normipolttimoilla siihen asti. :idiot2:
Eihän tuohon kun osat tilaa/ hakee kaupasta. Sitten jos joltain tutulta löytyy kolvi, niin se on siinä. Tai jos vaikka joku tuttu/sukulainen vaikka opiskelee jotain elektroniikka alaa tms, niin antaa sille ohjeet ja käskee koulussa väsätä. :)
Silloin jää vaan itselle sen liittäminen autoon.
Ja ei itselläkään oikee kokemusta silloin ollut. Päätin vaan, että tuo se on ruvettava tekemään. ;D
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?135645-Aftermarket-HID-Data-If-you-have-installed-a-kit-read-this/page3
tätä topiccia olen lueskellut asian tiimoilta.
Ymmärsin asian hieman väärin eli DLR (Daytime running lights) disabloinnilla toimisi xenonit ilman että ne käräyttää mitään ja tosiaan tuolla Pietilän
laittamalla härvelillä.
Mutta eikös päivävalot tullut vasta 2010- 2011 eteenpäin? Eli siitä alaspäin, ei taija voida päivävaloja disabloida...?
-
Mutta eikös päivävalot tullut vasta 2010- 2011 eteenpäin? Eli siitä alaspäin, ei taija voida päivävaloja disabloida...?
Tässä ei tarkoiteta mitään erillisiä päiväajovaloja vaan ihan tuota lyhyen halogeeni projektori-valoa jolle sitten valoautomatiikkaa käytettäessä syötetään matalaa 13V jännitettä pulsseina ja kun valot siitä katkaisimesta väännetään päälle, niin valot saa täyden pulssittoman jännitteen.
Tämä siis volvon insinöörien tapa säästää kallista H7 poltinta, muutenhan tuolle lähivalolle menisi n. 13,5-14V.
Itekkin ensin hämäännyin, kun aloin miettimään jotain led/sumari päiväajovaloja.
-
Onko kukaan vaihtanut koko etuvaloa halogeenista xenoniksi? Mulla on siis autossa vieläkin vanhat halogeenit paikallaan ja tuo ostamani Cobran xenon kitti pölyttyy jossain varastossa. Kävi kuitenkin niin että ostin kokonaiset xenon umpiot Volvoon. Meneekö ihan heittämällä paikalleen? Voisi kuvitella että vaatii ohjelmoinnin Volvolla mutta toimiiko silti koska automaattinen korkeudensäätö puuttuu? Hardware puolella ei varmaankaan tarvitse muutoksia?
-
Onko kukaan vaihtanut koko etuvaloa halogeenista xenoniksi? Mulla on siis autossa vieläkin vanhat halogeenit paikallaan ja tuo ostamani Cobran xenon kitti pölyttyy jossain varastossa. Kävi kuitenkin niin että ostin kokonaiset xenon umpiot Volvoon. Meneekö ihan heittämällä paikalleen? Voisi kuvitella että vaatii ohjelmoinnin Volvolla mutta toimiiko silti koska automaattinen korkeudensäätö puuttuu? Hardware puolella ei varmaankaan tarvitse muutoksia?
Sen verran pystyn vastaamaan ainakin, että johtosarjat on erilaiset. Orggis Xenon-johtosarjassa etuvalojen umpiolle menee enemmän johtoja itse liittimeen.
Käsittääkseni myös kyseinen johtosarja kiertää Volvon oman ballastin-purkin kautta, kun H7 versiossa se tulee "suoraan" sulakerasialta.
-
Tuli tässä pyörähdettyä tuolla etelän mailla mutka ja siellähän oli jo pimeää yöllä. Semmonen pisti kirjaimellisesti silmään, että luvattoman moni räimäsi pitkät silmille tahi räpytti merkiksi, että mulla olisi muka pitkät päällä. Muilla vastaavaa ilmiötä? Pidän kyllä autoni lyhyitä hyvinä, mutta olisko ne noin kirkkaat että häikäsee melkein joka toista vastaantulijaa?
Osa pani surutta pitkät päälle jo kaukaa vaikka olin juuri lyhyille puottanut. Vaan en minäkään silloin enää ujostellu pitkiä laittaa..
-
Tuli tässä pyörähdettyä tuolla etelän mailla mutka ja siellähän oli jo pimeää yöllä. Semmonen pisti kirjaimellisesti silmään, että luvattoman moni räimäsi pitkät silmille tahi räpytti merkiksi, että mulla olisi muka pitkät päällä. Muilla vastaavaa ilmiötä? Pidän kyllä autoni lyhyitä hyvinä, mutta olisko ne noin kirkkaat että häikäsee melkein joka toista vastaantulijaa?
Osa pani surutta pitkät päälle jo kaukaa vaikka olin juuri lyhyille puottanut. Vaan en minäkään silloin enää ujostellu pitkiä laittaa..
Olisikohan suuntaukset jotenkin pielessä? Heikotkin valot häikäisevät väärin suunnattuina.
-
Tuli tässä pyörähdettyä tuolla etelän mailla mutka ja siellähän oli jo pimeää yöllä. Semmonen pisti kirjaimellisesti silmään, että luvattoman moni räimäsi pitkät silmille tahi räpytti merkiksi, että mulla olisi muka pitkät päällä. Muilla vastaavaa ilmiötä? Pidän kyllä autoni lyhyitä hyvinä, mutta olisko ne noin kirkkaat että häikäsee melkein joka toista vastaantulijaa?
Osa pani surutta pitkät päälle jo kaukaa vaikka olin juuri lyhyille puottanut. Vaan en minäkään silloin enää ujostellu pitkiä laittaa..
Onko xenonit? Normit ei ainakaan oikeen suunnattuna häikäse...
-
Ja xenonitkaan ei häikäse kun on oikein suunnattu :)
-
Ja xenonitkaan ei häikäse kun on oikein suunnattu :)
Just ni!
-
Onko xenonit? Normit ei ainakaan oikeen suunnattuna häikäse...
Xenonit on, ei nuo kyllä omaan silmään häikäse mitä olen testannut. En tiiä sitten jos itellä on huonot valot ja vastaan tulee xenoneilla varustettu auto, niin häikäseekö se sitten. Sen olen huomannut, että mutkissa kun valot kääntyy, niin jostain kulmasta saattaa välähtää kirkkaamminkin silmiin. Hyvät nuo valot kyllä on, ei käy kiistäminen :)
-
Tänä aamuna se sitten tapahtui...
Elikkäs tuulilasinpyyhkimet alkoivat pyyhkimään ihan vimmatusti kunnes sitten poistin sulakkeen ja pyyhkimet pysähtyivät.
Käväisin asioilla ja kotiin päästyäni laitoin sulakkeen takaisin ja mitään ei tapahtunut, ei tapahtunut myöskään kun koitin pyyhkiä lasia :'(
Autoon on asennettu tarvike xenonit sekä täälläkin mainostettu BOWE-boksi jonka pitäisi estää lasinpyyhkimenmottoorin hajoaminen, eipä estänyt!
Boksi on rakennettu ja asennettu täällä mainittujen ohjeiden mukaan:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting
Kaiken lisäksi autosta on disabloitu "päiväajovalot" eli lasinpyyhkimenmoottorin ei todellakaan olisi pitänyt hajota, mutta niin nyt vaan kävi.
Suosittelenkin harkitsemaan tarkkaan onko xenonesta saatava hyöty riskin ottamisen arvoinen.
Nyt pitää vain toivoa, että lasinpyyhkimenmoottori oli ainoa osa joka hajosi...
-
Tänä aamuna se sitten tapahtui...
Elikkäs tuulilasinpyyhkimet alkoivat pyyhkimään ihan vimmatusti kunnes sitten poistin sulakkeen ja pyyhkimet pysähtyivät.
Käväisin asioilla ja kotiin päästyäni laitoin sulakkeen takaisin ja mitään ei tapahtunut, ei tapahtunut myöskään kun koitin pyyhkiä lasia :'(
Autoon on asennettu tarvike xenonit sekä täälläkin mainostettu BOWE-boksi jonka pitäisi estää lasinpyyhkimenmottoorin hajoaminen, eipä estänyt!
Boksi on rakennettu ja asennettu täällä mainittujen ohjeiden mukaan:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting
Kaiken lisäksi autosta on disabloitu "päiväajovalot" eli lasinpyyhkimenmoottorin ei todellakaan olisi pitänyt hajota, mutta niin nyt vaan kävi.
Suosittelenkin harkitsemaan tarkkaan onko xenonesta saatava hyöty riskin ottamisen arvoinen.
Nyt pitää vain toivoa, että lasinpyyhkimenmoottori oli ainoa osa joka hajosi...
Oletko nyt sitten varma, että juurikin xenonit/KBOWE sen hajoitti? Voihan se nimittäin muutenkin hajota vaikka ei koko xenoneita auto koskaan nähnyt olisikaan. Täällä mennää jo kohta neljättä vuotta pelkällä kbowella ja toimii.
-
Oletko nyt sitten varma, että juurikin xenonit/KBOWE sen hajoitti? Voihan se nimittäin muutenkin hajota vaikka ei koko xenoneita auto koskaan nähnyt olisikaan. Täällä mennää jo kohta neljättä vuotta pelkällä kbowella ja toimii.
Sinulla saattaa olla hieman laadukkaammat xenon ballastit kuin nuo minun 60€ saksasta tilaamani. Lueskelin Swespeed foorumilta oikein pitkän keskustelun hajonneista lasinpyyhkimen moottoreista ja hajoittajaksi väitettiin korkean (26000V) jännitteen aiheuttamaa "sähkömahneettista kenttää" joka sitten hoitelee lasinpyyhkijöiden LIN-piirin, laadukkaat ballastit eivät ilmeisesti lamppua sytyttäessä tuota niin paljon tuota kenttää kuin halvat kiinan ihmeet.
-
Lainataampas wanhaa topiccia... :)
Eli -08 v50 ja ajovalojen parannus. Lähivaloille led canbus versiot, onko kukaan asennellut moisia? Sotkeeko tai mykistääkö jonkun ohjainlaitteen.... :idiot2:
-
Lainataampas wanhaa topiccia... :)
Eli -08 v50 ja ajovalojen parannus. Lähivaloille led canbus versiot, onko kukaan asennellut moisia? Sotkeeko tai mykistääkö jonkun ohjainlaitteen.... :idiot2:
Ledien kanssa ei pitäisi vastaavaa ongelmaa olla, kun mitään erityistä sytytysjännitettä ei kaivata. Olen tässä miettinyt kanssa valojen parannusoperaatiota. Ledeistä liikkuu paljon juttuja, toisen mukaan ne ovat erinomaisia ja toisen mukaan valokuvia projektoriumpiossa on onneton. Kokeilemallahan tuo selviäisi...
Tällä hetkellä ajatuksissa olisi heittää hyllyssä oleva xenon-sarja kiinni releytettynä. Releiden ohjaus sitten parkeilta tai vaihtoehtoisesti sumareilta.
Edit: tietty ledit ei poista sitä päivävalojännitteen pätkimistä, mutta suurimmalla osalla lienee kuitenkin aina valot 1-asennossa.