Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: N3lonen - 04.10.2017, 21:25:54

Otsikko: 960 II vm95. Uusien Nivomat alakiinnitys ongelma.
Kirjoitti: N3lonen - 04.10.2017, 21:25:54
Terve.

Tuli tilattua skruvatilta uudet nivomatit autoon. Yllätys oli suuri kun huomasin oman alakiinnityksen vastaavan normi iskarin kiinnitystä, ja paketissa tulleissa oli tietenkin tappi alakiinnityksen kohdalla. Autossa on multilink-perä ja poikittainen komposiittijousi. Siksi se olikin yllätys.

Mitoiltaan oli kyllä muuten samanlainen. Tuli mieleen, voiko uusista prässätä tapin pois, ja tilalle prässätä normi-iskaria vastaava holkki. Apua tietenkin kaivataan, ja tekijää jos tämä on mahdollista toteuttaa.

Tottakai laitoin skruvatille viestiä, ja mahdollista palautusta mietin. Mutta tuntuu että on nivot muuten kiven alla. Ketuttaa auton ryhdittömyys tällähetkellä. :'(
(https://thumb.ibb.co/eSvzOw/nivo.jpg) (https://ibb.co/eSvzOw)


Otsikko: Vs: 960 II vm95. Uusien Nivomat alakiinnitys ongelma.
Kirjoitti: Lankku - 05.10.2017, 11:34:07
On tullut näköjään vanhemman 960:n iskarit.

Osat on vulkanoitu kiinni, joten prässääminen saattaa rikkoa kumin.
Otsikko: Vs: 960 II vm95. Uusien Nivomat alakiinnitys ongelma.
Kirjoitti: 244 V8 - 05.10.2017, 22:17:04
EI toi ole alakiinitys vaan yläkiinitys se paksupuoli alas
Otsikko: Vs: 960 II vm95. Uusien Nivomat alakiinnitys ongelma.
Kirjoitti: N3lonen - 05.10.2017, 22:18:29
On tullut näköjään vanhemman 960:n iskarit.

Osat on vulkanoitu kiinni, joten prässääminen saattaa rikkoa kumin.

Kiitos vastauksesta. Ongelma ratkaistu ostamalla "siniseltä" oikeat nivot. Hieman uskoa koetteli kun olin nopeasti asentamassa uusia alle. Nämä uudet asennetaan ns. väärinpäin kuin alkuperäiset. Ja tulihan siinä vastaan tilaongelma ja siitä seurannut soitto biliaan. Erikoistyökalulla olisi akselistosta saatu jännite pois, jotta ilmeisesti vakaajatanko antaisi tilaa nivolle. Sanoivat epäilystäni huolimatta, että kyllä sen pitäisi sinne asettua.

Tämä ratkaistiin avaamalla vakaajatangon pultti taka-akselista ja niinhän sitä tilaa tuli uskomattomat 3-5mm nivon ja tangon väliin. Nostin vielä akselistoa tunkilla ja tila kasvaa 15mm kuvitellun töyssyn kohdalla, joten toimii.

Nyt on auto ryhdissä, tai vaaterissa. Etupäätä tekisi mieli laskea nyt 20mm.

Ja työhön tarvittiin 17mm hylsy kolmen pultin avaamiseen ja kaksi tunkkia. Seuraavaksi vain palautus toisista uusista nivoista skruvatille.

Otsikko: Vs: 960 II vm95. Uusien Nivomat alakiinnitys ongelma.
Kirjoitti: Acke - 05.10.2017, 22:23:12
Nyt on auto ryhdissä, tai vaaterissa. Etupäätä tekisi mieli laskea nyt 20mm.
Näihin on kai laitettu 940 etujousia madallusmielessä.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=post;quote=1061082573;topic=1917.2265
Otsikko: Vs: 960 II vm95. Uusien Nivomat alakiinnitys ongelma.
Kirjoitti: 244 V8 - 05.10.2017, 22:32:19
940 jouset kierroksen lyhyemmät minun S90 on sellaiset