Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Wehgi - 04.10.2017, 22:00:04
-
Mikähän mahtaa olla vikana tai mistä päästä lähteä ongelmaa ratkomaan, kun -11 mallisen S60:n apumiehen ovi ei aukea ulkokahvasta? Lukitus pelaa kyllä, lukot aukeavat napista ja ovet aukeavat sisäpuolen kahvasta. Ainoastaan ulkopuolelta kahvasta vetämällä apumiehen ovi ei aukea. Kaikissa muissa ulkokahvoissa tuntuu ns. kynnys, kun mekanismi aukaisee oven. Apumiehen kahvassa tätä ei tunnu. Onko joku joskus ratkonut tällaista ongelmaa?
-
Olisikohan kahva vain päässyt liuskahtamaan pois paikaltaan? Selviää irrottamalla kahva ao. ohjeen 5. ja 6. kohtien avulla.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17586.msg321282#msg321282
Jos ei näytä mitään murtuneen, niin sitten vain pukkaa kahvan takaisin paikalleen. Ellei auta, niin sitten taitaa joutua purkamaan koko oven ja pahimmillaan pääsee vaihtamaan lukon.
-
Samainen ongelma oli ex-Audissa, ja lukkohan siinä meni vaihtoon. Tästä jäi ainakin Audissa vikakoodi muistiin (muttei kyllä ilmoittanut missään ajotietokoneella oven toimimattomuutta) aina kun ovi ei auennut, en tiedä vielä näistä Volvojen sen tarkemmin jättääkö jäljen lukon huonosta signaalista...
-
Kahvalta lukolle menee vaijeri. Se saattaa olla irti, tai poikki.
-
Olisikohan kahva vain päässyt liuskahtamaan pois paikaltaan? Selviää irrottamalla kahva ao. ohjeen 5. ja 6. kohtien avulla.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17586.msg321282#msg321282
Jos ei näytä mitään murtuneen, niin sitten vain pukkaa kahvan takaisin paikalleen. Ellei auta, niin sitten taitaa joutua purkamaan koko oven ja pahimmillaan pääsee vaihtamaan lukon.
Täytyypä tänään päivän valossa tuota tutkia ja kokeilla kuinka paljon saan paikkoja rikottua tuota irrottaessa.
Samainen ongelma oli ex-Audissa, ja lukkohan siinä meni vaihtoon. Tästä jäi ainakin Audissa vikakoodi muistiin (muttei kyllä ilmoittanut missään ajotietokoneella oven toimimattomuutta) aina kun ovi ei auennut, en tiedä vielä näistä Volvojen sen tarkemmin jättääkö jäljen lukon huonosta signaalista...
Tässä siis itse lukko toimii, aukeaa napista ja menee lukkoon ja aukeaa sisäkahvasta kun ovi auki nostaa lukosta tämän salpakappaleen ns. lukkoasentoon.
Kahvalta lukolle menee vaijeri. Se saattaa olla irti, tai poikki.
Tämä päällimmäisenä itselläkin mielessä. Koko ovipahvi sisäpahvineen varmaan täytyy irroittaa päästäkseen käsiksi tuohon kahva-vaijerikeksintöön? :'(
-
Tämä päällimmäisenä itselläkin mielessä. Koko ovipahvi sisäpahvineen varmaan täytyy irroittaa päästäkseen käsiksi tuohon kahva-vaijerikeksintöön? :'(
Joo, mutta samalla voi äänieristää oven sisäpuolen ;)
-
Joo, mutta samalla voi äänieristää oven sisäpuolen ;)
Tämähän se siinä ollut myös taka-ajatuksena ::)
Tuon näköinen on tuo kahva ja vaijeri, ilmeisesti vaijeriin ei pääse käsiksi muuten kuin irroittamalla se sisämuovi.
Muuta älyä tuossa kahvassa ei taida olla kuin sarana ja vaijeri.
(https://thumb.ibb.co/ffAsvb/Kahva.jpg) (https://ibb.co/ffAsvb)
-
Tämähän se siinä ollut myös taka-ajatuksena ::)
Tuon näköinen on tuo kahva ja vaijeri, ilmeisesti vaijeriin ei pääse käsiksi muuten kuin irroittamalla se sisämuovi.
Muuta älyä tuossa kahvassa ei taida olla kuin sarana ja vaijeri.
(https://thumb.ibb.co/ffAsvb/Kahva.jpg) (https://ibb.co/ffAsvb)
Joo ei siinä muuta ole, paitsi jos on avaimeton auto, niin se runko on eri. Vaijeri on molemmissa sama.
Sinisellä uusi vaijeri maksaa 20,40e.
Voihan se vika toki olla myös lukossakin. Ainakin takaovissa tiedä olleen sellaista vikaa, että ei aukea kummaltakaan puolelta.
-
Joo ei siinä muuta ole, paitsi jos on avaimeton auto, niin se runko on eri. Vaijeri on molemmissa sama.
Sinisellä uusi vaijeri maksaa 20,40e.
Voihan se vika toki olla myös lukossakin. Ainakin takaovissa tiedä olleen sellaista vikaa, että ei aukea kummaltakaan puolelta.
Lukkomekanismissa itsessään ei tosiaan mitään vikaa. Salpa ylös nostamalla aukeaa sisäpuolen kahvasta kyllä. Samoin menee avaimesta lukkoon. Yhteys on tuon ulkokahvan ja lukon väliltä poikki kun ei kahvaa nykimällä ole minkäänlaista tuntoa tuon lukon ja kahvan välillä :'( Hirvittää vaan, saanko sen sisämuovin irti särkemättä mitään :uglystupid2:
-
Osaapas olla tiukassa se kahva. Torxin löysin ja sain sen rullattua auki ja muovilipareen kahvan vierestä pois. Kahva itsessään ei lähde painamalla taaksepäin irti vaikka sain sen ns. pohjaan liu'uttamalla. Olisko tähän kenellekään vinkkejä?
-
Osaapas olla tiukassa se kahva. Torxin löysin ja sain sen rullattua auki ja muovilipareen kahvan vierestä pois. Kahva itsessään ei lähde painamalla taaksepäin irti vaikka sain sen ns. pohjaan liu'uttamalla. Olisko tähän kenellekään vinkkejä?
Mun showroomissa oli tästä juttua ;) Kahva täytyy pitää ulos vedettynä, kun sitä torxia kiertää auki. Lopulta kahva jää itsestään auki asentoon ja sitten vasta sitä vedetään taakse päin. Kasatessa myös kahva jää ensi ulos ja ruuvia kiristettäessä napsahtaa itsestään pohjaan jossain vaiheessa.
Tämä kaikille huomioksi, siis näin vain uusissa S/V60 malleissa!
-
Mun showroomissa oli tästä juttua ;) Kahva täytyy pitää ulos vedettynä, kun sitä torxia kiertää auki. Lopulta kahva jää itsestään auki asentoon ja sitten vasta sitä vedetään taakse päin. Kasatessa myös kahva jää ensi ulos ja ruuvia kiristettäessä napsahtaa itsestään pohjaan jossain vaiheessa.
Tämä kaikille huomioksi, siis näin vain uusissa S/V60 malleissa!
No niinhän olikin kun oikein muistelee! ::) Tästä vinkistä kiitokset, kokeilenpa viikonlopun aikana uudestaan tuota irrotusta. Isot kiitokset selvityksistä S*
-
Omassa V60 oli sama vika kuskin ovessa viime talvena, uusivat lukkorungon. Oli jokin muovilipare rikki. Jos en väärin muista niin opaut 600erkkiä (??) oli maksanut varaosa.
-
Omassa V60 oli sama vika kuskin ovessa viime talvena, uusivat lukkorungon. Oli jokin muovilipare rikki. Jos en väärin muista niin opaut 600erkkiä (??) oli maksanut varaosa.
Ei helkutta minkä hintainen on tuo lukkorunko :idiot2: :buck2: >:(
-
Omassa V60 oli sama vika kuskin ovessa viime talvena, uusivat lukkorungon. Oli jokin muovilipare rikki. Jos en väärin muista niin opaut 600erkkiä (??) oli maksanut varaosa.
Purkuosaa onneksi saa kohtuulliseen rahaan. 8) Tuossa lukkorungossakaan ei taida noiden vaijereiden ja salvan lisäksi olla muuta älyä?
-
Eipä tarvinnut onneksi itse maksaa, meni myyjän piikkiin.
-
Tällä kertaa selvittiin vaijerin takaisinlaitolla. Kiitokset Kulmamiehelle ohjeista, olisi ovipahvi ilman niitä jäänyt irroittamatta. 8)
(https://thumb.ibb.co/eBhA86/IMG_20171015_111400.jpg) (https://ibb.co/eBhA86)
-
Koska tämä topic löytyi googlella saman ongelman kanssa painiessa, niin linkataanpas tähän superhyvät video-ohjeet oven purkamiseen ja siihen miten tuo ulkoisen kahvan mekanismi toimii.
Oven purku:
https://youtu.be/vF-hEtXIT7k
Mekanismi:
https://youtu.be/AVH4w22HJXM
Sitten vielä se oma jatkokysymys. Mulla oli vaijeri ehjä ja paikallaan, kahva vaan ei toiminut ja kahvan taaempi pääty oli hypännyt pois paikaltaan. Onko ympäröidystä kohdasta lohjennut muovinkappale? Pitäisi varmaan olla samanlainen molemmin puolin? Epäilen, että tuo on haljennut ja siksi kahva hyppäsi paikaltaan.
Onko kellään hajua tuon mekanismiosan uusimisesta, että missä hinnoissa liikutaan? Lukon saan irti vanhasta jne, että vaan jos tuon vaijerin ja ovenkahvan välissä olevan kokonaisuuden saisi jostain hankittua niin ei tarttis stressata hajoamista uudelleen.
(https://i.ibb.co/ww7bLc9/IMG-20200201-223634-01.jpg) (https://ibb.co/ww7bLc9)
-
Voihan perseensuti. Tänään ilmaantui 2012 XC60:een sama vika, eli lukitus toimii kaukosäädöllä ja kuskin ovi aukeaa sisäkahvasta, mutta ulkokahvasta ei tapahdu mitään. Käytin autoa eilen pesussa ja pakkasta on ollut koko yön ja päivän jotain kymmenen astetta, joten on kaiketi mahdollista että siellä on jotain jäässä, mutta se on aika kaukaa haettua silti. Pitänee viedä auto johonkin halliin sulamaan ja katsoa muuttuuko tilanne miksikään. Lukitus ei ole oireillut aiemmin millään tavalla edes kovimmilla pakkasilla.
Autossa on myös keyless entry, joka on loistava ominaisuus, mutta näinköhän se nostaa mahdollisesti myös korjauskustannuksia, jos kahvan mekanismista on jotain fyysisesti rikki?
Edit.
Vein auton lämpimään halliin ja kuinka ollakaan, reilun puolen tunnin jälkeen alkoi kahvakin toimimaan taas normaalisti. Ilmeisesti se edellisen illan pesu ja pakkasyö siihen perään oli tosiaan tässä syypäänä. Seuraava kysymys on sitten että kuinka tämän toistumisen estää jatkossa? Vähintään pitäisi saada auto niin pitkäksi aikaa halliin, että se kuivuu myös sieltä sisältä kunnolla. Lukkoöljy olisi kova sana, mutta ei sitä sinne kahvamekanismin sisäpuolelle taida saada mitenkään ilman hillitöntä purkamista.
-
Edit.
Vein auton lämpimään halliin ja kuinka ollakaan, reilun puolen tunnin jälkeen alkoi kahvakin toimimaan taas normaalisti. Ilmeisesti se edellisen illan pesu ja pakkasyö siihen perään oli tosiaan tässä syypäänä. Seuraava kysymys on sitten että kuinka tämän toistumisen estää jatkossa? Vähintään pitäisi saada auto niin pitkäksi aikaa halliin, että se kuivuu myös sieltä sisältä kunnolla. Lukkoöljy olisi kova sana, mutta ei sitä sinne kahvamekanismin sisäpuolelle taida saada mitenkään ilman hillitöntä purkamista.
Saa. Ottaa oven päädystä yksi kerrallaan itse lukkoa paikallaan pitäviä oliko T30 pultteja. Näiden läpi pääsee suihkuttelemaan lukkoon mitä parhaaksi näkee
-
Saa. Ottaa oven päädystä yksi kerrallaan itse lukkoa paikallaan pitäviä oliko T30 pultteja. Näiden läpi pääsee suihkuttelemaan lukkoon mitä parhaaksi näkee
Vika ei ollut kaiken järjen mukaan siellä alaosan mekanismissa, vaan ulkopuolen kahvassa, tai siis sen mekanismissa. Kuten sanoin, sisäpuolen kahvasta toimi koko ajan normaalisti.
-
Mutta ulkokahva vain vetää vaijeria joka ei voi jäätyä. Tai jos jäätyy niin kahva ei liiku.
Se mekanismi on tyhmä kun se vapautetaan kahvalla ja jouset tekee työn. Parempi olisi jos käden voima menisi suoraan linkkuun.
-
Vika ei ollut kaiken järjen mukaan siellä alaosan mekanismissa, vaan ulkopuolen kahvassa, tai siis sen mekanismissa. Kuten sanoin, sisäpuolen kahvasta toimi koko ajan normaalisti.
Ulkokahva voi päästä pois kolostaan, eikä siten vedä vaijeria lainkaan. Tai vaijerikin voi päästä irti tai katketa.
Jos kahvan liike ihan kevyt, niin silloin on jotain todennäköisesti rikki tai irti. Jos tuntuu normaalilta, niin silloin sulattelu ja rasvaus luultavasti auttavat.
-
Mutta ulkokahva vain vetää vaijeria joka ei voi jäätyä. Tai jos jäätyy niin kahva ei liiku.
Se mekanismi on tyhmä kun se vapautetaan kahvalla ja jouset tekee työn. Parempi olisi jos käden voima menisi suoraan linkkuun.
Niin, en tiedä, mutta siis fakta kuitenkin on että pesin auton, vein sen parkkiin ja seuraavana päivänä ovi ei auennut ulkokahvasta. Kahva liikkui kyllä, mutta mitään ei tapahtunut, eikä siinä myöskään tuntunut mitään vastustusta. Lukitus ja sisäkahva toimi koko ajan normaalisti. Ajoin auton parkkihalliin ja vähän ajan päästä huomasin että nyt ovi aukesi myös ulkopuolelta, mikäli ovet olivat lukittuna. Jos lukitus ei ollut päällä, ei tapahtunut mitään. Tuohon vielä noin 20min lisää odottelua ja kahva alkoi toimimaan täysin normaalisti ja myös se kahvassa tuntuva vastustus oli suurempi. Autossa on tosiaan keyless-järjestelmä, eli en tiedä muuttaako se tuota kahvan toimintaa millä tavalla.
Oletan että kun taas seuraavan kerran menen autolle pakkasyön jälkeen, on tilanne sama. Pitää ilmoitella, kunhan ehdin testaamaan.
-
V60 -13 pelkääjän puolen ovenkahva elää omaa elämää jo pari vuotta. Välillä aukeaa ulkouolelta mutta harvoin. Sisäpuolelta toimii.
Veikkaan että vaijeri on hiukan venynyt taikka ei ihan paikoillaan. Sisäpuoleta kun avaa toimii sen jälkeen ulkopuolelta jopa parikin päivää.
Kuskioven lukko vaihdettu tarvikemalliin fixsuksessa reilu vuosi sitten.
-
Oletan että kun taas seuraavan kerran menen autolle pakkasyön jälkeen, on tilanne sama. Pitää ilmoitella, kunhan ehdin testaamaan.
Kappas, nytpä se toimi ihan normaalisti myös pakkasyön jälkeen. Olisikohan sittenkin ehtinyt kuivumaan hallissa riittävästi eilen. Seurataan tilannetta...
-
Oli itsellä samaa vikaa apparin ovessa v60 -14, että sisältä aukesi, mutta ulkoa satunnaisesti. Huononi pikkuhiljaa. Lukkorungon vaihdolla tuli kuntoon. Sisäkahvasta ja ulkokahvasta menee eri vipuihin vaijerit, näin ainakin keyless versiossa. En ole ehtinyt vielä purkamaan vanhaa lukkorunkoa, että saisi juurisyyn selville..
-
Oli itsellä samaa vikaa apparin ovessa v60 -14, että sisältä aukesi, mutta ulkoa satunnaisesti. Huononi pikkuhiljaa. Lukkorungon vaihdolla tuli kuntoon. Sisäkahvasta ja ulkokahvasta menee eri vipuihin vaijerit, näin ainakin keyless versiossa. En ole ehtinyt vielä purkamaan vanhaa lukkorunkoa, että saisi juurisyyn selville..
Ihan mielenkiinnosta ja siltä varalta että tuo tulee joskus eteen --> Mitä maksoi uusi lukkorunko ja kuinka iso homma sen vaihtaminen on? Tuossa ylempänä on purkuohjeita, mutta ei ihan selvinnyt, että onko keyless täysin vastaava.
Ja jos jossakin vaiheessa jaksat tutkia, että mikä siellä mahtaa antaa periksi, niin kiinnostaisi kyllä kovasti kuulla sekin.
-
Ihan mielenkiinnosta ja siltä varalta että tuo tulee joskus eteen --> Mitä maksoi uusi lukkorunko ja kuinka iso homma sen vaihtaminen on? Tuossa ylempänä on purkuohjeita, mutta ei ihan selvinnyt, että onko keyless täysin vastaava.
Ja jos jossakin vaiheessa jaksat tutkia, että mikä siellä mahtaa antaa periksi, niin kiinnostaisi kyllä kovasti kuulla sekin.
Lielahden SAHilta lukkorunko tingattuna oli 206e, lukkorunko on eri numerolla keyless ja normi versioissa. Mutta vaihtotyö sinänsä ei eroa. Oven kahva on myös erilainen keyless versiossa, mutta ei siinä muuta ole kuin töpseli päässä. Aiempien ohjeiden mukaan purin oven, tuo youtube video on siinä hyvä :) Ikkunalasia ei vissiin olisi tarvinnut pois ottaa jos sen vaan napsauttaa pois hahlostaa ja teippaa vaikka ylös, mutta turvallisempi melkein nostaa pois tieltä.
Kannattaa olla varovainen sen keskimmäisen ovipahvin kanssa, siinä on se lukkorunko ja kahvat kiinni, hieman konstikas ekaa kertaa pyöritellä pois.
-
Lielahden SAHilta lukkorunko tingattuna oli 206e, lukkorunko on eri numerolla keyless ja normi versioissa. Mutta vaihtotyö sinänsä ei eroa. Oven kahva on myös erilainen keyless versiossa, mutta ei siinä muuta ole kuin töpseli päässä. Aiempien ohjeiden mukaan purin oven, tuo youtube video on siinä hyvä :) Ikkunalasia ei vissiin olisi tarvinnut pois ottaa jos sen vaan napsauttaa pois hahlostaa ja teippaa vaikka ylös, mutta turvallisempi melkein nostaa pois tieltä.
Kannattaa olla varovainen sen keskimmäisen ovipahvin kanssa, siinä on se lukkorunko ja kahvat kiinni, hieman konstikas ekaa kertaa pyöritellä pois.
Ok, kiitos vinkeistä. Eihän sinulla vain sattuisi varaosanumeroa olemaan tallessa? Todennäköisesti se on sama myös XC60:ssa.
-
Ok, kiitos vinkeistä. Eihän sinulla vain sattuisi varaosanumeroa olemaan tallessa? Todennäköisesti se on sama myös XC60:ssa.
31349861, tuo siis oikealle eteen, kuskin ovessa varmaankin on eri numerolla :-\
(https://i.ibb.co/y4ymxZV/IMG-20210223-123222.jpg) (https://ibb.co/y4ymxZV)
-
31349861, tuo siis oikealle eteen, kuskin ovessa varmaankin on eri numerolla :-\
(https://i.ibb.co/y4ymxZV/IMG-20210223-123222.jpg) (https://ibb.co/y4ymxZV)
Kiitos tästä. Tuolla pääsee kuitenkin jo eteenpäin, kun tietää vähän mitä etsiä. Scandixilta ei näyttäisi löytyvän sopivaa varaosaa keyless-versiona. Pitää jossakin vaiheessa Volvolla käväistessä kysyä varaosanumeroa ja että mitä se siellä maksaa, niin tietää sitten varautua jos se oikeasti alkaa oikkuilemaan enemmän.
Jos se on keylessiinkin suunnilleen saman verran, niin eihän tuo kovin paha ole.
-
Kiitos tästä. Tuolla pääsee kuitenkin jo eteenpäin, kun tietää vähän mitä etsiä. Scandixilta ei näyttäisi löytyvän sopivaa varaosaa keyless-versiona. Pitää jossakin vaiheessa Volvolla käväistessä kysyä varaosanumeroa ja että mitä se siellä maksaa, niin tietää sitten varautua jos se oikeasti alkaa oikkuilemaan enemmän.
Jos se on keylessiinkin suunnilleen saman verran, niin eihän tuo kovin paha ole.
Niin tuo on siis keyless versio, minkä vaihdoin, ettei sinänsä pahan hintainen :)
-
Niin tuo on siis keyless versio, minkä vaihdoin, ettei sinänsä pahan hintainen :)
Niin tosiaan joo. Meni ajatukset sekaisin. Tuo sama ei Skandixin mukaan sovi 2012 XC60:een, mutta tuskin se hinta siitä paljon siltikään elää.
Edit.
Tarkennetaan sen verran, että tuon tuotesivulla on mainittu yhteensopivuudeksi "Volvo V60 XC (-2018)", eli sen perusteella tuo olisi ok, mutta sitten kun kirjautuu sisään ja valitsee VIN-koodilla oman auton, niin se sanoo että ei käy. Sen sijaan sieltä löytyy osanumero 31253661 (https://www.skandix.de/en/spare-parts/body/bootlid-bonnet-doors-sunroof/locking-system/door-lock-front-left/1057643/), joka näyttäisi olevan sopiva kuskin puolen oveen tässä autossa ja osa 31253662 (https://www.skandix.de/en/spare-parts/body/bootlid-bonnet-doors-sunroof/locking-system/door-lock-front-right/1061234/) vastaavasti oikean puolen etuoveen. Hinta noin 238€ molemmissa.
Googlella löytyi kuvakin tuosta rakenteesta ja lisäksi osalista (https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=235720&ukey_product=1216796):
(https://i.imgur.com/M9Inqd7.png)
-
Päivitetääs tänne taas omaakin tilannetta ja lisätietoa ongelmasta. Jää itsellekin muistiin, kun seuraavan kerran ovi alkaa temppuilemaan. Ja hyvä jos joku tästä saa omaan ongelmaansa avun.
Lukkorungosta antautui ainakin minulla tuo keskuslukituksen kieli, joka liikkuu eestaas ulkokahvan vaijerikiinnityksen vieressä. Liikkuu siis laiskasti takaisin - liekö likaa, palautusjousi kuoleentunut vai mitä... Bräkleeni ja voiteluöljy ei notkistanut tarpeeksi.
Jos ei tuo lukituksen kieli palaa kunnolla takaisin lukkorungon sisään, se jää estämään vaijerin kiinnikekorvan liikettä ja vaijeri ei pysty vetämään lukkoa auki. Käyttäytyy siis kuin olisi ovi edelleen lukossa. Kahvasta kovaa nykäisemällä voi joskus hypätä tuon kohdan yli jos ei kieli ole liikaa ulkona. Samalla kuuluu sellainen naksahdus.
Jos ovi alkaa oireilemaan, mutta lähtee vielä kovemmin nykäisemällä auki, niin vaihda lukkorunko mieluummin heti. Jotta ovipahvin saa sisältä siististi irti, pitää ulkokahva saada nostettua pois ja sen etuosan alta avata ruuvi. Jos keskuslukituksen kieli estää ulkokahvaa liikkumasta ulos asti, et saa kahvaa helposti ohjeiden mukaan irti. Oli tuskainen irrotettava.
Keskuslukon kieli rungon sisällä, nyt vaijeri pääsee liikkumaan.
(https://i.postimg.cc/Z5GvbFwn/IMG-20211103-193415.jpg)
Keskuslukon kieli ulkona, ovet lukossa, ulkokahvaa ei saa vedettyä ulos asti.
(https://i.postimg.cc/fR9krSMN/IMG-20211103-193541.jpg)
Kuva kielestä ja korvakkeesta toisesta kuvakulmasta.
(https://i.postimg.cc/YS72DXX6/IMG-20211103-193410.jpg)
Kieli siis jäi jotenkin hiukan ulos ja jumitti näin:
https://streamable.com/vh1ro8
Pitäisi liikkua näin:
https://streamable.com/tzzi5e
Liikerata on melkein yhtä iso, että sitä tuskin huomaisi jollei tietäisi. Tuota vaijerin kiinnityskorvaa kun katsoi, niin liikkeessä näkyi ero. Ja oli juuri riittävä, ettei kahvaa saanut vedettyä ulos asti ja lukittua auki-asentoon.
Oman auton (ei keyless entry, 6-pinninen sähköliitin) lukkorungossa numero 31301738. Ilmeisesti korvaavaa myydään nykyään numerolla 31349859, mutta en mene takuuseen ennen kuin volvolta kysyn.