Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Terkki - 04.10.2017, 22:21:16
-
Mistä mahtaa johtua ratin vipattaminen jarrutuksen alkuvaiheessa, esim 80km/h alkaa jarruttamaan kevyesti niin ratti vipattaa mutta jarrua kun painaa kovemmin niin vipattaminen lopppuu. Autoon on juuri vaihdettu levyt ja palat eteen. Voisiko jossain olla väljää mikä moisen aiheuttaa?
-
Vipattiko jo ennen levyjen vaihtoa?
Alatukivarren puslat loppu.
-
Ääni alatukivarsien syyllisyydelle. :) Oma auto teki samaa, ilmiö tuli aluksi esiin vain isommista nopeuksista jarruttaessa eikä katsastuksessa huomattu mitään. Alatukivarsien puslat olivat silti aivan lopussa.
-
Ennen levyjen vaihtoa vipatti ihan sairaasti muutenkin niin vaika sanoa... Tänään kävin katsastuskonttorilla niin insinööri kävi kaikki nivelet ja puslat läpi eikä löytänyt mitään vikaa. Alatukivarren takimmaisia puslia kyllä ihmeteltiin kun aika löysästi liikkuu sivuttain mutta näytti silti ehjiltä. Pitänee uusia molemmille puolille, näkeepähän onko vaikutusta. Etummaiset oli ihan timmissä kunnossa.
-
Avainsana "näyttää ehjältä"... Ne on ne takimmaiset jotka pettää ja aiheuttavat tärinää, renkaiden ennenaikaista kulumista jne. oiretta. Kannattaa uusia koko alatukivarsi kerralla ainakin jos ei tee vaihtotyötä itse. Säästää nimittäin korjaamoaikaa enemmän kuin osien hintaeron verran.
-
Lottokone pyörimään vaan. Itse tappelin ongelman kanssa koko omistusajan ja ei löytynyt ratkaisua joten pistin romun kiertoon (liikkeeseen).
-Alatukivarsien taaemmat puslat
-Jarrulevyt -ja palat kolmeen otteeseen
-Nelipyöräsuuntauksia
-Tasapainotuksia renkaille useaan otteeseen kaksille eri vanteille ja talvirenkaatkin käytiin läpi
-Molemmat etunavat (toinen pyöränlaakeri meni)
Ja mitähän kaikkea muuta, varmaan unohtui jotain. Ei tommoisessa mitään ärsyttävää ole jos saa korjatuksi, mutta noin toista tuhatta euroa myöhemmin totesin että aivan sama ja pistin vaihtoon.
-
Avainsana "näyttää ehjältä"... Ne on ne takimmaiset jotka pettää ja aiheuttavat tärinää, renkaiden ennenaikaista kulumista jne. oiretta. Kannattaa uusia koko alatukivarsi kerralla ainakin jos ei tee vaihtotyötä itse. Säästää nimittäin korjaamoaikaa enemmän kuin osien hintaeron verran.
Nuo tukivarret uusin itse kokonaan samasta vipatus-oireyhtymästä. Tosiaan helpompi itse tehdä mitä pelkkä puslanvaihto ja samalla uusiutuu saman tukivarren kaikki puslat sekä itse tukivarsi. Kiristysmomentti on aika tiukka sihen takimmaiseen pulttiin
Joku video osui silmään jossa uudessa paketista nostetussa tukivarressa oleva pusla heilui kuin mielettömän m**k*u huolettoman v*t**sa ja sekin näytti ehjältä. Se isompi pultti taisi olla tiukkuudeltaan 60 Nm + 90° astetta. Sai vääntää kohtuu lujaa lyhyellä varrella. Kaksi pienempää muistaakseni 75Nm Niin ja-- auto piti olla pyörillään kiristettäessä.
-
...Se isompi pultti taisi olla tiukkuudeltaan 60 Nm + 90° astetta. Sai vääntää kohtuu lujaa lyhyellä varrella. Kaksi pienempää muistaakseni 75Nm Niin ja-- auto piti olla pyörillään kiristettäessä.
Ettei jollain jää momentit vajaiksi niin korjataan sen verran, että etummainen iso pultti 175 Nm ja kaks takimmaista 60 Nm + 90°.
-
Mulla täristi myös paljon jarruttaessa. Eka vaihdettiin levyt eteen ja rauhottu vähäks aikaa. Palas myöhemmin myös ajonaikaisena tärinänä. Puslat meni vaihtoon ja loppu tärinät. Nyt kuitenkin pieni täryytys ilmenee jarruttaessa, etenkin motarivauhdista. Jollain foorumilla (ehkä jopa tällä) joku totesi että iskareiden yläpäät on myös väljät ja ne vaihtamalla loppui tärinät. Itse en ole niitä vaihtanut.
-
Vaihdoin vas puolelle etualatukivarren takapuslan niin rauhottui huomattavasti, pitää vaihtaa vielä oikealle puolelle.
Vanhan puslan kun irroitin niin löin puukon vasaralla vulganointiin että sain metallikehän ympäriltä pois ja sitten rälläkällä holkki halki.
Uutta puslaa naputellessa paikoilleen pusla pääsi menemään väärään asentoon eikä millään irti... no paskakshan se piti laittaa että sai pois. Yllätykseksi kun löin puukon siihen niin se uusi "Lemförder" olikin nestevaimennettu eli vaikka se vanha näytti ehjältä niin nesteet oli karannut siitä. Ostin sitten toisella kerralla Maylenä puslan ja on kyllä paljon tiukempaa tavaraa, liekö sekin nestevaimennettu?? Toiselle puolelle samanlainen ni eiköhän tärinä lakkaa...
-
Kannattaa uusia koko alatukivarsi kerralla ainakin jos ei tee vaihtotyötä itse.
Millä OEM-koodilla tuon saa tilattua (Volvo V50 2010 1.6D DRIVe)? Itsellä myös tärinäongelmia ja nyt on jarrulevyt ja -palat vaihdettu. Pitänee uusia myös nuo alatukivarret.
Onko kyseessä tämä osa?
https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/2010/V50/Link-arm-Control-arm--lower/1158058/31277463.html
-
Motonet.
-
Motonet.
Lähinnä tarkoitin, että onko tuo nyt se alatukivarsi joka tulee vaihtaa? Varmistaisin vain ennen kuin tilaan mitään. Mieluummin tilaan saksasta OEM-laatua halvemmalla kuin ostan Motonetin tarvikeosia.
-
Onko kyseessä tämä osa?
https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/2010/V50/Link-arm-Control-arm--lower/1158058/31277463.html
On..
Kannattaa lukaista tuo seuraava topic:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34932.0
-
On..
Kannattaa lukaista tuo seuraava topic:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34932.0
Kiitos vastauksesta. Tuli luettua tuo ketju ja noin oli ajatuskin toimia. SWAG:n koko alatukivarsipaketti molemmin puolin ja toivotaan, että tärinät lakkaa. Vai onko ehdottaa jotain muuta merkkiä? Bemariin tuli aina hankittua SWAG:n kapuloita kun niitä ne asentaa tehtaallakin.
-
Täältä myös ääni alatukivarsille.
Itsellä myös täristi jarrutuksessa sekä kiihdytyksessä.
Mitään vikaa ei takimmaisissa puslissa myöskään huomannut ennen kun toiselle puolelle oli asentanut uuden johon verrata.
Autolla ajettu vähän yli 230tkm ja mottina D5.
Eli puslat tai tukivarret vaan vaihtoon.
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
-
Kiitos vastauksesta. Tuli luettua tuo ketju ja noin oli ajatuskin toimia. SWAG:n koko alatukivarsipaketti molemmin puolin ja toivotaan, että tärinät lakkaa. Vai onko ehdottaa jotain muuta merkkiä? Bemariin tuli aina hankittua SWAG:n kapuloita kun niitä ne asentaa tehtaallakin.
SWAG tuntuu olevan ihan välttävä, ei kyllä ole BMW orkkis tukivarsivalmistaja, vaikkakin kuuluu samaan konserniin.
Muutenkin esim. TRW tukivarsi ei välttämättä ole täsmälleen sama TRW tukivarsi (kuin orkkis missä lukee TRW) vaan jonkun toisen tekemä tuotos TRW:n paketissa... Huijausta suorastaan. :-\
Harvemmin vaihtanut koko tukivarsia, vaan pelkät takapuslat.