Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volovoja - 05.10.2017, 19:58:11
-
Kyseessä v60 d5 2013. Saako adap. vakkarin muutettua välilllä normaali vakkariksi? Vai onko ainut säätömahdollisuus muuttaa vain tutkan aikaväliä.
-
Olet tainnut ymmärtää tuon toiminnan hitusen väärin.
Se on normaali vakkari, mutta jos edessä on joku hitaampi, mukautuu autosi edellä ajavan nopeuteen. Jos taas edellä ajava lähtee kaasuttamaan karkuun niin autosi lähtee myös kiihdyttämään, kunnes vakkariin asetettu aiempi tavoitenopeus on saavutettu.
Tutkalla laitetaan vaan kärkkymisetäisyys
-
Kyllä topicin aloittaja varmasti tietää aktiivisen vakkarin toimintaperiaatteen. Mutta kysymyksen tarkoitus oli varmasti se, että saako vakkarin toimintaan ilman tutkaa, kuten ”normaalissa” mallissa. Muistaakseni joskus oli juttua jostain päivityksestä, jossa sai tutkan pois käytöstä kun nappulaa painaa pitkään vai liittyikö se johonkin vuosimalliin tulleesta ominaisuudesta...
-
Adaptiivisen vaihto tavalliseen tuli mahdolliseksi ainakin uudemmissa volleissa. En ole varma onko jo 2013 mallissa.
-
Jäänyt mieleen internetin jutuista että 2012-> onnistuu. Ei muistaakseni tarvinut Volvolla käyntiä, mutta ei ollut kuitenkaan ihan yhtä nappia.
Edit: V40 CC lontoon kielisestä manuaalista löytyi:
http://support.volvocars.com/uk/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=y556&my=2015&sw=14w20&article=4c2f4209ee4bb511c0a801e800028f40 (http://support.volvocars.com/uk/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=y556&my=2015&sw=14w20&article=4c2f4209ee4bb511c0a801e800028f40)
-
Kyllä saa.. pidät vakkarin napia pohjassa niin kauan kun mittari ilmoittaa sen muuttuneen tavalliseksi. Toimii ainakin v60 -14. ;)
-
Mistä tunnistaa onko adaptiivinen vai normaali vakkari? ::) En ole hirveästi jaksanut perehtyä autoni varusteisiin.
-
Sori vaan siitä, että kyllä minä ymmärrän sen toiminnan. Just se tutka pitäisi saada pois väliaikaisesti, ettei tulis jäätyä taakse kärkkymään. Kun siihen taakse jää kärkkymään ihan huomaamatta. Muutenhan se toimii hienosti, kun se on aikaperusteinen. Volvollakin ehdottivat pitempää painamista, mutta näyttäisi ettei toimi vielä -13 mallissa. V40:senkin ohje oli -15 mallisen. :2funny:
-
Selvennykseksi vielä, että miksi kaipaan tavallista vakkaria.
Moottotiellä ajaessa olis ihan hyvä, että sais sen tutkan pois. Tai ei kokonaan, koska silloin poistuu myös törmäysvaroitin.
Ainoastaan vakkarin osalta, ota tästä nyt sitten selvää. :hg:
-
Samaten vakkari pitäisi saada tavalliseksi esim. räntäsateella - täysin omituista, ettei Volvo fiksannut tätä näihin pariin vuosimalliin :nohnoh .
'Kiva' ajaa satoja kilsoja, kun ei ole tottunut kaasupoljinta ja nopeusmittaria joka sekuntti vahtaamaan.
-
Selvennykseksi vielä, että miksi kaipaan tavallista vakkaria.
Moottotiellä ajaessa olis ihan hyvä, että sais sen tutkan pois. Tai ei kokonaan, koska silloin poistuu myös törmäysvaroitin.
Ainoastaan vakkarin osalta, ota tästä nyt sitten selvää. :hg:
Mittaristoonhan myös syttyy auton kuva ennenkuin auto hiljentää. Moottoritiellä voit siinä vaiheessa vaihtaa jo kaistaa. Auttaako tuo tuohon sitten yhtään, silloinhan ei jää sen edellä ajavan perään? Paitsi jos sillä ohituskaistallakin on joku, mutta silloinhan joutuisit kytkemään sen normaalin vakkarin jokatapauksessa pois tai ajaisit perään. Itse tuosta etäisyysilmoituksesta tykänny, ettei vahingossakaan roiku toisten perässä. Jos sillä vaikka keulakin säästyisi hieman kiven iskelmiltä.