Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jusa30 - 03.09.2011, 10:02:33
-
elikkä onko kellään tietoa mistä sais ton remin edullisemmin ku siniseltä?! ja käykö purkaamolta saman ikäsestä ja samalla numerolla oleva remi mun autoon!?
-
Mikä siinä on vikana? REM voi olla mahdollista myös korjata, kannattaa selvittää tämä vaihtoehto.
www.sercap.fi ja http://rica-tuning.fi/company ovat paikkoja jotka ainakin noita ohjainlaitteita korjailevat, he osaavat myös kertoa aiheesta enemmän (pyörivät myös täällä foorumilla...)
-
takavalo ja ledi takana ei pala ilmoittaa polttimovika sivuvalo! sercapilla käyny jo eikä saanu korjattua tuosta autosta kuulemma vanhemmista korjannukkin! mutta se kiinnostaa käykö käytetty remi samanlaisesta autosta samalla numerolla...niitä on kuiten purkaamoissa kaupan?!!
-
takavalo ja ledi takana ei pala ilmoittaa polttimovika sivuvalo! sercapilla käyny jo eikä saanu korjattua tuosta autosta kuulemma vanhemmista korjannukkin! mutta se kiinnostaa käykö käytetty remi samanlaisesta autosta samalla numerolla...niitä on kuiten purkaamoissa kaupan?!!
Ok, kannattaa jatkossa kirjoittaa aloitukseen jo nämä jutut mitä on tehty niin ei tarvi muiden turhaan vastailla jo tehtyjä asioita. ;)
Jos auto on samanlaisilla varusteilla ja about samaa vuosimallia niin ymmärtääkseni pitäisi käydä, mitään varmaa tietoa minulla ei kuitenkaan ole, perustan tietoni täältä aiemmin lukemaani. Voi olla että vaatii ohjelmoimista merkkiliikkeessä kuitenkin.
-
ok! onko tietoa pystyykö noita vanhoja remiä ohjelmoimaan uusiks!? sinisellä väitti ettei pysty kuulemma pittä olla uus peli!!
-
ok! onko tietoa pystyykö noita vanhoja remiä ohjelmoimaan uusiks!? sinisellä väitti ettei pysty kuulemma pittä olla uus peli!!
Käytetyn yksikön kohdalla se on aina pääsäntöisesti arpapeliä, että saako sen ohjelmoitua vai ei, kokeilematta sitä ei oikeastaan tiedä, kuin ehkä ecm:n ja cem:n kohdalla, että niissä ei onnistu.
-
mitäs kaikkea se toi remi ohjaa mikä on takakontissa?! eikös niitä ole useampi autossa!!
-
mitäs kaikkea se toi remi ohjaa mikä on takakontissa?! eikös niitä ole useampi autossa!!
Jotain takavaloja, takaovien lukkoja ym. ym. takapään juttuja.
Ei REMmejä ole kuin yksi
-
mitäs kaikkea se toi remi ohjaa mikä on takakontissa?! eikös niitä ole useampi autossa!!
REM = Rear Electronic Module. Noita taitaa olla vain yksi, mutta sitten löytyy monia muita moduleita eri paikoista, joilla on eri tehtävät ja eri nimet.
Joku muu saa sitten kertoa että mitä kaikkea toi REM tekee.
EDIT: miksu jo kertoikin että mitä se tekee, takapuo..takapään juttuja siis. :D
-
takavalo ja ledi takana ei pala ilmoittaa polttimovika sivuvalo! sercapilla käyny jo eikä saanu korjattua tuosta autosta kuulemma vanhemmista korjannukkin! mutta se kiinnostaa käykö käytetty remi samanlaisesta autosta samalla numerolla...niitä on kuiten purkaamoissa kaupan?!!
Onkohan vika ollenkaan siinä rem yksikössä? Toisessa ketjussa kysyt valaisimen takaosaa? Onko siinä sittenkin vikaa? Valaisimen rakenne ei ole mikään insinöörityön taidonnäyte ja niissä voikin olla ihan mitä vaan jo yksistään sen takia että valon tiiviste on voinut vuotaa ja valon pohjaosa on ruosteessa.
Tämänikäisten volvojen REM ym. boksit hajoilevat varsin harvoin, mutta onhan sekin mahdollista esimerkiksi oikosululla valaisimessa polttaa sulake tai oikosululla ja liian isolla sulakkeella polttaa myös folioita ym. tuossa REM-yksikössä. Käytetyssä autossa usein suurin ongelma on ratin ja penkinvälissä. Auton historiaa ei voi tarkkaan tietää eikä oikein voi olla varma millaisia rautalankavirityksiä autoon on tehty. Esimerkiksi rosvoliittimillä tehdyillä lisälaiteasennuksilla saa vikoja aikaiseksi.
Vaihtomahdollisuus käytettyyn purkuosaan on tässä vanhemman tekniikan volvossa vielä hyvä. Eli jos mallivuosi ja varusteet täsmäävät ja lisäksi numero boksissa, niin osa toimii. Tämänikäisessä olen vaihtanut mm. vaihdelaatikon ohjaimen ja moottorinohjaimen ja lisäksi jotain DSTC juttuja ym. ja ne ovat poikkeuksetta toimineet. Tuo ECM:n vaihto kyllä vaati ajonestoon liittyvän muistipiirin kolvaamisen vanhasta purkista. Uusimmissa volvoissa homma onkin monilta osin haastellisempaa.
Takavalon johdot on äkkiä testattu. Takavalon molemmat hehkulamput ja ledirivi kytketään samalla johdolla. Ledi pelkästään ei sytytä vikailmoitusta, mutta jomman kumman hehkulamppujen palaminen aiheuttaa "polttimovika sivuvalo" ilmoituksen.
Parkkivalo ja ledi on valaisimen liittimen liittimessä 1 ja toisen polttimon valo liittimessä 5. Maadoitus on valaisimen liitin 6 ja sen kohdalta lähtee musta johto. Tuota voisi ihan erilläänkin testata kytkemällä sähköt tuohon valaisimeen. Jos valo toimii, niin vika on muualla. Jos valo ei toimi, niin voisi sitten ihmetellä sitä valaisinta. Tuo parkkivalojohto on vasemmassa valaisimessa harmaa johto valkoisella raidalla ja oikeassa valaisimessa harmaa johto. Samanväriset johdot löytyvät REM-yksikön pistokkeen "D" liitimistä 5 ja 6. Ottamalla pistokkeen irtii voi liittimiin kokeilla +12V ja saada joko oikean tai vasemman valon palamaan :). Jos molemmat toimivat, niin sitten vasta voidaan kannattaa alkaa sitä REM-yksikköä ihmettelemään. Myös tuosta kohtaa voisi mitata virrankulutuksen kummallekin valolle ja verrata niitä keskenään. Itse ehkä testaisin kaiken kerralla tuosta REM:n liittimestä.
-
asiahan on niin että kyseisessä tapauksessa vikaa on sekä valossa, että remmissä. J-P ei vain ehtinyt tutkia loppuun saakka miksi se rem vielä polttaa sulaketta. Itse luulisin että sen remmin saisi vielä korjattuakin, mutta se menee vain tutkimustapaukseksi ja aikaa siihen pitää varata, eikä hoputtaa saa.