Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: nykyinen volvoilija - 09.10.2017, 13:52:48

Otsikko: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 09.10.2017, 13:52:48
Mikä voi aiheuttaa kulutuksen selvää vaihtelua ajettaessa samoilla nopeuksilla ja kuormalla, toisinaan menee jopa 4 litran keskikulutuksella tietokoneen mukaan,toisinaan jopa 6.5l matka-ajossa noin 100km/h nopeudella. Hiukkassuodatin vaihdettu 25.000km sitten,korkeapainepumpun tiivisteet uusittu.Muuten toimii hyvin eikä mitään vikavaloja pala.Hiukkassuodatin vielä wetterillä vaihdettu, oisko mahdollista että jäänyt ohjelmoimatta vaihto, että polttelis turhaan hiukkasia pois, öljymäärä myös taitaa vähän lisääntyä, viittais siihen mielestäni. Osaako kukaan valistaa tässä asiassa ?
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: hessu80 - 09.10.2017, 14:13:35
Viimeksi eilen joku kyseli neuvoa samaan vaivaan. Oli mennyt moottori rikki laimentuneiden öljyjen takia. Syy on ilmeisesti tihentyneissä hiukkasloukun regeneroinneissa. Johtuu ecu:n ominaisuuksista. Korjautuu vaihtamalla uusi ecu tai ottamalla hiukkasloukku pois ohjelmasta. Katso nimim.
 Volvotdi:n kirjoituksia aiheesta.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 09.10.2017, 18:09:59
Ei taida hiukkasloukkua tohtia poistaa, taitaa tulla ongelmia katsastuksen kanssa, mistähän sen ecun eli moottorinohjausyksikön saisi edullisimmin? Pystyyko sen vaihtamaan noin vain, pitääkö sekin jotenkin ohjelmoida volvolla?
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: volvotdi - 09.10.2017, 21:49:21
Ei taida hiukkasloukkua tohtia poistaa, taitaa tulla ongelmia katsastuksen kanssa, mistähän sen ecun eli moottorinohjausyksikön saisi edullisimmin? Pystyyko sen vaihtamaan noin vain, pitääkö sekin jotenkin ohjelmoida volvolla?

Katsastuksessa ei tule ongelmia vaikka loukun poistaa. Purkaamolta noita ecuja saa 200-500€, mutta nekin voi olla rikki jo valmiiksi... uusi 2000€ asennettuna.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 10.10.2017, 14:47:53
Auttaakohan asiaa,jos ajaa wetterille ja päivittää ohjelmiston, on vaan lastutettu peli, vähenee tehot?
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: Rataraat0 - 10.10.2017, 16:32:42
Ei taida hiukkasloukkua tohtia poistaa, taitaa tulla ongelmia katsastuksen kanssa, mistähän sen ecun eli moottorinohjausyksikön saisi edullisimmin? Pystyyko sen vaihtamaan noin vain, pitääkö sekin jotenkin ohjelmoida volvolla?

Leimasta meni heittämällä läpi volvotdin ohjelmoima V50.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 10.10.2017, 16:58:04
Pitääkö muutoskatsastaa jos loukun poistaa?
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: tuomaril - 10.10.2017, 17:58:10
Ei.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 11.10.2017, 19:37:18
Oudoksutti tuokin asia kun vauhdista heittää vapaalle ja näytössä on hetkellisen kulutuksen lukemat näkyvissä, niin vaikka auto rullaa vapaalla ja kierrokset noin 800 rpm, niin hetkellinen kulutus vaihtelee 0,7-1,4 välillä. Näyttääkö tietokone omiaan vai mistä johtunee,tuntuisi että lukema pitäisi olla aika pieni tuossa tilanteessa. ensin laskee tuonne alempiin lukemiin sitten nousee vaikkei kuormitusta, ei liene normaalia tälläinen.Samoin ajaessa samalla nopeudella tasaisellakin tiellä vaihtelee monen litran vaihteluita hetkellinen kulutus. Alan harkita hiukkasloukun poistoa ja ohjelmointia, auttaneeko asiaan?
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: Korppi - 11.10.2017, 20:16:51
Eikös tuo vajaa litra ole normi tyhjäkäynnin kulutus? Jätä vaihde silmään ja nosta kaasu ylös -> pitäis kulutuksen tippua nollaan. Jos ei, niin poltto päällä.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 11.10.2017, 21:47:04
Ei tipu nollaan kulutus vaikka vaihde päällä ja kaasupoljin ylhäällä.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: volvotdi - 12.10.2017, 08:02:14
Ei tipu nollaan kulutus vaikka vaihde päällä ja kaasupoljin ylhäällä.

Poltto on siis päällä.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: hessu80 - 12.10.2017, 23:01:39
Poltto on siis päällä.
Hypoteettinen kysymys, vaikka ei ole oma probleemi juuri nyt: Mitä sivuvaikutuksia seuraa, jos huijaa jäähdytysnesteen lämpötila-anturia noin 10 astetta? Ajatuksena siis, että polton edellyttämää 76 astetta ei ecun mielestä juuri koskaan saavuteta. Tähän riittäisi yksi vastus (ehkä 300 ohmia) sarjaan lämpötila-anturin kanssa. Flekti ainakin lähtisi vastaavasti kuumenpana päälle, mutta tuleeko muita murheita? Jääkö tehot vajaaksi? Oletuksena siis että dpf on jo heitetty saunan taakse.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 13.10.2017, 15:23:27
Tänä aamuna, kun lähdin ajamaan lyhyehkön matkan, muistaakseni aloin keskikulutuslukemaa nollaamaan, niin näyttöön tuli teksti että ajotietokone nollattu. Auto haisi vähän aikaa, en oikein osaa sanoa mille, vaan ei sen jälkeen enää hajua ja yllätys yllätys kulutuslukemat alkoivat näyttää huomattavasti pienempiä lukemia kuin ennen. Nyt menee hetkellinen kulutuskin nollaan kun vaihde päällä antaa rullata kaasupoljin vapautettuna.Jos tuollaisena pysyy ja on todellinen kulutus, olen tyytyväinen, kun olin jo suunnittelemassa hiukkasloukun poistoa.Samoin tuo lukema tankkaamatta km, matka siis lisääntyi huomattavasti.Mitähän tuossa tapahtui, onko muille sattunut vastaavaa?
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 19.10.2017, 18:31:48
Onko tuo tavallista että näyttöön tulee teksti että ajotietokone nollattu,en ole ennen tuollaista huomannut?
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0d vaihteleva kulutus!
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 10.11.2017, 16:15:18
Haihattelua oli tuo luuloni että että olisi kulutus pienentyny , oli vaan hetkellinen ilmiö! Tänään ohjelmoitiin uudelleen ja hiukkasloukku ja  egr-venttiili poistettiin ohjelmallisesti. Vielä laitan suoran putken loukun tilalle. Menomatkkalla vajaat sata km keskikulutus oli 5.9l ajotietokoneen mukaan. Ohjelmoinnin jälkeen sama matka takaisin ja kulutus nyt 3.9l ajotietokoneen mukaan siistillä ajolla.Jospa se moottoriöljykään ei enää lisäänny  ;)