Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kupari s40 - 11.10.2017, 17:35:26
-
Olis semmonen tilanne että kerää kunnolla kosteutta kuskin umpioon. On kuivattu mutta ei auta edes päivää ja kuivatessa puhaltimella puskee vettä välistä ainakin vilkun kulmasta.
Olisko joku tiivistelly niin kysymys lähinnä mikä olisi kunnollinen liima? Senhän kestettävä lämpölaajenemista ja jäähtymisen supistutuminen eli elastinen kestävä liiman oltava. Jotain vinkkejä purkautuuko vai päältä vain kertosta saumaan. En noita ole omissa autoissani ennen ole fixaillu kun yleensä umpiot olleet niin huonos kunnos muutenkin ja ehjää vaihdettu suoraan vain tilalle ja emännän autoihin ei ole ole vikoja umpioissa edes ollut.
Umpio niin hyväkuntoinen, lasi hyvä eikä kiven iskujen säröjä ja heijastinta priima niin pelastaa kannattas ainakin yrittää.
Otetaan puskuri irti kokonaan ja saa molemmat hajonneet pesuritkin samalla kokonaan pois, piuhat niistä jo leimalle otettu irti ja tulpattu letkut. Ei tule uusia tilalle, emäntää ei kiinnosta ne.
Samalla uusii lähivalojen kärvähtäneet ja halkeilleet liittimet H7 liitinjohtokorjaussarjalla.
Ps. Onko lasi liimalla vai tiiviste välissä? Jos tiiviste vois kysellä siniseltä.
-
Jotkut oli naamakirjassa sitä mieltä että tuohon auttaisi reikä siinä umpion takana olevassa muovikannessa. Niin ehkä ne voisi kokeeksi ottaa ne kannet irti tilapäisesti ja katsoa pysyykö lamput kirkkaana?
On niissä joku liima kai, etsimällä löytää täällä pre-faceliftin umpion lasinvaihtoja.
-
Ps. Onko lasi liimalla vai tiiviste välissä? Jos tiiviste vois kysellä siniseltä.
Sanoisin, että kun on lasi kyseessä, niin on tiivisteellä.
-
OK, kiitti.
Tällä välillä googlailun perusteel niin S80 lasinen umpio on tiiviste (15€ saanu siihe siniseltä 2012) ja kun tämäkin lasilla niin kysyn huomenna saako ja hinnan. Raju flunssa mulla su asti ollu ja vieläkin on päällä niin ei ole kyennyt oikein mihinkään tekemiseen vielä panostaa.
Muovisis ei ilmeisesti ole tiivistettä ja sikamassa ollu millä liimattu.
En kuulu enkä aio koskaan edes liittyä mihinkään Facebook, Instagram, Twitter jne multimedia somejuttuihin niin se puoli ulkona hauista.
-
S40 ja S80 umpiossa on tiiviste, mutta S60 ja V70 umpioissa lasi on liimalla kiinni.
-
S40 ja S80 umpiossa on tiiviste, mutta S60 ja V70 umpioissa lasi on liimalla kiinni.
Kiitos :) tiedosta
Sikamassaa ostettava.
-
Suosittelivat liikkeessä kuitenkin liimaa sisältävää silikonia niin saa auki jatkossakin, H7 liitinjohtokorjaussarja 2,70€ kpl ja silikoni 7,60€ niin pitäs valot noilla korjaantua.
Emäntä lähtee Ouluun 22.10 niin on pari päivää aikaa puuhastella noita kun ei autoa tartte.
-
Olikin näköjään toinen umpio jo aikaisemmin tiivistetty silikonilla niin nyt nykästy auki vain tuo vuotava. Vettä olikin siinä taas pari senttiä umpiossa lillumassa.
Kuivaus, lasin ja heijastinpintojen putsaus niin hyvältä näytti osien kunto..niin läjään vaan silikonilla.
Pesurit romuläjäs, lähivaloliittimet uusittu ja polttimoista (parkki, vilkku) palaneet uusittu
-
Sadevesi valuu konepellin alla olevaa ränniä pitkin suoraan vilkun kannan päälle.
Kannatta tarkistaa ettei tiivisterengas valskaa kannan ja umpion välissä.
Monesti vilkun polttimon vaihdon jälkeen umpio alkaa kerään kosteutta.
Umpio kerää vettä joka koloon, vaatii perusteellisen kuivauksen.
-
Tässä oli ihan selkeästi lasin ja muovitaustan välinen vuoto eli tiivisteliima pettänyt vilkunpuolen kulmasta.
Nuo polttimoiden suojat ja tiivisteet katsottiin jo aikaisemmin kun alkoi huurtua mut hyvä et tulee sekin esille.
-
Melko ytyä liimaa muistaakseni se alkuperäinen millä umpion lasi on kiinni. Itsellä rikki mennyt lasi piti vaihtaa joten piti irroittaa ja liimata uusi takaisin. En muista millä silikonilla alunperin tein, mutta rupesi aika pian vuotamaan. Nyt irroitin uudestaan ja tällä kertaa pääliimana käytin Sika Lastomer -710 butyylimassaa ja sauman lisätiivistykseen käytin Cascon Liquisolea.
Sadevesi valuu konepellin alla olevaa ränniä pitkin suoraan vilkun kannan päälle.
Kannatta tarkistaa ettei tiivisterengas valskaa kannan ja umpion välissä.
Monesti vilkun polttimon vaihdon jälkeen umpio alkaa kerään kosteutta.
Tämä pisti myös itselläni silmään ja koitin elvytellä tiivistettä ja laitoin vielä palan teippiä päälle. Tämä kyllä kannattaa ensin tarkistaa jos umpio näyttää huurtuvan/keräävän vettä.
-
No niin menee nyt 2 vuoden jälkeen tuo tiivistetty vasen kuskinpuolen umpio uusiksi. Vettä taas se pari senttiä ollu syksystä asti lillumassa. Katsoin vilkunpolttimonkin piruuttain viikko sitten niin kanta täysin umpiruosteessa ja poltin ruostunut kiinnikin joten lähti vain osina pois, tiiviste polttimonkannassa on ehjä sekä lisätty tuolloin 2 v sitten varmuudeksi myös teippiäkin päälle.
Kuivatettu syksyllä suojatulpat takaa irti valot päällä ja aurinkoon päin seisottaen niin pärjäsi noin niin kauan kuin autinko vielä lämmitti. Nyt ollut viimeajan lähivalon suojakumi kokonaan pois niin on lasipinnalta lähi/pitkät suurin osa tipoista haihtunut. Puhaltamalla ilmaa ei vilkunpäästä kyllä nyt sieltä välistä purskahdellut kuten 2 v sitten teki.
Ghostilta lähtee maanantaina tulemaan umpio joten korjaantunee sillä. Katsoo vielä tuo vanhasta löytyykö kohtaa mistä vuotanut . Oikea puoli pysynyt kokoajan täysin kuivana.
-
Tämä ei välttämättä ole laatuvinkki mutta tiivistin oman umpion halkeaman kiilto kirkas elastisella asennusliimalla, toistaiseksi on toiminut ja tuo siis kun en aio avata sitä halkeamaa enää.
-
Umpio uusittu. Sieltähän entisestä ilmeisesti tullut villkunpohjan tiivisteen kautta kosteus sisään, lasitiivistys on ulkoapäin painepesurillakin kokeiltuna ehjä.
Kuivattaa sisältä kunnolla pannuhuoneessa ja jättää varalle / varaosiksi. Huonompi heijastinpinnalta ja lasilta kuin tuo uusi. Toimiva säätömoottori tuohon jäi kun uudessa oli ehjä mukana, vilkunpohjaa vain vaille kokonainen kun sen vanhan vuotaneen jossa poltinkanta on umpiruostunut heitin suoraan pois.