Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: GEE - 12.10.2017, 18:22:22
-
Moro,
Hommasin tuossa elokuussa ensimmäisen Volvoni XC60 D3 2012 + Geartronic ajettu 112tkm.
Nyt kun kelit on jäähtyneet 5 asteen kieppeille ja auto seisoo pihassa yön yli, niin ensimmäiset muutamat sadat metrit laatikko luistaa erikoisesti ja sitten rupeaa taas vaihtamaan normaalisti. Aiemmin kun kelit olivat lämpimämmät tuota ei ollut.
Vaihtaa kyllä, mutta luistaa reilusti enemmän kuin normaalisti.
Öljyt vaihdatin vasta, mutta se ei vaikuttanut tuohon.
Onko tämä siis jonkinlainen haluttu ominaisuus kylmällä laatikolla kuten joissain merkeissä ilmeisesti on.
Onko muilla kokemuksia?
-
Täysin normaalia. :) Luistattelee sitä laatikkoa sen takia, että lämpeisi nopeammin.
-
Ok, kiitos tiedosta eli eipä tarvi jännittää asiaa.
-
Mitä laatikon luistaminen tarkoittaa? Mistä sen huomaa? Itsellä ensimmäinen automaatti, eli ei omakohtaista kokemusta.
-
Mitä laatikon luistaminen tarkoittaa? Mistä sen huomaa? Itsellä ensimmäinen automaatti, eli ei omakohtaista kokemusta.
Perinteinen automaatti luistaa aina alle maantienopeuksissa (suurinpiirtein näin). Sen huomaa selvimmin kun polkaiset liikkeellä ollessasi reippaasti kaasua niin kierrokset nousevat reilusti ja samantien (=luisto). Manuaaliautossa ei ole luistoa ja kierrokset nousevat aina suhteessa auton nopeuteen. Suhdetta voi muuttaa vain vaihdetta vaihtamalla tai painamalla hieman kytkintä..eli luistattamalla.
Tuo aiemmin mainittu kylmän laatikon luisto on normaalia suurempaa luistoa.
Edit: hyvä ja hauska esimerkki on soutuvene. Sitä saa eteenpäin työntämällä airolla pohjasta (ei luistoa) tai soutamalla (luisto) :)
-
XC 60, 2009, " mallia 2010 " D5, AWD. TF-80SC
Onko tullut päivityksiä automaatti öljyn suosituksista vai mennäänkö edelleen ohjekirjan tiedoilla.
Eli voinen laittaa laatikkoon Mobilin ATF 3309 öljyä.
Jotain muita merkkejä / suosituksia kenelläkään antaa ?
-
XC 60, 2009, " mallia 2010 " D5, AWD. TF-80SC
Onko tullut päivityksiä automaatti öljyn suosituksista vai mennäänkö edelleen ohjekirjan tiedoilla.
Eli voinen laittaa laatikkoon Mobilin ATF 3309 öljyä.
Jotain muita merkkejä / suosituksia kenelläkään antaa ?
Tota itse laitoin ja moni muukin on laittanut samaa ongelmitta, täyttää tuon 3309-vaatimuksen.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/Comma-MVATF-5l-automaattioljy
-
Ok.
Tuota laitoin muistaakseni XC70, 2012 malliin, lainaan vanhaa topikkia:
" Hämmästelen tuota Mobil 3309 öljyn sopimattomuutta kun foorumilta luin että se on ollut " Samaa öljyä jota Volvo käyttää alkuperäis öljynä ", ilmeisesti sitten aikoinaan ? "
"Tuo Mobil 3309 öljy on tosiaan samaa tavaraa mitä Volvon purkissa myydään vanhemmille laatikoille. 2011 vuosimallista eteenpäin öljyvaatimukset muuttuivat. Edellä mainitut "31256774" ja "31256775" osanumerolla kulkevat öljyt ovat yksi ja sama. "
Eli nyt uskaltanee tähän vanhempaan laatikko malliin jo laittaa Mobiliakin kun sitä sattuu löytymään valmiina..
-
Perinteinen automaatti luistaa aina alle maantienopeuksissa (suurinpiirtein näin).
Näissä 6-vaihteisissa sentään tuo turbiinilukon toiminta on onneksi vähän fiksumpaa. Lukitsee jo jossain 50-60 vauhdissa, vaihde taitaa olla tuossa kohtaa nelonen?
Ja kuten edellä mainittua niin öljyjen nopeamman lämpenemisen takia tuo luisto tapahtuu kylmänä. Nämä uudemmat vaihteistothan pyytävät käsittääkseni tuon takia AW1-luokiteltua öljyä 3309 sijaan.