Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Paine - 13.10.2017, 07:54:27

Otsikko: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Paine - 13.10.2017, 07:54:27
Terve nyt kaikille :D päätin aloittaa projektipäivä kirjan jo hyvissä ajoin kun edelliselle autolle sitä ei tullut tehtyä. Eli tilanne seuraava ideana olisi istuttaa possuvolvoon 1.9 tdi ja piristää sitä maltilla alla listaa.

-mekaaninen pumppu sähköisen tilalle

- Volvo 2.5 tdi suuttimet

-joku nätti vähän suurempi fööni

Koppa on jo tiedossa mutta Intti ja talon hankinta vain häiritsevät vähän. Suullisesti sovin kaupat kolmesta 360 Kaks huonoa osiksi ja kolmas vm 89 Pikku peräinen ja kaksi ovinen  toimii aihiona. Tarkoitus pitää ulko näkö suurimmilta osin vakiona tyyliin uutta vannetta alle ja lievä madallus. Ruostettakin löytyy kori olisi tarkoitus krillata puhaltaa ja maalata yli varmaan värin vaihto.

Tekniikan luovuttaja olisi tarkoitus hakea tulevana lauvantaina vm.99 seat cordoba jonka purusta varmaan alkuun kirjottelen. 
 
360 laatikosta on foorumilla tietoa vain väänön kestosta. Ajattelin laakeroida askin ja  samalla tutkia saisko sitä millään kestään yli sen maagisen 450 n.

Ja vielä miksi? :D Koska harvassa ovat kolmesataset diiselit pitkä työmatka +paljon muuta ajoa. Vaikka harrastepeli pystyy ajamaan joka päiväistä ajoa paljonki ja tdi maaginen 5 litraa sadalla. Ja tosiaan Intti häiritsee ja uuden kämpän omistajuus vaihtuu joulukuussa haen projekti aihion vasta silloin. Ei tarvitse porukoitten nurkkiin raahata kolmea volvoa lisää. ;D
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Taavi.H - 13.10.2017, 08:59:10
Onnea ja menestystä projektiin! 300-sarjan dieselöinti TDI-tekniikalla on tietysti lähellä mun sydäntäni! S*

360 laatikosta on foorumilla tietoa vain väänön kestosta. Ajattelin laakeroida askin ja  samalla tutkia saisko sitä millään kestään yli sen maagisen 450 n.

Oliko sulla siis ajatuksena säilyttää alkuperäinen voimalinja, transaxle ja laatikko takana?
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Paine - 13.10.2017, 09:05:01
Näin alkuun ainakin kokeillaan mitä kestää :idiot2: mutta puran ja hakkaan päätäni seinään ja kattoon keksinkö yhtään mitään millä sais lisää lujuutta. Jos ei pelitä niin bmw zf hoitaa voiman siirron jonkun sortin putki himmelissä taka akselilla  ;D mutta kaikki on vielä ajatuksen tasolla ja kannan ottoja saa ja pitää antaa  :D
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 13.10.2017, 20:29:26
Eikö se alkuperäinen sähköinen VP-pumppu olisi kuitenkin parempi valinta ?..noissa 2.5 TDI mekaanisissa pumpuissahan alkoi tuotto loppua kovemmilla tehoilla.
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Paine - 14.10.2017, 14:33:58
Ideana olisi risteyttää mekaaninen kammio koneen pumppu seuraavasti. Aihiona toimii 1.9 td dukaton pumppu mihin naitetaan tdi pumpun nokka levy ja nestepää ja modataan Sammutin(kammio koneen samuttimessa ei riitä voima). Joko aihe kiinnostaa tai sitten aloitus viesti oli paska hyvä että herättää keskustelua  ;D . Kävin tänään hakemassa 99vm  cordopan käyttis paska seat saa siitä uudet talvi ja kesä kumit ja Volvo tekniikan. Lisäilen illemmalla kuvia kunhan kerkiän tietokoneelle.
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Kojontti - 14.10.2017, 23:19:15
Siinä mekaanisen pumpun kanssa vaan herkästi käy taloudellisuudelle hassusti...
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.10.2017, 00:12:17
Sekin saattaa olla mekaanisessa pumpussa että saako sen toimimaan kunnolla ilman nykimisiä, kierrosten pätkimisiä yms. Suosittelen mielummin sen sähköohjatun pumpun laittamista. Cordoballa ei voi ajaakaan kohta kun tulee pakkaset. Sellaiseen ei välttämättä pääse sisälle kun ovet jäätyy talvella, tai saattaa päästä sisälle mutta ei ulos, ovi saattaa myös olla menemättä kiinni ollenkaan jos sen saa auki :D
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Paine - 15.10.2017, 13:02:56
Eilisen saldoa  :D kuvien laatu aika paskaa mutta kumminkin. :P

(https://i.imgur.com/ixgTLcs.jpg)
(https://i.imgur.com/4atp4M9.jpg)

ennen purkua ja purun jälkeen

(https://i.imgur.com/XmLrFbn.jpg)
(https://i.imgur.com/v7OOgoE.jpg)
ja sitten toivotaan että ei ole venttiilit poikki. Olis tietty voinut ostaa heti ehjän mutta käytiksen renkaat ja kun oli niin lähellä että joo. :D

 (https://i.imgur.com/GYOhPrP.jpg)
Noita kun kerkiäis vielä tutkimaan. Tottakai sähkö pumppu kiva olis mutta en vaan jaksa alkaa repiä johtosarjaa ja tappelemaan sen kanssa. Mutta nyt sitten nähdään miten toimii mekaaninen pumppu  tdi koneessa. Enkä jaksa uskoa että kulutus pomppais hurjasti. Käyttis toledo ei syö 6 litraa enempää vaikka ajais miten lappu lattiassa ja se sentää on  kammiokone vielä ja mekaanisella pumpulla. Uskon että kulutus ero td ja tdi koneen välillä johtuu muusta kuin sähkö pumpusta.  Noo aika näyttää ::)
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Slerbahuuli - 15.10.2017, 14:46:43
Laithanma seuranthaan! O0

Nyttenhän on hyvä tilaisuus käydä kone läpi. Nokan saa hiottua paremmalle profiilille, alakerran tarkistettua, imukanavat + imusarjan putsattua, EGR:n tulpattua jne...

Epäilisin, että volkkarifoorumeilta löytyy paljolti juttua TDI-tekniikan siirtämisestä "vanhaan koppaan". Tuon ikäisessä Cordobassa on käsittääkseni moottorinohjauksen sähköt vielä melko yksinkertaistetun erillään muista sähköistä (siis ei ole mikään can-väylä viritys).
Tee niinkuin lystäät, projekti ainakin on mielenkiintoinen (sika+nafta). Suurin ero mekaanisen ja sähköohjatun välillä lienee:
Mekaaninen: Savua, ehkä myös voimaa
Sähköinen: Voimaa, ehkä myös vähän savua
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.10.2017, 22:32:49
Kyllä ne esikammiot oman kokemuksen mukaan vetää enemmän löpöä kuin TDI. Kulutukseen vaikuttaa myös auton paino ja laatikon välitykset. Yksi seat kulutti 1.9D kammiokoneella 7-8litraa 100km ihan helposti vaikka oli ennakot pumpussakin kohdallaan. Onhan sähköpumpussa paljon tarkempi ohjaus kun siinä on ilmamassamittari, imuilman lämpöanturi jne., sekä ECU:ssa polttoaine ja ahtopainekartat, toisin kuin mekaanisessa VE-pumpussa. Väittäisin että 1.9TDI menee ainakin 1-2litraa vähemmällä kuin tuo 1.9D esikammiokone. Mekaanisessa pumpussa myös osien kuluneisuus vaikuttaa toimivuuteen. Kuluttaahan esim. D24TIC enemmän soppaa kuin 2.5TDI suunnilleen saman painoisessa korissa (850 ja 945). Tietysti TDI moottorissa ruiskutetaan polttoaine suoraan männän päälle, eikä esikammioon, mikä vaikuttaa kans tuohon polttoaineen palotapahtumaan sylinterissä ja kulutukseen.
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Paine - 16.10.2017, 07:27:01
Juu samaa mieltä ei vaan sytytä vetää piuhaa. 2016 tein 240 megalle johto satsin alusta loppuun ja ei niissä hommissa mitää vikaa Oo laiskaksi tulossa Kai.  ;D  Tylsää plaginointia kumminki repii koko johto satsi lisäksi halu kokeilla naittaa pumput keskenään. Ja juu suihkutus suoraan mänän päälle vaikuttaa ja ecu joka estää polkemasta koko ajan suoraan polkimeen veranollistaa määrää ainetta pyttyihin.

Tuli purettua konetta eilen lisää mutta kansi pulteihin ei ollut sopivaa avainta. En jaksanut ottaa sitte edes kuvia. Ostan sopivan avaimen pe ja la nousee hattu ylös. Että ensi viikonloppuun  ::)

Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: anone - 17.10.2017, 18:42:46
Kerkesin jo innostua, mutta se mekaaninen pumppu. :buck2:

Painostaa ei saisi, mutta täältäkin vahva ääni sähköistämiselle. Varmaa on, että ei tuon moottorin ominaisuudet ainakaan paremmaksi muutu mekaaniseksi muuttamisella. Vaikka syöttömäärät nyt saa sinnepäin ihan ajamalla, mitenhän ennakonsäätö tollasessa kombossa?

Täältä löytyy kyllä ohjelmointiapua mikäli sähköistämiseen päädyt, käsittääkseni moottorinohjaimena cordobassa on MSA15, ja MSA15.7:n kanssa tässä on puljattu nyt kohta pari vuotta tämän oman rävellyksen kanssa.

Projekti on senverran mielenkiintoinen, että saattaisin jopa olla itsekin olla kiinnostunut tulla tekemään johtosarjaa jos se siitä jää kiinni. :buck2: Mulla saattaa olla vuodenvaihteen jälkeen muutto siihen Porin kulmille.
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 17.10.2017, 22:59:57
Ainakin cordobassa on TDI-koneessa tavallinen lankamallinen IMM, ei siis se kissanluukku mikä on 850 TDI koneessa. Kai siitä voi moottorinohjauksen mallin päätellä ?
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: anone - 17.10.2017, 23:08:43
Vai kissanluukku. :D Pikaisen googlailun perusteella cordobassa on ainakin AHU-moottorin kanssa ollut MSA15-ohjausta, mahdollisesti muiden moottoreiden kanssa myös EDC15.
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: HembalanD - 18.10.2017, 08:21:33
Sähköjen erottelu muutaman illan vaatio, riippuen tietysti miten hyvin tekee. Juosten kusten äkkiä läjään vai kunnolla niputtaen ja itselleen kytkikset tekien jne.

Jos et ota käyttöön mahdollisia ajotietokoneita tai vakkaria niin helpottaa johtojen osalta kummasti.

Täältäkin ääni sähköpumpulle.

Nimimerkki 1.9tdi 745 parhaimmillaan 4.9l/100km
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: janne81 - 18.10.2017, 09:54:56
Väittäisin että sähköt on helpompi tehdä/perkailla kuin itse syöttöpumppu ennakonsäätimineen.
Kuka on nähnyt toimivan tehokkaan mekaanisella pumpulla olevan VAG-TDI:n?
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 18.10.2017, 17:14:43
Cordoba on muistaakseni vielä niin karvalakki että ei siinä vakkareita ja ajotietokonetta ole.

Väittäisin että sähköt on helpompi tehdä/perkailla kuin itse syöttöpumppu ennakonsäätimineen.
Kuka on nähnyt toimivan tehokkaan mekaanisella pumpulla olevan VAG-TDI:n?
Siihen on varmasti syy, miksi autoissa ei mekaanista pumppua ole TDI-koneessa pahemmin ollut. Traktoreissahan on suorasuihkutus ollut jo pitkään ja mekaaninen pumppu. Taisi jäädä tehot noissakin 2.5TDI+mekaanisissa pumpuissa sinne 200hv luokkaan, kun loppui pumpusta tuotto.
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: vpernu - 19.10.2017, 08:06:32
En oo pelkästään nähny toimivaa tdi:tä mekaanisella pumpulla vaan oon myös tehny sellasen. Penkissä en käyny viimisel kokoonpanolla mut jos edellises deekus oli 255/370 ni tdi koneella ero oli ku yöllä ja päivällä. Ja tehot varmasti rajottuu sinne 200hp paikkeille jossei pumpun sisältä muuta vipusuhteita niin että sieltä saa kaiken irti.
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Paine - 19.10.2017, 10:14:49
Täytyy nyt kattoa vähän Masi oksensi eilen jäähy nesteet pihalle ja tunnin odottelun aikana eksyin  anonen kirjoituksiin foorumilla. Ja meinasin kyl lentää perseelleni  :buck2: oli vaikuttavaa tietoo tosta sähkö pumpusta ohjaimista ja lastutuksesta  P>. Immu on Lanka malli juu. Sitä Oon miettinyt Kan että vipusuhde sen syötön säätö kiekon kans voi ol et joutuu muuttaa. Hyvin olette ympäri puhuneet ;D mutta ostin alkuviikosta 2.5 tdi suuttimet ku vissii suuremmat nii en ottanut ku 4 tavallista en neula suutinta ni ehkä nyt sitte kokeillaan mekaanisella.  Säästän korbodan paalilta jos Tua lastutuksen mailma alkaa kiinnostaa ei tie.  :D
Projektin aika taulu on varmaa 2018/2019 vuoden vaihteessa leimalle ku paska seati leimaa sinne asti ni jos pääsis sinä talvena taas ajaan oikeen volvolla :sundaydriver:
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 19.10.2017, 17:09:21
Ei toimi muuten 2.8mm nostolla oleva nokkalevykään kunnolla edes VE-pumpussa, vakiolla vipusuhteella, vaan max. kierrokset loppuu 4500rpm paikkeille vaikka kiristäisi governorjousta.
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Paine - 23.10.2017, 07:41:26
Terve taas

Viikon lopun saldo jäi vähän köyhäksi oli muka niin paljon muuta ettei ehtinyt  :P
(http://i.imgur.com/KIPNRvM.jpg)
Kansi pultteihin hommasin avaimen. Nostin kannen pois eikä siellä mitään erityistä ollut kaikki ehjää alakerran osalta laakereita en vie tarkistanut. Lisäksi askartelin tuon moottori pukin ja täytyy myöntää että kaupallinen tuli.  ;D Piti pumppuihinki perehtyä mutta se jää nyt ensi viikon loppuun  ::)
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Paine - 30.10.2017, 19:03:01
 Terve taas vähä venähti tännekki kirjottaminen mutta kumminkin.purin koneesta apuakselin irti ja öljypohjan laakerit näytti siedettäviltä. Mittarin mukaan menty vaan 107 tuhatta mutta eipä varmaa pidä paikkaansa.
(http://i.imgur.com/XKVgWSt.jpg)
(http://i.imgur.com/LNe652W.jpg)
(http://i.imgur.com/qyPISLN.jpg)
Pääsen lomille jo ke niin täytyy kattoa jos kävisi hakemassa itse Volvon tontille mihin kone eksyy.muuta kummaa ei sitte tullut tehtyä käyttis seatin turbotus vei viikon lopun luppo ajan aika mallikkaasti. :D
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: MJF - 30.10.2017, 22:38:58
Noissahan matkamittari menee nollille 300tkm kohdalla, ajomäärä on siis todennäköisesti 407tkm  :D
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: Paine - 13.11.2017, 08:52:26
Viikon lopun saldoa  :D
(http://i.imgur.com/p46vd8s.jpg)
(http://i.imgur.com/8tWtkGp.jpg)
Paali valmis kuorma ihan paali lavetilla. Kerran aletaan harrastamaan niin kerralla ja kunnolla. :2funny: mutta joo toinen harmaa kaksi ovinen 84 vm punainen sisusta purkuun kun kerkiää. Punainen ruiskulla oleva 90 kai ? Harmaa sisusta purkuun sekin ja molemmat 360siä.Täytyy parin viikon Rova leirin jälkeen hakea helmi peli mistä aletaan leipomaan autoa vm 89 kaks ovien pienellä takaluukulla 12 vuotta katon alla seissyt mutta joo palataan taas kun uutta tapahtuu. ::)
Otsikko: Vs: 360 tdi paine mobiili
Kirjoitti: anone - 23.11.2017, 00:22:13
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=331779 (http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=331779)

Tässä jotain takavetosen dieselöinnistä, 240 koppaan kylläkin.

EDIT: Tällaiseenkin yksityiskohtaan on hyvä muistaa kiinnittää huomiota. :D

"I took it for its first drive and stopped at the gas station. It was hysterical when I realized that the diesel pump nozzle wouldn't fit in the filler neck…"