Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sunbeam - 03.09.2011, 19:13:19
-
:-\ jaajaa.
Mikähän nyt ahistaa?
Onnellisena omistan V70 D5:sen, jolla on ajettu 300.000. Koneen jatkona on geartronic automaattilaatikko, jossa uudet öljyt, sillä meinasin kokeilla ensin uusia salvoja seuraavan ongelman poistamiseen:
Kun hetken matkaa on ajanut esim. taajamassa ja laatikko on tehnyt vaihtoja niin alasvaihtaessa 3>2 tuntuu rytkäys, mutta ei mitään kolauksia eikä muitakaan. Ylöspäin vaihdossa rytkettä ei tunnu. Samoin liikennevaloissa seisoskellessa kun loota vaihtaa vapaalta takaisin pykälälle, menee kytkennässä hetki ja samalla tuntuu hieman pienempi rytkäys.
Maantie ajossa tätä ropleemaa ei ole.
Samoten, jos taajama-ajon alasvaihtojen rytkyttelyn jälkeen ajelee maantiellä ja sen jälkeen hidastaa esim. käännökseen niin rytkäystä ei tunnu.
Tänään tuli kaupunkiajon jälkeen tuli tiedote: "Vaihteisto vaatii huollon"...mutta minkälaisen?
Auttakee avutonta... :idiot2:
Kiitosta vaan...
-S
Kaikinpuolin muuten laatikko tuntuu toimivan ja vaihtavan normaalisti sekä kaupungissa että maantiellä
-
Onko öljyä varmasti tarpeeks?
-
Kyllä vaikuttaisi olevan tikun mukaan...
Ja roplems oli jo ennen öljynvaihtoa.
-
Siellä ilmeisesti on hetkisen aikaa ns. "kaksi vaihdetta päällekäin" - siksi rythkähtää, venttiilikoneistoon viittaa oireet.
Kannattaa käydä merkkiliikkeessä hankkimassa uusin ohjelmisto vaihdelaatikkoon - siis jos siinä vielä kerran on tuo vapaatoiminto. Voi auttaa ainakin hetkeksi, mutta venttiilikoneiston korjaus/uusinta lienee edessä.
Sinällään mielenkiintoista, että tuo vikailmoitus kielii yleensä vikaa venttiilikoneistossa. Esim. tuossa omassa tapauksessa vikailmoituksia ei tullut enää koneiston vaihdon jälkeen - vaikka vaihteet rytkyi silti miten sattuu. :P (Kakkosvaihteeseen vaikuttavien kytkimien o-renkaat sökö ja taaemman aurinkopyörän puslat ulkona...)
-
Sinällään mielenkiintoista, että tuo vikailmoitus kielii yleensä vikaa venttiilikoneistossa.
Tuollaista arvailen itsekin mutta noilla kilometreillä voi olla muutakin vikaa jo, kuten kuluneet kytkinpinnat. "Vaihteisto vaatii huollon"-tekstiä olen saanut tulemaan jostain omasta muutaman kerran kun on on sattunut olemaan vaihdekeppi manuaalin puolella ja sitten liian iso vaihde päällä. Lastutetun D5-moottorin vääntö on kaiketi hieman liikaa kuluneelle vaihdelaatikolle. Tuon vikatekstin tullessa on vaihdelaatikon TCM-modulista luettavissa vikakoodeja, jotka tässäkin auttaisivat. Tuossa omassa hyvinkin sisäänajetussa entisessä taxissa "Vaihteisto vaatii huollon"- tekstin ollessa näytöllä vauhtia hiljennettäessä nimenomaan tuo 3-->2 rytkähtää!. Se lienee seuraus vaihdelaatikon vikatilasta. Tuossa omassa autossa ei normaalitilassa mielestäni kuitenkaan ole mitään vikaa, koska vaihdekepin D-asennossa ei minkäänlaista vikaa saa aikaiseksi, vaikka miten revittelee autoa :).
-
Kiitos vastauksista.
Täkäläiselle siniselle meinasin mennä poikkeamaankin. Siellä lienee osaavat koodien perusteella kertoa enempi.
Muutama lisäkysymys tuli mieleen:
- Mitähän uusi venttiilikoneisto mahtaa kustantaa asennettuna?
- Mistä johtuneepi, että maantieajon jälkeen tuota em. rytkäystä ei tunnu?
- Voikos rytke särkeä askista jotain merkittävää?
- Miksei rytkää ylösmennessä ainoastaan alasvaihdossa?
Tarkennuksena mainittakoon, että laatikko tosiaan toimii kaikinpuolin niinkuin pitääkin, eikä esim. luistele laisinkaan.
Lisää ajatuksia asiasta mieluusti otan vastaan.. =)
-
Kuinka paljon oli edellisillä laatikkoöljyillä ajettu ? Kokemuksesta voin sanoa , että jos laatikko on päässyt likantumaan ylipitkän öljynvaihtovälin seurauksena niin yksi huuhteluvaihto ei välttämättä riitä puhdistamaan laatikkoa kunnolla.
Eli uusi laatikkoöljyn huuhteluvaihto suht pian saattaa auttaa.
-
no juu...siitä edellisestä vaihdosta ei oo tarkkaa tietoa.
Ja totta on myös, että kuulemma melko mustaa oli öljyt ja joutuivatten huuhtelemaan normaalia enemmän, tuli kuulemma kuitenkin asian mukaisen värisenä ulos ennenku lopettivat.
-
Kuinka paljon oli edellisillä laatikkoöljyillä ajettu ? Kokemuksesta voin sanoa , että jos laatikko on päässyt likantumaan ylipitkän öljynvaihtovälin seurauksena niin yksi huuhteluvaihto ei välttämättä riitä puhdistamaan laatikkoa kunnolla.
Eli uusi laatikkoöljyn huuhteluvaihto suht pian saattaa auttaa.
Ei koske tätä 5-vaihteista, mutta aiheeseen liittyy senverran, että nuo 6-vaihteiset TF80 laatikot sisältävät sellaista pahvintapaista ainetta kytkinpakoissa. Siinä kestää muutamansataa kilometriä, että levy kyllästyy uuteen öljyyn.
-
ja arjen alettua updatea...
Kävin zinisellä ja pikahuollossa kurkittiin vikakoodit. Ei mitään katastrofeja. Uusi data ajettu sisään ja muutkin päivitykset ajantasalla.
Eipä auttanut asiaa. Toimii tosin piirun verran paremmin, mutta edelleen kun jonkun kilometrin on kaupungissa ajellut, 3>2 vaihto rytkäyttää. *huoh... :(. Maantie ajon jälkeen ei mittää ropleemaa...
Mitähän tässä sitten? Joku suositteli kokeilemaan jottain lisäainettakin? Mitäs mieltä, oi gurut, olette?
tänks taasen
-S
-
Muistatko, mitkä olivat vikakoodit?
-
Muistatko, mitkä olivat vikakoodit?
Ne vikakoodit tosiaan kertovat usein monta oleellista asiaa. Mitenkä vaihteet vaihtuvat siinä manuaalipuolella? Saako siinä vastaavan vian aikaiseksi? Tosiasia on kuitenkin se, että 300tkm ajettu laatikko voi olla joko tukossa tai kulunut.
-
Aiemmin viitattiin oikeaan määrään mittatikussa -mistä moinen löytyy? Nim. sokea..
-
Olisi tosiaan kiva kuulla kokemuksia lisäaineista vaihdelootaan ym. Varsinkin tästä kotimaisesta.
Itselläkin joskus tuntuu geartronigissa "rytkäys" mutta aika lievä ja varsinkin jos kierrokset liikkeelle lähtiessä korkealla.
Ml. on 175tuh. ja öljyt vaihdettu. Automaattipuolella joskus pieni nykäys isommalle vaihtaessa.
Toivottavasti vika korjaantuu/löytyy :)
-
Aiemmin viitattiin oikeaan määrään mittatikussa -mistä moinen löytyy? Nim. sokea..
Kuvassa bensakone + AW55-50. Jos sulla -06 tai uudempi diesel, niin kuva ei päde.
(http://i12.photobucket.com/albums/a226/d6r/Automaatintikku_002pieni.jpg)
-
-05 D5, eli sieltä jostain sen löytää. Kiitos!
-
ja päivitystä...
Tungin tänään tötteröön Forte-lisäaineen, eikä ainakaan tätä ropleemaa poistanut. En sano, että olisi ihan pöhköä mönjää, voipi toimia monissa muissa jutuissa.
Vikakooodeista sen verran, että ne koskivat lähinnä vapaa-asennon puuttumista tms. ja merkin miehet meinasivat, että voivat olla vaikka kuinka vanhoja.
Alkaa siis näyttää siltä, että vika on mekaaninen, eikä ohjelmallinen.
Zinisen ajatus oli, että purkki auki ja hydrauliikkayksikkö uusiksi. Eivät tosin voi taata, että alkaa toimimaan. Mieluummin vaihtaisivat koko askin about 7000 juuron hintaan.
No, autohan on ollut mulla vasta 2 kk, joten ajelin kurillani liikkeeseen, mistä sen ostin. Uskomatonta, mutta totta, he sanoivat ottavansa homman hoitoon, tutkivat tilanteen ja sen mukaisesti joko korjauttavat laatikon tai vaihtavat auton kokonaan toiseen. :o
Ja jos aski sattuu hajoamaan ennen kuin selviää miten toimitaan, ottaa liike siitä vastuun!
Outoa saada tällaista palvelua välillä.
Lopputuloksena voitaneen sanoa, että ei kannattane pahemmin itse päätä vaivata. Tokivain, kerron sitten mikä mahtoi olla vikana, mutta nyt ootellaan...
-
Forten vaikutus ei välttämättä ala heti kun purkin sinne kaadat. Ajelet nyt hiukan enemmän vaan.
-
http://www.sussexautos.co.uk/
Ja tuolta sitten venttiilipöytä. Itsellä tarkoitus tilata aw 55-50 venttiilipöytä kunhan budjetti antaa periksi :) Hinta tiedustelua en ole vielä tehnyt,mutta vuosi sitten maksoi ko.venttiilipöytä n.600 ekeä. Sinisellä vastaava n.1500 ekeä.
-
Huhtikuussa 2011 venttiilipöytä kotiin tuotuna maksoi 513€. Asennus n.300€ +öljyt.
-
vähän updatea...
Kärri oli taasen viikon pajalla ja sieltä löytyi mm. rikkinäinen moottorin kannatinkumi. No se tuli vaihdettua ja oletuksena oli, että se olisi aiheutellut em.laatikon kolahtelua.
Ja höpönpöpön. Ennallaan on, mutta voep olla että hitusen on helpottanu. Amalgamit pysyy hampaissa, mutta jykettä tuntuu.
Seurataanpas taasen tilannetta...