Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: laiskanpera - 14.10.2017, 14:38:01
-
Tuli ostettua talviautoksi 240 ja perän alueelta joku kolisee kunnolla mutta vain rullatessa ja moottorijarrutuksessa. Mikäs siellä mahtais olla pielessä kun on veto päällä niin lakkaa ääni kokonaan? Takapään nostin ilmaan ja pyörittelin kardaania niin siinä ei meteliä pitänyt lainkaan.
-
Kardaanin tukilaakeri.
-
Tuntuis tulevan paljon taenpaa ääni kun tuo tukilaakeri melkolailla utupenkkien kohdalla.
-
No tarkasta ny kuitenkin. Jos on tukilaakeri sökö nii koko kardaani pääsee heiluun koko matkalla.
-
Taka-akselin puslat? Jos pääsee hakkaamaan johonkin moottorijarrulla kun akseli elää taaksepäin. Tai sen suuntanen veto saa nivelet tai laakerit möykkäämään.
-
Joo kyllä perä heilahtaa kunnolla kun nykäsee nopeasti kytkimen ylös, erikoista vaan kun perän tukien puslat ehjät ja melko uuden näköisetkin. Onko muita tekijöitä mitkä saa akselin elämään tuolla tavalla?
-
Itse perä, nykii kohtuu hyvin, jos rattaissa on vikaa
-
Joo kyllä perä heilahtaa kunnolla kun nykäsee nopeasti kytkimen ylös, erikoista vaan kun perän tukien puslat ehjät ja melko uuden näköisetkin. Onko muita tekijöitä mitkä saa akselin elämään tuolla tavalla?
Löytyykö puslista leimaa ja kenen? >:(
-
Löytyykö puslista leimaa ja kenen? >:(
Ei näkynyt mitään leimaa.
-
Ei näkynyt mitään leimaa.
Yleensä valmistajan leima löytyy kumista.
Asiaan.. antaako uudet puslat yhtään periksi?
-
Yleensä valmistajan leima löytyy kumista.
Asiaan.. antaako uudet puslat yhtään periksi?
Antaa hyvin periksi eli näkee selvän jouston puslassa.
-
Mikäli sieltä ei muuta vikaa löydy kun ne periksi antavat puslat, vaihda ne laatuosiin.
-
Palataan vielä asiaan eli vaihdoin tukilaakerin, tukikumin ja uusin molemmat ristikot kardaaniin. Vetarit on kurkattu läpi ja vasemmalle vaihdoin pyöränlaakerin ja stefat kun oli välystä. Olisiko aika kurkata onko murikan sisällä kaikki kunnossa?
-
Tänään vaihtui öljyt perään ja katsoin samalla sisuskalut kunnossa näytti olevan. Puslista en usko äänen johtuvan, kun paikaltaan pyörää pyörittäen rupeaa kolisemaan. Perästä laakeri?
-
Tänään vaihtui öljyt perään ja katsoin samalla sisuskalut kunnossa näytti olevan. Puslista en usko äänen johtuvan, kun paikaltaan pyörää pyörittäen rupeaa kolisemaan. Perästä laakeri?
mitä tarkotat kolinalla,se rallatus on normaalia jos rallattaa kun pyörästä pyörität,kolina on sitten juttu erikseen!
-
mitä tarkotat kolinalla,se rallatus on normaalia jos rallattaa kun pyörästä pyörität,kolina on sitten juttu erikseen!
Sitä voisi kuvailla loksahdus, naksahdus kolahdus jne.. eli ei ole perän rallatusta. Ajossa pitää välillä ihan kunnon meteliä :2funny:
-
yleensä ristitappi kun kuluu väljäksi niin tekee noin,sen kyllä näkee kun on peränkoppa auki.
-
Sitä voisi kuvailla loksahdus, naksahdus kolahdus jne.. eli ei ole perän rallatusta. Ajossa pitää välillä ihan kunnon meteliä :2funny:
Käsitinkö oikein että jos kardaanista pyörität niin ei pidä ääntä kun taas vetarista kun pyörittää niin alkaa kolisemaan? Sama homma molempiin suuntiin?
Tuli vaan mieleen pinioni jos pääsee liikaa eläämään...
-
yleensä ristitappi kun kuluu väljäksi niin tekee noin,sen kyllä näkee kun on peränkoppa auki.
Toki ensimmäistä kertaa kun perän aukaisen niin en huomannut sen enempää katsoa..
-
Käsitinkö oikein että jos kardaanista pyörität niin ei pidä ääntä kun taas vetarista kun pyörittää niin alkaa kolisemaan? Sama homma molempiin suuntiin?
Tuli vaan mieleen pinioni jos pääsee liikaa eläämään...
Pinionin ja lautaspyörässä välillä se suurin väljyys näytti olevan. Täytys jonku kokeneemman konkarin tulla kuuntelemaan ääntä vois olla että heti tietäs :P Ja kun auto tuli minulle, niin silloin ei ainakaan ääntänyt kardaanista pyörittäen. Eilen en huomannut kokeilla.