Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jormaw - 17.10.2017, 14:23:35
-
mikähän se tälläkertaa volvosta mennyt. Elikkä auto vetää +2000 rpm täysin normaalisti, mutta jos esimerkiksi vitosvaihteella laitat kaasun pohjaan 80 km/h vauhdissa, ei auto kiihdy minnekkään (ei se kyllä muutenkaan kiihdy, mutta nyt on aivan tehoton).
Polttoaineensuodatin vaihdettu n 2 kk sitten ja uusi egr-venttiili vaihdettu 1 kk sitten. Auto toimi normaalisti egr-venttiilin vaihdon jälkeen kunnes viikko sitten alkoi tämä ongelma.
Mielestäni myös turbon ääni on lievästi kovempi kuin ennen (siis silloin kun ahtaa 2000 kierroksen jälkeen). Auto ei savuta eikä moottoriöljy vähene/lisäänny, minkäänlaisia vikavaloja/ilmoituksia ei myöskään tule ja kulutus on normaali. Mistä lähteä vikaa etsimään? Turbon siivet näytti myöskin hyvältä ja välyksettömiltä, jonkinverran öljyä ahtoputkissa.
-
Ahdot torquen mukaan kiihdytyksessä 1.5 bar. Onko normaalia?
-
Ahdot torquen mukaan kiihdytyksessä 1.5 bar. Onko normaalia?
Anteeksi offtopic kysymys mutta toimiiko ELM327 bluetooth lukija autossa? Olisi ostoslistalla jos sillä saa seurattua ahtopainetta yms.
-
Ahdot torquen mukaan kiihdytyksessä 1.5 bar. Onko normaalia?
Vaikuttaa järjevältä. (boost pressure n. 1,5 bar tai absolute manifold pressure n. 2,5 bar)
Näyttääkö torgue dpf:n paine-eron?
-
Anteeksi offtopic kysymys mutta toimiiko ELM327 bluetooth lukija autossa? Olisi ostoslistalla jos sillä saa seurattua ahtopainetta yms.
Näyttää se jotain parametrejä moottorista, mutta eipä sitten paljon muuta.
-
Ei näytä dpf painetta. Mutta eikös tekis polttoja usein jos tukkeutumassa?
-
Ei näytä dpf painetta. Mutta eikös tekis polttoja usein jos tukkeutumassa?
Ei välttämättä, jos esim. termostaatti ei pidä konetta lämpimänä. Kannattaisi lukea vikakoodit kunnon laitteella, jos vaikka jotain selviäisi. Nimimerkki Volvotdi on aika hyvä tällaisissa ongelmissa.
-
Ei välttämättä, jos esim. termostaatti ei pidä konetta lämpimänä. Kannattaisi lukea vikakoodit kunnon laitteella, jos vaikka jotain selviäisi. Nimimerkki Volvotdi on aika hyvä tällaisissa ongelmissa.
Kyllä koneen lämpötila on normaali. Luulisin että dpf ei tukkeudu hetkessä.Luulenpa että turbo siivet jumittaa tms.
Edit: Kävin tutkailemassa tuossa pihalla ja kyllä käynnistäessä alipainekello vetää siivet toisee asentoon, eli se ongelma poissuljettu.
Volvotdi?? viisaita vastauksia odotellessa!!
-
Heitetään sellainen arvaus, että näiden koneiden tyyppillinen öljynkierto-ongelma alkaa vaivata ahdinta. Turbolle siis ei tule tarpeeksi öljynpainetta ja se ei kierrä yhtä herkästi enää puutteellisena olleen voitelun vuoksi. Eli öljyn imusihti ja turbon öljyputket uusiksi, banjopultit sihdittömiksi ja samahan se on vaihtaa se paremman mallinen öljypohjakin (jossa tyhjennysproppu ihan pohjassa) samalla vaivalla.
-
Tänään paineistettiin koko turbo-järjestelmä. Ei vuotoja. Turbossa ei akselin suuntaista välystä. Siivet ehjät. turbon kelloon laitoin myös letkun ja imeskelin ja tanko liikkuu helposti/normaalisti. Vikakoodit kävin myös lukemassa ja ei vikakoodeja yhtään mistään. Hankalaa!!
Ja edelliselle kiitos hienoista vinkeistä. En jaksa kuitenkaan nähdä vaivaa tuollaisiin projekteihin. Jollekkin ihmiselle voi olla "samahan se" vaihtaa mainitsemiasi osia.
-
Nyt tein sellaisen kokeilun että otin turbon kellolta alipaineletkun irti. Auto oli yhtä tehoton alakierroksilla, mutta noin 3000 rpm veti kuin huo.. Kanarialla. Myöskään tämän kokeilun aikana aikaisemmissa viesteissä mainitsemaani turbon "ääntä" ei kuulunut. Myöskään mitään vikakoodeja tai valoja ei kokeilun aikana tullut.
Letku paikallaan siis toimii normaalisti yli 2000 rpm ja ilman letkua yli 3000 rpm. Mistä siis johtuu alakierrosten heikko teho? antoiko tämä kokeilu lisätietoja?
Auton keskikulutus 4.6, Dpf-poltto tapahtui viimeksi pari viikkoa sitten.
-
Viisaampi voi kertoa paremman syyn, mutta tuohan vain kertoo sen, että matalilla kierroksilla ahdin ei jaksa pyöriä. Onko laakerit huonot, eikö öljynpainetta tule tarpeeksi ja siksi huono pyöriminen. Itsellä meni ahdin rikki niin jaksoi vetää vain yli 3000 rpm. Laakerit petti huonon voitelun vuoksi. Uusi turbo paikoilleen ja se alkoi vihelteleen alle 10 tkm ajettuna. Pitäisi vaihtaa öljyputket, imusihti ja banjot uusiin. Banjoissa on alkuperäisenä sihti joka tukkeuttuu. :'(
-
Jos ahtopaineen säädin on vaihdettu ja todettu alipaineen tulevan säätimelle saakka niin sitten ei jää kuin turbo vaihtoehdoksi. 1,5bar on liikaa vakioahdoiksi ja jos on vakio niin ahtopainetta ei pystytä enää hallitsemaan eli joko ahtimen johdesiivet ovat rikki tai ahtopaineen säädin on rikki. Myös rikkinäinen MAP-anturi tekee tuota, että alapää on kuollut.
-
MAP-anturille antaisin täältä äänen. Kolmen eri tarvike-anturin kokemuksella hae suoraan siniseltä Denson anturi. Sillä palasi auto takaisin normaaliksi, 80€ taisi maksaa.
-
MAP-anturille antaisin täältä äänen. Kolmen eri tarvike-anturin kokemuksella hae suoraan siniseltä Denson anturi. Sillä palasi auto takaisin normaaliksi, 80€ taisi maksaa.
Nyt tuli mukavasti vastauksia! Missä map anturi sijaitsee ja pystyykö toteamaan että on rikki? Onko jotain ohjearvoja tms? Kitos!
-
MAP-anturille antaisin täältä äänen. Kolmen eri tarvike-anturin kokemuksella hae suoraan siniseltä Denson anturi. Sillä palasi auto takaisin normaaliksi, 80€ taisi maksaa.
Denson? Muistaakseni siellä on Bosch kun Bosch:n järjestelmä muutenkin on... No kuitenkin alkuperäinen ehdottomasti, kaikki muu on ajan haaskausta.
MAP-anturi on moottorin oikealla puolella (apparin puoli) enemmänkin kyljessä ylempänä imusarjassa. Yksi liitin ja yksi ruuvi. Googlaa kuva anturista niin näet millaista etsit.
-
Löysinkin jo kyseisen anturin,mutta kuinka todeta onko viallinen? Näkeekö jostain arvoista? Muistaakseni torquella taisi saada tästä anturista jotain arvoja. Käytin sen aamulla irti ja puhdistelin mutta eipä sillä taida vaikutusta olla. Lievästi oli öljyä
-
Löysinkin jo kyseisen anturin,mutta kuinka todeta onko viallinen? Näkeekö jostain arvoista? Muistaakseni torquella taisi saada tästä anturista jotain arvoja. Käytin sen aamulla irti ja puhdistelin mutta eipä sillä taida vaikutusta olla. Lievästi oli öljyä
Ei sitä oikein pysty itse toteamaan kun autonkin mielestä se on ehjä. Rikkoontuu juuri siten, että pysyy vikatilojen sisäpuolella näyttäen oikeasti mahdollisia lukemia. Osta vaan uusi, hajoaa kuitenkin jossain kohtaa vaikka vika ei tuolla juuri nyt korjaantuisikaan.
-
Juu pitää käydä ostamassa. Entäs sitten se ahtopaineen säätöventtiili? Vetää kyllä käynnistäessä turbon kellon akselin kiinni ja sammuttaessa nousee taas ylös (hitaasti tosin). Eli toimii oikein?
-
Juu pitää käydä ostamassa. Entäs sitten se ahtopaineen säätöventtiili? Vetää kyllä käynnistäessä turbon kellon akselin kiinni ja sammuttaessa nousee taas ylös (hitaasti tosin). Eli toimii oikein?
Kuulostaa ainakin, että toimisi oikein. Erikoista vaan on, että jos ahtaa 1,5bar niin miksi ei vedä siipiä auki tai sitten se auto ohjelmoitu? Normiahto on 1,3bar.
-
Denson? Muistaakseni siellä on Bosch kun Bosch:n järjestelmä muutenkin on... No kuitenkin alkuperäinen ehdottomasti, kaikki muu on ajan haaskausta.
MAP-anturi on moottorin oikealla puolella (apparin puoli) enemmänkin kyljessä ylempänä imusarjassa. Yksi liitin ja yksi ruuvi. Googlaa kuva anturista niin näet millaista etsit.
Tässä sinisen tiskiltä saatu anturi. 31216185 numerolla.
(https://thumb.ibb.co/iC9toG/B724_F3_DA_D869_42_A4_AD1_C_404_DD688_A27_F.jpg) (https://ibb.co/iC9toG)
-
Juu löytynyt on kyseinen osa. En jaksa ostella summamutikassa osia, joten katellaan miten pitkään kulkee tuolla tavalla. Ensi viikolla avaan huvikseen pakosarjan liitoksen ja laitan mr.musclet turboon, samalla sipaisen rautakangen läpi dpf, jos tässä autossa sitä enää on. Vittumaista ostaa käytetty auto jossa on merkkiliikkeen leimat, mistä sitä tietää mitä on tehty.. ::)