Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: jso8650 - 04.09.2011, 10:33:54

Otsikko: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: jso8650 - 04.09.2011, 10:33:54
Onkos kellään muulla nokisuodatin ruennut täyttymään niin usein, että oikein  >:( ? Ei osaa auto enää itse sitä tyhjentää ja seurauksena "moottorin ohjaus vaatii huollon" ja tehot tippuu... Unohtaa tuon viimeksi mainitun sammuttamalla, mutta usein vain hetkeksi. Mikä avuks ku ei haluas sitä hiukkassuodatintakaan uusia... On vm 08, 2,4D, 290 000 km ajeltu
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: (Miksu) - 04.09.2011, 11:25:56
Joko hiukkassuodattimen täynnä olo diagnosoidaan väärin, eikä se olekkaan täynnä tai sitten se on täynnä.
Ajotavasta riippuen voi ihan olla mahdollista, että suodattimeen on palamatonta materiaalia jo kertynyt niin paljon, että vaihtoehtona on uusi suodatin.
Siinä vaiheessa, kun auto ei kykene enää liian nokikertymän takia käynnistämään puhtaaksipolttoa, voi sen vielä tehdä volvon testerillä, eli sillä pakkokäynnistetään poltto, se voi auttaa tai sitten ei.

Hiukkassuodattimen uusinnan lisäksi on myös ei sallittu keino olemassa tuohon vaivaan, eli suodattimen tyhjennys vaikka rautakangella ja moottoriohjainlaitteeseen uusi softa, joka estää virheilmoitusten esiintymisen (samalla sitten tulee lisää potkua koneeseen).
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Nortti - 04.09.2011, 20:12:13
Hiukkassuodattimen uusinnan lisäksi on myös ei sallittu keino olemassa tuohon vaivaan, eli suodattimen tyhjennys vaikka rautakangella ja moottoriohjainlaitteeseen uusi softa, joka estää virheilmoitusten esiintymisen (samalla sitten tulee lisää potkua koneeseen).

Heh. Juuri tämän tempun tein perjantaina omaan D5 s80:een. Tuota rautakankea en osannut käyttää, mutta leikkaisin rälläkällä koko alaosan suodattimesta auki niin että tuo "tiiliskivi" putosi maahan. Lopuksi perään pieni feikki tuolle paine-eroanturille. Laitoin samantien Rica Stage2:n (teoriassa 240 hv) ja nyt lähtee kuin hauki rannasta  ;D.

Tuon pöntön tyhjennyksestä tuli samalla hieman sporttisempi käyntiääni mutta ei mitään ikäviä resonansseja. Putkenpäässä äänen sointi meni hieman isolitraisen jenkkiauton suuntaan eikä kuullosta ollenkaan pahalta. Laitan jotain kuvia operaatiosta kun ehdin.

Kysymys: Sanotaanko katsastuksessa mitään, vaikka hiukkassuodatinta tutkiessa huomattaisiin että se on ollut auki?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: jso8650 - 09.09.2011, 06:53:26
Nythän tuo on taasen pelannut normisti. Mistä tuon mosanohjaussoftan saa, jos (/kun) tuhkakuppi taasen täyttyy mut ei tyhjene?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: VäLKKy - 09.09.2011, 07:33:05
Nythän tuo on taasen pelannut normisti. Mistä tuon mosanohjaussoftan saa, jos (/kun) tuhkakuppi taasen täyttyy mut ei tyhjene?

Miksu varmaan tarkoittaa esim. näitä:

www.debil.fi
www.hestec.fi
www.turbotec.com
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: tukotila - 02.11.2011, 20:43:24
Onko katsastukonttorilta tullut kommenttia tapetusta hiukkassuodattimesta? Kiinnostais tyhjätä pönttö itsekin ja poistaa softasta regenerointi, pudottaa kuulemma polttoaineen kulutusta 1 - 1,5 l/100 km. Tosin mekaaninen työ ja softan säätö maksaa n. 1000 €, TMA minun vuotuisella ajomäärällä ja näillä p-a hinnoilla on hiukan yli vuosi litran säästöllä.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Diesel - 02.11.2011, 21:47:01
Aika hurjat kilometrimäärät . . .

Mulla sama auto samaa vuosimallia ja kilsoja vasta 240 000 km . . .
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Nortti - 03.11.2011, 08:51:04
Onko katsastukonttorilta tullut kommenttia tapetusta hiukkassuodattimesta? Kiinnostais tyhjätä pönttö itsekin ja poistaa softasta regenerointi, pudottaa kuulemma polttoaineen kulutusta 1 - 1,5 l/100 km. Tosin mekaaninen työ ja softan säätö maksaa n. 1000 €, TMA minun vuotuisella ajomäärällä ja näillä p-a hinnoilla on hiukan yli vuosi litran säästöllä.

Aika hurja hinta ??? Pönttö tyhjenee hitaammaltakin tee-se-itse mieheltä alle 2 tunnissa kun ei ole muuta kuin peltipöntön aukileikkaaminen, keramiikan poisto ja pöntön kiinnihitsaaminen. Taisi jollain olla joku rautakangella hakkaaminenkin menetelmänä. Suodatinta ei tarvitse irroittaa. Ohjelmoinniksi riittää paine-eroanturin siirtäminen kumiletkuistaan niin, että nokisuodattimen takaosaan kuuluva painetieto otetaankin ulkoilmasta. Lisäksi vielä mahdollisesti vikakoodien nollaus. Tuosta menee jatkossa ECM:lle tieto, että nokisuodattimen virtausvastus on aavistuksen haluttua pienempi, mutta ei se vaikuta ajoon millään tavalla, eikä regenerointipolttoakaan tehdä. Samoin tuo on yhtä helposti palautettavissa alkuperäiseen tilaan jos jostain syystä autoon pitäisi laittaa ehjä nokisuodatin.

Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Nortti - 03.11.2011, 08:59:30
... pudottaa kuulemma polttoaineen kulutusta 1 - 1,5 l/100 km.

En usko polttoaineen kulutus vähenee noin paljon mutta jonkinverran kuitenkin putoaa. Ympäristöteko kuitenkin tuo nokisuodattimen poistaminen on, koska auton CO2 päästöt vähenevät. Aika harvoin taustapeilistä mitään nokipöllähdyksiä näkyy ja luonnon kannalta nykyisten ympäristöuskomusten mukaan hiili ja noki ovat haitattomia toisin kuin CO2 .
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Tome- - 03.11.2011, 10:54:24
Onkos jossain kuvallisia ohjeita tuon suodattimen tyhjäämisestä? Tiedä vaikka tulee jossain vaiheessa eteen.. ::)
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Ribbe - 03.11.2011, 12:12:03
Onkos jossain kuvallisia ohjeita tuon suodattimen tyhjäämisestä? Tiedä vaikka tulee jossain vaiheessa eteen.. ::)
Otetaan suodatin irti ja lyödään rautakanki sisään jonka jälkeen tyhjennetään sisuskalut. Tämän jälkeen softalla otetaan pois käytöstä ko. laitos :)
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Tome- - 03.11.2011, 12:15:02
Otetaan suodatin irti ja lyödään rautakanki sisään jonka jälkeen tyhjennetään sisuskalut. Tämän jälkeen softalla otetaan pois käytöstä ko. laitos :)

En oo vielä kerennyt autoon perehtyä niin paljon, että tietäsin mistä löytyy moinen suodatin. Lähinnä tähän sitä kuvaa kaipailin, mutta kiitos tuosta kuitenkin. Helpolta vaikuttaa.  8)
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Henkka863 - 03.11.2011, 20:44:54
En oo vielä kerennyt autoon perehtyä niin paljon, että tietäsin mistä löytyy moinen suodatin. Lähinnä tähän sitä kuvaa kaipailin, mutta kiitos tuosta kuitenkin. Helpolta vaikuttaa.  8)

siellähän se on pakoputkistossa katalysaattorin jälkeen.
Otsikko: VIELÄ NOKISUODATTIMESTA
Kirjoitti: jso8650 - 19.06.2012, 15:19:57
Toimiiko aiemmin kysymykseeni tullut vastaus:
"Rautakangella pönttö tyhjäksi. Taempi paine ulkoilmasta, etupaine ennen "hiukkassuodatinta" (=eli samasta paikasta mistä nyt suodattimen vielä ollessa)."
Kokemusta? Herjaako auto mitään?
PIKAISIA JA KOKEMUSPOHJAISIA VASTAUKSIA ODOTELLEN!
Nimim:"Mulle ei enää Juhannuksena v......!" >:(
Otsikko: Vs: VIELÄ NOKISUODATTIMESTA
Kirjoitti: jp_olli - 19.06.2012, 15:53:42
Tuollahan se vastaus jo on, kunhan luet ajatuksella ylempiä tekstejä.

Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Taavi.H - 19.06.2012, 15:57:38
Yhdistin aloittajan kaksi topicia samasta aiheesta.

Aloittajalle vielä tiedoksi, että vastaus tosiaan löytyy tästä topicista. Ja jos kokemuksia kaipaat, tähän vastanneista ainakin Miksu, Nortti ja jp_olli puuhailevat työkseen Volvojen ja/tai niiden ohjauselektroniikan parissa.

Auton herjaaminen estetään nimenomaan sillä softan muutoksella.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Taavi.H - 19.06.2012, 16:01:55
Kysymys: Sanotaanko katsastuksessa mitään, vaikka hiukkassuodatinta tutkiessa huomattaisiin että se on ollut auki?

Vanhemmista dieseleistä kun on sitä "katalysaattoria" tyhjennelty samalla periaatteella, niin kuulemma joku on saanut tästä hylsyn. Ratkaisu on joko tuo rautakankimenetelmä tai sitten putken pudottaminen alas ja "huoltoluukun" tekeminen katin/suodattimen yläpuolelle. :smoke:
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: jip59 - 19.06.2012, 23:39:18
Työpaikalla on Bosch KTS 670 testeri ja sillä olen ajanut regeneroinnin pakko-ohjatusti koska asiakkaan ajotapa on sellainen että regeneroinnin vaatima ajosuorite ei täyty.
Tuollainen "ohjattu regenerointi" on toimenpiteenä halvempi kuin nokiloukun sisuksien poisto jos itsellä ei siihen ole mahdollisuutta.
Lisäksi tarvii moottorin ohjauksen softan "puukottamisen" jos DBF:n sisukset tyhjää.
Muutama kymppi vuodessa  ohjatusta regeneroinnista ei ole paljoa... Eikä tarvi sotkea käsiään. ;)
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: VäLKKy - 20.06.2012, 08:15:07
Muutama kymppi vuodessa  ohjatusta regeneroinnista ei ole paljoa... Eikä tarvi sotkea käsiään. ;)

Juu jos kaikki pelaa eikä tarvi tuota tehdä kuin kerran pari vuodessa...

Mutta esim. topicin aloittajalla suodatin täyttyy hieman useammin...? :)
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Nortti - 20.06.2012, 09:08:35

Kysymys: Sanotaanko katsastuksessa mitään, vaikka hiukkassuodatinta tutkiessa huomattaisiin että se on ollut auki?
Vanhemmista dieseleistä kun on sitä "katalysaattoria" tyhjennelty samalla periaatteella, niin kuulemma joku on saanut tästä hylsyn. Ratkaisu on joko tuo rautakankimenetelmä tai sitten putken pudottaminen alas ja "huoltoluukun" tekeminen katin/suodattimen yläpuolelle. :smoke:


Tästä juttelin taas muutama viikko sitten A-katsastuksessa päällikön kanssa. Ei mitään väliä koska mikään mittari ei nokipartikkelien määrää mittaa. Hylky voi tietenkin tulla jos on kovasti omia hitsauksia näkyvissä.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: jso8650 - 20.07.2012, 06:22:56
No niin. Pönttö tyhjä, 220 hv/450 Nm. Huomaa kulutuksessa ja ajettaessa ;D Pahimmillaan pönttöviallisena auton oma mittari näytti keskikulutukseksi 10,7 l/100 km. Uusilla asetuksilla noin 300 km ajelun (ja mittarin nollauksen) jälkeen 7,6 l/100 km sekalaisessa ajossa. Ja tuohan tietty sisältää noiden hepojen paikallaolon tarkastuksia...
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: zzz - 20.07.2012, 16:27:31
jos tyhjätään suodatin,niin mistä noita softia saa? ja vaikuttako suodattimen täyttymiseen vääränlaisten öljyjen käyttö? eli jos ei käytä sitä castrolin helvetin kallista?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Mariini - 20.07.2012, 19:01:19
Ei vaikuta, omakohtaisella kokemuksella. Vänkäys on jossakin päin palstaa jutun tiimoilta..
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: katemake - 20.07.2012, 23:02:53
...se vaan voi tuntua kalliilta jos ei ole rahaa, ei vaineskaan, kyllä se varmaankin tuo valmistaja tietää mitä ölppää kannattaa koneeseen laittaa eli kyseiseen ajoneuvoon (hiukkassuodattimella varustettuun) tuhkautumatonta tavaraa, voipi muuten tuhka kertyä sinne suodattimeen ja sitten on taas ongelmia. Kiinnostaa kovasti tuo ohjelma jolla saadaan uudempaan(-08) tuo 220 kaakkia ja sopivat väännöt, tuliko tuo sen ohjelman mukana jolla poistettiin jälkipoltot, mitähän mahtoi kustantaa ja mikä oli ohjelman nimi?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: D5GT - 16.08.2012, 19:39:38
Eikö tuon pöntön tilalle löydy sopivaa äänevaimentajaa? Ylimääräinen mölynvaimennus ei ole koskaan pahasta.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: jplehtio - 22.08.2012, 20:18:02
Mulla sama ongelma -07 D5 kanssa. Pönttö on tyhjätty, mutta korjaamolla ei vikakoodia saatu poistettua. Eli onko tuosta paineanturin kiinnityksen muutoksesta jotain ohjeita? Sain nimittäin Riihimäen chip tunnista 1500e hinnan operaatiolle. Ei oikein innosta.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Jantunen - 22.08.2012, 20:42:07
Helpointa vain tehdä ohjelma muutos moottorinohjaimelle. Samalla on mahdollista saada myös lisätehoja esim tuohon 2007 D5 saa ainakin meiltä noin 230 hv ja 550nm. Hintaa pidämme kyseisellä toimenpiteellä 550 euroa.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: D5GT - 22.08.2012, 20:45:31
Kai helpoin on se Nortin aiemmin mainitsema keino?


Mitä muuten tossa poltossa oikeasti tapahtuu?

Miten korjaamon tekemä pakkoregeneroinnissa tapahtuu? Miten poikkeaa normaalista? Louskuttaako auto tyhjäkäynnillä ja ohjelma tekee taustalla jotain pakokaasujen lämpöön vaikuttavaa vai?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: (Miksu) - 22.08.2012, 20:53:11
Kai helpoin on se Nortin aiemmin mainitsema keino?


Mitä muuten tossa poltossa oikeasti tapahtuu?

Miten korjaamon tekemä pakkoregeneroinnissa tapahtuu? Miten poikkeaa normaalista? Louskuttaako auto tyhjäkäynnillä ja ohjelma tekee taustalla jotain pakokaasujen lämpöön vaikuttavaa vai?

Poltossa suuttimilla suihkutetaan jälkisuihkutuksia, jolloin polttoaine palaa vielä pakoputkessakin, noin niinkuin periaatteessa.

pakkoregenerointi käynnistetään testerillä, moottorin kierrokset nousee melko korkeiksi  (olisko ollut 3000-4000rpm) ja auto tekee periaatteessa samaa, kuin normaali regeneroinnissa ajon aikana, mutta vain paikallaan
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: D5GT - 22.08.2012, 22:06:23
Miten pitkä tuollainen sykli muuten on?

Useamman kerran auto on haissut pysäytettäessä oudolta = regenerointi on keskeytynyt. Ilmeisesti mitään suurta vahinkoa ei tapahdu kun yllättäen sammuttaa. Normipoltossa kierroksilla ei taida olla väliä.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: (Miksu) - 22.08.2012, 22:12:27
Ajossa regenerointi kestänee ~10minuuttia???
Tasainen maantienopeudella ajo on regeneroinnilla edellytys, ei oikeastaan muualla käynnistykkään, kun maantiellä
Ei satu vahinkoa, regenerointi vain jatkuu sitten, kun seuraavan kerran tulee otollinen tilaisuus
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 26.08.2012, 21:24:37
Miten tuota täyttymistä pystyy pidentämään? Poltto vie aika paljon polttoainetta kerrallaan, keskikulutus pomppaa 2-3 kymmenystä, kun mittausvälillä on polttoja mukana.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: D5GT - 26.08.2012, 21:42:16
Mitäs tarkoitit?

1. Miten suodatin harventaa polttosyklien väliä = ohjelmisto päästää enemmän täyteen ennen polttoa

vai

2. Miten ajaa niin että sontaa kertyy mahdollisimman vähän nokisuodattimeen ja sitäkautta polttoja tapahtuu harvemmin
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Nortti - 26.08.2012, 23:38:18
Miten tuota täyttymistä pystyy pidentämään? Poltto vie aika paljon polttoainetta kerrallaan, keskikulutus pomppaa 2-3 kymmenystä, kun mittausvälillä on polttoja mukana.

Hmm. Olisin nähdessämme aamulla melkein ehtinyt poistaa autostasi koko nokisuodattimen ;). Omalla d5:lla on jo noin 30tkm ilman yhtäkään polttoyritystä. Polttotarve mitataan hiukkassuodattimen etu ja takapuolelta paine-eroanturilla. Kun paine-ero kasvaa tarpeeksi tulkitaan se nokisuodattimen täyttymiseksi. Kun painetieto on sopivalla alueella ei polttoa tehdä koskaan. Ainakin näissä uudemmissa ulkoilman / putken sisäpuolen paine-ero tuottaamoottorinohjaukselle kelvollisen tiedon kun nokisuodatin on poistettu. Ei siihen mitään ohjelmointeja tarvita ja jos joku sellaisen pöntön aikoo laittaa takaisin niin polttotoiminnon saa taas helposti takaisin.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 27.08.2012, 14:18:14
Mitäs tarkoitit?

1. Miten suodatin harventaa polttosyklien väliä = ohjelmisto päästää enemmän täyteen ennen polttoa
vai
2. Miten ajaa niin että sontaa kertyy mahdollisimman vähän nokisuodattimeen ja sitäkautta polttoja tapahtuu harvemmin
2. tarkoitin. Varmaan välttää täyskaasukiihdytyksiä on yksi keino.

V-loppuna tuli ajaltua Satakunnan alueella pienempiä teitä  950km, ja seurattua keskikulus ja hetkellisen kulutuksen mittareita. Jaksolle sattui tod.näk. kolme polttojaksoa (hetkellisen kulutuksen mittarin perusteella). Pariin otteeseen poltto keskeytyi sammuttamisen yhteydessä, uudelleen se käynnistyi vasta reilu 100km kuluttua.

Ensimmäiset sadat kilometrit pääsin 5,5 l/100km, jopa alle. Lopputankkauksessa 1090km ajolla meni 64.5, eli 5.91l (kulutusnäytön perustella 5,8). D3:ssa kulutuksen kannalta optimaalinen kierrosalue on 1400-1800 kierr, eli pienillä kierroksilla vedättäminen ei kannata.

Poltto käynnistyy tarvittaessa jo 1500 kierr. tienoilla ja pysyy päällä tyhjäkäynnilläkin, vasta kokonaan sammuttaminen keskeyttää polton, S/S ei polton aikana pysäytä konetta. Poltoissa menee 20-30 min.

---
Nortti: Kiitos viimeisestä.

>Ainakin näissä uudemmissa ulkoilman / putken sisäpuolen paine-ero tuottaamoottorinohjaukselle
>kelvollisen tiedon kun nokisuodatin on poistettu

Eli 'korjauksena' rautakangella sisuskalut pois ja menoksi?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: D5GT - 27.08.2012, 15:47:24
Olenko täysin metsässä, jos uskon että polton kuulee kumeammasta käyntiäänestä esim. valoisssa seisoessa. Vai viiraako nupissa?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: (Miksu) - 27.08.2012, 18:59:00
Olenko täysin metsässä, jos uskon että polton kuulee kumeammasta käyntiäänestä esim. valoisssa seisoessa. Vai viiraako nupissa?

Käyntiääni muuttuu yleensä kumeaksi silloin, kun egr aukeaa.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: kaksi70 - 27.08.2012, 19:21:18
Valoissa paikoillaan seistessä noen polton yleensä huomaa kabiiniin tulevasta "palaneen villasukan" -kaltaisesta tuoksusta,
kun putki hehkuu polton aikana.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: savoyard - 20.09.2012, 13:56:12
Onko tuo nokisuodatin sama esimerkiksi D5 ja 1,6Drive mallissa?

Ajattelin vain että jos näin on niin voisi kuvitella että suodattimen täyttyminen pikkudieselin takana voisi kestää jonkin verran kauemmin kuin D5-mallissa.....?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: (Miksu) - 20.09.2012, 17:03:30
Onko tuo nokisuodatin sama esimerkiksi D5 ja 1,6Drive mallissa?

Ajattelin vain että jos näin on niin voisi kuvitella että suodattimen täyttyminen pikkudieselin takana voisi kestää jonkin verran kauemmin kuin D5-mallissa.....?

Täysin erilaiset, jopa niiden puhtaaksipolttotoiminta eroaa toisistaan aikatavalla.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: tujuhein - 27.12.2012, 10:36:32
Hei,

Hiukkassuodatin on täynnä (Volvo V70 2.4D 120kW -09 Aut) ja haluaisin poistaa suodattimen. Miten kannattaa toimia?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: volvesteri - 27.12.2012, 11:08:13
Hiukkassuodatin on täynnä (Volvo V70 2.4D 120kW -09 Aut) ja haluaisin poistaa suodattimen. Miten kannattaa toimia?

Ainakin kannattaa toivoa, ettei se tule katsastuskohteeksi tulevaisuudessa. Se ainakin itselläni on hillinnyt poistohaluja. 100% varma en tietty ole, mutta olettaisin auton olevan poiston jälkeen "rekisteriin kelpaamaton"? Eikös tuo DPF ole ollut pakollinen EU:ssa jonkin tietyn vuosimallin jälkeen? Jos näin on, kannattanee poistosta mainita myös autoa myytäessä. Ei tule sitten korvausvaatimuksia myöhemmin.

Muutenhan tuo suodatin on ihmeellinen hökötys. Kulutuksen V70:ssä kasvoivat litralla heti kun se tuli mallistoon mukaan. Eli kylläpä nyt luonto säästyy. Ilmeisesti D3 koneessa on asiat tehty paremmin, sillä niissä kulutus on taas tippunut?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: (Miksu) - 27.12.2012, 11:53:57
Muutenhan tuo suodatin on ihmeellinen hökötys. Kulutuksen V70:ssä kasvoivat litralla heti kun se tuli mallistoon mukaan. Eli kylläpä nyt luonto säästyy. Ilmeisesti D3 koneessa on asiat tehty paremmin, sillä niissä kulutus on taas tippunut?

Tuoltahan se äkkiä ajateltuna tuntuu, mutta polttoaineen käytön määrähän ei oo se mikä luontoa tuhoaa vaan se palamisjäte, mitä siitä syntyy, eli päästöt.
Ainahan on tietysti parempi, mitä pienemmällä polttoainemäärällä pärjää, mutta se ei ole se kaikkein ratkaisevin asia tuossa kohtaa..
Tosin, nyt kun on hiukkassuodattimet tehokkaassa käytössä ja pakokaasuissa ei ole juuri mitään helposti puhdistettavaa, niin sitten täytyy keskittyä polttoaineen kulutuksen pienentämiseen, mitä volvo ainakin nykyisellään on jo hyvän tovin tehnyt aika tehokkaasti.

Autovalmistajien on vaaditut päästörajat täytettävä, muuten ei autoja voi myydä.
Vuonna 2014 euro6 normin täyttääkseen, täytyy typenoksidien pudota melko reippaasti alaspäin, prosentuaalisesti tarkasteltuna.
Varmaan pitää polttoaineenkulutusta pienentää ja egr:n toimintaa tehostaa.. (toivottavasti ei kuitenkaan ottamalla kahta egr:ää käyttöön, kuten yhdessä ranskalaisessa mukaelmassa on)

20 vuoden päästä ei varmaan bensaa/dieseliä pala enää juuri yhtään, vaan autot kulkee muulla energialla..  Sen verran nopeaa tahtia euro-päästönormit tiukkenee http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/HL20010203SI1AL027ne?context=oikotie

Tuolta näkee taulukosta noi päästömäärät ja paljonko täytyy kunkin päästölajin laskea täyttääkseen seuraavan päästörajan
http://www.autowiki.fi/index.php/P%C3%A4%C3%A4st%C3%B6luokitukset
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Säppo - 27.12.2012, 19:10:19
Voiko suodattimen puhdistuspoltto näkyä myös pakoputkesta tulvivana sankempana savuna? Pari kertaa olen ihmetellyt, kun kunnon pilvi leijailee maantiellä ajellessa auton takana ja sitten vähän aikaa ajeltuani pakokaasujen tuotto on taas tasaantunut normaalitasolle. ???
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: volvesteri - 27.12.2012, 20:40:26
off-topcilla mennään, mutta mikä ettei  8) Tuosta kulutuksen kasvusta vielä, että jos auton kulutus on vaikkapa 10% korkeampi, tarkoittaa tämä tietenkin 10% kasvanutta tarvettaa kuljettaa polttoainetta asemille. Olettaen tietenkin kaikkien suomalaisten ajelevan 2.4D Volvolla. Mutta siis ts. pienempi kulutus tarkoittaa myös pienempää maailmanlaajuista löpön rahtaamista ja tämä helpottaa päästöjä maalla merellä ja ilmassa.

Tokikaan en ole mikään dosentti, joten en tiedä ovatko pienhiukkaset kuitenkin pahempia mitä kasvanut kulutus. Ja nythän autoissa on DPF sekä alentunut kulutus. Ihmettelen lähinnä tätä välimallin Volvon konetta. Ihan kuin ruotsalaisille insinööreille olisi tullut kiire laittaa joku pönttö pakoputkeen, jotta autoja saisi myydä. Ja oikeasti toimiva ratkaisu saatiin sitten tehtyä pari vuotta myöhemmin. Varmaan D3 koneessa on tosin muitakin parannuksia.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Säppo - 27.12.2012, 21:06:21
Kyllähän ne dieselauton ilmoille pöllyttämät pienhiukkaset kaiketikin oikeasti ikävä ja epäterveellinen ilmiö ovat. Hiilidioksidi sun muut kaasut ovat ilmastovaikutteisia, mutta sinällään myrkyttömiä ja vaarattomia. Pienhiukkaset aiheuttavat mm. syöpää ja liikenne on merkittävä hiukkaspäästöjen lähde etenkin kaupungeissa.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: D5GT - 27.12.2012, 21:07:11
Varmaan D3 koneessa on tosin muitakin parannuksia.

Ainakin tilavuus on pienentynyt, 2,4 -> 2,0
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: volvesteri - 27.12.2012, 21:50:19
Ainakin tilavuus on pienentynyt, 2,4 -> 2,0

Niimpäs muuten onkin. Jostain syystä kuvittelin D3:n olevan sama kone mitä 2.4D, mutta ainoastaan mallimerkintä olisi päivitetty tähän Volvon uuteen standardiin. My bad.

Eikös muuten C30 mallia myyty myös D3:na, mutta siinä kone oli 1.6 litrainen? Mahtoiko olla edes Volvon oma.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Säppo - 27.12.2012, 22:10:34
Niimpäs muuten onkin. Jostain syystä kuvittelin D3:n olevan sama kone mitä 2.4D, mutta ainoastaan mallimerkintä olisi päivitetty tähän Volvon uuteen standardiin. My bad.

Eikös muuten C30 mallia myyty myös D3:na, mutta siinä kone oli 1.6 litrainen? Mahtoiko olla edes Volvon oma.

Olisko se ollut se sama 1.6 joka löytyy monista drive-malleista ja sitä ennen mm. V50 1.6D:stä.

Jotta olisi mahdollisimman epäselvää, XC60:n D3 onkin sitten käsittääkseni edelleen perinteisesti 2.4-litrainen. :idiot2:
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: (Miksu) - 27.12.2012, 22:11:57
Niimpäs muuten onkin. Jostain syystä kuvittelin D3:n olevan sama kone mitä 2.4D, mutta ainoastaan mallimerkintä olisi päivitetty tähän Volvon uuteen standardiin. My bad.

Eikös muuten C30 mallia myyty myös D3:na, mutta siinä kone oli 1.6 litrainen? Mahtoiko olla edes Volvon oma.

Koneiden mallimerkinnät ei enää kerro, että mikä kone on kyseessä, vaan koneiden merkinnät kulkee tehojen mukaan.
Eli volvo on määritellyt tietyt tehorajat, joista yksi on esim. D2  ja sitten D3 D4 jne.  ja sama sitten bensakoneissa, mutta etumerkintä vain on T
Näin ollen periaatteessa voisi olla samassa automallissa kaksi eri D3 konetta, jotka poikkeaisi täysin toisistaan, mutta tuo on toki vältettävissä ihan vain sillä, että ei tehdä sellaisia.
Tai sitten juurikin tuo, että eri mallien sama konemerkintä onkin eri kone.
Voi myös olla sama kone eri mallimerkinnöillä, mutta toisesta olisi softalla otettu suurempi teho, eli vastaava kuin se perinteinen 2.4D ja D5, mutta nyt olisi koneet esim.  D4 ja D5

1.6 diesel on ford/psa moottori

Että tietää, mikä kone on kyseessä, olisi se melkeinpä pakko purkaa valmistenumerosta esiin tai sitten mahdollisesti käyttää jotain taulukkoa tai omaa muistiaan.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Japperi - 13.06.2013, 18:31:22
Alko tänään volvo herjaamaan nokisuodattimen täyttymistä ja moottorinohjauksen häiriötä. Tein tuon nokiloukun poiston noitten "nortin" ohjeitten mukaan, kymmenen sentin luukku pöntön pohjaan ja puoli tuntia tehokasta työskentelyä taltan ja vasaran kanssa :D Koeajon perusteella toimii loistavasti eikä herjaa enää mitään. Täytyy seurailla paljonko on vaikutusta kulutukseen, tähän asti ollut aika vakio 8,5
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Nortti - 15.06.2013, 08:50:14
Alko tänään volvo herjaamaan nokisuodattimen täyttymistä ja moottorinohjauksen häiriötä. Tein tuon nokiloukun poiston noitten "nortin" ohjeitten mukaan, kymmenen sentin luukku pöntön pohjaan ja puoli tuntia tehokasta työskentelyä taltan ja vasaran kanssa :D Koeajon perusteella toimii loistavasti eikä herjaa enää mitään. Täytyy seurailla paljonko on vaikutusta kulutukseen, tähän asti ollut aika vakio 8,5

Toimii se :).

Itse kyllä leikkaan isomman aukon josta tuo "tiili" mahtuu ehjänä pois.

(http://volvo.nordlund.com/vrcf/dpf_drop.jpg)
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: jv70 - 15.06.2013, 09:28:54
Noinhan se pitää poistaa.
Tarviiko mitään ohjelman muutosta tuon toimenpiteen jälkeen vai toimiiko auto tosiaan normaalisti?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Japperi - 15.06.2013, 10:46:52
Ei ainakaan tuossa 08 mallissa vaatinut mitään ohjelmointeja, riitti sen anturin letkun irroitus sieltä moottorin takaa. Pienen luukun tein sen takia kun ei tuo ruosteisen pakoputken hitsaus ole vahvinpia puolia, ainakaan huonoilla välineillä :)
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: volvotdi - 15.06.2013, 12:01:37
Noinhan se pitää poistaa.
Tarviiko mitään ohjelman muutosta tuon toimenpiteen jälkeen vai toimiiko auto tosiaan normaalisti?

Muuten tuo toimii normaalisti tuolla konstilla, mutta ylläpitopoltot jäävät edelleen voimaan, jolloin noin 1000km välein auto tekee polton ja silloin on sinisen valkoista käryä ilmassa (noloa...)ja paha haju.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Nortti - 15.06.2013, 13:07:53
Muuten tuo toimii normaalisti tuolla konstilla, mutta ylläpitopoltot jäävät edelleen voimaan, jolloin noin 1000km välein auto tekee polton ja silloin on sinisen valkoista käryä ilmassa (noloa...)ja paha haju.

Mihin moisen "faktan" perustelet? En ole tuommoista koskaan huomannut kun painetieto ompi siellä ihan alarajoilla eli moottorin mielestä ailalailla just poltettu :). Jotain 50000km olen omallakin ajellut ja ainoa näkyvä savu on nokea jossain äkkinäisemmissä kiihdytyksillä. Tämäkin silloin kun on manuaalilla ja alle 2000 kierroksia. Asiakkaistakaan ei yksikään ole tuollaisesta sanonut.

"Voimasavu" sensijaan ei ole ollenkaan noloa. Noloa on myös maksaa puoli tonnia ecm:n ohjelmoinnista jotta saa saman funktion aikaiseksi mitä kuka tahansa 5 min työllä. Myös ilman ohjelmointia tuon saa palautettua taas alkuperäiseksi jos jostainsyystä auton seuraava omistaja onkin joku viherpiipertäjä.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: volvotdi - 15.06.2013, 14:36:58
Mihin moisen "faktan" perustelet? En ole tuommoista koskaan huomannut kun painetieto ompi siellä ihan alarajoilla eli moottorin mielestä ailalailla just poltettu :). Jotain 50000km olen omallakin ajellut ja ainoa näkyvä savu on nokea jossain äkkinäisemmissä kiihdytyksillä. Tämäkin silloin kun on manuaalilla ja alle 2000 kierroksia. Asiakkaistakaan ei yksikään ole tuollaisesta sanonut.

"Voimasavu" sensijaan ei ole ollenkaan noloa. Noloa on myös maksaa puoli tonnia ecm:n ohjelmoinnista jotta saa saman funktion aikaiseksi mitä kuka tahansa 5 min työllä. Myös ilman ohjelmointia tuon saa palautettua taas alkuperäiseksi jos jostainsyystä auton seuraava omistaja onkin joku viherpiipertäjä.

Tuo ylläpitopoltto tosiaan riippuu softan versiosta kaikissa sitä ei ole ja on yleensä vanha ohjelmistoversio. Uudemmat softaversiot, jossa on tuo ylläpitopoltto pääsevät yleensä kilometreissä pidemmälle ennenkuin pönttö on täynnä. Itse olen tehnyt kymmenkunta dpf-nortitettua Volvoa kun eivät toimineet, osa pyörii myös täällä foorumilla.

Tarkoitus nyt ei ollut "mollata" keksintöä, joka on oikeastikin hyvä ja juuri omiaan niille, jotka ei välitä ohjelmoinnista ja saa vehkeet toimimaan tuolla konstilla ilmaiseksi, mutta joillekin on se pettymys vaan tullut. Niin ja saa sillä 5min ohjelmoinnilla vähän muutakin kuin dpf:n 100% varmuudella pois  :)
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Japperi - 10.07.2013, 09:28:07
Hieman kokemuksia tuon suodattimen poiston jälkeen. Kilometrejä tullut noin 2000 eikä ainakaan vielä ole polttoja tehnyt, eikä mitään hajuja eikä käryjä ilmaantunut :). Kulutus laski hiukan yli litran, samanlaisessa ajossa, nyt näyttää 7,2 8)
Otsikko: Re: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Methanolic - 10.07.2013, 10:03:48
En kyllä suosittele tyhjentelemään dpf:ää jos nyt nää muutokset on tulossa päästöasioihin, eli katsastuksessa aletaan käyttään savutuksen raja arvona tyyppikilpeen merkittyä valmistajan arvoa joka on monesti paljon pienempi kuin esim. Euro4 raja 1.5
Noihin dpf:ien puhdistukseen on olemassa myös noita puhdistusaineita mitkä ruiskutetaan sisään esim. Lämpötila-anturin reijästä. Ainakin tuolla Liqui moly:n aineilla on vielä tahan asti auennut kovinki tukkoiset suodattimet..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Otsikko: Vs: Re: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: volvotdi - 12.07.2013, 17:22:38
En kyllä suosittele tyhjentelemään dpf:ää jos nyt nää muutokset on tulossa päästöasioihin, eli katsastuksessa aletaan käyttään savutuksen raja arvona tyyppikilpeen merkittyä valmistajan arvoa joka on monesti paljon pienempi kuin esim. Euro4 raja 1.5
Noihin dpf:ien puhdistukseen on olemassa myös noita puhdistusaineita mitkä ruiskutetaan sisään esim. Lämpötila-anturin reijästä. Ainakin tuolla Liqui moly:n aineilla on vielä tahan asti auennut kovinki tukkoiset suodattimet..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Tuskin tulee koskemaan Euro4 moottoreita, ehkä Euro5 voisin jopa uskoa, mutta eihän tuota perhana tiedä jos vaikka tuliskin... Mitä Euro4 moottorille Volvo antaa savutusarvoksi? Hondan Euro4 pöläyttää dpf:n ja egr:n poiston jälkeen 0.4-0.5 eli juuri näkee harmaan pölähdyksen ja tehoja on jo noissa nostettu 140-->180.
Otsikko: Re: Vs: Re: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Methanolic - 14.07.2013, 23:34:37
Tuskin tulee koskemaan Euro4 moottoreita, ehkä Euro5 voisin jopa uskoa, mutta eihän tuota perhana tiedä jos vaikka tuliskin... Mitä Euro4 moottorille Volvo antaa savutusarvoksi? Hondan Euro4 pöläyttää dpf:n ja egr:n poiston jälkeen 0.4-0.5 eli juuri näkee harmaan pölähdyksen ja tehoja on jo noissa nostettu 140-->180.

Fordilla olen vastaavissa moottoreissa nähny 0.5 ja 0.65 arvoja.. ? VAG konsernilaisilla vois olla tiukkaa kun se 1.5 on jo vakiona tiukka saavuttaa.. :))

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Vollemies - 15.07.2013, 17:28:26
Ympäristöteko kuitenkin tuo nokisuodattimen poistaminen on, koska auton CO2 päästöt vähenevät.

Taustalla on kauppapolitiikkaa. Hiukkaspeloilla on estetty aasialaisten, varsinkin kiinalaisten dieseleiden maihinnousua Eurooppaan.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: VäLKKy - 02.08.2013, 09:01:58
Nyt sitten kysymys. Missähän täällä pääkaupunkiseugulla saisi laitatettua tuon pöntön paikoilleen.

Koitappa tuolta:

http://www.debil.fi

http://www.debil.fi/chiptuning
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Nortti - 02.08.2013, 13:58:02
Putken sisällä on riittävästi ulkoilmaa suurempi paine. Testaamalla entinen nokisuodatin paikoillaan mittaus takimmaisesta letkusta ja referenssi ulkoilmasta saa tarkalleen saman tilanteen mikä on ilman pönttöä. Jos toimii, niin sitten on turvallista vaihtaa se tyhjä pönttö tilalle.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: kaksi70 - 24.11.2013, 23:08:11
Tuli eilen kesken ajon herjat "moottorinohjaus vaatii huollon ja nokisuodatin täynnä" ja tehot tippui. Sammuttamisen ja uudelleen liikkellelähdön jälkeen ensin hävisi "moottorinohjaus vaatii huollon" herja ja tehot palasi. Noenpoltto käynnistyi ja nokisuodatin täynnä-herjakin hävisi, minkä jälkeen ajoin vielä puolisen tuntia. Kilometrejä V70 -09 D5 aut mittarissa on 161 tkm.
Tänään kauppareissu sujui ongelmitta, mutta... pitäis varmaan tehdä jotain eli joko uusia nokipönttö tai sitten tyhjäyttää pönttö ja softauttaa moottorinohjain uudelleen. Edelliseen Volvoon pönttö tyhjennettiin ja moottorinohjain softattiin uudelleen ja ao. auto on toiminut hyvin uudellakin omistajalla ja on katsastettukin 2 kertaa tyhjätyllä pöntöllä ilman huomautuksia.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: kaksi70 - 11.01.2014, 19:47:43
Tuli eilen kesken ajon herjat "moottorinohjaus vaatii huollon ja nokisuodatin täynnä" ja tehot tippui. Sammuttamisen ja uudelleen liikkellelähdön jälkeen ensin hävisi "moottorinohjaus vaatii huollon" herja ja tehot palasi. Noenpoltto käynnistyi ja nokisuodatin täynnä-herjakin hävisi, minkä jälkeen ajoin vielä puolisen tuntia. Kilometrejä V70 -09 D5 aut mittarissa on 161 tkm.
Tänään kauppareissu sujui ongelmitta, mutta... pitäis varmaan tehdä jotain eli joko uusia nokipönttö tai sitten tyhjäyttää pönttö ja softauttaa moottorinohjain uudelleen. Edelliseen Volvoon pönttö tyhjennettiin ja moottorinohjain softattiin uudelleen ja ao. auto on toiminut hyvin uudellakin omistajalla ja on katsastettukin 2 kertaa tyhjätyllä pöntöllä ilman huomautuksia.

Ei ole toistaiseksi uusinut, mittarissa nyt 165 tkm . Mutta hiukkassuodatin asialle tullaan tekemään jotain lähitulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: misemies - 28.12.2014, 19:40:34
Lueskelin viestiketjun ja kun omassa Volvossa on taulussa yli 250tkm niin mietityttää, että milloinkahan joutuu itse ruveta operoimaan jotain. Viimeinen viesti on jo kohta vuoden vanha, mitkä ovat nuo sallitut Euro-arvot nykyään? Ja jos/kun auton nokipannu täyttyy niin kannattaakohan sitä vaihtaa vai tyhjentää ja toivoa parasta?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: D5GT - 28.12.2014, 20:03:34
Jos moottorisi on ehjä, ei tule ongelmia. Jos joku kilahtaa, voi se heijastua myös tuohon "nokisuodattimeen". Normaalisti huoletussa ja teknisesti ehjässä autossa ei tule ongelmia, vaikka tuplaisit nykyiset kilsasi. Mitään syytä ennen aikaiselle uusimiselle ei ole, ellei vanne ala kiristää päätä. Itse suhtaudun varauksella myös niihin , joidenkin mallien, huolto-ohjelman mukaisien vaihtojen tarpeellisuteen...

-07 syksystä hiukkassuodattimen kanssa elänyt - välillä kohdelu kaltoin talven pätkäajossa toistuvinen kylmäkäynnistyksineen ja kaiken tuo on sietänyt moitteetta.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: volvotdi - 28.12.2014, 21:27:55
No ei se 500tkm kestä vaikka kuinka olisi ehjä moottori se on varma. Joka polton jälkeen jää aina vähän ja taas vähän ja taas vähän tuhkaa, jne kunnes se vaan on täynnä ja on herkkä pienellekin epänormaalille ajosyklille. Mutta totta, ei sitä ennen kannata uusia tai poistattaa kun tulee ongelmia sen kanssa, tapella sen vuoksi ei kannata alkaa. Kylmäkäynnistyksillä ei ole merkitystä suodattimen elinkaareen, ajomäärä, tyyli ja laatu sekä tekninen kunto merkitsevät eniten.

Jos kuitenkin tulee eteen DPF-poisto niin ei katsastus ole ongelma, koska päästöraja k=1,5 ja poiston jälkeen se on 0,2-0,6 välillä eli varaa on vielä reilusti.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: D5GT - 28.12.2014, 21:47:54
No, en pysty kiistämään - ainut paljon ajettu hiukkassuodattimella varustettu Volvo jonka varmuudella tiedän tavitsee parikymmentä tuhatta km lisää tuohon puolen miljoonan mainittuun rajaan.... Omat kärryt ei pääse lähellekkään.... Hohhoijaa - löytyisikö tohon rajaan joku lähde vai mennäänkö taas vain mutulla?

Ja ongelmat tulee katsastuksessa varmasti, ei vielä vuoden sisään ;)

Miksi poistaa laite, joka on varsin luotettava? Tinahattumiehet, samat jotka epäili aikanaan katalysaattoreita, maalailevat piruja seinille käyttöiän suhteen ja kehottaa poistamaan. "sehän voi mennä rikki". Herranen aika, poistakaa ilmastoinnit, sähköikkunat, suihkutussuuttimet jne. jne. niin ja Ardic-Webasto-eberi kannattaa ehdottomasti deletoida  ;D
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: volvotdi - 28.12.2014, 22:14:15
No, en pysty kiistämään - ainut paljon ajettu hiukkassuodattimella varustettu Volvo jonka varmuudella tiedän tavitsee parikymmentä tuhatta km lisää tuohon puolen miljoonan mainittuun rajaan.... Omat kärryt ei pääse lähellekkään.... Hohhoijaa - löytyisikö tohon rajaan joku lähde vai mennäänkö taas vain mutulla?

Ja ongelmat tulee katsastuksessa varmasti, ei vielä vuoden sisään ;)

Miksi poistaa laite, joka on varsin luotettava? Tinahattumiehet, samat jotka epäili aikanaan katalysaattoreita, maalailevat piruja seinille käyttöiän suhteen ja kehottaa poistamaan. "sehän voi mennä rikki". Herranen aika, poistakaa ilmastoinnit, sähköikkunat, suihkutussuuttimet jne. jne. niin ja Ardic-Webasto-eberi kannattaa ehdottomasti deletoida  ;D

Euro4-moottoreita ei tule koskemaan ja Euro5:sta vahvasti epäilen tulevan MOT:n piiriin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, toimivaa nyt ei ole järkevää poistattaa ellei ajatuksena ole jokin muu mistä tietää DPF:stä olevan haittaa. Sinulla ei taida olla tiedossa, että Volvon moottoreita hajoilee mm. lisääntyneen moottoriöljyn vuoksi ja sen taas aiheuttaa DPF, luotettavuus kärsii jos hajottaa moottorin, eikö? Kaikki ketä nyt autojen kanssa pelaa ja niistä jotain ymmärtää, valitsevat EGR:n ja DPF:n moottoreiden synneiksi, eikä suotta, puhutaan kuitenkin tuhansista euroista mitä nuo aiheuttavat kun jos niitä ei olisi. Mutta kun niiden kanssa ei ole henkilökohtaisesti joutunut painimaan niin ei tuosta voikaan saada käsitystä, mutta kun se osuu omalle kohdalle niin sattuu ja paljon, niin se ihmismieli vaan käyttäytyy!
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: jp_olli - 29.12.2014, 07:34:49
Omastani ajattelin pestä dpf:n, kun sen aika tulee. Yksi Honda cr-v on jo porskutellut pitkään meidän tekemällä pesulla. Hyvillä välineillä se tuhka ja noki lähtee pois kennosta kunnolla.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Nortti - 29.12.2014, 10:27:39
No, en pysty kiistämään - ainut paljon ajettu hiukkassuodattimella varustettu Volvo jonka varmuudella tiedän tavitsee parikymmentä tuhatta km lisää tuohon puolen miljoonan mainittuun rajaan.... Omat kärryt ei pääse lähellekkään.... Hohhoijaa - löytyisikö tohon rajaan joku lähde vai mennäänkö taas vain mutulla?

Ja ongelmat tulee katsastuksessa varmasti, ei vielä vuoden sisään ;)

Miksi poistaa laite, joka on varsin luotettava? Tinahattumiehet, samat jotka epäili aikanaan katalysaattoreita, maalailevat piruja seinille käyttöiän suhteen ja kehottaa poistamaan. "sehän voi mennä rikki". Herranen aika, poistakaa ilmastoinnit, sähköikkunat, suihkutussuuttimet jne. jne. niin ja Ardic-Webasto-eberi kannattaa ehdottomasti deletoida  ;D

Mä olen myös sitä mieltä ettei ehjää kannata korjata. Nokisuodattimia olen muutamia poistanut ja pieni säästö siitä tulee polttoaineenkulutukseen. Kyllä sitä pelotellakin voi että hajoaa aina tiettyjen kilometrien jälkeen. Samoin on aina peloteltu automaattivaihteista, jakohihnoista, egr-venttiileistä ym. ym. 

Auton käyttötavasta, historiasta ja yksilön laadustakin johtuu tietty hajoaminen.

En pelottelun seurauksena vaihtaisi mitään ehjää toiseen tai poistaisi egr:aa tai dpf:aa. Menee äkkiä tonni olemattoman vian korjailuun ja mahdollisesti myöhemmin lisää kun joudutaan uudelleen korjailemaan. On sitä silti myyty korvavaloja, magneettirannekkeita ym. ja vuodesta toiseen kauppa käy ;).

Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Henahiko - 22.03.2015, 22:55:23
Omassa D5 (185hv, -06) koneessa ajotietokone huutaa, että hiukkassuodatin on täynnä. Kun herja tuli, en pystynyt heti ajamaan sitä tyhjäksi. Nyt viikonlopun aikana sain ajettua n.300km maantieajoa, mutta herja vaan ei lähde pois. Aiemmin on lähtenyt joka kerta, kun on ilmestynyt ja on ajanut niin pitkään, että poltto on tehnyt tehtävänsä.

Voiko tähän olla vaikutusta sillä, että polttoainelämmitin on pois pelistä ja kone käy liian viileänä. Myös suuttimien poistoputki vuotaa jostain hieman? Öljyn määrää en ole vielä tarkastanut. Jos jatkan ajoa niin mitä ongelmia tästä tulee?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: D5GT - 23.03.2015, 19:30:30
Varmasti tulee ongelmia - ensimmäiset merkit voit jo lukea mittaristosta... Ilman Pa-lämmitintä pitäisi pärjätä, jos termari on kunnossa, joskaan turhaan niitäkään ei näihin vakioksi laiteta. Suutinvian kanssa taitaa yksi nokipöntön täyttyminen olla pienin murhe..
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: völvöxc60 - 23.03.2015, 20:25:03
Onhan niitä firmoja jotka tekevät noita pesuja noille pöntöille.
Saahan niitä myös itse tehtyä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608066/LiquiMoly-DPF-hiukkassuodattimen-puhdistusaine-1l

http://www.liqui-moly.com/liquimoly/web.nsf/id/li_fin_pszi8qcaut.html
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Jenze - 24.03.2015, 21:55:49
Kuinka usein tuo poltto pitäisi normaalisti tapahtua?

Omalla kohdalla tuntuu tekevän noin kerran tankillisella.
Onko tuo normaalia?

Autossa on tehokkaampi softa sisällä mutta tuo poltto toistui yhtä usein ennenkin.
90% on maantieajoa ja ajotietokoneen näyttämä kulutus on yleensä välillä 5,6-6 l/100km ja ajotyyli muutenkin kohtuu siisti.

Edit. Polton olen todennut vain hetkellisen kulutuksen lukemasta, ~1,5l/100km lisäys kulutukseen ehkä parin kymmenen kilometrin matkalle.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: volvotdi - 25.03.2015, 00:11:48
Kuinka usein tuo poltto pitäisi normaalisti tapahtua?

Omalla kohdalla tuntuu tekevän noin kerran tankillisella.
Onko tuo normaalia?

Autossa on tehokkaampi softa sisällä mutta tuo poltto toistui yhtä usein ennenkin.
90% on maantieajoa ja ajotietokoneen näyttämä kulutus on yleensä välillä 5,6-6 l/100km ja ajotyyli muutenkin kohtuu siisti.

Edit. Polton olen todennut vain hetkellisen kulutuksen lukemasta, ~1,5l/100km lisäys kulutukseen ehkä parin kymmenen kilometrin matkalle.

Tuo on ihan normaali polttoväli, kerran tankillisella.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Jorma - 27.03.2015, 04:06:52
Taustalla on kauppapolitiikkaa. Hiukkaspeloilla on estetty aasialaisten, varsinkin kiinalaisten dieseleiden maihinnousua Eurooppaan.

Tämä on jo vanha kommentti, mutta koska itse asun Kiinassa, korjaan tietoa. Kiinassa ei ole liikenteessä yhtään diesel-käyttöistä henkilöautoa, koska "tietojen" mukaan dieselin laatu on niin heikko, ettei nykyiset koneet toimi sillä.
Kuorma-autoja, busseja ja pakettiautoja sen sijaan on näkynyt liikenteessä dieselinä. Lisäksi, tarkistamatonta tietoa, kiinalaisilla ei ole yhtään omaa moottoria, kaikki autoissa käytössä olevat moottorit on lisenssivalmistettuja tai ostettu ulkomailta.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: s80summum - 27.03.2015, 15:32:57
mistä sen polton huomaa?? ite oon ajellu viiskytätuhatta enkä oo mistää enkä mitenkään havainnut mitään polttoa??
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Mariini - 27.03.2015, 17:41:06
Jos maantieajon jälkeen pysäytät ja jätät auton käyntiin ja pakokaasu haisee kuin jäteöljyastia olisi tulessa, myös pakoputkista tuleva pakokaasu on huomattavan kuumaa polton aikana, silloin palaa. Nykyään pystyy polttamaan taajamanopeuksillakin.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Jorma - 29.03.2015, 06:26:30
Jos maantieajon jälkeen pysäytät ja jätät auton käyntiin ja pakokaasu haisee kuin jäteöljyastia olisi tulessa, myös pakoputkista tuleva pakokaasu on huomattavan kuumaa polton aikana, silloin palaa. Nykyään pystyy polttamaan taajamanopeuksillakin.

Dieseliä ei taida kannattaa pysäköidä mökin pihaan kuivaan heinikkoon  ;)
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: völvöxc60 - 29.03.2015, 10:09:51
Dieseliä ei taida kannattaa pysäköidä mökin pihaan kuivaan heinikkoon  ;)
Kuumana tosiaan käy, mutta on hyvässä suojassa :D
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Henahiko - 31.03.2015, 22:38:47
Meikäläiseltä (d5, 185hv, -06) napattiin vikakoodit ja näytti autocomilla seuraavat:
- DTC 2810 Happitunnistin, virheellinen signaali
- DTC 2BAA Hiukkassuodatin, ei arvoa
- DTC 200A Jäähdytinnesteen lämpötunnistin, virheellinen signaali
- DTC 2B40 Hiukkassuodatin, virheellinen signaali

Puhdistettiin aluksi lambda, mutta ei mitattu. Samoin sen vieressä oleva anturi puhdistettiin. Hiukkassuodatin täynnä ja vikatila päällä. Voisiko ongelmat ja vikakoodit siitä, että tuo lambda on vaan tiensä päässä? Autolla on ajettu n. 300tkm. Muita ajatuksia tai ehdotuksia?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: D5GT - 04.04.2015, 10:01:49
Dieseliä ei taida kannattaa pysäköidä mökin pihaan kuivaan heinikkoon  ;)

Sama ohje koski aikanaan myös katalysaattorilla varustettua bensakärryä - kunnes myytti murtui käytännössä -
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: jip59 - 05.04.2015, 00:18:53
Meikäläiseltä (d5, 185hv, -06) napattiin vikakoodit ja näytti autocomilla seuraavat:
- DTC 2810 Happitunnistin, virheellinen signaali
- DTC 2BAA Hiukkassuodatin, ei arvoa
- DTC 200A Jäähdytinnesteen lämpötunnistin, virheellinen signaali
- DTC 2B40 Hiukkassuodatin, virheellinen signaali

Puhdistettiin aluksi lambda, mutta ei mitattu. Samoin sen vieressä oleva anturi puhdistettiin. Hiukkassuodatin täynnä ja vikatila päällä. Voisiko ongelmat ja vikakoodit siitä, että tuo lambda on vaan tiensä päässä? Autolla on ajettu n. 300tkm. Muita ajatuksia tai ehdotuksia?
Suurimmalla todennäköisyydellä tuo jäähdytinnesteen lämpö (tai sen virheellinen tieto) on vian aiheuttaja ettei regenerointi lähde toimimaan. Ainakin Mersun Sprinttereissä on todella yleistä että termostaatti on rikki eikä moottorin lämmöt nouse riittävän ylös että moottorin ohjainlaite antaisi käskyn regeneroinnin aloittamiseen.

Jos siis Autocom on käytettävissä niin kannattaa ajossa seurata livetietoa moottorin lämmöstä että sen on riittävän korkea regeneroinnin aloittamiseen. Sama homma jos Autocomilla suorittaa ohjatusti regeneroinnin. Sehän ei ala jos vikoja on muistissa. Tarkkaa rajaa moottorin lämmöstä en tiedä kun se on hieman moottorin ohjainlaitteen valmistajasta kiinni mutta käytännössä taitaa kuitenkin toimia jos lämpö on yli 80 astetta.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 19.04.2015, 21:47:55
Auton ostaessani, Alustavasti kyselin merkkiliikkeestä mahdollista hiukkaspöntön huoltotarvetta.
Muistaakseni sanoivat merkkivalosta ja jostain nestelisäyksestä.
Ei ole tarvinnut vielä huoltaa, mutta uskon Autosalvan ammattiosaamiseen.
Enkä aio mitään ulkopuolisten ohjelmistoja alkaa ostelemaan ja pönttö pidetään jatkossakin siinä käytössä mihin se on tehty, eli haitallisten hiukkasten polttamiseen. ELK
En muuten paljoa moottorijarruttele, vaan lasettelen mieluummin ennakoivasti vapaalla.

 
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Jorma - 20.04.2015, 10:52:44
Auton ostaessani, Alustavasti kyselin merkkiliikkeestä mahdollista hiukkaspöntön huoltotarvetta.
Muistaakseni sanoivat merkkivalosta ja jostain nestelisäyksestä.
Ei ole tarvinnut vielä huoltaa, mutta uskon Autosalvan ammattiosaamiseen.
Enkä aio mitään ulkopuolisten ohjelmistoja alkaa ostelemaan ja pönttö pidetään jatkossakin siinä käytössä mihin se on tehty, eli haitallisten hiukkasten polttamiseen. ELK
En muuten paljoa moottorijarruttele, vaan lasettelen mieluummin ennakoivasti vapaalla.

Ihan uteliaisuuttani kysyn, mihin liittyy kommentti moottorijarruttelusta? Onhan tiedossa, että vain moottorijarrutuksen aikana kulutus on nolla, vapaalla laskettelussa vähän nopeudesta riippuen, muutama litra satasella.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 20.04.2015, 17:45:03
En tiedä onko tuolla moottorijarrutuksella mitään vaikutusta hiukkaspöntön tehtäviin. 
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: misemies - 22.04.2015, 00:18:12
http://yle.fi/uutiset/tutkijat_yllattyivat__moottorijarrutus_satakertaistaa_pakokaasupaastot/7146451

Hiukkaspäästöt ilmeisesti kasvavat moottorijarrutuksessa... Pitäisikö tuosta uutisesta nyt ymmärtää että kun vaihde on vapaalla niin hiukkaspäästöjä on vähemmän?  :idiot2:

Polttoaineen kulutus on toki moottorijarrutuksessa nolla.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: travol - 02.05.2015, 20:30:32
Dodiin... tänään teki meidän perheen volvo stopin  :( eli rouva oli reissussa jo soitti että auto suhisee kiihyttäessä, ja epäilin että ahtoputki olisi porsinut.. auto kumminkin oli toimi kuulemma niin käskin ajella hissukseen kotia. Noh, kohta soi puhelin uudestaa  niin oli ajotietokone alkanut herjaamaan että hiukkassuodatin olisi täynnä ja katsomaan huoltokirjaa ym.. ja taas kehotin ajelemaan kotia.. ja soihan se puhelin kolmannenki kerran ja sitten se olikin jo meno loppunut  >:(

paikanpäälle kun pääsin niin auto kyllä lähti käymään mutta kävi vain muutaman sekunnin ja sammui minusta tukehtumalla. Köyden nokassa kotia ja roikannokkaan niin herjasi jumiutunutta hiukkassuodatinta ja hiukkassuodattimen paineanturia.

Ja samalla autonalla kontatessa huomasin että turbon ahtoputki oli pullahtanut pois.... eli olisiko jollain jotain järkevää selitystä tyrkyttää tälle kaikelle?

Sen verran viellä että muutama viikko sitten tein nostaja ja keinu rempan, voiko johtua siitä jotenki..? ja auto on kyllä vetänyt todella mukavasti, varsinki nostaja rempan jälkeen. Niin en oikein ymmärrä mikä olisi mamman  30km kauppa matkalla saanut koko hiukkaspöntön tukittua niin lahjakkaasti että auto heittää käymästä.

autona volvo v70 d5 -07 ajetty 377tkm
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: D5GT - 02.05.2015, 21:59:47
Olisko toi pöntön täyttyminen kuitenkin vain lieveilmiö viasta?
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: volvotdi - 03.05.2015, 00:23:36
Ei se saa ilmaa, jolloin pöllyttää, jolloin pönttö on tukossa alta aikayksikön. Eropaineputkien ehjyys ja kiinnitykset kannattaa tutkailla.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: travol - 03.05.2015, 09:16:45
Siltä se vaikuttaisi että jokin on saanut aikaan kunnon pöllyytyksen jonka johdosta nokipönttö tukkeutui hetkessä. Olisikohan sen kenties voinut aiheuttaa se irronnut ahtoputki turbolta? aiemmin auto ei ole vikonut nokipönttöä millään tavalla. Eilen irroitinkin jo hiukkaspöntön niin en kyllä ihmettele vaikka ei ilma lävitse kuljekkaa  :-[ täytyy kopistella pönttö tyhjäksi ja katsoa alkaako pelaamaan ilman herjoja, jollei niin pittää käyä laitattamassa uusi softa autoon :)
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: volvotdi - 03.05.2015, 09:53:42
Siltä se vaikuttaisi että jokin on saanut aikaan kunnon pöllyytyksen jonka johdosta nokipönttö tukkeutui hetkessä. Olisikohan sen kenties voinut aiheuttaa se irronnut ahtoputki turbolta? aiemmin auto ei ole vikonut nokipönttöä millään tavalla. Eilen irroitinkin jo hiukkaspöntön niin en kyllä ihmettele vaikka ei ilma lävitse kuljekkaa  :-[ täytyy kopistella pönttö tyhjäksi ja katsoa alkaako pelaamaan ilman herjoja, jollei niin pittää käyä laitattamassa uusi softa autoon :)

Softan vaatii ja samalla saa toisen pahan eli EGR:n tapettua.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: D5GT - 03.05.2015, 09:58:53
Siltä se vaikuttaisi että jokin on saanut aikaan kunnon pöllyytyksen jonka johdosta nokipönttö tukkeutui hetkessä. Olisikohan sen kenties voinut aiheuttaa se irronnut ahtoputki turbolta? aiemmin auto ei ole vikonut nokipönttöä millään tavalla.

Aivan, olet todennäköisesti asian ytimessä. Dpf ei itsestään tukkeennu.

Ei kirjainyhdistelmät Dpf tai Egr ole pahoja - tavoitteena on puhtaampi ympäristö.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Kulmamies - 03.05.2015, 10:08:08
Mielestäni se on ihan selvä asia, että irronnut ahtoletku on aiheuttanut ylimääräistä savutusta ja hiukkaspöntön ennenaikaisen tukkeutumisen.



Nimim. 430tkm orkkis hiukkaspöntöllä ja egr:llä ;)
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: Jorma - 04.05.2015, 06:47:45
Mielestäni se on ihan selvä asia, että irronnut ahtoletku on aiheuttanut ylimääräistä savutusta ja hiukkaspöntön ennenaikaisen tukkeutumisen.



Nimim. 430tkm orkkis hiukkaspöntöllä ja egr:llä ;)

Komppaan tätä. Minulla halkesi kerran ahtoputki ja voi sitä savun määrää. Naisihmiset kauppamatkalla ei välttämättä ihan kaikkea huomaa.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: BrahesoundS - 26.04.2016, 09:09:24
543tkm alkuperäisellä dpf:llä ja egr:llä, että ei nuo nyt kovin vika herkkiä ole jos auton pitää muuten kunnossa. Jos alkaa minun aikana temppuileen, niin sitten molemmat pois ja ohjelmaa perään, jos ei joka asemalla ala kyttään onko pönttö toiminnassa vai ei.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: hyvoneju - 30.04.2016, 21:41:59
Olisikohan jotain tekoa näiden asioiden kanssa ? Volvo sanoi tänään "Motor system service erfordras"  :-[
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: jp_olli - 01.05.2016, 15:20:58
Vikakoodien lukuun --> sitten selviää vian suunta ja päästään arvailemaan jos ei tule selvää vastausta.  :)
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: hyvoneju - 01.05.2016, 19:13:10
Vikakoodien lukuun --> sitten selviää vian suunta ja päästään arvailemaan jos ei tule selvää vastausta.  :)

Joo näin meinaan , ja laitoinkin jo paikallisen volvon omamekaanikolle kyselyä koska sopisi miitata  ???
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: M1kk0 - 15.05.2016, 23:17:08
En usko polttoaineen kulutus vähenee noin paljon mutta jonkinverran kuitenkin putoaa. Ympäristöteko kuitenkin tuo nokisuodattimen poistaminen on, koska auton CO2 päästöt vähenevät. Aika harvoin taustapeilistä mitään nokipöllähdyksiä näkyy ja luonnon kannalta nykyisten ympäristöuskomusten mukaan hiili ja noki ovat haitattomia toisin kuin CO2 .
Toivon todella että tämä oli sarkasmia. CO2 on ainut päästöksi luonnehdittu komponentti josta ei ole haittaa, sillä se on puhtaan palamisen tuote. Kaikki muut päästölkomponentit ovat haitallisia ilmalle, ympäristölle ja ihmisille. Tämän vuoksi mikään päästösysteemi ei vähennä auton CO2-päästöjä, vaan CO2:ksi muutetaan kaikki muu, esimerkkinä ns. kolmitoimikatalysaattori, joka muuttaa HC, CO ja NOx-päästöt CO2:ksi ja H20:ksi. CO2 on sama asia kuin polttoaineen kulutus, jonka vuoksi sitä painotetaan verotuksessa jotta ostettaisiin pienikulutuksisia autoja, sillä CO2 ei muutu (juurikaan) minkään muun kuin polttoaineenkulutuksen vuoksi. Noki on asia erikseen ja sen haitallisuus riippuu partikkelien koosta. Suuret partikkelit jäävät hengittäessä "putkistoon" ja tulevat rykimällä kuin vanha tupakoitsija ulos, kun pienet hiukkaset menevät suoraan perille asti keuhkorakkuloihin, olen kuullut että pienimmät pystyisivät päätymään jopa verenkiertoon saakka. Sen tiedän että keuhkorakkuloihin se jämähtää mutta varmaksi en uskalla mennä sanomaan että päätyvätkö miten runsain määrin verenkiertoon. Tämä on kuin NOx-päästöt (eli se mitä mm. EGR ja katalysaattori vähentävät), joka aiheuttaa hengitystievaikeuksia, pahentaa jo olemassaolevia sairauksia ja aiheuttaa pahimmissa tapauksissa ennenaikaisen kuoleman. NOx tosin aiheuttaa myös useita reaktioita ilmassa muodostaen useita eri tuotteita, yhtenä esimerkkinä typpihappo.
Tiedän että oli vanha posti, mutta en voinut mennä nukkumaan ennen asian kommentoimista. Ei pitäisi tulla lukemaan enää vanhoilla päivillä tälläisiä kun yöunet menee. :( Jää vain päiväunet jälelle ja niillä ei pitkälle pärjää.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: RKJ - 16.05.2016, 11:01:53
Toivon todella että tämä oli sarkasmia. CO2 on ainut päästöksi luonnehdittu komponentti josta ei ole haittaa, sillä se on puhtaan palamisen tuote. Kaikki muut päästölkomponentit ovat haitallisia ilmalle, ympäristölle ja ihmisille. Tämän vuoksi mikään päästösysteemi ei vähennä auton CO2-päästöjä, vaan CO2:ksi muutetaan kaikki muu, esimerkkinä ns. kolmitoimikatalysaattori, joka muuttaa HC, CO ja NOx-päästöt CO2:ksi ja H20:ksi. CO2 on sama asia kuin polttoaineen kulutus, jonka vuoksi sitä painotetaan verotuksessa jotta ostettaisiin pienikulutuksisia autoja, sillä CO2 ei muutu (juurikaan) minkään muun kuin polttoaineenkulutuksen vuoksi. Noki on asia erikseen ja sen haitallisuus riippuu partikkelien koosta. Suuret partikkelit jäävät hengittäessä "putkistoon" ja tulevat rykimällä kuin vanha tupakoitsija ulos, kun pienet hiukkaset menevät suoraan perille asti keuhkorakkuloihin, olen kuullut että pienimmät pystyisivät päätymään jopa verenkiertoon saakka. Sen tiedän että keuhkorakkuloihin se jämähtää mutta varmaksi en uskalla mennä sanomaan että päätyvätkö miten runsain määrin verenkiertoon. Tämä on kuin NOx-päästöt (eli se mitä mm. EGR ja katalysaattori vähentävät), joka aiheuttaa hengitystievaikeuksia, pahentaa jo olemassaolevia sairauksia ja aiheuttaa pahimmissa tapauksissa ennenaikaisen kuoleman. NOx tosin aiheuttaa myös useita reaktioita ilmassa muodostaen useita eri tuotteita, yhtenä esimerkkinä typpihappo.
Tiedän että oli vanha posti, mutta en voinut mennä nukkumaan ennen asian kommentoimista. Ei pitäisi tulla lukemaan enää vanhoilla päivillä tälläisiä kun yöunet menee. :( Jää vain päiväunet jälelle ja niillä ei pitkälle pärjää.
Erinomainen kirjoitus! :) Itseänikin on pitkään ärsyttänyt tämä yleinen käsitys jossa hiukkassuodatin on "paha paha paha" vaikka sen olemassaololle on erittäin pätevät syyt. Yksittäiselle autoilijallehan se voi tuottaa harmia kalliin vaihdon muodossa, mutta sitten koko väestö huomioiden hiukkaspäästöjen vähentämisellä vähennetään väestön sairastuvuutta ja sitä kautta verovarojen kulutusta sairaanhoitoon.
Otsikko: Vs: Nokisuodatin täynnä
Kirjoitti: mulugren - 31.05.2016, 20:35:08
Väittävät että CO2 olisi haitallista jos ottaa koko pallon huomioon. Amerikkalainen näkökulma lienee juuri tuo että lähiympäristö on tärkein eikä niinkään pallo ja amerikassa ei dieselit juhli. Eurooppalainen nokivasara kulttuuri yritti soluttautua sinne mutta pysäytettiin ankaralla kädellä (vw päästöskandaali).