Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jepisports - 24.10.2017, 14:57:17
-
Huomasin tuossa pari kuukautta sitten että jäähdytysnestettä joutuu lisäilemään aika ajoin. Selvittelin asiaa foorumilla ja tuosta viisaantuneena vaihdoin kansipahvin jolloin nesteen häviäminen ei kadonnut, kuskin lattia on hieman kostea tai sitten kuvittelen mutta ei mikään järvi kumminkaan ja kurkkasin polkimien ympärille ja niin pitkälle kun pystyin ja ei valumajälkiä missään. Onko mahdollisuus vielä että olisi kenno tai hana paskana? Auto ei tiputa nestettä tai sitten se tiputtaa ajossa. Lyökää viisaat päänne yhteen ettei kaikki rahat mene glykoliin >:(
-
On mahdollista. Jos otat muovin pois sielta ratin alta näet hanan (jos ei ilm.) ja kennon päädyn.
-
Jumissa oleva termostaattikin osaa tehdä samat oireet, kuin hajonnut kannentiiviste ja silloinkin häviää nestettä.
-
On automaattisella ilmastoinnilla
-
Jumissa oleva termostaattikin osaa tehdä samat oireet, kuin hajonnut kannentiiviste ja silloinkin häviää nestettä.
Oli kyllä termari vähä epäilyttävän näkönen ja kerran lämpömittari sekoili muuten
-
Oli kyllä termari vähä epäilyttävän näkönen ja kerran lämpömittari sekoili muuten
Kannattaa kokeilla senkin vaihtoa. Traktorista meni toissa talvena termostaatti jumiin, niin alkoi tehdä painetta järjestelmään ja sylki nesteet pihalle kuumana. Loppui kun vaihtoi uuden termostaatin.
-
Paisarin korkki voi olla jumissa, jolloin tyhjää paisarin.
Jos lattiamatto on kostea, kurkkaa sen alle. Työnnät vaikka kuskin penkin kiskojen vierestä sormen sinne maton alle ja tuon jälkeen maistat sormea. Epäterveellistä, mutta tunnistat jos on glykolia.
Mikäli sinne vuotaa, on myös takalattia märkä kuljettajan puolelta.
Lohkon "vesimarkat" voivat myös ajan oloon ruostua puhki ja alkaa vuotamaan. Tarkista myös koneen takana/pakosarjan alla kulkeva putki. Lämppärin hana konehuoneen puolelta tarkkaan syyniin, syylärin päädyt, kaikki letkut yms. tehokkaalla taskulampulla luuraten läpi. Vuoto näkyy värjäymänä.
-
Öljynsuodattimen jalan vesiletkuista alottaisin tutkinnan.
-
Minulla hävitti nestettä pikkuhiljaa ja lopulta löysin vian.
Paisuntasäiliöltä se ohut letku jäähdyttimen päähän jossa sellainen ei kiristettävä klemmari.
Vuoti siitä jäähdyttäjän päästä ja aivan pikkuhiljaa ja kuivui saman tien niin ettei vuotojälkeäkään oikein ollut näkyvissä.
Asensin ruuvattavan letkunkiristimen ja nesteiden katoaminen loppui.
-
Uusi paisarin korkki ja uusi termari on hommattu ja vuoto ei lakannut. Eilen kun täyttelin paisaria sen jälkeen ajelin 8km suunnilleen cittarin parkkihalliin nii huomasin että ihan puhdasta vihreää glykolis pudotti maahan noin 0,3L ja yritin katsoa imusarjan ympärillä olevia letkuja mutta en ainakaan huomannut vuotavaa letkua missää täytyy varmaan ottaa imusarja pois ja käydä kaikki lävitse.
-
Uusi paisarin korkki ja uusi termari on hommattu ja vuoto ei lakannut. Eilen kun täyttelin paisaria sen jälkeen ajelin 8km suunnilleen cittarin parkkihalliin nii huomasin että ihan puhdasta vihreää glykolis pudotti maahan noin 0,3L ja yritin katsoa imusarjan ympärillä olevia letkuja mutta en ainakaan huomannut vuotavaa letkua missää täytyy varmaan ottaa imusarja pois ja käydä kaikki lävitse.
kyllä se pitää selvitä ilman imusarjan irroitustakin,auto nosturille ja käymään ja katsoo mistä tulee,termostaatin koppa kun vuotaa niin valuttaa lohkon kylkeä pitkin alas!
-
kyllä se pitää selvitä ilman imusarjan irroitustakin,auto nosturille ja käymään ja katsoo mistä tulee,termostaatin koppa kun vuotaa niin valuttaa lohkon kylkeä pitkin alas!
Termarin vaihdon yhteydessä uusi tiiviste laitettu
-
Termarin vaihdon yhteydessä uusi tiiviste laitettu
joo kyllä,joskus kopan taso vaan kiero eli vuotaa kumminkin,mut hyvä et tarkistettu!
-
joo kyllä,joskus kopan taso vaan kiero eli vuotaa kumminkin,mut hyvä et tarkistettu!
Tai hapettuman syömä niin, kuin omassa kaksnelikantissa. Vaihdoin keväällä siniseltä ostetun uuden termostaatin tiivisteineen paikalleen ja edelleen hävitti nestettä. Luulin aluksi, että imusarjantiiviste vuotaa ja kastelee lohkon, mutta tarkemmin tutkittua termostaatinkoppa vuoti kannen ja kopan välistä. Laitoin kaverin nimeämää punaista maataloussilikoonia kaveriksi niin ei oo sen jälkeen enää hävittänyt nestettä.
-
kyllä se pitää selvitä ilman imusarjan irroitustakin,auto nosturille ja käymään ja katsoo mistä tulee,termostaatin koppa kun vuotaa niin valuttaa lohkon kylkeä pitkin alas!
Tämä vika näkyy vain kylmänä, lämpimästä koneesta haihtuu heti.
Tipat erottaa koneen käydessä ainoastaan termarikotelon vieressä koneistetulla pinnalla.
Silikonia en ole tarvinnut termostaatin kotelon tiivistykseen, riittää kun ottaa letkun irti jäähdyttimestä, letku vääntää koteloa eikä se tiivistä kunnolla.
-
Eikun tutkailemaan termaria oikeen tosissaan sitten, kiitos vastauksista!
-
Vuotava letku löytynyt! Letku joka menee hanalle ja siitä tulipellin läpi, reikä löytyi 30min pihinän kuuntelemisen jälkeen, kun auto oli sammuksissa.
-
hienojuttu että löytyi!